Drie SEO tips voor 2016 die je moet weten

logo
door: Charlotte 12-11-2015| Leestijd: 7 minuten| Categorie: SEO

De veranderingen voor goede zoekmachine optimalisatie (SEO) volgen elkaar snel op. Dit richt zich steeds meer op mobiele conversies. Blijf up-to-date. Wij delen in dit artikel de belangrijkste SEO tips voor 2016.

Met SEO beïnvloed je actief de onbetaalde zoekresultaten waarbij webpagina’s worden geïndexeerd op content, relevantie en prestaties.

Met de opkomst van smartphones en andere mobiele oplossingen wordt de inzet van mobiel geoptimaliseerde pagina’s steeds belangrijker. Daar moet in 2016 jouw focus voor zoekmachine optimalisatie dus liggen.

1. Mobiele zoekopdrachten gaan voor desktop

In een samenleving waar mensen vergroeid lijken met hun telefoon en 24/7 bereikbaar zijn op hun smartwatch mag het duidelijk zijn: mobiel heeft de toekomst.

Er wordt zelfs voorspeld dat er in 2016 meer mobiele zoekopdrachten zijn dan op de desktop. Google geeft goed functionerende mobiele websites vanwege de gebruiksvriendelijkheid dan ook voorrang in de zoekresultaten.

Local search

Zorg dat jouw ‘local search’ op orde is en jouw bedrijf naar voren komt op websites als Google Maps. Waarom? Stel een klant is op zoek naar een dierenwinkel.

Hij tikt ‘dierenwinkel’ in op Google en jouw zaak wordt als dichtstbijzijnde resultaat getoond.

Dan heb je volgens onderzoek maar liefst vijftig procent kans dat de klant jouw dierenwinkel nog dezelfde dag bezoekt. Zo’n kans laat je toch niet liggen?

Mobiel is het uitgangspunt

Alle uitingen op de website moeten mobielvriendelijk zijn. Denk aan design, mobiele marketingstrategieën, e-commerce, betalingen, klantrelatiebeheer, sociale media, coupons, etc.

Kijk eerst hoe deze content eruit ziet op een smartphone, voordat je het online zet. Wil je weten of jouw website mobielvriendelijk is? Gebruik dan de mobielvriendelijke test van Google om dit te controleren.

Van responsive naar adaptive design

Responsive design houdt in dat de content op een website zich aanpast naar het schermformaat waarop je de site bekijkt. De weergave van de website is dus altijd optimaal.

Maar let op: responsive design wordt ingehaald door adaptive design.

Bij dit design past niet alleen het uiterlijk, maar ook de functionaliteit van een website zich naar de gebruiker aan. Denk bijvoorbeeld aan de vermelding van het telefoonnummer in de footer op de desktop, dat verandert naar een button op mobiel.

Of een uitgebreid contactformulier op reguliere schermformaten en variant voor de mobiele gebruiker waarbij je alleen jouw e-mailadres achter hoeft te laten.

Eén van de SEO tips: Addaptive design past uiterlijk en functionaliteit van een website aan.


Adaptive design houdt rekening met de intentie en situatie van de gebruiker, hierdoor kan de conversie sterk geoptimaliseerd worden. Heb je net je website responsive gemaakt, geen paniek. Check iedere pagina van je website op de verschillende beeldformaten en kijk of je belangrijke content nog beter kan weergeven op ieder apparaat.

Zoeken met je stem

Zoeken met je stem klinkt misschien nog een beetje futuristisch, maar de toekomst is dichterbij dan je denkt.

Door de opkomst van apparaten als Google Glass en Apple Watch is de verwachting dat spraakopdrachten een steeds grotere rol gaan spelen.

Vooral tieners ontvangen deze ontwikkeling met open armen, maar liefst 55 procent gebruikt deze functie nu al elke dag.

Zoekmachineoptimalisatie in thema’s

Per dag is van alle spraakopdrachten maar liefst twintig procent nooit eerder gebruikt. Het is dus vrijwel onmogelijk om vooraf te voorspellen waarop gezocht zal worden.

Zorg ervoor dat jouw website toch gevonden wordt met thema’s. Hiermee bedoel ik dat je content gaat indelen in duidelijke rubrieken en sub rubrieken, die qua inhoud en benaming bij je doelgroep aansluiten.

Een voorbeeld: je verkoopt schoenen via een website. Een logische indeling zou dan kunnen zijn:

Hoofdrubriek ‘Schoenen’
– Subrubriek ‘Goedkope schoenen’
– Merk A
– Merk B
– Subrubriek ‘Wandelschoenen’
– Hoge wandelschoenen
– Lage wandelschoenen

Je structureert al je content dus, zodat je qua optimalisatie kan focussen op deze specifieke rubrieken. Deze dragen in zijn geheel bij aan het hoofdthema.

Gebruik long tail zoektermen

Spraakopdrachten bevatten meer woorden dan tekstopdrachten. Zogenaamde long tail zoektermen worden dus belangrijker dan ooit tevoren.

Dit zijn zoektermen waarop minder vaak gezocht wordt met drie of meer woorden, maar de concurrentie ook lager is.

Consumenten die gebruik maken van spraakopdrachten stellen een vraag aan hun zoekmachine, in plaats van gebruik te maken van losse woorden.

Waar je op een computer ‘supermarkt Amsterdam’ in zou typen, vraag je bij het zoeken met je stem “Waar zit de dichtstbijzijnde supermarkt in Amsterdam?”

Wist je dat het gebruik de zoekwoorden ‘wie’, ‘wat’, ‘waar’, ‘waarom’ en ‘hoe dit jaar’ met gemiddeld 61 procent is gestegen? Absolute uitschieters waren ‘wie’ en ‘hoe’ met respectievelijk 134 en 81 procent.

Zet in op directe antwoorden

Voor populaire zoektermen probeert Google de gebruiker in zijn zoekresultaten meteen te voorzien van een antwoord. Hij hoeft hiervoor niet meer door te klikken naar de website. Handig als je snel even wat informatie wilt.

Typ je bijvoorbeeld ‘1 euro dollar’ in, dan zie je bovenaan de zoekresultatenpagina direct een blok met de koers van de euro ten opzichte van de dollar.

Meer dan 19 procent van de zoekopdrachten wordt op deze manier beantwoord.

Gebruik structureerde gegevens

‘Structured data’ is extra informatie die een zoekmachine makkelijk begrijpt als je die toevoegt aan jouw webpagina.

Wie zoekt naar een bepaald recept ziet niet meer alleen de naam van het recept en een kleine omschrijving, maar ook de bereidingstijd, beoordeling en het aantal kilocalorieën.

Google resultaat weergave recept

Als je zorgt dat jouw gestructureerde gegevens op orde zijn, kan jouw bedrijf naar voren komen bij de directe antwoorden.

Google heeft handige documentatie voorhanden met voorbeeldcodes voor het verwerken van de diverse annotaties in je website. Er is ook een testtool beschikbaar.

Telefoonnummer bij de hand

Een ander voorbeeld zijn jouw contactgegevens. Heb je een taxibedrijf, dan vinden mensen het op de desktop prima om door te klikken naar jouw site voor het telefoonnummer.

Op hun telefoon slaan ze je echter over en klikken ze direct op het nummer van de concurrent dat wel in Google verschijnt.

Goede branding

Hoe zit het met de uiteindelijke weergave van jouw bedrijfsgegevens, logo en foto’s? Zoekmachines geven als één van de resultaten deze data weer als mini-bedrijfspresentatie.

Met Google Mijn Bedrijf kan je als eigenaar van je bedrijf deze weergave beheren. Je voegt makkelijk foto’s, contactinformatie, openingstijden, etc. toe.

Je beheert dus al je bedrijfsgegevens op één plek en kunt snel een update plaatsen met het laatste nieuws.

Je bedrijfspresentatie verschijnt naast de zoekresultaten in Google.

Nog niet genoeg aan de drie SEO tips voor 2016? Verbeter dan je zoekmachineresultaten met onderstaande tips en checklist.

8 algemene SEO tips om je aan te houden

Als bonus hebben wij nog een aantal algemene SEO tips opgesteld om direct mee aan de slag te gaan.

1
Zoek uit welke zoektermen jouw doelgroep gebruikt
2
Pas de teksten op jouw website specifiek aan op het zoekgedrag van de bezoekers
3
Zorg dat de informatie op jouw website alle vragen beantwoordt
4
Maak een uitgebreid profiel bij Google Mijn Bedrijf
5
Weet wat je doet. Meet jouw prestaties in Google Analytics
6
Zorg dat jouw website goed functioneert op alle apparaten
7
Test of jouw website mobielvriendelijk is
8
Zorg dat jouw websitesnelheid op orde is

SEO checklist bij bloggen

Binnen zoekmachine optimalisatie is het serveren van kwalitatieve en unieke content een erg belangrijk onderdeel.

Het schrijven van blogs met de juiste links erin opgenomen is een goede zet voor SEO om een relevante context te krijgen. Hoe je dat doet?

Lees hier het blog ‘SEO checklist voor blogs voor een hogere positie in Google’.

logo
Over: Charlotte

Charlotte is SEO tekstschrijver en online content creator, lekker creatief en to the point. Ze optimaliseert de vindbaarheid van bedrijven met de beschikbare zoekmachinetools, zodat zij zich online kunnen onderscheiden.