De gevolgen van Disqus reacties op je website

logo
door: Guido 27-08-2015| Leestijd: 5 minuten| Categorie: Webdesign

Reacties toestaan en Disqus installeren heeft een positief effect op de vindbaarheid van jouw website. Geplaatste opmerkingen hebben ook veel invloed op de bezoekers.

Wat is Disqus, hoe ga je om met negatieve reacties en comment spamming, en welke verantwoordelijkheden brengt reacties toestaan met zich mee?

Wat is Disqus

Disqus is een gratis webservice. Het is een discussieforum waarbij je zelf de touwtjes in handen houdt.

Het heeft handige extra’s zoals e-mailnotificatie en de integratie van social media platforms en is eenvoudig te installeren op een WordPress, Joomla, Drupal of zelfgebouwde website.

Bovendien beschermt Disqus je tegen spammers.

Kies het platform waarop je Disqus wilt gebruiken.

Voordelen van reacties op jouw website

Om te beginnen; het positieve effect van comments op jouw website. Discussies vergroten de interactie en het gemeenschapsgevoel.

Daarnaast kunnen reacties op jouw website bijdragen aan de SEO en verlengt het de bezoekersduur op de pagina, blijkt uit onderzoek naar disqus-websites.

Disqus is indexeerbaar door Google én heeft de optie om de comment-database te synchroniseren naar WordPress of een ander pakket.

Nadelen van reacties op jouw website

Het klinkt allemaal positief en toch moet je oppassen. Veel grote uitgevers komen terug op het toestaan van reacties omdat het bijhouden hiervan een tijdrovende klus is.

Je moet omgaan met negatieve reacties en comment spamming en veel discussies verplaatsen zich tegenwoordig naar social media waar jij ook je aandacht op moet vestigen.

Wat is comment spamming en hoe voorkom je dit? Comment spamming zijn reclameberichten die in de vorm van een reactie op jouw disqus platform worden geplaatst. Voorkom comment spamming met reCAPTCHA.

Impact van reacties op andere bezoekers

Onderzoek wijst uit dat 61% van de online consumenten eerst de comments bij een product leest voordat ze tot een aanschaf overgaan.

Hieruit kun je opmaken dat bezoekers veel waarde hechten aan de mening van anderen, ook al zijn deze personen onbekenden.

Online discussies via bijvoorbeeld Disqus helpen ook bij het vergroten van het gemeenschapsgevoel, mits er in dezelfde taal wordt gesproken als de bezoeker. Hierbij bedoel ik niet Frans of Nederlands.

Hogeropgeleiden die zich niet tot de community aangetrokken voelen omdat er gesproken wordt over ‘me auto’ in plaats van ‘mijn auto’. Aansluitend taalgebruik versterkt de band met de doelgroep.

Tot slot blijken bezoekers langer op een pagina te blijven wanneer er een discussie onder het artikel of blog gaande is. Dit laatste feit heeft positieve invloed op jouw pagerank en zodoende op de SEO van je website.

Goed om te weten: Onderzoek wijst uit dat positieve reacties een veel groter sneeuwbaleffect met zich meebrengen dan negatieve.

Hoe ga je om met Disqus op jouw website?

In 2015 deed het Europees Hof voor de Rechten van de Mens een definitieve uitspraak in een langlopende zaak over negatieve online reacties.

Het oordeel luidde: wanneer er anonieme bedreigingen worden achterlaten op een site, kan de eigenaar van die website verantwoordelijk worden gehouden voor het verspreiden van de bedreigingen.

Om jouw verantwoordelijkheid te beperken kwam Frankwatching in 2011 al met goede tips, die ik hieronder samenvat:

  • Houd het geven van reacties open en stuur niet aan op bepaalde type reacties. Bezoekers moeten zelf bepalen hoe ze willen reageren en over welke onderwerpen.
  • Geef de mogelijkheid voor een weerwoord. Zolang je ruimte biedt om online te reageren op de reactie is dit voldoende. Pas als je reacties achterhoudt op de website ga je de verkeerde kant op.
  • Check regelmatig de geplaatste reacties. Je kunt best realtime reacties publiceren, zolang je maar geregeld checkt op onrechtmatigheden.
  • Stel spelregels op waarin je bijvoorbeeld aangeeft dat jij je het recht behoudt reacties in te korten of scheldwoorden te vervangen.

Hoe ga je om met negatieve reacties op jouw website?

Als je reacties op jouw website ontvangt, kun je ervoor kiezen hier op te reageren. Reageren op positieve reacties is makkelijker dan op negatieve.

Je zegt een keer ‘dank je wel’ en ‘fijn om te horen’ en that’s it. Wanneer je altijd reageert, horen ook mensen die negatief reageren graag jouw kant van het verhaal. Dat is meteen een stuk lastiger.

Vijf tips voor het omgaan met negatieve reacties

  1. Verwijder negatieve reacties daarom nooit. Als jij wilt klagen, wordt je ook graag gehoord.
  2. Reageer kort en krachtig: ‘bedankt voor de tip, wij gaan ernaar kijken’ of ‘bedankt voor het delen van jouw ervaring, we nemen dit mee’, kan al helpen.
  3. Heb je een fout gemaakt, geef het dan ook eerlijk toe. Dit dwingt meer respect af dan de fout verdoezelen.
  4. Je excuses aanbieden kan ook een goede oplossing zijn.
  5. Strooi niet met kortingen of gratis diensten bij problemen, dat gaan anderen ook proberen en helpt je niet in jouw geloofwaardigheid.

Benieuwd hoe je Disqus op jouw website kan gebruiken? Lees hier de uitleg in onze klantenservice: Disqus installeren op je website.

logo
Over: Guido

Guido heeft een voorliefde voor WordPress en video. Logisch dat video’s over WordPress hem helemaal enthousiast maken. Hij schrijft, filmt, monteert en is daarnaast de vraagbaak voor de mensen van de Hosting2GO Helpdesk.