Visuele content blijkt cruciaal voor je website

logo
door: Nina 06-10-2016| Leestijd: 7 minuten| Categorie: Webdesign

Het web is een rijke bron van informatie, waar bezoekers binnen enkele tellen doorheen klikken. Om op te vallen en de aandacht vast te houden is het van belang unieke informatie aan te bieden en daarmee direct duidelijk te maken waar het om gaat. Visuele content blijkt daar uitstekend geschikt voor en is daarmee van cruciaal belang voor iedere website. Een foto zegt meer dan duizend woorden.

Visuele content helpt de aandacht te trekken, die vast te houden en op heldere wijze een (complexe) boodschap over te brengen.

Infographics, foto’s, afbeeldingen en screenshots maken informatie duidelijker, sneller toegankelijk en bovendien gemakkelijker te onthouden.

We zetten een aantal vormen van visuele content op een rij en geven je tips om die in te zetten op zowel je website als bijvoorbeeld via de sociale media. Met de juiste visuele content bereik je jouw doelgroep en weet je hun aandacht optimaal vast te houden.

Waarom kies je voor visuele content?

Visuele content op de website is van cruciaal belang, omdat we als mensen grotendeels visueel zijn ingesteld. Visuele communicatie verloopt soepeler, blijft beter hangen en trekt veel beter de aandacht.

Uit onderzoek blijkt bijvoorbeeld dat kleur de aandacht gemiddeld twee seconden vasthoudt, terwijl dat zonder kleur (met tekst) slechts 0,67 seconden lukt. We onthouden 65 procent van de visuele content tegenover 10 procent van auditieve content. Grafische inhoud verwerken we tot 60.000 keer sneller dan tekst.

Uit cijfers blijkt: krachtige visuele content is cruciaal om op te vallen met je website.

Visuele content wordt gemiddeld 40 keer meer gedeeld dan tekstuele content en levert 2,3 keer meer reacties op Facebook op. Met name de infographic wint snel aan populariteit, vooral binnen zakelijke communicatie is dat bijna een essentieel onderdeel van de visuele content marketing strategie. Tweets met afbeeldingen worden bovendien gemiddeld 2,5 keer meer geretweet.

Welke vormen van visuele content zijn er?

Visuele content kent tal van verschillende vormen. Je kunt gebruik maken van infographics en video’s, daarnaast kun je aan de slag met foto’s en afbeeldingen met tekst.

Het is de kunst om in de visuele content zoveel mogelijk van de informatie te stoppen die je graag wilt overbrengen.

De snelle verwerking van grafische beelden maakt het mogelijk om met een foto een compleet verhaal over te brengen of in een infographic de belangrijkste bevindingen uit een onderzoek te delen.

Om inspiratie op te doen voor de verschillende vormen van visuele content kun je bijvoorbeeld eens kijken op Facebook, Instagram en Pinterest. Met name de grote ondernemingen maken er gretig gebruik van de visuele mogelijkheden.

Goede voorbeelden van ondernemingen die dit uitstekend onder de knie hebben zijn Heineken en KLM.

Met name via de sociale media heb je de mogelijkheid een groot bereik te verwerven. De visuele communicatie helpt je allereerst om informatie over te brengen en je boodschap uit te dragen. Dit draagt krachtig bij aan je branding en zorgt voor een betere naamsbekendheid onder een bredere doelgroep.

Een websitebezoeker zoomt in op jouw visuele communicatie, waarmee je meer interactie kunt bereiken.

Daarnaast kan visuele content marketing je helpen de traffic naar je website te verhogen. Door de informatieve boodschappen en branding gerelateerde berichten af te wisselen met acties, aanbiedingen of salesgerichte boodschappen, creëer je aan de hand van visuele content op de sociale media een nieuw kanaal om leads te genereren.

Onderzoekcijfers bewijzen de kracht

De kracht van goede visuele content valt niet te onderschatten, daar is veel onderzoek naar gedaan. Hieruit blijkt bijvoorbeeld dat content met relevante beelden 94 procent meer views krijgt dan de content die alleen uit tekst bestaat.

Op Facebook zorgen de updates met een afbeelding voor 87% procent van de interactie en 67 procent van de webshops geeft aan dat de kwaliteit van hun productfoto’s bijdraagt aan de keuze om een product aan te schaffen.

Tegelijkertijd maken steeds meer ondernemingen meer geld vrij voor visuele content marketing. Zij verwachten een hoger bedrag te gaan besteden aan deze vorm van content marketing. In totaal 66 procent van de ondervraagden gaf aan te verwachten daar meer aan uit te gaan geven.

Dat is overigens niet zomaar extra geld dat wordt uitgegeven. Van de ondervraagden gaf 81 procent aan de zogenaamde Return On Investment (ROI) van visuals te meten door middel van bijvoorbeeld het aantal likes en views.

De kans is groot dat hun investeringen zich snel zullen terugbetalen. Uit onderzoek blijkt dat we visuele communicatie tot 60 procent beter onthouden dan tekstuele content.

Opvallen met je website doe je met krachtige visuele content. De cijfers tonen het rendement aan!

Dat heeft vooral te maken met de wijze waarop ons brein en specifiek ons geheugen werkt. We vinden het veel gemakkelijker om grafische beelden dan geschreven stukken te onthouden. Het is wat dat betreft dan ook niet vreemd dat slimme studiebollen associaties tussen geschreven tekst en beelden maken om de informatie aan de hand daarvan beter te onthouden.

De belangrijkste feiten op een rij

Onderzoek toont aan dat we vandaag de dag ruim 5 keer meer informatie te verwerken krijgen dan in 1986. We lezen (naast ons werk) gemiddeld meer dan 100.000 woorden per dag. Een bezoeker op een website leest slechts 28 procent van de woorden, waardoor het van cruciaal belang is om gebruik te maken van visuele content.

Content met afbeeldingen wordt beter gedeeld en leidt tot meer interactie op zowel de website zelf als via de sociale kanalen. Een gemiddelde bezoeker bepaalt in zeer korte tijd of een website of een stuk content de moeite waard is, waardoor een grafische presentatie de grootste kans op succes biedt.

Bezoekers begrijpen bij een puur tekstueel stuk zo’n 70 procent van wat je over wilt brengen. Door gebruik te maken van afbeeldingen kun je dit verhogen naar 95 procent.

Aan de slag met visuele content en visuele content marketing?

We schreven eerder al eens over een aantal tools om je SEO content te verrijken met onder andere afbeeldingen. We zetten de meest handige tools nog eens voor je op een rij:

Jouw visuele content marketing kun je creatief vormgeven met bijvoorbeeld stripverhalen.

Om gebruik te maken van gratis en rechtenvrije stockphoto’s kun je bijvoorbeeld eens kijken naar deze 10 websites en met Place-it zorg je ervoor dat je de foto’s op een professionele wijze kunt presenteren.

Maak je content marketing visueel

Krachtige visuele content blijkt dus cruciaal te zijn om op te vallen met je website. Wist je ook dat je met goede content marketing je website-omzet kunt verhogen?

In ons blog over wat content marketing is, welke vormen er zijn en hoe je deze content promoot, leggen we je uit hoe je daar effectief mee aan de slag gaat.

Verhoog je omzet met content marketing, start vandaag nog!
logo
Over: Nina

Nina is onze grafisch ontwerper en in die hoedanigheid de bewaker van onze visuele identiteit. Ze is ook één van onze support-toppers. Ze lost alle administratieve vraagstukken voor je op.