5 bruikbare tips om Google je website sneller te laten indexeren

Je website sneller door Google laten indexeren? Je kunt hier invloed op uitoefenen door bijvoorbeeld gebruik te maken van de Google Search Console en een XML sitemap te maken. We delen in totaal 5 bruikbare tips met je, zodat je jouw website sneller kunt laten vinden door Google.

We spreken van indexeren, van ‘laten vinden’ en van crawlen: het is uiteindelijk van belang dat dit zo snel mogelijk gebeurt. Door je website sneller te laten indexeren zorg jij ervoor dat je vindbaar bent tussen de zoekresultaten, zodat gebruikers je website zien verschijnen.

Sneller indexeren als basis voor SEO

De 5 bruikbare tips helpen je er in technische zin voor te zorgen dat je het Google indexeren kunt versnellen. Dat is echter niet alles, want het vormt daarnaast een goede basis voor zoekmachine optimalisatie (SEO).

Pas onderstaande 5 bruikbare tips toe om Google je website sneller te laten indexeren.

Pas onderstaande 5 bruikbare tips toe om Google je website sneller te laten indexeren.

Verderop in dit artikel delen we 3 extra SEO-tips met je, zodat je daar optimaal gebruik van kunt maken.

Voordat de tips om je website te laten indexeren door zoekmachines daadwerkelijk bruikbaar zijn, is het wel van belang dat je website technisch klopt en Google-vriendelijk is ingericht. Is dat het geval?

Een korte checklist:

  • Je biedt bezoekers de informatie die ze zoeken

  • Andere websites linken naar jouw site (backlinks)

  • De informatie op de website is gemakkelijk toegankelijk

  • Je maakt geen gebruik van lijsten met zoekwoorden, cloaking of pagina’s die uitsluitend bedoeld zijn voor crawlers. Google beschouwt dat als misleidend en kan dergelijke pagina’s (en complete websites) negeren.

Google publiceerde zelf de complete checklist, met meer verdiepende informatie.

Zorg ervoor dat je een Google-account hebt. Je kunt dan gemakkelijk inloggen en het overzicht over de verschillende diensten behouden.

1. Website aanmelden in Google Search Console

Google Search Console is de opvolger van Google Webmaster Tools. Je hebt hier de mogelijkheid om jouw website aan te melden, door de URL daarvan door te geven. Je kunt er een enkele URL aanmelden en aangeven dat je ook alle onderliggende pagina’s wilt laten indexeren of afzonderlijke pagina’s toevoegen.

Houd er rekening mee dat er een limiet geldt van 10 complete URL’s per maand of 50 afzonderlijke pagina’s per maand. Om een URL toe te kunnen voegen dien je een account aan te maken binnen de Google Search Console-software.

Indien je al een Google-account hebt, dan kun je die makkelijk aan elkaar koppelen. Je kunt inloggen met je vertrouwde gegevens, om daarna je website aan te melden voor indexatie.

Een website aanmelden bij Google gaat sneller wanneer je de sitemap toevoegt aan Search Console.

Een website aanmelden bij Google gaat sneller wanneer je de sitemap toevoegt aan Search Console.

2. XML Sitemap maken

Een XML-sitemap zorgt voor een zoekmachinevriendelijke versie van de sitemap. Dit is een overzicht van alle pagina’s waaruit de website bestaat. Hierin komen alle pagina’s uit het hoofdmenu terug, net als de submenu-pagina’s en landingspagina’s of blogartikelen waar je gebruik van maakt.

Het is in Content Management Systemen (CMS), zoals WordPress of Joomla, niet nodig om afzonderlijk een XML-sitemap te creëren, dat gebeurt automatisch. Het betekent in de praktijk dat je deze niet afzonderlijk hoeft aan te melden.

Gebruik je een ander CMS of wil je de sitemap toch graag handmatig aanmaken? Je kunt dan een tool gebruiken zoals XML-Sitemaps. Je creëert op die manier een URL voor de XML-sitemap. Die URL kun je aanmelden in de Google Search Console, waarmee je het voor de zoekmachine gemakkelijker maakt om snel je website te indexeren.

3. Google Analytics installeren

Google Analytics is een geavanceerd analyse-pakket van Google, waar je net als bij de Google Search Console eenvoudig een account voor kunt aanmaken. Je kunt je Google-account gebruiken, zodat je de beide accounts aan elkaar kunt koppelen.

Google legt je online in een aantal praktische stappen uit hoe je Google Analytics kunt installeren. Het is van belang om een account aan te maken en vervolgens de webtrackingcode te implementeren.

Daarna kun je aan de slag met Analytics om er wegwijs in te worden. Google heeft een uitgebreid online artikel gepubliceerd, waarin je meer leest over de navigatielinks, accounts, rapportnavigatie, segmenten, rapporttabbladen, grafiekweergaven en de weergave van gegevenstabellen.

Gebruik je op onze Webhosting het CMS SiteBuilder Plus? Dan kun je Google Analytics eenvoudig toevoegen. In de stap voor stap instructies leggen we je uit hoe je Google Analytics kunt installeren en vervolgens kunt gebruiken.

Het sneller laten crawlen van je website kan door het inrichten van een Google Analytics-account.

Het sneller laten crawlen van je website kan door het inrichten van een Google Analytics-account.

4. Gebruik van sociale media

Een minder voor de hand liggende bruikbare tip om je website sneller te laten indexeren is het gebruik van social media. Zoekmachines indexeren het volledige internet, inclusief je social media-accounts.

Zorg er daarom voor dat je in de verschillende accounts een vermelding opneemt naar de juiste URL van je (nieuwe) website. Je kunt het Google indexeren daarmee eenvoudig versnellen.

Vervolgens is het verstandig om regelmatig content te verspreiden via de sociale media-kanalen, bijvoorbeeld artikelen die je publiceert op je eigen blog. Je kunt de specifieke nieuwe pagina’s (de blogs) dan sneller laten indexeren door de zoekmachine, omdat deze vanuit de sociale media-accounts door krijgt dat er nieuwe content beschikbaar is.

Je kunt eenmalig je website aanmelden bij zoekmachines en er door middel van de sociale media vervolgens voor zorgen dat je die als het ware blijft voeden met de nieuwe content die je publiceert.

5. Toevoegen aan social bookmarking websites

Om het Google nog beter duidelijk te maken dat je de website wilt laten indexeren kun je die aanmelden bij social bookmarking websites. Het gaat dan bijvoorbeeld om Stumble Upon. Deze website zorgt ervoor dat er opnieuw een sociaal kanaal bijkomt dat aangeeft dat de website live is of dat je nieuwe content publiceert.

Om het Google indexeren te versnellen is het uiteindelijk de kunst om via zoveel mogelijk kanalen te laten blijken dat je een nieuwe website hebt of dat je nieuwe content publiceert. Dat begint met het aanmelden van je website bij Google en vraagt vervolgens om het vindbaar maken van de pagina’s door die via zoveel mogelijk kanalen te publiceren.

Jouw website laten vinden door Google gaat sneller door hem aan te melden bij social bookmark websites, zoals Stumble Upon.

Jouw website laten vinden door Google gaat sneller door hem aan te melden bij social bookmark websites, zoals Stumble Upon.

Aanmelden bij andere zoekmachines

Google heeft nog altijd het grootste marktaandeel wat betreft zoekopdrachten. Dat neemt echter niet weg dat er ook alternatieven beschikbaar zijn, waarvan Bing de grootste is.

Het is daarom verstandig om de website ook daar aan te melden. Dat kan via Bing Webmaster. Voeg de website en de XML-sitemap toe, zoals je dat ook bij Google doet.

Extra: 3 SEO-tips voor een uitstekende basis

Google zal de website sneller indexeren als je gebruik maakt van de bovenstaande tips. Dit zijn echter handmatige acties die je veelal na publicatie van je website of een artikel zal uitvoeren.

Het is verstandig om ook tijdens de publicatiefase alvast rekening te houden met het sneller laten indexeren van de website. Hoe je dat aanpakt? Combineer je SEO-strategie met een strategie gericht op een snelle indexatie.

Eerder zetten we in een blogartikel al eens 3 belangrijke SEO-tips op een rij:

  • Optimaliseer voor mobiele zoekopdrachten
  • Optimaliseer voor gesproken zoekopdrachten
  • Optimaliseer voor directe antwoorden

We zijn doorlopend online met onze mobiele telefoon, waardoor het aantal mobiele zoekopdrachten hand over hand toeneemt. Optimaliseer voor ‘local search’ vanaf een mobiel apparaat en maak de omslag van een responsive naar een adaptive design. Google zal websites voor mobiel sneller indexeren, omdat die beter aansluiten bij de behoeften van gebruikers.

Je SEO-strategie begint met het signaleren van de klantvraag en daarop antwoord geven. Google geeft je een betere score als je het beste antwoord geeft op vragen.

Je SEO-strategie begint met het signaleren van de klantvraag en daarop antwoord geven. Google geeft je een betere score als je het beste antwoord geeft op vragen.

Het gebruik van onze smartphones maakt bovendien gesproken zoekopdrachten mogelijk. Optimaliseer bij voorkeur in thema’s en gebruik zogenaamde long-tail zoekwoorden. Deze sluiten beter aan bij de zoekopdrachten die we gesproken invoeren, omdat we dan andere woordcombinaties gebruiken dan wanneer we ‘typend zoeken’.

Ten derde is het van belang om zoveel mogelijk directe antwoorden te geven op prangende vragen van bezoekers. Gebruik gestructureerde gegevens in de meta beschrijvingen, deel meteen een telefoonnummer en zorg voor goede branding in de zoekmachine.

Het zijn SEO-tips die kunnen bijdragen aan het sneller laten indexeren van je website.

Heb je een blog? Maak deze beter vindbaar in Google met onze SEO checklist

Heb je een blog en wil je de vindbaarheid in Google verbeteren? Gebruik dan onze SEO checklist voor blogs. Het begint altijd met de juiste zoekwoorden en SEO-inhoud om je artikel relevant te maken. Daarna gebruik je bij het schrijven onze 12-puntenlijst.

Bekijk de checklist! ❯❯

en zorg dat jouw weblog optimaal vindbaar is in Google