10 tips: online leads genereren met jouw populairste pagina’s

Websites zijn allang niet meer een online visitekaartje, ze hebben de potentie om online leads* te genereren. De volgende 10 tips helpen je om jouw populairste webpagina’s te transformeren tot echte leadmachines. Wist je bijvoorbeeld dat een tool als Hotjar je helpt te ontdekken wat bezoekers willen, belangrijk vinden en ‘doen’ op je website?

Wat is een lead?

Je kunt pas meer leads genereren, zodra je een goed beeld hebt van waar je eigenlijk aan werkt. Laat ik eerst teruggaan naar de basis: wat is een lead?

*Een lead is iemand die op enige wijze of in enige vorm geïnteresseerd is in de producten of diensten van jouw onderneming.

Een lead heeft interesse getoond in de producten of diensten die je te bieden hebt, of in ieder geval in de informatie die je verstrekt. Dat betekent dat de lead niet zomaar koud gebeld of anderzijds benaderd wordt door jouw onderneming, er is al sprake van enig (warm) contact.

Andersom weet je als onderneming alvast dat er interesse bestaat, waardoor je de doelgroep gerichter kunt benaderen en je de kans op aankoop (conversie) sterk kunt verhogen.

Winkeliers genereren leads met hun goede landingspagina’s die online verkopen opleveren.

Winkeliers genereren leads met hun goede landingspagina’s die online verkopen opleveren.

Waarom zou je online leads genereren?

Leadgeneratie is onmisbaar voor iedere succesvolle onderneming, omdat je daarmee zorgt voor de aanwas van nieuwe klanten. Dat valt te verpakken in missies om de doelgroep een zo aantrekkelijk mogelijk dienstenpakket of de meest waardevolle en bruikbare informatie aan te bieden. Uiteindelijk komt het erop neer dat je meer leads wilt genereren om de onderneming te laten groeien.

Nieuwe leads zorgen voor een natuurlijke groei van je organisatie of onderneming. Online leadgeneratie blijkt uit onderzoek van het Hinge Research Institute bovendien uiterst effectief. Bedrijven die 60% van hun leads online genereren blijken 100% meer winstgevend dan bedrijven die voor slechts 20% vertrouwen op online leadgeneratie.

Inbound marketing is een vorm van pull-marketing, met als doel om via internet potentiële klanten aan te trekken. Deze strategie werkt via zoekmachines, websites, blogs en sociale media.

Leadgeneratie past uitstekend binnen moderne inbound marketingstrategieën. Op HubSpot is het volgende diagram te vinden, dat uitlegt hoe het genereren van leads van bezoekers leads en uiteindelijk klanten maakt.

Inbound marketing methodiek van HubSpot, maak van leads klanten.

Inbound marketing methodiek van HubSpot, maak van leads klanten.

De 4 componenten van leadgeneratie

Je kunt meer leads genereren door landingspagina’s te maken. Een landingspagina is niets anders dan de pagina waarop een bezoeker ‘landt’, bijvoorbeeld vanuit een (advertentie) campagne of op basis van een zoekopdracht in Google.

Welke pagina je daarvoor gebruikt staat je wat dat betreft vrij. Je kunt bestaande categorie- of productpagina’s gebruiken voor specifieke zoekopdrachten of nieuwe landingspagina’s maken voor populaire generieke zoekopdrachten.

Goede landingspagina’s om leads te genereren bestaan uit 4 belangrijke elementen:

  • De activerende Call To Action (CTA)
  • De overtuigende content op de landingspagina
  • Het eenvoudige formulier
  • De waardevolle aanbieding

CTA

Zodra een bezoeker op jouw website zit of door de Google zoekresultaten scrollt, moet je de aandacht grijpen en hem aanzetten tot actie. Dat geldt tevens voor eventuele pagina’s op sociale media of in externe blogs. De CTA is letterlijk een oproep tot actie, waarmee je de bezoeker activeert om door te klikken naar de landingspagina.

De overtuigende content op de landingspagina

Eenmaal op de landingspagina heb je de kans om uit te wijden met overtuigende content. Vertel wat jouw dienst de bezoeker oplevert of welke oplossingen je product biedt. Overtuig de bezoeker, zodat je vervolgens het formulier kunt aanbieden.

Het eenvoudige formulier

Maak je contactformulier zo eenvoudig mogelijk te gebruiken. Verzamel de benodigde informatie, maar niet meer dan dat. Ieder invulveld is een reden om af te haken, dus houd het formulier zo kort en bondig mogelijk.

De waardevolle aanbieding

Het invulformulier koppel je aan het eind aan de unieke aanbieding die je doet. Geef bezoekers aan dat ze de brochure, een whitepaper of een vrijblijvende offerte zullen ontvangen, afhankelijk van de aanbieding die je hebt.

Op die manier creëer je met de goede landingspagina de basis voor meer leads.

Goede landingspagina’s zijn voorzien van een krachtige aanbieding, bijvoorbeeld in de vorm van een whitepaper download.

Goede landingspagina’s zijn voorzien van een krachtige aanbieding, bijvoorbeeld in de vorm van een whitepaper download.

Dé 10 tips: zo stimuleer je jouw leadgeneratie

Leadgeneratie is het meest effectief op de pagina’s waar de meeste bezoekers op kijken, mits je die voldoende laat uitblinken. Ik geef een aantal handige tools die je kunt gebruiken, en geef je tips om social proof en belangrijke visuele aspecten in te zetten. Ik zet 10 tips op een rij waarmee je online meer leads kunt genereren.

Tip 1: Check welke pagina’s krijgen het meeste verkeer

Je kunt online leads genereren op pagina’s die veel bezoek krijgen, er valt immers weinig te genereren wanneer bezoekers er niet komen. Indien je een bestaande website hebt is het daarom van belang om goed te kijken naar welke pagina’s op dit moment populair zijn.

Je kunt daarvoor gebruik maken van de gratis tool Google Analytics. Het account biedt je inzicht in de meest bezochte pagina’s op je website, zodat je eenvoudig na kunt gaan waar bezoekers naar op zoek zijn.

Ga daarvoor vanuit het dashboardoverzicht in de linkerkolom naar ‘Gedrag -> Overzicht’. Er verschijnt dan een top 10 met de populairste pagina’s op de website, zodat je daar meer leads kunt gaan genereren.

Tip 2: Laat je pagina’s uitblinken

Goede landingspagina’s blinken meteen uit, zodat ze de aandacht van de bezoeker trekken. Je kunt zowel de homepage, de contactpagina, een blogpagina, productpagina of andere specifieke landingspagina gebruiken.

Om de pagina te laten uitblinken zijn met name de twee volgende elementen van belang:

  • Zorg voor een korte laadtijd van de pagina
  • Zorg voor een mooi, intuïtief en effectief webdesign

Bezoekers bepalen binnen een fractie van een seconde of de webpagina ze biedt waar ze naar op zoek zijn. Een te lange laadtijd leidt tot een beoordeling van een wit scherm.

Hierdoor bestaat het risico dat iemand al weg klikt voordat je überhaupt de kans hebt gehad om te overtuigen. Je kunt bijvoorbeeld de Google PageSpeed Insights-tool gebruiken om de laadtijd van de website of een specifieke landingspagina te laten beoordelen.

De snelheid van de landingspagina laadtijd beïnvloedt ook het genereren van leads.

De snelheid van de landingspagina beïnvloedt ook het genereren van leads.

Zorg daarnaast voor een mooi, intuïtief en effectief webdesign. Focus op de toptaken van bezoekers, probeer pijnpunten te achterhalen en doe gebruikerstesten om na te gaan welk ontwerp het best aanspreekt.

Het ‘hamburgermenu’ is achterhaald, terwijl felle kleuren juist heel trendy zijn. Eerder verschenen de webdesign trends voor 2017 al online voor je.

Tip 3: Handige tools voor leadgeneratie

Een landingspagina die er goed uitziet levert nog niet automatisch meer leads op, daar heb je aanvullende inzichten voor nodig. Gelukkig zijn er handige tools beschikbaar die je daarmee op weg kunnen helpen. Het gaat dan bijvoorbeeld om:

  • Hotjar
  • Google Formulieren
  • CTA Templates

Hotjar

Hotjar is het meest geavanceerd. Je kunt uitgebreide statistieken bijhouden en rekenen op waardevolle feedback. Het is een tool die je helpt bezoekers op de website te begrijpen, zodat je het aanbod op de landingspagina op hun wensen kunt afstemmen.

Je kunt gebruik maken van heatmaps, opnamen, conversie-funnels, formulieren met analysemogelijkheden, feedback polls, onderzoeken en testgebruikers.

Google Formulieren

Deze helpen je prachtige formulieren te maken, waarmee je alle gewenste informatie eenvoudig kunt verzamelen en ordenen. De tool is net als de andere producten van Google gewoon gratis, waardoor je die op je gemak kunt uitproberen.

CTA Templates

Dit is een verzameling inspirerende Call To Action-templates, waarmee je de conversie op een goede landingspagina sterk kunt verhogen. Je hebt er geen specifieke ontwerpsoftware bij nodig om een goede CTA-button voor op de pagina te maken.

De juiste plek voor je CTA kan boven de paginavouw zijn. Deze tips komen uit een studie van Unbounce.com.

De juiste plek voor je CTA kan boven de paginavouw zijn. Deze tips komen uit een studie van Unbounce.com.

Tip 4: De juiste locatie op de pagina voor de CTA

Je kunt online leads genereren met een succesvol webdesign en een aantal handige tools, mits bezoekers de CTA daadwerkelijk zien. Uit een tal van eyetracking-onderzoeken blijkt waar gebruikers (in Westerse landen) gemiddeld genomen kijken.

Zonder dat je zelf een heatmap creëert, kun je ervan uitgaan dat bezoekers linksboven beginnen te lezen. De rechter onderhoek zien ze niet of nauwelijks en voor de hoeken linksonder en rechtsboven is slechts beperkte aandacht.

Zorg ervoor dat de CTA op een natuurlijke manier in beeld komt. Kies voor de plaats waar een bezoeker linksboven begint met lezen en vervolgens oogbewegingen naar rechts en naar onderen maakt.

Bezoekers gebruiken veelal het F-patroon om de webpagina te scannen. Ze beginnen linksboven en kijken naar rechts. Vervolgens zakken ze iets af en kijken ze iets minder ver naar rechts. Tenslotte maken ze een rechte lijn omlaag.

Tip 5: Zo laat je de CTA visueel opvallen

De CTA die je plaatst op een goede landingspagina, moet zelfs op de juiste locatie op een pagina voldoende op te vallen. Onze aandacht werkt als een schijnwerper en is daarmee rondom een klein punt geconcentreerd.

Het onderbewustzijn registreert alles wat je ziet en geeft de opvallende zaken door aan het bewustzijn, waardoor je die bewust ‘ziet’. Een goede CTA is daarom niet altijd blauw of juist oranje, maar valt op ten opzichte van de rest van het ontwerp.

Oranje is een bekende opvallende kleur voor CTA-buttons, omdat er weinig webdesigns volledig in het oranje bestaan. Bekijk het webdesign en de kleuren daarvan, zodat je een complementaire kleur kunt uitzoeken.

Fresh Books gebruikt groen als complementaire kleur in haar CTA knop.

Fresh Books gebruikt groen als complementaire kleur in haar CTA knop.

Tip 6: Stem de CTA af op de inhoud van de pagina

Een goede landingspagina voor meer leads gebruikt een CTA die aansluit bij de inhoud van de pagina. Laat je de mogelijkheden zien voor een houten vloer of een keuken op maat? Gebruik dan een formulier met de aanbieding om een vrijblijvende offerte aan te vragen.

Schrijf je over de belangrijke eigenschappen van een goede en zuinige auto? Gebruik dan een formulier met een aanbieding, in de vorm van een brochure, die de ins en outs deelt.

De CTA moet aan te sluiten op de inhoud van de landingspagina, zodat je leads kunt genereren door met de content op de pagina te prikkelen. Overtuig de bezoeker dat het aanvragen door middel van het formulier van grote toegevoegde waarde is.

Tip 7: Optimaliseer voor mobiel gebruik

Google beloont websites die goed geschikt zijn voor mobiele apparaten met betere posities in de zoekresultaten. De landingspagina moet inclusief tekst, de afbeeldingen, het formulier en eventuele video’s uitstekend geschikt zijn voor smartphones en tablets. Uiteraard ook voor desktop- en laptop-computers.

Google heeft de Mobielvriendelijke Test ontworpen, waarmee je eenvoudig kunt nagaan of een pagina voldoende mobielvriendelijk is.

Tip 8: Zet social proof in

Bezoekers zijn enorm gevoelig voor de meningen en ervaringen van anderen, vooral over producten of diensten waar ze weinig ervaring mee hebben. Plaats in de buurt van de CTA daarom een klantreview of triggers, die aangeven hoe vaak de keuze al door anderen werd gemaakt.

Je kunt bijvoorbeeld aangeven:

  • “De cursus werd al door 3.265 anderen zoals jij gevolgd”

  • “Klanten beoordelen onze diensten als aankoopmakelaar met een 8,7”

  • “70% van de bezoekers zoals jij kiest voor dit pakket”

Het is van belang om de social proof zo specifiek mogelijk te maken. Verwerk alle informatie die je over de bezoeker hebt en laat zien wat andere klanten kozen.

Let op: werk met kloppende cijfers, die bovendien voldoende realistisch ogen. Een bezoeker die door fake-social proof heen prikt zal nooit een lead worden.

Booking.com maakt binnen haar online leadgeneratie op meerdere manieren slim gebruik van social proof.

Booking.com maakt binnen haar online leadgeneratie op meerdere manieren slim gebruik van social proof. Een label ‘bestseller’, een button ‘Super Deal van de dag’, het aantal keer gereserveerd en het aantal beoordelingen met cijfer.

Tip 9: Maak gepersonaliseerde CTA’s

Je kunt online leads genereren met opvallende en overtuigende CTA’s. Om de volgende stap te zetten kun je gebruik maken van personalisatie. Gespecialiseerde bureaus gebruiken zoveel mogelijk verzamelde informatie over bezoekers om daar de Call To Action op af te stemmen.

Ze creëren specifieke landingspagina’s voor afzonderlijke doelgroepen, op basis van de locatie van waaruit ze bezoeken, getoonde interesses op Facebook, eerder bezochte pagina’s of eventuele eerdere aankopen. Op de landingspagina personaliseren ze de afbeeldingen, formulieren en de CTA, zodat die optimaal aansluit bij de bezoeker die de pagina op dat moment bekijkt.

Je maakt op die manier handig gebruik van het Liking-beïnvloedingsprincipe zoals psycholoog Robert Cialdini die in de jaren ’80 vaststelde. Jij en ik kopen het liefst bij verkopers die net als wij zijn.

Door de landingspagina en CTA te personaliseren ervaart de bezoeker de pagina ‘net als hij of zij’ en verhoog je de conversie. De CTA en landingspagina voelen veiliger aan, waardoor de stap om in actie te komen kleiner aanvoelt.

Tip 10: Doe ideeën op voor meer leads

Zodra je de populairste pagina’s van jouw website hebt geoptimaliseerd voor meer leads kun je nieuwe landingspagina’s maken voor zoektermen en doelgroepen waar je nu nog weinig mee doet.

Daarnaast kun je pagina’s intern linken, waardoor je de bezoekersstromen desgewenst over de website kunt verdelen. Interne links dragen tevens bij aan de zoekmachine optimalisatie (SEO) van de website, waardoor je twee vliegen in één klap slaat.

Met de Google Zoekwoordplanner…

…kun je tevens een zoekwoordenonderzoek doen. Je kunt nagaan welke zoektermen de doelgroep concreet gebruikt en of die aansluiten bij de landingspagina’s.

Probeer het volume zo hoog mogelijk te kiezen en de concurrentie zo laag mogelijk. Wellicht zijn er zoektermen bij waar je nog weinig mee doet, terwijl je daar wel nieuwe populaire webpagina’s van zou kunnen maken.

Eerder verschenen 59 marketingideeëen voor het MKB voor jou, die je kunt gebruiken om meer inspiratie op te doen.

Verkopen moet veilig via SSL

Zodra je eenmaal meer leads verzamelt om daadwerkelijk te kunnen verkopen is het uiteraard van belang dat dit veilig gebeurt. De wet verplicht bijvoorbeeld het gebruik van een HTTPS-verbinding met een geldig SSL-certificaat, zodra je gegevens van klanten verzendt. Dit geldt zelfs voor het verzenden van een naam en een e-mailadres, waardoor je hier bij ieder webformulier mee te maken hebt.

Verstuur je jouw websiteverkeer al gecodeerd? Nee? Begin daar vandaag nog mee en wek bovendien automatisch meer vertrouwen bij je klanten.

Ik wil een veilige website ❯❯

en activeer een SSL Certificaat!