Mijn bedrijf online: zo ga je van start!

Je bent net ingeschreven bij de Kamer van Koophandel en vraagt je af: hoe kan mijn bedrijf online succesvol van start? Met behulp van ons handige stappenplan weet je waar je allemaal aan moet denken. Profileer jouw bedrijf ook online op de juiste manier.

Wil jij met jouw bedrijf ook online aanwezig zijn? Dan is het slim om goed na te denken over de domeinnaam die je wilt registreren en welk hostingpakket bij je past. Wij hebben een aantal tips voor je op een rij gezet.

Daarnaast lees je in dit blog handige weetjes over de opzet van jouw website, de vindbaarheid van je site door middel van zoekmachineoptimalisatie, hoe je jouw site aan social media kunt koppelen en wat een mailinglijst voor je kan betekenen.

Zoals je ziet zijn er veel keuzes te maken bij de start van een (online) bedrijf. Ga direct aan de slag.

Registreer een domeinnaam

Een pakkende domeinnaam is goed voor de branding en herkenbaarheid van jouw eigen bedrijf. Bij het kiezen ervan is het slim een aantal zaken in acht nemen. Het meest ideaal voor bedrijven is om hun bedrijfsnaam als domeinnaam te gebruiken.

  • Zorg dat jouw domeinnaam niet te lang is en eenvoudig te onthouden: nagelstudioenhairstylistesylvia.nl kan waarschijnlijk niemand onthouden, laat staan foutloos typen.

  • Kies een domeinnaam die makkelijk uit te spreken en te spellen is.

  • Heb je een veelvoorkomende naam zoals Janssen, neem dan ook de plaatsnaam in de URL op: janssen-amsterdam.nl

  • Koppeltekens kunnen een URL overzichtelijker maken, maar gebruik er niet meer dan één.

  • Gebruik de bedrijfsnaam of, wanneer deze bijvoorbeeld al bezet is, een herkenbare en aansprekende naam.

  • Kies voor een extensie die bij jouw bedrijf past. Dus .nl als je een Nederlands bedrijf runt en .com voor internationaal georiënteerde bedrijven.

 

Kies het juiste hostingpakket

Hosting heb je nodig om jouw website voor iedereen bereikbaar te maken. Het hostingbedrijf is in feite de gastheer voor jouw site. Zorg er daarom voor dat je de hostingprovider vertrouwt.

Wat heb ik écht nodig?

Als je hostingpakketten wilt gaan kiezen, dan zijn de verschillen tussen hostingpakketten vaak minimaal. Bedenk daarom goed naar wat je nodig hebt.

  • Wissel je grote bestanden uit via je website?

  • Plaats je veel foto’s of video’s?

  • Of heb je bijvoorbeeld een hele grote webshop of website met veel productpagina’s?

Dan is de webruimte en de maandelijks hoeveelheid dataverkeer belangrijk. Bij Hosting2GO krijg je trouwens altijd voldoende dataverkeer. Premium webhosting is zelfs onbeperkt, waarmee je flink kunt groeien.

  • Verzamel je op je website persoonsgegevens?

  • Verwerk je betalingen? Bijvoorbeeld binnen je webshop door middel van iDeal?

  • Wil je een hogere ranking in de zoekmachines?

Dan heb je SSL nodig voor een beveiligde overdracht van deze gegevens. Dit staat voor Secure Socket Layer. Het zorgt ervoor dat alle vertrouwelijke informatie die tussen servers en browsers wordt verzonden, versleuteld wordt verstuurd en privé blijft.

Bepaal welke aanvullende diensten je wilt

Veel hostingpakketten zijn aan te vullen met een aantal extra diensten waar je gebruik van kunt maken. Wij sommen er een aantal voor je op.

E-mail

E-mail is over het algemeen een standaard onderdeel van je hostingpakket. Een echt aanvullende dienst mogen we het dus niet meer noemen. Let wel op dat het pakket is voorzien van een onbeperkt aantal e-mailpostbussen en opslag. Hiermee kun je groeien in de toekomst.

E-mail moet zijn binnen te halen via POP3 (download vanaf de server) en IMAP (leesbaar vanaf de server). De dienst moet ook voorzien zijn van ondersteuning voor webmail, mailinglijsten, autoresponder en forwards en geschikt voor PC, smartphone en tablet. Deze hostingpakketen zorgen ervoor dat je altijd bereikbaar bent.

Professionele spamfilter

Niets is zo irritant en inefficiënt als elke dag door een lading spam in je e-mailbox te moeten ploegen. Een goede spamfilter kan maar liefst 99 procent van deze onnodige berichten blokkeren. Het mooiste is dat je daar zelf helemaal niets voor hoeft te doen.

Hosting2GO maakt gebruikt van de Barracuda-spamfilter om spam tegen te gaan

Hosting2GO maakt gebruikt van de Barracuda-spamfilter om spam tegen te gaan

5 extra tips om je eigen bedrijf uit te bouwen

Door de tijd te nemen voor de bovenstaande tips en een keuze te maken die bij jouw bedrijf past, leg je een goede basis voor jouw online activiteiten. Wanneer je eenmaal een domeinnaam hebt, wil je hier ook een uitnodigende website op plaatsen. Daarom nog vijf extra tips waarop jouw bedrijf online verder kan bouwen.

1. Wat wordt de inrichting van mijn site?

Stel jezelf deze vraag:

  • Wat maak ik voor website? Bijvoorbeeld: blog, website, of webshop.

  • Welke pagina’s heb ik nodig? Bijvoorbeeld: home, contact, diensten, producten, portfolio, foto’s.

  • Welke functionaliteiten heb ik nodig? Bijvoorbeeld: contactformulier, winkelwagen, fotogalerij, agenda, gastenboek.

Kies een CMS

Beoordeel vervolgens welk CMS het beste bij jouw wensen past. Magento is bijvoorbeeld alleen geschikt voor webshops. Joomla biedt zowel ondersteuning aan webshops en -sites en beschikt over extra functionaliteiten zoals een agenda en gastenboek. WordPress is van oorsprong opgezet als systeem om te bloggen, maar het is inmiddels uitgegroeid tot een volwaardig content management systeem.

Kies een template

Schets nu op papier hoe de structuur en vormgeving van jouw website eruit moet zien. Dat maakt de keuze uit duizenden templates en mogelijkheden makkelijker.

De servers van Hosting2GO ondersteunen tal van CMS-systemen, waaronder WordPress, Joomla en Magento. Met onze Web Apps installeer je in één klink de laatste versie van jouw CMS.

2. Word beter gevonden

Leun niet achterover, maar maak van het onderhouden van jouw website een actieve bezigheid. Bedenk hoe je gevonden wilt worden. Op welke producten en diensten wil je zichtbaar zijn en welke zoekwoorden passen hierbij? Deze kun je best zelf verzinnen, maar vraag het ook eens na in jouw kennissenkring. Maak nu bij alle zoektermen passende webpagina’s en zet ter ondersteuning eventueel ook het betaalde Google AdWords in.

Google Webmastertools

Meld je aan bij Google Webmastertools. Zo ontdek je op welke zoekwoorden jouw website wordt gevonden en hoeveel bezoekers er via die weg binnenkwamen. Ook zie je per zoekwoord op welke pagina jouw website verschijnt in de Google zoekmachine.

Google Analytics

Stel Google Analytics in. Dit is een gratis dienst om statistieken te bekijken. Ontdek het aantal bezoekers, de best bezochte pagina en het apparaat waarop de meeste mensen jouw website bekijken. Haal voordeel uit deze cijfers door de website hiermee verder te optimaliseren. Wordt jouw site voornamelijk met behulp van smartphones bezocht, maar is jouw website niet responsive (geschikt voor mobiele apparaten) dan is dit een verbeterpunt.

3. Toon je van de sociale kant

Allereerst: zorg dat je de bedrijfsnaam vastlegt op social media. Ook al gebruik je deze misschien niet meteen, je kunt er maar beter voor zorgen dat iemand anders de naam niet inpikt.

Maak koppelingen

Gebruik je social media, zorg dan op jouw pagina’s en ook bij jouw blogs of foto’s, voor social media koppelingen. Lezers kunnen vrienden, collega’s en kennissen attenderen op jouw content door het te delen. Dat kan onder meer via e-mail, WhatsApp, Facebook, Twitter, LinkedIn, Pintrest en wat nog meer bij je doelgroep aansluit.

Je stelt de koppelingen in via de plugins van jouw CMS. Ook kun je kiezen voor een zogenaamde social overlay met bijvoorbeeld AddThis. Vergeet niet regelmatig zelf iets te posten of te delen via jouw social mediakanalen.

Bepaal de content

Denk erover na hoe vaak je wilt communiceren en over welke onderwerpen het moet gaan. Waar wil jij de doelgroep op attenderen? Zorg dat je hier maandelijks of per kwartaal een overzicht van maakt, zodat jouw social media-activiteiten niet versloffen. Plan ook dagelijks een moment in om te kijken of je reacties hebt ontvangen waarop je moet reageren.

Heb je geen content om te delen? Zet de instellingen van je social media-accounts dan nog even op privé.

Delen en gedeeld worden via social media is goed voor de vindbaarheid van jouw website. Zoekmachines waarderen de interactie.

Delen en gedeeld worden via social media is goed voor de vindbaarheid van jouw website. Zoekmachines waarderen de interactie.

Lees onze blogs over het bijhouden van zakelijke social media accounts.

4. Laat bezoekers zich inschrijven op jouw mailinglijst

‘Wil je meer weten over dit onderwerp? Schrijf je in de voor de nieuwsbrief’. Maak een koppeling zoals deze op iedere pagina van jouw website en vergeet er ook niet een mooie button voor aan te maken op de contactpagina.

Heb je eenmaal veel e-mailadressen verzameld, vergeet hier dan niet iets mee te doen. Mail maandelijks jouw beste blog, product of dienst bijvoorbeeld.

Je kunt jouw LinkedIn-contacten exporteren om alvast de basis van jouw lijst op te stellen. Vergeet in dit geval niet om een op-out button in de mail te verwerken, waarmee de ontvanger zich eventueel kan afmelden voor de nieuwsbrief. Dat is wettelijk verplicht.

5. Creëer interactie met je bezoeker

Ga na op welke manier jij op jouw website de interactie wilt aangaan met de bezoekers. Mogen ze op jouw artikelen reageren en ga je de conversatie aan? Koppel je Facebook-reacties aan jouw blog?

Het accepteren van reacties op jouw website kan positieve gevolgen hebben voor de vindbaarheid, maar brengt ook verantwoordelijkheden met zich mee. Lees hier meer over in ons blog: ‘De gevolgen van Disqus reacties op jouw website’.

Check jouw domeinnaam

Een eigen bedrijf online starten begint met het registreren van een goede, duidelijke domeinnaam die op jouw vakgebied autoriteit uitstraalt. Doe nu een domeinnaam check, leg jouw URL vast en kies het hostingpakket dat het beste bij jou past.