Terug naar blog

20-03-2024 | Leestijd: 13 min.

Hoe werkt X (Twitter)? 20 tips voor meer volgers en aandacht

Je overweegt te starten met X (Twitter) of bent net gestart en kunt wel wat tips gebruiken. Dan is het fijn als iemand je vertelt waar je op moet letten.

Zo hoef je niet zelf het wiel opnieuw uit te vinden. We hebben er al heel wat uren ingestoken. Profiteer van onze ervaring.

Dus, is X anders dan Twitter en hoe werkt X? Naast diverse basisbeginselen zet ik de top 20 van onze beste tips die je verder helpen voor je op een rij.

X Twitter is een social media platform voor het delen van korte berichten (tweets) met nieuwswaarde van maximaal 280 tekens. Je kunt tot vier foto’s of één GIF of video toevoegen. Natuurlijk kun je ook een link delen.

Wat is er veranderd nu Twitter X heet?

In de zomer van 2023 wordt bekend dat Elon Musk, de huidige eigenaar van Twitter, de naam van het platform verandert in X.

Het schijnt de lievelingsletter van Elon te zijn. Zelfs de naam van een van zijn kinderen is X.

Uit interviews en eigen berichten op X blijkt dat de organisatie wil uitbreiden met een aantal veranderingen.

X vertegenwoordigt “ongelimiteerde interactiviteit”, zoals ze zelf zeggen. Bij uitbreidingen moeten we denken aan betaaldiensten en een marktplaats.

Op het moment van publicatie zijn we een jaar verder en er is nog maar weinig verandert. Zelfs de URL is nog altijd twitter.com.

Maar misschien heb jij gehoord van anderen dat ze best veel publiciteit krijgen met het platform. Door volgers en interactie. Handig? Zo begin je.

X Twitter (handleiding) voor beginners: het vakjargon

Een account aanmaken is zo gepiept. We hoeven zelf geen Twitter-handleiding voor beginners te maken, omdat het bedrijf dat zelf al gedaan heeft.

Het vakjargon veroorzaakt misschien wat verwarring wanneer je er net mee begint. Een paar termen die vaak gebruikt worden, leg ik graag even uit.

Tweet: Zo heet het bericht dat je post.

Reply: Een ‘reply’ betekent dat je reageert op een bericht van een ander.

Retweet: Wanneer je een bericht interessant of leuk vindt, kun je ‘retweeten’. Zo zien ook jouw volgers dit bericht met de originele afzender en jouw bedrijfsnaam erbij.

Follower: Een ‘follower’ is een volger van jouw account, zoals een vriend op Facebook.

Direct Message: Wanneer de follower jou volgt en andersom, dan kun je rechtstreeks een bericht sturen. Dit bericht is verborgen voor anderen.

Hashtags: In een tweet doe je er slim aan om ‘hashtags’ (#) te gebruiken. Wanneer een willekeurige twitteraar op woorden zoekt voorzien van een hashtag, dan komt jouw bericht in de lijst van tweets te staan.

Like: Als je een bericht leuk vindt, klik dan even op het hartje. Je deelt dan een ‘like’ uit. Als je het goed doet, krijgen jouw tweets veel likes!

Fleets: Vergelijkbaar met Facebook en Instagram Stories, zijn Fleets voor Twitter de plek waar je jouw gedachten, inspiratie of ‘mood’ kwijt kunt. Ze staan bovenaan je tijdlijn en verdwijnen na 24 uur vanzelf. Ze zijn bedoeld voor mobiel gebruik en kunnen tekst, video’s, GIF’s, stickers en foto’s bevatten.

Spaces: Een extra tool in ontwikkeling. Het is een manier om live gesprekken te voeren via Twitter, waarbij iedereen (nu maximaal 11 mensen) kan deelnemen en meeluisteren. Je kunt ook luisteraars rechtstreeks uitnodigen met een link of een tweet.

Threads (of in het Nederlands: Draadje (Twitter NL noemt het ‘collectie’)): Omdat 280 tekens soms gewoon niet genoeg is, kun je een aantal tweets aan een ‘draadje’ rijgen. Je kunt hiermee extra content schrijven en meerdere afbeeldingen, links of video’s delen om je gedachten met de wereld te delen.

Mention: Als je iemand wilt noemen of ‘taggen’ in je tweet, gebruik dan de accountnaam van die persoon of organisatie voorafgegaan aan een apenstaartje.

Zo haal je het meest uit Twitter.

Hoe werkt X zakelijk?

Er is een duidelijk verschil in zakelijk en persoonlijk gebruik van X / Twitter. Op persoonlijke titel deel je als het ware jouw dagelijkse leven en interesses.

Wanneer je zakelijk twittert, stuur je tweets de wereld in om een doel te bereiken. Bijvoorbeeld om je naamsbekendheid te vergroten, je netwerk aan zakelijke relaties uit te breiden en te communiceren met (potentiële) klanten.

Het sociale aspect houdt hier meer dan ooit in, dat je reageert op andermans berichten en niet alleen maar zendt. Commerciële verkooptweets worden niet gewaardeerd.

Een productlancering, innovatie, bedrijfssucces of dat je trots bent op je team mag je uiteraard wel delen.

Jouw volgers moeten echt iets hebben aan de tweets die je deelt. Deel in je zakelijke tweets bijvoorbeeld kennis, laat trends zien en deel nieuws over je organisatie.

Twitter statistieken (Nederland)

We schrijven 2024. Momenteel zijn er ongeveer 3,1 miljoen gebruikers in Nederland, waarvan ongeveer een derde actieve gebruikers die echt elke dag online gaat. Dat blijkt uit onderzoek door Newcom.

Dit getal ligt iets lager ten opzichte van de hoogste piek in 2022 (3,5 miljoen).

Want hoewel er best sprake was van negatieve aandacht rondom het platform, is het aantal gebruikers nog steeds indrukwekkend hoog.

Meer interessante feitjes over X / Twitter

Het internationale publiek is nog veel groter. Maar liefst 237,8 miljoen Twitteraars gebruiken het platform dagelijks.

  • 58% van de X-gebruikers wereldwijd zijn jonger dan 35 jaar oud (interessant gegeven als je een bepaalde doelgroep wilt bereiken).
  • Mannelijke Twitteraars hebben de overhand. Zij vertegenwoordigen 66%, vrouwen 35%.
  • Gemiddeld besteden gebruikers 35 minuten van hun tijd op Twitter (je moet dus wel een pakkende tweet de wereld in sturen, wil je een sprankje van deze aandacht opeisen!)
  • De meeste Twitteraars komen uit De Verenigde Staten van Amerika (95,6 miljoen), gevolgd door Japan (67,5 miljoen) en India (27,3 miljoen). Maar vergeet Europeanen als Britten niet. Zij staan op positie 6 met 23,1 miljoen.
  • Elke dag posten gebruikers 500 miljoen tweets. Bijna de helft gaat over het nieuws. Inhaken op nieuws is daarmee een bewezen slimme strategie. Maar ook entertainment speelt een grote rol.
  • In het eerste kwartaal van 2019 is de Twitter app 11,7 miljoen keer gedownload via de App Store.
  • Elke dag posten gebruikers 500 miljoen tweets.
  • • 99,9% van de Twitter gebruikers heeft ook een account op een ander social media platform. Als je al succes hebt op Facebook of LinkedIn met de informatie die je daar deelt, dan kun je X misschien gebruiken om nog meer volgers trekken naar jouw voorkeursplatform.
  • De meest populaire emoji is het ‘gezichtje met tranen van vreugde’, dat bijna vier miljard keer gebruikt is op Twitter.

Hoewel het direct promoten niet echt gewenst is, lukt het zakelijke Twitteraars (B2B) hun producten of diensten onder de aandacht te brengen. Uit eerdere onderzoeken bleek dat 40% van de gebruikers overging tot de aankoop van een dienst of product, nadat het op Twitter was gespot.

  • Twitter is een medium bij uitstek gebruikt op smartphones en mobiele apparaten, maar niet iedereen is dagelijks actief.
  • Van alle accounts hebben er ruim 390 miljoen helemaal geen volgers.
Twitter laat je gesprekken voeren met je doelgroep.

De statistieken wijzen uit dat het gebruik toeneemt als er veel nieuws te volgen is, bijvoorbeeld in aanloop naar de presidentsverkiezingen in de Verenigde Staten van Amerika in november 2024.

Door het actieve getwitter van Donald Trump, zeker rond de bestorming van het Capitool in Washington DC (2021), is het aantal leden gegroeid.

Vergeet daarom ook niet dat inhaken op het nieuws je kans op aandacht vergroot.

20 Twitter tips & tricks voor succesvolle tweets

Zie Twitter als een manier om de doelgroep te interesseren, een band op te bouwen, in contact te komen met (potentiële) klanten, te werven, werkplezier te verhogen en loyaliteit te bewerkstelligen.

Deze twintig tips geven je een vliegende start.

1. Doelstelling bepalen

X voor beginners start met een duidelijke afbakening van de doelgroep. Controleer of je doelgroep actief is op X / Twitter en bedenk eerst wat je met je posts op Twitter wilt bereiken.

Wat is de doelstelling? Houd in het achterhoofd dat X vooral is bedoeld om imago en identiteit verder te ontwikkelen, niet om actief te verkopen.

Vaak is het slim om eerst even goed te inventariseren wat je doelgroep liket, waar mensen op reageren, hoe ze reageren en welke twitter-accounts succesvol zijn. Zo kijk je eerst het kunstje een beetje af en is de kans groot dat jouw tweets ook in de smaak vallen bij jouw doelgroep.

2. Visualisatie

Werk vooraf goed uit hoe je account er visueel uit gaat zien. Bepaal of maak een passende profielafbeelding (400 × 400 pixels), achtergrondfoto (1280 × 1024 pixels), omslagafbeelding (1500 × 500 pixels) en kleurgebruik.

Wil je een afbeelding bewerken? Canva is een leuke online tool (gratis en betaalde accounts mogelijk) als je nog geen groot budget hebt voor een DTP’er.

3. Contentstrategie

Maak een plan van aanpak voor de content. Hoe houd je de tweets en landingspagina’s interessant? Over welke onderwerpen ga je Twitteren, wat wordt je ‘tone of voice’ en hoe vaak plaats je tweets?

Maak ter inspiratie een mindmap van onderwerpen die je bij je bedrijf passen en misschien ook over factoren die invloed hebben op je organisatie. Bijvoorbeeld seizoenen, nieuws, trends, etc.

4. Geen reclame

Houd de boodschap in ieder geval persoonlijk, positief en informatief. Val nooit iemand af en realiseer je dat commerciële teksten irriteren en volgers wegjagen. Reclame is ergernis nummer één onder Twitteraars.

5. Eén onderwerp

Kies één heldere insteek van het bericht. Stel één onderwerp centraal en probeer een vraag of probleemstelling van je volgers te beantwoorden.

6. Hashtags

Hoe werkt een # op X? Gebruik in je tweet maximaal twee toepasselijke hashtags (zoekwoorden die beginnen met #). Zoek vooraf goed uit of er veel op deze hashtag wordt gezocht en of deze bij je onderwerp past. Je kunt zoekwoorden testen via diensten als Hashtagify en All Hashtag, maar je kunt de zoekopdracht ook gewoon in de zoekfunctie van X invoeren.

Gebruik nooit hashtags voor trending topics die niets met jouw tweet of bedrijf te maken hebben.

Neem in een tweet een link op naar een landingspagina op de website. Twitter verandert een lange link automatisch in een korte variant. Wil je zelf een korte link maken? Dat kan bij Bitly.

Op jouw webpagina beantwoord je een vraag, leg je je mening verder uit in een artikel of introduceer je een nieuw product, bijvoorbeeld met een actie of aanbieding. Probeer met promotie van producten en diensten altijd in te steken op kennisdelen, iets gratis weggeven, een demo of een download.

8. Afbeeldingen

Voorzie iedere tweet van een afbeelding of korte video’s. Altijd! Het optimale formaat is 1200 x 675 pixels. Berichten met een foto of video zorgen voor meer interactie, zoals kliks op het bericht, openen van de foto en doorkliks via de geplaatste link. Zo verhoog je het bewustzijn rondom jouw account of merk.

9. Beste tijden

Zoek goed uit op welke dagen en tijden je het beste tweets kunt plaatsen om zo veel mogelijk volgers te bereiken. Het is en blijft en kwestie van proberen en ontdekken wat werkt, maar over het algemeen geldt dat je het best tussen 12.00 uur en 16.00 uur kunt tweeten.

Voor merken die zich op consumenten richten is uitgezocht dat je 17% meer betrokkenheid krijgt door in het weekend tweets te verzenden. Zakelijk gezien kun je het beste van maandag tot en met vrijdag actief zijn op X.

10. Beheerders en dashboards

Wie gaat het account beheren? Is dat één persoon of zijn het er meerdere? Welke afspraken maak je hierover met elkaar? Wat mag er wel en niet getweet worden? Welk programma zet je in om centraal te werken? Voorbeelden zijn Hootsuite en Pro Twitter.

11. Volgbeleid

Volg personen en organisaties waarvan jij wilt dat ze jou ook volgen. Dit kunnen collega’s, partners, leveranciers, klanten en potentiële klanten zijn. Deel hun content en ga met ze in gesprek.

12. Snel reageren

Uit onderzoek blijkt dat 20% van de mensen die jij volgt, jou terug zal volgen. Volgt iemand je terug, retweet hij jouw post of stuurt hij een mention, zorg er dan voor dat je binnen 24 uur reageert. Zeker als het om een klacht gaat. Maak van jouw antwoord een kans om je merk of naam uit te dragen.

13. Binding

Als je interessante content plaatst voor jouw doelgroep en volgers, dan bind je ze automatisch meer aan jouw account of merk. Zij zullen eerder jouw content delen en erop reageren.

Durf voor jou belangrijke volgers ook eens om een retweet te vragen.

Zo bereik je nog meer mensen en maak je de kans op groei groter.

14. Bronvermelding

Bedank en vermeld altijd de bron als je informatie van een andere Twitteraar gebruikt. Dat wordt op prijs gesteld en vergroot de kans op meer followers.

15. Promotie

Promoot je X-profiel op je website, in de handtekening van jouw mail en op andere sociale media. Laat zo breed mogelijk weten dat je een X-account hebt, daar actief bent en interessante content plaatst specifiek voor dat kanaal en die volgers.

16. X-app

Zoek de X-app in de App Store en installeer die op je telefoon. Zo kun je de tijdlijn goed in de gaten houden en makkelijk een tweet sturen.

Stel in dat je een melding op je telefoon ontvangt als je een nieuwe volger, mention of retweet ontvangt. Zo kun je snel reageren en de dialoog aangaan. Ook Hootsuite heeft een app voor je smartphone, waarmee je jouw account eenvoudig beheert.

17. Verbeterpunten

Analyseer regelmatig je statistieken en verbind hier jouw conclusies aan. Zo zie je onder meer welke tweets goed presteren.

Ontdek je een patroon in het type tweets dat meer betrokkenheid (engagement) genereert dan andere? Dan weet je wat je te doen staat: plaats meer van dit soort tweets.

In de cijferoverzichten zie je de interactieratio, het aantal geklikte links, retweets en favorieten en hoeveel replies je ontving. Daarnaast zie je wie jouw volgers zijn, waar hun interesses voornamelijk liggen en waar ze vandaan komen.

18. Stalk niet: Overtweet niet!

Overdaad schaadt en dat geldt zeker voor het aantal tweets dat je plaatst. Het standaard advies is om regelmatig te Twitteren, minstens een paar keer week, maar zeker niet meer dan vijf tweets per dag.

Zolang het relevant is voor jouw doelgroep, kun je blijven tweeten. Als je even niets relevants te melden hebt, stuur dan niets.

19. Optimale webcare

Monitor continu wat er over jouw bedrijf gezegd wordt op Twitter. Uitingen kunnen positieve, maar ook negatieve gevolgen hebben. Zeker als het bijvoorbeeld om een klacht gaat, is het belangrijk dat je reageert. Vaak is inhoudelijk reageren online niet de oplossing.

Vraag naar de persoonlijke contactgegevens van degene die zich negatief uitliet en voer een discussie via mail, telefoon of een persoonlijk gesprek. Zo haal je de angel eruit zonder dat je in de verleiding komt om ‘fouten’ te maken die voor de hele wereld zichtbaar zijn.

20. Rondje door het X-landschap

Webcare wordt makkelijker met software zoals Pro Twitter, waar je belangrijke zoekwoorden in kunt stellen. Zo kun je direct op berichten reageren die over jou gaan. De resultaten staan per zoekwoord netjes in een kolom bij elkaar.

Heeft een potentiële klant een verkoopvraag of een bestaande klant een specifieke technische of productvraag? Voorzie de Twitteraar dan meteen van informatie. Dit is direct een goed contactmoment om de klant (extra) aan je te binden.

De aanhouder wint!

Deze top twintig met tips biedt een mooi begin om makkelijk over de eerste X / Twitter-valkuilen heen te stappen. Uiteraard is de lijst niet zaligmakend, maar alle uitingen zijn wel gebaseerd op jarenlange ervaring.

Wat goed werkt voor de één, hoeft niet hetzelfde resultaat op te leveren voor de ander. Verwacht ook niet binnen een paar weken hordes volgers te hebben. Dit aantal groeit gestaag met een juiste aanpak.

Succesvol zijn met social media kost veel tijd en vraagt om doorzettingsvermogen.

Experimenteer veel, leer en houd vooral vol.

Volg jij ons al?

Uiteraard heeft ook Hosting2GO een eigen X-kanaal. Je vindt ons op Twitter.com/hosting2go.

Guido

Als je hulp nodig hebt bij het opzetten of optimaliseren van je website, dan is Guido de persoon die je daarbij kan helpen. Hij geeft tips en adviezen om ervoor te zorgen dat jouw website er tiptop uitziet en de juiste doelgroep aantrekt.