Het nieuwe normaal zorgt voor een andere kijk op werk

logo
door: Patrick 24-11-2020| Leestijd: 4 minuten| Categorie: Bedrijfsvoering

Tot voor kort vond je het nog normaal om een halfuur in de file te staan en je dan op kantoor te melden. Inmiddels heb je die reistijd ingeruild voor wat meer slaap en leid je iedere vergadering probleemloos vanaf de keukentafel. Is jouw kijk op thuiswerken veranderd de afgelopen maanden? Zelf hebben we het thuiswerken aardig onder de knie. Ik zet mijn belangrijkste bevindingen op een rijtje voor je.

Online meetings tijdens het thuiswerken

In december 2018 werkte zo’n 37% van de werkzame beroepsbevolking (soms) thuis, zo bleek destijds uit onderzoek van het CBS. Nu werkt zo’n beetje iedereen vanuit huis. We merkten het zelf al snel aan de toegenomen belasting van onze servers. De verwachting is dat dit niet meer weggaat.

Thuiswerken is een blijvertje. Ook als het virus weg is, willen mensen hun werk het liefst een dag of twee vanuit huis blijven doen, bleek onder meer uit een rondgang langs medewerkers van grote bedrijven zoals ABN AMRO en KPMG.

Bij Hosting2GO werken we al maanden vanuit huis. In alle eerlijkheid ben ik ervan overtuigd dat dit het nieuwe normaal is. Sterker nog: de crisis beïnvloedt de manier waarop kantoren er straks uit zullen zien.

Het Amerikaanse adviesbureau McKinsey verwacht bijvoorbeeld dat kantoren zich ontwikkelen tot plekken die activiteiten faciliteren die niet op afstand plaats kunnen vinden. Misschien moet je niet langer het grootste deel van je kantoor gebruiken voor bureaus, maar juist voor samenwerkingsruimtes of toffe plekken waar je collega’s en klanten ontmoet.

Precies waar onze gloednieuwe ontmoetingsruimte in de mediatoren van Loon op Zand ook voor bedoeld is.

Minder reistijd maar ook minder interactie

De afgelopen tijd heb ik regelmatig aan mijn collega’s gevraagd hoe ze het werken vanuit huis ervaren. De meningen verschillen nogal. Sommige mensen geven aan dat ze thuis meer werk verzetten omdat ze minder snel afgeleid worden. Het gebrek aan reistijd vinden collega’s prettig, net als het feit dat ze thuis lekker zonder hoofdtelefoon naar hun eigen muziek kunnen luisteren.

Nadelen zijn er ook. Met stip bovenaan staat natuurlijk het gebrek aan interactie. Het is een stuk minder gezellig en voor de zaken die je normaal even snel bespreekt, moet je nu de telefoon pakken of een online meeting inplannen.

Thuiswerken moet je leren

Als ik naar Hosting2GO kijk, denk ik dat we het thuiswerken aardig onder de knie beginnen te krijgen. Eerlijk is eerlijk; we liepen al voor op dit vlak. Onze helpdesk was bijvoorbeeld al helemaal ingericht op werk vanuit huis. Voor hen veranderde er bijna niets.

De belangrijkste les: zorg voor een goede werkplek. Collega’s van Hosting2GO werken thuis met de spullen die ze op kantoor ook hebben, inclusief hun bureaustoel. Dat vind ik enorm belangrijk. De hele dag op een keukenstoel werken, gaat niet. Ook beeldschermen, toetsenborden en andere kantoorspullen namen mijn collega’s mee naar huis. Prima! Graag zelfs.

Naast je werkplek bepaalt ook je gedrag of je prettig thuiswerkt. Ik denk dat thuiswerken iets is dat je moet leren. Leer om een beetje voor jezelf te zorgen. Blijf niet doorjakkeren, maar stop op tijd en maak af en toe een ommetje.

Ook werken in online kanalen zoals Teams moet je leren. Online meeten is een vaardigheid. Dat hebben we door schade en schande ontdekt. Het vraagt om discipline. Succesvolle online meetings hebben baat bij structuur en duidelijke afspraken. Op tijd komen is zo’n afspraak. Net als je microfoon even dempen als je zelf in een rumoerige omgeving bent.

Ik vond al die online afspraken aanvankelijk heel vermoeiend. In een ‘echte’ meeting pik je immers makkelijk allerlei non-verbale zaken op. Nu heb je alleen beperkt beeld en geluid tot je beschikking waardoor je veel mist.

Thuiswerken is soms lastig.

Maak tijd voor interactie

Ik heb ook gemerkt dat je moet oppassen voor verzakelijking van het contact. Voor je het weet spreek je collega’s vooral over werkgerelateerde zaken. De momenten tussen de koffie en de soep verdwijnen. Een collega even naar zijn weekend vragen of complimenteren met z’n nieuwe kapsel gebeurt niet meer.

Wij passen daar een mouw aan door elke paar weken online meetings in te plannen waarin mensen vertellen over de zaken waar ze mee bezig zijn. Soms organiseren we een online pubquiz. Daarnaast hebben we afgesproken dat we vijf sociale minuten aan elke werkmeeting plakken. In die vijf minuten bespreken we allerlei zaken die niets met werk te maken hebben. Dat lijkt misschien een klein ding. Toch is het een wereld van verschil.

Hoe vervelend deze coronacrisis ook is, zeker is dat we ons op een uniek kruispunt in de tijd bevinden waarover je later sterke verhalen vertelt aan je kleinkinderen. Na deze crisis ziet de wereld er misschien totaal anders uit. Wie weet zijn we straks allemaal hybride werkers en gaan we alleen nog maar naar kantoor om klanten te ontmoeten of samen te werken met collega’s. Een ding weet ik zeker: Hosting2GO is er klaar voor, hoe het ook uitpakt.

logo
Over: Patrick

Patrick is altijd op zoek naar mooie technische oplossingen. Zo maakt hij ingewikkelde processen gemakkelijker voor onze klanten. Fotografie is helemaal zijn ding, dus ook voor vragen over objectieven en flitsers kun je bij hem terecht.