SIDN onderzoek: 79% ondernemers kiest .nl-domeinnaam

Stichting Internet Domeinregistratie Nederland (SIDN) heeft door MediaTest een domeinnaam onderzoek laten uitvoeren naar de populariteit van extensies bij Nederlandse ondernemers. Maar liefst 74% zegt inmiddels een .nl-website te hebben. Moeten er nieuwe domeinen vastgelegd worden, dan verkiest 79% een .nl-extensie.

Het .nl-domein bezet wereldwijd de vijfde positie van de grootste landdomeinen (Top Level Domain). Eerder heeft SIDN laten weten dat .nl met een marktaandeel van 73,5% veruit meest favoriet is bij domeinregistratie en dat .com in de lift zit met een aandeel van 13,9%, gevolgd door 6,8% voor het .eu-domein.

In de blog ‘Domeinnaam extensies (TLD): welke zijn hot?’ lees je meer over de top 5 TLD’s, marktaandelen en apparaten en hun invloed.

Voorkeursdomein

Ondernemers hebben dus een grote voorkeur voor het eigen Top Level Domain (TLD). Wanneer een bedrijf doorgaans internationaal opereert, dan komt .com (19%) om de hoek kijken. Natuurlijk zijn er veel meer extensie verkrijgbaar, zoals .eu, .info en .org. Maar zo’n 7% van de Nederlandse ondernemers kiest hier voor.

Het domeinnaam onderzoek geeft aan dat uiteindelijk drie zaken vooral belangrijk worden gevonden bij het kiezen van een zakelijke domeinnaam. Van de respondenten vindt 88% dat het moet bijdragen aan de vindbaarheid. Dat zelfde percentage vindt dat het domein ook makkelijk te onthouden moet zijn. Een serieuze en zakelijke uitstraling vindt 81% belangrijk.

Met een druk op de knop registreer je vandaag de dag jouw voorkeursdomein.

Met een druk op de knop registreer je vandaag de dag jouw voorkeursdomein.

“Startende bedrijven vinden dit ook de belangrijkste aspecten, maar kiezen relatief vaker voor een domeinnaam die leuk of amusant is (48%)”, aldus SIDN. 41 procent van de starters geeft aan veel moeite te hebben met het vinden van een goede domeinnaam.

Belang website neemt toe

De onderzoekers van MediaTest hebben ook uitgezocht of de Nederlands zakelijke markt een goede website belangrijk acht. Wat blijkt, ruim de helft van de ondervraagde ondernemers (57%) verwacht dat dit zal toenemen en 41% denkt dat de mate van belangrijkheid gelijk zal blijven. Slechts 2% is negatief ingesteld. Zij verwachten een afname.

Dat ondernemers een bedrijfswebsite onmisbaar vinden lijkt een schot voor open doel. Echter, maar 25% acht een site onmisbaar. Daarentegen wordt een bedrijfswebsite door 46% belangrijk gevonden. Tot slot blijft er nog ‘beperkt relevant’ en ‘speelt nauwelijks een rol’ over, met respectievelijk 24% en 5%.

Websites zijn belangrijk voor de vindbaarheid van bedrijven. Registreer vandaag nog je domeinnaam en start online.

Websites zijn belangrijk voor de vindbaarheid van bedrijven. Registreer vandaag nog je domeinnaam en start online.

Domeinnaam onderzoek

Het onderzoek gaf nog een opvallende uitkomst. Er is namelijk ook in kaart gebracht hoe het .nl-domein zich qua zichtbaarheid verhoudt als extensie in de Google-zoekmachine. Dit ten opzichte van het .com-domein.

De .nl-extensie heeft met flinke cijfers (61,5%) een ruime voorsprong op .com. De internationale domeinextensie heeft 25,1% zichtbaarheid. SIDN: “Het scoort relatief goed wanneer men op zoek is naar goederen met grensoverschrijdende of exclusieve associaties, zoals vakanties.”

Infographic

Wat kiezen ondernemers? Het antwoord hierop is samengevat in een infographic. Hierin zie je in een oogopslag de uitkomsten uit het domeinnaam onderzoek. De download (PDF, 520 kb) is direct beschikbaar!

Download infographic ❯❯