Website fouten achterhalen met errorlog en display errors

logo
door: Stefan 05-11-2019| Leestijd: 5 minuten| Categorie: Webhosting

Het is te hopen dat je het nooit te zien krijgt; foutmeldingen op je website. Als het wel gebeurt, is het goed om te weten hoe je het probleem kunt achterhalen en oplossen.

Heb je wel eens gehoord van een Internal Server Error? Dat is een van de foutmeldingen die een website kan weergeven zodra er iets mis gaat met de weergave van een webpagina.

In dit artikel leg ik uit waar je de technische informatie over deze meldingen kunt vinden en hoe je ze kunt oplossen.

Zo gebruik je de errorlog en display errors voor het oplossen van website fouten.

Voor je aan de slag gaan, is het handig om te weten wat HTTP-statuscodes zijn. Je ontdekt daar alles over in ons artikel; De rol van de HTTP status code voor jouw webhosting.

Wat zijn errorlogs, waar kun je ze vinden?

Het is van belang dat je eerst gaat onderzoeken waar en waarom het precies mis gaat. In ons Control Panel worden alle meldingen netjes bewaard in een log bestand.

Daarin kun je uitlezen waar het probleem zich bevind en om welke melding het gaat, zodat je verder onderzoek kunt doen.

Logfiles van je CMS

Als je in de logs van het Control Panel niets kunt vinden, kun je de gegevens mogelijk wel in de log-bestanden van je website vinden. De locatie hiervan verschilt per content management systeem en is dus afhankelijk hoe en waarmee je de website gemaakt hebt.

Om het log-bestand te kunnen inzien, moet je inloggen in het Control Panel. Zodra je bent ingelogd, klik je aan de linkerkant op “Webhosting”, gevolgd door: “Logs”. Vervolgens klik je aan de rechterkant het log bestand aan welke je wilt bekijken.

Logfiles in het Control Panel.

Met het pijltje aan de rechterkant, kun je het bestand downloaden naar je computer om deze vervolgens lokaal te bestuderen. Dit kan handig zijn als het log-bestand erg groot is.

Logfiles bekijken

Met een tekst editor (bijvoorbeeld Kladblok, Notepad++ of Microsoft Word) kun je vervolgens het bestand openen. In het log bestand kun je bijvoorbeeld het volgende tegenkomen:

• PHP Warning…
• PHP Fatal error…
• PHP Parse error…

Zie je deze fouten niet direct staan? Dan kun je handig gebruik maken van de zoekfunctie in de teksteditor.

Vaak zie je in de foutmelding ook een bestandsnaam met een regel nummer waar de foutmelding is ontstaan. Met een beetje programmeerkennis kun je de fout dan vaak zelf oplossen.

Soms staat er in de code van het betreffende bestand een onjuist teken of is er een teken teveel of te weinig gebruikt.

Als je de fout hebt gevonden en kon oplossen, zal je na het verversen van de pagina zien dat de site weer werkt.

Plugins bijwerken en juiste PHP-versie selecteren

Mocht je er niet uitkomen, dan kan het zijn dat er een andere oorzaak is. De kans is groot dat een bepaalde script of plugin niet goed (meer) werkt.

Een CMS systeem zoals bijvoorbeeld WordPress maakt veel gebruik van plugins en thema’s. Een verouderde PHP versie of een plugin/thema welke niet meer compatible of up-to-date is, kan ook voor deze problemen zorgen.

Zorg daarom dat alle plugins en thema’s up-to-date zijn.

Schakel eventueel terug naar een oudere PHP versie, indien een plugin/thema niet compatible is met de laatste versie ervan.

Indien dat niet werkt, kun je eventueel contact opnemen met de ontwikkelaar van de betreffende plugin/thema.

Wat zijn display errors en hoe zet je ze aan?

Indien je op je website een wit scherm te zien krijgt en dus geen (fout)melding, kan het zijn dat je hiervoor “display errors” aan moet zetten.

Je kunt zelf met behulp van een php.ini bestand display_errors aanzetten middels deze tekst:

display_errors = On
date.timezone = Europe/Amsterdam

Wanneer je deze regel in het php.ini bestand zet, en deze upload naar de “/private” map op je hostingpakket, worden de PHP errors weergegeven.

Je kunt ook het php.ini bestand uploaden in de map waar je het PHP-script in geplaatst hebt.

In dit geval worden de submappen niet meegenomen, omdat de php.ini bestanden alleen gelden voor de mapnaam waarin het bestand staat.

php.ini in subdomeinen

Als het aanzetten van de foutmeldingen in /private/php.ini niet werkt voor een subdomein, dan heb je waarschijnlijk een eigen FTP-gebruiker aangemaakt voor het subdomein.

Deze gebruiker heeft geen rechten om /private/php.ini te lezen. Daardoor gelden de regels in dit php.ini bestand niet voor het subdomein.

Je kunt in elke map die gebruikt wordt door het subdomein een php.ini aanmaken met de gewenste waarden (werkt niet met terugwerkende kracht naar onderliggende mappen).

Ook kun je ervoor kiezen het subdomein toch aan de hoofdgebruiker te koppelen en de standaard php.ini in /private/php.ini te gebruiken.

Foutmeldingen zoeken op Google en fora

Natuurlijk kun je ook gebruik maken van Google of fora om een oplossing te vinden voor de melding die je krijgt. Google simpelweg de foutmelding en je vindt vaak meerdere resultaten.

Kijk goed of de probleemomschrijving overeenkomt met het probleem dat je zelf ervaart. Het is daarnaast aan te raden om eerst te zorgen voor een back-up voordat je een gevonden oplossing toepast.

Veel zoekresultaten leiden vaak naar een forum toe, waar dit soort onderwerpen vaker besproken worden.

Hieronder vind je een overzicht van bekende sites/fora waar je wellicht een oplossing kunt vinden:

StackOverflow
Experts Exchange
WordPress Support
Joomla Forum

Hulp nodig?

Kom je er niet uit? Onze helpdesk staat voor je klaar. In veel gevallen kunnen we het probleem direct voor je oplossen.

logo
Over: Stefan

Stefan heeft als ervaren helpdeskmedewerker de passie om klanten te helpen met de juiste oplossing. Hij is sociaal en klantvriendelijk. Stefan staat onze klanten graag te woord.