Blijf in contact met je klanten

logo
door: Vera 02-06-2020| Leestijd: 5 minuten| Categorie: Marketing

We zitten al een tijdje thuis en het gaat ook nog wel even duren voordat we het oude leven weer op kunnen pakken. Daarom is het zeker in deze tijden belangrijk om online het contact met je klanten te onderhouden.

Quarantaine of niet, de online zichtbaarheid van je bedrijf is sowieso belangrijk. In dit blog leg ik uit waar je aandacht aan moet besteden en hoe je dit het beste kan doen.

Optimaliseren van je website

Je website is je online visitekaartje en dus in zekere zin je online identiteit. Het is dus belangrijk dat je veel aandacht besteedt aan de online zichtbaarheid doormiddel van het optimaliseren van je site. Hierdoor kunnen je bezoekers snel zien wie jij bent of waar jouw bedrijf voor staat.

Ook zorgt het voor herkenning als je op al je kanalen dezelfde huisstijl implementeert. Dit is niet alleen belangrijk voor websiteoptimalisatie, maar ook essentieel voor de ranking in zoekmachines.

Hoe beter je website in elkaar zit, des te hoger deze in de ranking zal staan. Hieronder noem ik een aantal punten waarop je moet letten met het optimaliseren van je website.

Gebruiksvriendelijkheid

Zorg voor een logische website waar alle informatie op de juiste plekken staat. Verplaats jezelf in je bezoekers en bedenk wat hun stappen zullen zijn.

Maak daarnaast ook gebruik van programma’s zoals Google Analytics en Hotjar om in kaart te brengen waar bezoekers afhaken of blijven hangen.

Hierdoor wordt jouw website niet alleen fijner om te bezoeken, maar krijg je ook een lager bouncepercentage. Dit laatste werkt weer in het voordeel van zoekmachines.

Content

Ook bij dit punt geldt weer dat je jezelf moet verplaatsen in je bezoeker. Wie is je bezoeker en met wat voor doel bezoekt hij je website? Door deze vragen te beantwoorden wordt het al duidelijker wat voor content op je website geplaatst moet worden.

Bekijk ook op welke zoekwoorden veel gezocht wordt in jouw branche. Dit geeft namelijk weer inspiratie om teksten over te schrijven. Let alleen wel op dat je de teksten niet vol stopt met deze zoekwoorden. Dit is namelijk niet prettig om te lezen en Google straft dit ook af.

Goed lopende teksten over relevante onderwerpen zijn veel beter voor het opvullen van je website. Een bijkomend voordeel hiervan is ook dat je bezoekers deze teksten sneller zullen delen, wat automatisch weer je naamsbekendheid zal vergoten.

Techniek

Als laatste is het verstandig om ook de techniek achter je website te analyseren. Zorg ervoor dat je website geen foutmeldingen geeft. Mocht dit wel zo zijn, los deze dan op. Kijk ook naar je sitestructuur en let er op dat alle pagina’s met elkaar verbonden zijn.

Verder is het verbeteren van je laadtijd ook een punt waarop je moet letten. Dit kan je doen door afbeeldingen te uploaden met een zo klein mogelijke grootte en door alle onnodige HTML en CSS te verwijderen.

Zelf weinig kennis over de techniek en opbouw van jouw website? Bekijk dan onze Sitebuilder! Hiermee kan je met gemak je eigen website zelf in elkaar zetten en deze dus ook zelf optimaliseren.

Social media

Nu je website helemaal klaar is, is het wel zo fijn dat je bezoekers krijgt. Een hele goede en gratis manier om je online zichtbaarheid te vergroten is om social mediakanalen hiervoor in te zetten. Door middel van deze kanalen kun je in contact blijven met je doelgroep. Ga aan de slag en neem de hieronder genoemde punten mee in je strategie.

Doelgroep

Jouw doelgrorep bepaalt op welke kanalen je zichtbaar moet zijn. Bij een jongere doelgroep is het logisch dat jij je bevindt op Instagram of TikTok. Terwijl je bij een oudere of zakelijke doelgroep je content het beste kan delen via Facebook of LinkedIn.

Huisstijl

Niet alleen je website moet voldoen aan je huisstijl, ook de content die je deelt via social media moet herkenbaar zijn en bij jouw merk passen. Let daarom op de kleuren, het lettertype en de schrijfstijl van jouw bedrijf. Door alles op elkaar aan te sluiten creëer je een mooi geheel en zorg je ervoor dat je doelgroep jou snel zal herkennen.

Contentkalender

Regelmaat is de sleutel om zichtbaar te blijven onder je volgers. Post daarom minimaal twee keer per week iets op je kanalen, maar let wel op dat je content plaatst die van waarde is voor je doelgroep. Als je dat niet doet, zorgt het voor irritatie en kan het dat je volgers verliest.

Een tip is om van te voren een contentkalender te maken. Dit scheelt namelijk veel tijd en last minute werk. In deze kalender beschrijf je wanneer (welke dagen), waar (welke kanalen) en als belangrijkste wat (de content) je gaat posten.

De inspiratie hiervoor haal je weer uit je doelgroep. Wat vinden zij interessant? Denk bijvoorbeeld aan blogs, quotes, tips, acties, behind the scenes foto’s of bijzondere dagen.

Geen idee welke bijzondere dagen er allemaal zijn? We hebben alvast een voorzetje voor je gemaakt voor komende maand.

Adverteren

Door social media of zoekmachineoptimalisatie zorg je ervoor dat je de online zichtbaarheid vergroot op een organische manier. Als dit helemaal in orde is, dan is er altijd nog de mogelijkheid van het online adverteren (SEA).

Door advertenties uit te zetten op Google, Instagram, Facebook of YouTube vergroot je jouw bereik. Deze advertenties kunnen worden geplaatst als tekst (bovenaan de zoekresultaten), foto of video.

Bij het creëren van deze advertenties moet je voornamelijk letten op het al vaker genoemde punt: de doelgroep. Op die manier weet je:

  1. aan wie je de advertentie moet richten;
  2. op welk kanaal je het best kunt adverteren;
  3. wat zij interessant vinden en dus triggert om door te klikken;
  4. wat voor soort content je het beste kunt plaatsen.

 

Blijf bezig

Het vergroten van je online zichtbaarheid houdt niet op bij het één keer verbeteren van je websiteoptimalisatie, social media en advertenties. Zorg ervoor dat je bezig blijft en deze punten dus als een lopend proces blijft zien.

logo
Over: Vera

Vera staat aan het begin van haar loopbaan als marketeer en wil heel veel leren. Haar brede interesse zorgt ervoor dat ze over veel onderwerpen wel iets weet, en met name nieuwtjes over films en series hebben haar voorkeur.