Wees de concurrentie te snel af met websitestatistieken

logo
door: Guido 02-07-2015| Leestijd: 4 minuten| Categorie: SEO

Hoe komen mijn concurrenten toch zo hoog in de zoekresultaten? Waar komen hun online bezoekers vandaan? Welke artikelen en updates zijn echt een succes bij mijn lezers?

Analyseer, leer en stuur de content bij door je websitestatistieken te achterhalen. Zo kun je jouw inspanning gericht inzetten voor een beter resultaat.

Tools voor de webstatistieken van de concurrentie

Hoe gaat het met jouw linkbuilding ten opzichte van de concurrentie? Wat is de PageRank van deze websites? En hoeveel pagina’s hebben zij geïndexeerd in zoekmachines?

Het zijn belangrijke vragen tijdens de beklimming naar een hogere positie. Google beoordeelt hiermee de relevantie van de website en op basis daarvan de vertoonde positie.


Maak een Google Analytics-account aan voor heldere statistieken. Voeg het programma eenvoudig toe in Sitebuilder.

Tools en gezond verstand

Je onderzoekt deze vragen met verschillende tools. Zo helpt Ahrefs je vijf verschillende websites met elkaar te vergelijken op basis van verschillende zaken, waaronder domain rank, inkomende links en social shares.

Door de namen van concurrenten in de Google-zoekmachine in te typen, beoordeel je zelf hoeveel pagina’s er ongeveer geïndexeerd zijn.

Type in de zoekbalk ‘site:hosting2go.nl’ en tel het aantal pagina’s dat Google biedt en vergelijk dit met de concurrentie. Heb je veel minder geïndexeerde pagina’s, dan wordt het tijd voor een flinke update.

Ahrefs computer dashboard met zoekbalk

Beoordeel jouw belangrijkste zoekwoorden

Type tot slot in Google op welke zoekwoorden je graag gevonden wilt worden. Stel je bent een tekstschrijver, dan wil je bijvoorbeeld gevonden worden op ‘tekstschrijver’, ‘tekstschrijver Venlo’, ‘copywriter’ en ‘webteksten laten schrijven’. Welke concurrenten verschijnen er allemaal boven jou? En wat is jouw positie?

Voor dit laatste kun je ook Google Webmaster Tools (Search Console) gebruiken. Ga als eerste aan de slag met het schrijven van artikelen bij de woorden waar je het meeste van baalt dat je achteraan in de rij aansluit. En blijf aanvullen!


Heeft de concurrent volgens de websitestatistieken veel meer inkomende links dan jij, probeer dan bij gerelateerde websites als gastblogger aan de slag te gaan en laat daarin naar jouw site verwijzen.

Doelgroeponderzoek in Google Analytics

Analyseer op welke pagina’s bezoekers binnenkomen via het menu-item ‘Gedrag’ en kies voor ‘Site-inhoud’.

Onder ‘Alle Pagina’s’ zie je hoeveel nieuwe bezoekers je binnenkreeg, welke pagina’s het beste scoren, wat het bouncepercentage per pagina is en wat het uitstappercentage is.

Zo ontdek je bijvoorbeeld dat de afgelopen maand 300 bezoekers via de ‘Over Ons’ pagina binnenkwamen, maar dat het bouncepercentage 80% is.

Ervan uitgaande dat een gezond bouncepercentage tussen de 40% en 60% ligt, weet je dat je nog aan de slag moet gaan met deze pagina.

Google Analytics startpagina dashboard

Gedragsstroom op jouw website

Je kunt ook een analyse loslaten op jouw best gelezen blogs. Gaan deze bijna altijd over dezelfde twee of drie onderwerpen, dan doe je er verstandig aan nog meer invalshoeken te bedenken voor nieuwe blogs die aan dit onderwerp gerelateerd zijn.

Steekt er een artikel met kop en schouders bovenuit, neem dit verhaal dan nog eens mee in de digitale nieuwsbrief, deel de pagina opnieuw op jouw social mediakanalen en zorg voor een follow up. Zo haal je met minimale inspanning het maximale uit deze landingspagina en scoort deze weer beter in de zoekmachine.

In Google Analytics vind je ook de tool ‘Gedragsstroom’. Hier zie je waar bezoekers binnenkomen op jouw site en analyseer je vervolgens hun stappen. Wanneer het merendeel van de bezoekers op dezelfde pagina uitstapt, dan kun jij hier je conclusies aan verbinden.

Google Analytics gedragsstroom

Wat doet de concurrentie op social media?

Met SharedCount achterhaal je welke social kanalen het beste werken voor jouw concurrent. Daar kan jij natuurlijk voor jouw website lering uit halen.

Wil je meer volgers op Twitter dan kun je het beste aan de slag met Followerwonk.

Hier bekijk je de statistieken van invloedrijke twitteraars binnen jouw branche. Neem eens contact met ze op om te zien of zij jouw content onder de aandacht willen brengen.

Ben jij actiever op Facebook, dan vertelt Facebook Pagina Statistieken jouw graag welke stappen je kunt ondernemen voor meer interactie onder jouw likes.

Veel succes!

logo
Over: Guido

Guido heeft een voorliefde voor WordPress en video. Logisch dat video’s over WordPress hem helemaal enthousiast maken. Hij schrijft, filmt, monteert en is daarnaast de vraagbaak voor de mensen van de Hosting2GO Helpdesk.