12 maanden SEO kalender

logo
door: Charlotte 14-01-2016| Leestijd: 9 minuten| Categorie: SEO

SEO inspanningen bieden weinig resultaat wanneer je hier niet met de regelmaat van de klok aan werkt. Zoekmachine optimalisatie gaat hand in hand met het actueel houden van de website en het binnenhalen van bezoekers door middel van marketingactiviteiten.

Het hele jaar door actief bezig zijn met SEO kalender loont, ook voor bedrijven die aan het seizoen onderhevig zijn.

Voorbereiding, planning en natuurlijk de uitvoering hiervan zijn van levensbelang voor de resultaten. Dit artikel biedt handvatten voor een SEO-jaarkalender. We behandelen de activiteiten per maand.

Januari: terugblikken en vooruit kijken

Om goed van start te gaan is een nulmeting noodzakelijk. Hoe sta je er nu voor? Bekijk op welke zoekwoorden jouw website wordt gevonden en op welke positie in de zoekmachine deze dan verschijnt met Google Webmaster Tools.

Onderzoek bovendien via welke kanalen bezoekers op jouw website terecht komen met Google Analystics.

Kies jouw middelen

Wanneer je alle informatie over het verkeer op jouw website inzichtelijk en geordend hebt, dan zie je waar de inspanningen voor dit jaar op gefocust moeten zijn.

Stel vanuit hier haalbare doelen op en verwerk deze in een plan van aanpak met bijhorende planning.

In deze fase heb je de doelgroep helder voor ogen en beoordeel je of je hen wilt bereiken door middel van blogs, nieuwsberichten, whitepapers, videoblogs, infographics of een combinatie van deze middelen.

Via welke kanalen wil je deze boodschappen verspreiden?

Verzamel je nieuws en informatie als een journalist en deel jouw boodschap via de kanalen die jouw doelgroep gebruikt.

Website op orde

Zorg in januari bovendien dat het technische aspect van de website helemaal op orde is. Dit wil onder andere zeggen dat jouw website een sitemap heeft, een optimale interne linkstructuur, een kruimelpad en mogelijkheden voor call-to-action buttons.

Hulpprogramma’s op orde

Nu je toch bezig bent en januari 31 dagen telt: stel jouw Analytics-account optimaal in om de voortgang van jouw SEO inspanningen te beoordelen.

Februari: vooruit werken op jouw contentcreatie

De planning ligt er nu maar er breken tijden aan waarop je minder tijd hebt om content te creëren. Je geniet van een welverdiende vakantie, komt om in aanvragen, er zijn persoonlijke omstandigheden of je hebt totaal geen inspiratie voor een goed verhaal.

Om hier alvast een voorsprong op te nemen is het belangrijk deze maand te investeren. Werk aan een aantal blogs, vlogs, infographics en nieuwsberichten, die je kunt inzetten op momenten dat het jou aan tijd of bevlogenheid ontbreekt.

Zoekwoorden

Maak een overzicht van zoekwoorden waar je graag op gevonden wordt. Uiteraard moet deze voldoen aan de SEO standaarden die in 2016 gelden.

Nu benoemen we de komende maanden allerlei slimme SEO-zaken die je onder handen moet nemen. Vanzelfsprekend betekent dit niet dat je de contentagenda naast je neer kunt leggen en niet meer blogt. Die zaken gaan ondertussen gewoon door. Een SEO planning vraagt krachtinspanning en een lange adem en wordt steeds leuker wanneer de resultaten zich tonen.

De zoekwoordplanner van Google is (naast Google Trends) een handig middel om te gebruiken bij je zoekwoordenonderzoek.

Maart: Zoek partners

Zoek interessante externe sites waar jij jouw content op kunt aanbieden. Biedt deze informatie aan met een link naar jouw website.

Door dit soort externe links met eigen inspanning te verdienen bepaal je zelf via welke kanalen je bezoekers op jouw website haalt. Laat daarbij het artikel goed aansluiten op de doelgroep en behoefte van de externe partij. Biedt een expertise waarvoor mensen naar jouw website doorklikken. Het resultaat is relevante bezoekers op jouw website en een uitstekende linkbuilding.

April: Landingspagina’s optimaliseren

Heb jij voor al jouw producten en diensten al nette landingspagina’s gemaakt? En voldoen deze nog aan de SEO-normen zoals ze tegenwoordig gelden? Neem de hele website onder de loep en optimaliseer jouw landingspagina’s.

Dit kan voor sommigen van ons beteken dat er nog landingspagina’s zijn die zich focussen op een zoekwoord met een dichtheid van zo’n 5 procent. Tegenwoordig kunnen er beter focustermen zijn, waarbij in de tekst veel synoniemen worden gebruikt.

Ga ook na of je links kunt toevoegen of verwijderen, buttons op de juiste plaatsen aanwezig zijn en je call-to-actions hebt verwerkt.

Afbeeldingen

Ook afbeeldingen op een landingspagina kun je optimaliseren. Bekijk of ze allemaal een alt-tekst hebben en nog steeds in lijn zijn met de identiteit van jouw bedrijf. Optimaliseer de afbeeldingen bovendien voor een snellere website.

Voorbeeldcode van een alt-tekst bij een afbeelding:


Met een wachtwoordenmanager als Lastpass beheer je op één centrale plek al je accounts en wachtwoorden.

Sinds de Panda-update van Google werken oude SEO technieken eerder averechts dan in het voordeel van jouw website. Lees je goed in voordat je met jouw landingspagina’s aan de slag gaat. Panda is een aanvulling op het Google-algoritme dat de volgorde van zoekresultaten bepaalt.

Mei: Evergreens

De zomer komt eraan en dat betekent vakantie en nieuwsluwte. Een mooi moment om de SEO jaarkalender dus weer een goed onder de loep te nemen. Loop jij nog steeds voor op schema? Anders wordt het de hoogste tijd om weer vooruit te werken. En terwijl jij geniet van de zon voelt er niets zo veilig dan het inplannen van evergreens op jouw website.

Een evergreen is een artikel of blog dat altijd kan. Het is niet tijdsgebonden.

Omdat je zorgt dat de evergreen aansluit bij jouw branche, identiteit en doelgroep is het toch een perfect middel om ook in nieuwsdroge periodes publiciteit te genereren.

Uiteraard is het wel belangrijk een interessante invalshoek te bedenken.

Juni: Terugblikken en aanscherpen

Je bent precies op de helft van jouw SEO jaarkalender en inmiddels moeten de eerste resultaten wel zichtbaar zijn. Behaal jij de doelen die je hebt ingesteld in Analytics?

Genereer je meer bezoeken en hoe staat het met de conversie? Scherp jouw contentstrategie aan en ga na waar de lekken in jouw website zitten. Dit zijn pagina’s waar mensen consequent afhaken.

Het is overbodig om te zeggen dat je hiermee aan de slag moet.


Steeds meer terugkerende zaken sluipen in jouw gewoonte. Het kost hierdoor steeds minder moeite jouw website actueel te houden.

Juli: Komkommerzaken

We gaan weer verder met websiteoptimalisatie. Dit keer de klusjes die ook opgeknapt moeten worden. Dit betekent dat je alle alt-teksten naloopt, kijkt of de H2’s in jouw teksten nog passend zijn, checkt of alle URL’s nog kloppen en niet onjuist verwijzen.

En nu je toch bezig bent: klopt jouw profilering nog? Schrijf een elevator pitch die bij jouw bedrijf past op dit moment en implementeer deze tekst in al jouw uitingen.

Dus ook op jouw social media kanalen.

Maakt het direct een mooi moment om daar eens met de bezem doorheen te gaan. Hoe vaak wij tegenkomen dat bedrijven een nieuwe domeinnaam hebben gekocht, maar deze nog niet hebben gewijzigd op LinkedIn.

Dit is helaas niet op twee handen te tellen.

Augustus: Updaten en back-uppen

Probeer iedere maand in ieder geval jouw plug-ins te updaten. Dit voorkomt een onveilige website waar hackers eenvoudig hun gang kunnen gaan.

Een onveilige website doet overigens automatisch afbreuk aan jouw SEO-inspanningen.

Maak deze maand ook een back-up van jouw website door middel van FTP.

September: schroef de frequentie op

Wie in dit stadium nog steeds gepassioneerd en gestructureerd aan het bloggen is, toont absolute toewijding en is toe aan de volgende stap. Of je nu schrijft, vlogt, geluidsfragmenten inspreekt, infographics maakt of al een contentmix hanteert: mik een tree hoger.

Dit kan door niet meer eens in de twee weken te publiceren, maar iedere week of door een extra element te adopteren.

Ga bijvoorbeeld aan de slag met e-mailmarketing wanneer je dat nog niet deed of maak de afbeeldingen op jouw website geschikt voor Pinterest en Instagram door er een deelknop op te zetten.

Bied de mogelijkheid op je website om de content, waar je zo hard aan hebt gewerkt, te kunnen delen op social media.

Oktober: Controleer de online zichtbaarheid

Hoe is het inmiddels gesteld met jouw online zichtbaarheid? Met de rapportages van bijvoorbeeld Google Search Console (voorheen Webmaster Tools; zie januari) krijg je inzicht in de websites die naar jou linken.

Controleer of deze URL’s ook nog steeds actief zijn.

November: SEO-check

Staat alles nog steeds goed? Gebruik software, zoals DeepCrawl, om te controleren of iedere pagina maar één en de juiste H1 heeft, alle pagina’s een unieke titel en ‘meta description’ (omschrijving van maximaal 156 tekens) meekrijgen en of alle links binnen de site nog werken.

December: Op naar het volgende jaar

Nu je het hele jaar door zo actief bezig bent geweest met SEO gaat alles sneller en makkelijker dan ooit. Zonder moeite controleer jij dagelijks op welke zoekwoorden je zichtbaar bent en hoe jouw website presteert.

Hergebruik oude, goed presterende artikelen van begin dit jaar door de actualiteit erin te verwerken en de update op jouw kanalen te delen.

Blijf het hele jaar door up-to-date met een SEO kalender

Wanneer je een goed jaar hebt geïnvesteerd in SEO wordt het steeds makkelijker om bij te houden. Veel van de bovengenoemde zaken kun je het hele jaar door toepassen.

Zo bereik je ook volgend jaar een grote groep relevante bezoekers.

Houd regelmatig ons blog in de gaten voor artikelen over SEO.

logo
Over: Charlotte

Charlotte is SEO tekstschrijver en online content creator, lekker creatief en to the point. Ze optimaliseert de vindbaarheid van bedrijven met de beschikbare zoekmachinetools, zodat zij zich online kunnen onderscheiden.