Voice Search en SEO: welke content verdient een revisie?

Niemand minder dan Google directeur Sundar Pichai gaf tijdens zijn Google I/O keynote aan dat maar liefst 20% van alle zoekopdrachten in de mobiele app en op Android-apparaten inmiddels gesproken is. Welke gevolgen heeft dat voor zoekmachine optimalisatie (SEO)? Welke content op jouw website verdient een revisie op basis van de (zoek)intentie van bezoekers?

On-page SEO-optimalisatie (alle aanpassingen die je op je website doet) op basis van generieke zoekwoorden verliest steeds meer aan populariteit. De posities op de belangrijkste generieke zoektermen worden ingenomen door grote merken en bedrijven met behoorlijke budgetten.

Voice Search en SEO: welke content verdient een revisie?

Voor specifieke zoekwoorden, onderwerpen en branches is er nog ruimte voor groei. Voice Search zorgt voor een extra dimensie in het specifieke domein, waardoor er kansen ontstaan voor bepaalde branches en websites.

Waar zoeken we naar met Voice Search?

Google deed al in 2014 onderzoek naar het gebruik van Voice Search en ontdekte dat destijds al 55% van de jongeren daar dagelijks meer dan één keer gebruik van maakt. Onder de volwassenen is dat 41%.

De redenen waarvoor we gebruik maken van gesproken zoeken verschillen tussen de beide doelgroepen. Jongeren gebruiken het vooral om iemand te bellen, om de navigatie te starten en om hulp in te roepen bij huiswerk dat ze maken. Volwassenen gebruiken de gesproken zoekopdrachten allereerst om te navigeren, daarna om teksten te dicteren en tenslotte om iemand te bellen.

Gesproken zoekopdrachten bestaan uit volzinnen, in plaats van de robotachtige zoekwoordcombinaties die we intypen in de zoekmachine.

Wanneer gebruiken we gesproken zoekopdrachten?

Google heeft daarnaast onderzoek gedaan naar de momenten waarop we gebruik maken van Voice Search. Ook hier bestaan er enkele verschillen tussen jongeren en volwassenen.

Jongeren gebruiken de functie vooral wanneer ze TV kijken en met vrienden samen zijn. Volwassenen doen dat ook als ze TV kijken en met vrienden zijn, maar gebruiken de gesproken zoekopdrachten ook veel tijdens het koken.

Google onderzocht op welke momenten we Voice Search gebruiken. Dit zijn de resultaten.

Verder blijkt dat jongeren gesproken zoeken als zij in de badkamer zijn, sporten en ook wanneer ze koken. Onder volwassenen is het gebruik in de badkamer en tijdens het sporten met 15% even groot. Het toont de potentie van al deze momenten, gericht op Voice Search en de mogelijkheden voor SEO.

Voice Search en SEO

Hoe gaan Voice Search en SEO samen? Het onderzoek van Google toont aan waar we naar zoeken en op welke momenten we er gebruik van maken. Ben je als onderneming lokaal actief, speel dan in op de meer uitgebreide gesproken zoekopdrachten om bijvoorbeeld een restaurant in de buurt te vinden.

Zo zal iemand ‘vind een betaalbaar romantisch restaurant in Utrecht’ inspreken, in plaats van ‘romantisch restaurant Utrecht’.

We hebben de neiging om de gesproken zoekopdrachten meer uitgebreid vorm te geven dan wanneer we die typen, omdat spraak nu eenmaal sneller is dan het geschreven woord. Hierdoor komt ook de on-page optimalisatie er anders uit te zien.

Buitenkans

Het onderzoek van Google toont tevens aan dat we veel gesproken zoeken tijdens het televisie kijken. Dat zal gedeeltelijk tijdens de programma’s zijn, maar ook tijdens de reclame.

Een bedrijf dat een TV-spot laat uitzenden om aan te geven dat het weer tijd wordt om de bloembollen te gaan planten dient daar in de SEO-strategie alvast op te zijn ingespeeld.

Iemand op de bank zal zoeken naar iets als ‘goedkope bloembollen voor in de voortuin kopen’, terwijl we typend zouden zoeken naar iets korts als ‘bloembollen voortuin’. Dit vraagt opnieuw om een aangepaste on-page SEO optimalisatie.

Gesproken zoekopdrachten worden ook vaak tijdens het TV kijken gedaan.

SEO voor gesproken zoekopdrachten

Concreet is het van belang om de ‘user intention’ van de doelgroep te achterhalen. Hoe zoeken zij naar jouw producten en zal dat in de gesproken vorm anders zijn dan in de getypte vorm?

Ben je actief met een lokaal bedrijf of binnen de kookbranche, waarvoor gebruikers relatief veel gebruik maken van Voice Search? Zodra je de intentie van de doelgroep begrijpt kun je daar jouw SEO-content die je inzet op afstemmen.

Verwerk de specifieke zoekwoordcombinaties voor gesproken zoekopdrachten in de homepage, de diensten- of productpagina’s, landingspagina’s en blogartikelen die je schrijft of laat schrijven door een SEO tekstschrijver.

Op die manier speel je handig in op het groeiende aantal gesproken zoekopdrachten, waarmee je goede posities kunt bereiken op de zogenaamde Search Engine Result Pages (SERP’s) voor Voice Search opdrachten.

Word zelf een SEO-specialist

Meer weten over zoekmachine optimalisatie? Lees de artikelen over SEO op ons blog, waarin we je leren hoe de perfect geoptimaliseerde pagina eruitziet, hoe je dode links voorkomt en hoe je de meta-tags inzet voor meer conversie naar je website.

Alles over SEO ❯❯

zodat je zelf een SEO specialist wordt