Aan de slag: website laten groeien met 5 praktische tips

Staat de website en wordt het tijd het bereik te vergroten? Je kunt meer traffic genereren met een goede indeling, uitstekende vindbaarheid en sociaal karakter van de website. Maak het tot een online succes met een mailinglijst en vanuit de kracht van interactie met je bezoeker.

Dit is artikel 4/4, onderdeel van een serie blogposts over wat je nodig hebt en waar je op moet letten bij het starten van je eigen website.

(1/4) Eigen website starten: 3 pijlers voor een stabiele basis
(2/4) De beste webhosting: let goed op deze 8 eigenschappen
(3/4) Snel, veilig en betrouwbaar: state-of-the-art webhosting

Meer bezoekers om het bereik te vergroten

De website vormt een belangrijk online kanaal. Op je eigen website heb je de mogelijkheid relevante diensten te beschrijven, een portfolio te tonen, waardevolle informatie te delen en producten te verkopen. Des te groter het aantal bezoekers op de website, des te groter het succes dat je daarmee kunt boeken.

Pak net als Lamers Water meer succes met je website door onze 5 tips.

Pak net als Lamers Water meer succes met je website door onze 5 tips.

Zodra je de domeinnaam hebt geregistreerd, je de beste webhosting hebt gekozen en je de website met de editor hebt gebouwd is het van belang om te werken aan het online succes daarvan. Je kunt de website laten groeien door vanaf het begin een goede indeling neer te zetten.

Vanuit die basis kun je werken aan een goede vindbaarheid in zoekmachines en bouwen aan een sociaal karakter. Na enige tijd kun je het potentieel van een mailinglijst en de kracht van interactie met je bezoekers benutten.

Het resultaat is een website die groeit met meer traffic, waardoor je het bereik kunt vergroten.

Indeling van de website

De basis voor groei van de website begint met een goede indeling daarvan. Iedere succesvolle website heeft een duidelijke sitemap (structuur), waaruit blijkt welke pagina’s er zijn, hoe die onderling samenhangen en welk deel van het verhaal of de boodschap die vertellen.

Let op!

Een duidelijke sitemap is iets anders dan een overzicht met slechts enkele pagina’s. Het is niet erg om een verzameling pagina’s of blogartikelen te gebruiken, mits die logisch met elkaar samenhangen en elkaar versterken.

Probeer goed na te denken over hoe de bezoeker op de site binnen zal komen. Er zijn in ieder geval twee soorten bezoekers te onderscheiden.

Bezoek via via

De ene bezoeker hoort via via van je bedrijfsnaam en surft naar je website door je domeinnaam in te voeren in de browser. Hij komt op de homepage terecht en wil waarschijnlijk weten wie je bent, wat je als bedrijf doet, welke referenties je hebt of wat je ervaringen zijn.

Zorg ervoor dat deze informatie vanaf de homepage gemakkelijk bereikbaar is. Werk met een duidelijk hoofdmenu bovenin beeld of gebruik interne links op de homepage.

Trek meer bezoekers naar je website met de juiste indeling en vindbaarheid in de zoekmachines.

Trek meer bezoekers naar je website met de juiste indeling en vindbaarheid in de zoekmachines.

Bezoek via een zoekopdracht

Een andere groep bezoekers zal via een zoekopdracht terechtkomen op één van de specifieke pagina’s van je website. Dat kan de homepage zijn, maar de kans is groot dat het gaat om één van de andere pagina’s uit de sitemap.

Zorg er op de betreffende pagina voor dat je kunt antwoord kunt geven op de zoekopdracht die de bezoeker gebruikte. Creëer interne links of een duidelijke menustructuur richting de (verkoop)pagina(‘s) waar je de bezoeker wilt hebben. Zijn je referenties en wat je (nog meer) doet hier minder van belang? Laat die links daar dan achterwege of maak ze op de achtergrond beschikbaar.

Vindbaarheid in zoekmachines

Om die tweede groep bezoekers te vergroten kun je werken aan de vindbaarheid in zoekmachines. Hiervoor bestaan verschillende mogelijkheden:

  • Optimaliseren van de bestaande teksten
  • Toevoegen van statische landingspagina’s
  • Frequent geoptimaliseerde blogartikelen publiceren

Als de website reeds een aantal pagina’s met (specifieke) tekst bevat, dan is het de moeite waard om die te optimaliseren. Een SEO-tekstschrijver kan helpen onderzoek te doen naar de belangrijkste zoekwoorden. Op basis daarvan is het mogelijk om de belangrijkste zoektermen toe te schrijven aan specifieke pagina’s, waarvoor je de teksten vervolgens kunt (laten) optimaliseren.

Dat is een belangrijke eerste stap, waarmee je de basis legt voor een verbeterde vindbaarheid en meer bezoekers of meer traffic op de website.

Wanneer dat nog niet de gewenste resultaten oplevert, dan kun je gebruik maken van landingspagina’s of blogartikelen. Ze bieden je beiden de mogelijkheid meer content toe te voegen, zonder dat de dienstenpagina’s, categoriepagina’s of productpagina’s (veel) langer hoeven te worden.

Een SEO-specialist kan je helpen hier de juiste keuzes in te maken, opnieuw op basis van een zoekwoordenanalyse en de eerder gemaakte sitemap voor de indeling van de website.

Scoren met je website in de zoekmachines doe je met de juiste zoektermen op je pagina’s. Een goede zoekwoordenanalyse is daarvoor noodzakelijk.

Scoren met je website in de zoekmachines doe je met de juiste zoektermen op je pagina’s. Een goede zoekwoordenanalyse is daarvoor noodzakelijk.

De optimalisatie van de landingspagina’s of blogartikelen op specifieke zoektermen en de interne links naar de pagina’s voor de generieke zoektermen dragen gecombineerd bij aan een betere vindbaarheid in de zoekmachines.

Sociaal karakter van de website

Zodra je nieuwe bezoekers op de website ontvangt en je erin slaagt om het bereik te vergroten, dan is het van belang om met hen een band op te bouwen. Dit kan door een sociaal karakter te tonen.

Bezoekers kopen niet op websites, ze kopen van mensen die een website gebruiken om de verkoop online mogelijk te maken. Zorg er dus voor dat de website of webshop een menselijk gezicht krijgt.

Gebruik de ‘over ons’-pagina om daadwerkelijk een verhaal te vertellen en in te spelen op de psychologische kracht van herinneringen. Op die manier wint de website sterk aan sociaal karakter. Hierdoor bouw je een klantenkring op die nog eens terug zal komen of zelfs anderen jouw diensten of producten zal aanbevelen.

Potentieel van een mailinglijst

Vanaf het moment dat het bereik van de website begint te groeien kun je een mailinglijst gaan inzetten. Je kunt je bezoekers verleiden hun e-mailadres achter te laten, in ruil voor een eBook, een whitepaper of een ander magazine dat ze waardevolle informatie oplevert.

Des te waardevolle het document dat je te bieden hebt of de korting die je verstrekt, des te groter de kans dat je daarmee e-mailadressen kunt verzamelen. Die kun je vervolgens gebruiken om de interactie met je bezoekers aan te (blijven) gaan.

Interactie met de bezoeker

Die interactie met de bezoeker vormt de vijfde mogelijkheid om de website te laten groeien door meer traffic te genereren. Stuur je bezoekers e-mails met updates van het assortiment, nieuwe diensten die je aanbiedt en interessante artikelen uit de branche die je tegenkwam.

Vergroot het bereik van je website door het verzamelen van e-mailadressen. Met het uitsturen een nieuwsbrief genereer je namelijk meer traffic.

Vergroot het bereik van je website door het verzamelen van e-mailadressen. Met het uitsturen een nieuwsbrief genereer je namelijk meer traffic.

Vraag ze bovendien te reageren op de nieuwsbrief, bijvoorbeeld door ze te vragen of de informatie aansluit bij hun behoeften of wat ze graag zouden zien binnen het assortiment van je webshop.

Vraag bezoekers concreet naar input, zodat je de interactie aan kunt gaan. Je verzamelt op die manier waardevolle input, terwijl je er daarnaast automatisch voor zorgt dat bezoekers zich meer betrokken voelen bij je website.