Kan ik zelf DNS-records aanmaken?

Voor het instellen van een externe mailserver of forwarden van een subdomein of hoofddomein is het noodzakelijk om zelf de DNS-settings te kunnen wijzigen. Hiervoor kun je terecht in het DNS-menu. Daarin maak je nieuwe records aan of kun je eerder aangemaakte records wijzigen.

Het DNS-menu is bereikbaar via de button ‘DNS’ in het Control Panel én via de speciale link in de online klantenhelpdesk. Deze link is te vinden in het hoofdmenu onder het kopje ‘Direct regelen’.

In het DNS-menu staan een aantal buttons die je kunt gebruiken:

  • A Record
    Hiermee kun je jouw domeinnaam of een subdomein naar een extern ip-adres laten doorsturen.
  • CNAME Record
    Gebruik je voor het doorsturen van het domein of subdomein naar een extern ip-adres of hostname.
  • TXT Record
    Een subdomein onder je domeinnaam kun je met dit record aan een gewenste tekst koppelen. Dit is voor externe maildiensten (zoals Office 365) vaak vereist ter verificatie.
  • MX Record
    In combinatie met een A- of CNAME-record kun je hiermee de mailafhandeling naar een externe server instellen.
  • Externe host
    Met deze button zorg je er voor dat MX-records direct naar een externe partij worden doorverwezen, zonder dat hiervoor een CNAME-record nodig is. Sommige externe maildiensten vereisen namelijk een directe koppeling naar de exacte hostname.
  • SRV Record
    Dit record stelt je in staat om vast te leggen welke diensten onder je domein worden aangeboden. Vaak wordt deze optie gebruikt bij het koppelen van Office 365.
  • Standaardinstellingen
    Deze rode button rechts bovenaan zet alle DNS-records terug naar de standaard systeemwaarden.

Forwarden (sub)domein via DNS

Het doorsturen van bezoekers van je domeinnaam of subdomein naar een externe locatie via DNS regel je met een A-record of een CNAME-record. Klik in het DNS-menu op de button ‘+A Record’ of ‘+CNAME Record’ (afhankelijk van welk type record je wilt gebruiken).

Geef in het invulvenster onder ‘Hostnaam’ vervolgens ‘www’ (bij de forwarding van het hoofddomein) óf de naam van het subdomein op. Heb je een subdomein test.domeinnaam.nl aangemaakt, dan voer je bij ‘Hostnaam’ dus ‘test’ in.

Bij het invulvenster onder ‘Doel’ geef je vervolgens het ip-adres óf de hostname (wanneer je een CNAME-record gebruikt) op waar de bezoekers naar toe moeten worden gestuurd. Klik op de button ‘Bevestigen’ om de wijziging op te slaan. Het systeem heeft tot uiterlijk 60 minuten nodig om de wijziging te verwerken. Na uiterlijk een uur zal de ingestelde forwarding actief zijn.

Deze optie is alleen te gebruiken wanneer je de domeinnaam wilt doorverwijzen naar een externe locatie buiten ons netwerk. Wil je een forwarding instellen naar een andere domeinnaam die bij ons wordt gehost, dan is dat alleen mogelijk door het plaatsen van een redirectscript.

Bij losse domeinnamen (zonder hostingpakket) kun je in het DNS-menu de aanwezige FWD-regel hiervoor gebruiken.

In het Control Panel van Hosting2GO wijzig je records in het DNS-beheer.

Mailverwerking op een externe server

Wil je de e-mail van de domeinnaam op een (eigen) externe mailserver laten afhandelen, dan moet je in het DNS-menu eerst een verwijzing naar die server instellen. Gebruik onderstaande stappen:

  1. Ga via het Control Panel of de helpdesk naar het DNS menu. Klik op +A of +Externe Host om een nieuw record aan te maken.
  2. Gebruik je een A-record, vul dan het invulvenster onder ‘Hostnaam’ het woord ‘mail’ in.
  3. Onder het kopje ‘Doel’ geef je vervolgens het IP-adres op. Gebruik je de Externe Host functie, dan kun je direct de hostname opgeven. Klik op ‘Bevestigen’.
  4. Maak nu een MX record aan door op +MX record te klikken. Handig is dat alles al voor je is ingevuld, maar als je wil kun je de prioriteit veranderen. Normaal gesproken is dit standaard op de hoogste prioriteit ingesteld. Als je geen ervaring hiermee hebt, kun je deze instelling beter ongewijzigd laten.
  5. Klik op ‘Bevestigen’. Het duurt maximaal zestig minuten om alles te wijzigen. Deze tijd is een indicatie, verschillende DNS zones over de hele wereld moeten de aanpassing van ons doorkrijgen. Je begrijpt dat dit niet realtime kan.

Het systeem heeft tot uiterlijk 60 minuten nodig om de wijzigingen te verwerken. Na uiterlijk een uur zal de e-mail die naar mailadressen onder je domein wordt gestuurd, afgehandeld worden op de externe server. Onze server zal wel als ‘fallback’ blijven fungeren.

Dat betekent dat bij een storing op de externe server de mail lokaal door onze server wordt afgehandeld. Daarvoor moeten dan wel de gebruikte mailadressen ook bij ons in het Control Panel zijn aangemaakt.

Wildcard DNS

Heb je een losse domeinnaam, dan kun je in het DNS-menu de reeds aanwezige A-records * en leeg zelf aanpassen. Op die manier kun je de diensten volledig laten doorverwijzen naar een externe locatie. Dat heet Wildcard DNS.

Bij domeinnamen waaraan een hostingpakket is gekoppeld, is deze optie standaard niet ingeschakeld. Heb je een domeinnaam met hostingpakket en wil je de A-records * en leeg aanpassen? Schakel dan eerst het volledige DNS-beheer in. Je kunt dit doen door in het DNS-menu bovenaan op de rode button ‘Expert Modus’ te klikken.


Bij het gebruik van Wildcard DNS ben je zelf verantwoordelijk voor de acties die je uitvoert en kunnen we geen verdere inhoudelijke ondersteuning hierop geven. Gaat er iets verkeerd, gebruik dan de rode button ‘Standaardinstellingen’ in het DNS-menu. Hiermee zet je alles weer terug naar de standaard systeemwaarden.

Heb je nog vragen?

Neem contact op met de helpdesk. We helpen je graag verder.