Hoe kom je aan goede blogonderwerpen?

logo
door: Guido 04-06-2015| Leestijd: 4 minuten| Categorie: Blog

Goede blogonderwerpen kom je op de vreemdste plekken tegen. Immers, je kunt werkelijk overal een blog over schrijven.

Daarom is het belangrijk om eerst te bepalen wat een goed blogonderwerp is. Waar wil je over schrijven, wat past er bij jouw branche en wat interesseert jouw lezer?

Vraag het de lezer

Om te beginnen is er dan ook geen betere plek voor bloginspiratie dan bij de lezer. Je wilt met het blog namelijk niet alleen goed gevonden worden , je wilt ook antwoord geven op vragen van jouw potentiële klanten.

Je wilt ze inspireren en enthousiasmeren, zodat de lezers vandaag en in de toekomst aan jou denken wanneer ze jouw diensten of producten nodig hebben.

Je vraagt lezers op veel verschillende manieren om blogonderwerpen zonder dit te benadrukken. Zo kun je bij het verzenden van informatie via e-mailmarketing onderin de mail oproepen tot reactie door bijvoorbeeld:

  • “Heb je vragen over dit onderwerp? Neem eens contact met ons op.”

Soms ontstaat er spontaan een gesprek tussen jou en de klant. Bijvoorbeeld bij een offerte-aanvraag.

In dit soort situaties worden geregeld vragen gesteld die jou misschien als heel logisch doen voorkomen, maar waarvan de klant nog nooit heeft gehoord.

Zo kunnen wij verkondigen dat we webhosting aanbieden met SSL en telkens de vraag teruggekoppeld krijgen: Wat is SSL? Hupsakee. Een blogonderwerp.

Vraag het Google

Je bent eruit: je wilt schrijven over bloggen. Maar ja, wat? Voer in Google het zoekwoord ‘bloggen’ in zonder op enter te drukken en de zoekmachine geeft je een lijstje.

Start in het zoekvenster van Google met typen en er worden woorden en suggesties gevormd.

Natuurlijk neem je dit lijstje niet klakkeloos over in jouw contentagenda. Je maakt eerst een selectie van de onderwerpen die bij jou en de lezer passen.

In ons geval komt ‘Bloggen met WordPress’ daardoor stipt op nummer één, vanwege onze eenvoudige Web App waarmee je WordPress met één knop installeert.

Gevolgd door ‘Bloggen voor Geld’, omdat wij ook potentiële klanten willen bereiken.

Tot slot maken we een blog over ‘Bloggen op LinkedIn’, maar verwijzen daarbij naar de koppeling met jouw website voor ongekend succes. Zo ‘customizen’ we het lijstje.

Passen de suggesties niet helemaal in jouw straatje, dan biedt Google nog meer inspiratie.

Onderaan de pagina met zoekresultaten van jouw zoekopdracht verschijnen in veel gevallen nog acht gerelateerde zoekresultaten. Misschien zit hier wel iets tussen?

Ga zelf op zoek

Verder kom je natuurlijk bloginspiratie tegen wanneer je hiernaar zoekt in magazines, vakbladen en op webpagina’s, maar toch ook zeker wanneer je dat niet doet.

Zo lezen wij bijvoorbeeld in bed nog even de NOS-app en ontdekken dat het eerste .com-domein al dertig jaar bestaat.

We scrollen hierna snel door onze Facebook-timeline en zien dat een virtuele vriend moeite heeft om te besluiten of hij een .nl, .net, .com-domein of alle drie moet aanschaffen.

Nog net voordat de wekker gaat, lezen we op Pinterest veertien slimme handigheden die je nog niet wist van Microsoft Exchange. Nou, in die gevallen slaan we deze informatie even in ons achterhoofd op. Of…

Bewaar alle bloginspiratie

…We bewaren alle bloginspiratie. Want wanneer je omkomt in goede blogonderwerpen, wil je ze kunnen ordenen om later te gebruiken.

Er zijn verschillende manieren om bloginspiratie te bewaren en we noemen er slechts een aantal. Maar, hier komt ie:

  • Stuur alle links naar jouw e-mailadres en stop ze daar in het mapje blogonderwerpen.
  • Maak een Evernote-account aan . Het voordeel is dat je Evernote op alle devices tevoorschijn haalt en in deze app ook direct kunt werken.
  • Maak een Pocket-account aan. In Pocket sla je URL’s op. Deze kun je labelen en dat is handig wanneer je over meerdere onderwerpen blogt.
  • Schrijf de onderwerpen gewoon zonder bijbehorend inspiratie-linkje op in jouw contentagenda op papier of in Excel en bekijk een keer per maand of er actuele onderwerpen naar voren geschoven kunnen worden en of er voldoende afwisseling in de onderwerpen zit.

Zijn we een methode vergeten te noemen? Laat het dan weten via bijvoorbeeld Twitter of Facebook.

Succes met jouw blog!

logo
Over: Guido

Guido heeft een voorliefde voor WordPress en video. Logisch dat video’s over WordPress hem helemaal enthousiast maken. Hij schrijft, filmt, monteert en is daarnaast de vraagbaak voor de mensen van de Hosting2GO Helpdesk.