Nieuwsbrieven: e-mailmarketing

logo
door: Guido 11-06-2015| Leestijd: 4 minuten| Categorie: Marketing

Goede content moet je delen. Er is online geen beter medium om dit te doen dan via een digitale nieuwsbrief. Hoe de adressenlijst is opgebouwd, het tijdstip van verzending en de inhoud van de brief hebben natuurlijk effect op de resultaten.

Globaal genomen kun je zeggen dat het verzenden van een nieuwsbrief effectiever en efficiënter is dan het posten van berichten op social media. Wat tips om het verzenden van de nieuwsbrief ook technisch succesvol en eenvoudig te maken.

Dit is artikel 1/3, onderdeel van een serie blogposts over nieuwsbrieven.
(2/3) Nieuwsbrieven: MailChimp instellen
(3/3) Nieuwsbrieven: Statistieken

Verzamel e-mailadressen voor de nieuwsbrief met een contactformulier op jouw website en vergroot de kans op inschrijving door iets gratis aan te bieden.

Kies de mailmanager die bij jou past

Afhankelijk van jouw CMS-systeem en de communicatiestrategie van het bedrijf, zijn er verschillende programma’s waarmee nieuwsbrieven verzonden kunnen worden.

Zo heb je gratis aanbieders tot een bepaald adressenbestand en betaalde mogelijkheden.

Voorbeelden van mailmanagers zijn:

E-mailmarketing kan niet zonder mailmanager

Verzend nooit zomaar direct via een mailprogramma als Outlook een digitale nieuwsbrief naar klanten. Dit om te voorkomen dat je op een blacklist komt te staan.

Wanneer je in een bulk dezelfde e-mail verzendt naar verschillende adressen, wordt dit gezien als SPAM.

Vanuit een mailmanager kun je abonnees opslaan en groeperen en hebben de geadresseerden de mogelijkheid zich ook weer uit te schrijven, zoals verplicht is binnen e-mailmarketing.

Daarnaast analyseer je bij iedere e-mailcampagne eenvoudig wat het resultaat is van jouw inspanning.

Meerdere doelgroepen die geïnteresseerd zijn in jouw diensten of producten? Maak verschillende groepen aan in de mailmanager en stuur ze gepaste content.

Ken de marketingregels

Voordat je begint aan e-mailmarketing is het belangrijk dat je op de hoogte bent van de wettelijke verplichtingen die je hebt.

Zo moet de ontvanger actief hebben toegezegd e-mails te willen ontvangen. Een vooraf ingevulde checkbox geldt dus niet als een inschrijving.

Bij de aanmelding is ook een double opt-in van belang.

Dit wil zeggen dat, wanneer de geïnteresseerde zich heeft aangemeld voor het ontvangen van de digitale nieuwsbrief, hij dit nog moet bevestigen per e-mail.

Zolang dit niet wordt gedaan, mag er geen e-mailcampagne naar hem worden verzonden. Tot slot moeten abonnees zich kosteloos kunnen uitschrijven via een link in de nieuwsbrief.

MailChimp inrichten

Veel van onze klanten adviseren wij MailChimp voor het verzenden van digitale nieuwsbrieven. Tot 12.000 e-mails naar 2.000 contacten kun je namelijk gratis aan de slag.

Daarnaast is het programma makkelijk te koppelen aan WordPress en Joomla: CMS-systemen waar klanten van ons vaak mee werken.

Tot slot richt je de eerste campagne heel eenvoudig in en kun je met een van de beschikbare templates voortvarend aan de slag.

De meeste templates zijn gebaseerd op een drag-and-drop systeem, waardoor je ook zonder grafische kennis snel een mooi template voor jouw periodieke nieuws hebt gebouwd.

Ben je helemaal klaar met het ontwerpen van jouw campagne? Controleer dan of MailChimp niet aangeeft dat je iets belangrijks bent vergeten.

Gebruik basis-templates van Mailchimp om je nieuwsbrief vorm te geven.

Optimale verzendperiode

Nu is er nog een onderdeel belangrijk om te weten voordat je kunt starten: wanneer is de beste verzendtijd voor jouw e-mailcampagne? Gemiddeld in Nederland blijkt de beste dag voor het verzenden van digitale nieuwsbrieven een dinsdag of donderdag.

Op deze dagen zijn de meeste parttimers aanwezig op hun werk en worden de minste verlofdagen opgenomen. Het beste tijdstip ligt tussen de werktijden, maar na half 11 wanneer alle mails van gisteren inmiddels zijn verwerkt.

Zit je op het juiste tijdstip van verzenden in vergadering of op het terras? Plan je campagne in en hij verzendt zichzelf.

Hoe stel je MailChimp in?

Lees ons tweede artikel over e-mailmarketing ‘Nieuwsbrief: MailChimp instellen‘.

logo
Over: Guido

Guido heeft een voorliefde voor WordPress en video. Logisch dat video’s over WordPress hem helemaal enthousiast maken. Hij schrijft, filmt, monteert en is daarnaast de vraagbaak voor de mensen van de Hosting2GO Helpdesk.