Kan ik G Suite gebruiken voor mijn domeinnaam?

G Suite is een service waarmee je verschillende Google-producten onder jouw eigen domeinnaam kunt gebruiken. Denk daarbij aan Gmail, Google Documenten, Google Agenda en Google Talk.

Je kunt bij ons gebruik maken van G Suite. Met behulp van onderstaand stappenplan kun je dit werkend krijgen.

Inloggen bij Google

  1. Ga naar de website van G Suite for Work
  2. Heb je nog geen account, klik dan rechtsboven op ‘Aan de slag’. Heb je al een G Suite account, klik dan op ‘Inloggen’ en vervolg vanaf ‘Je domein laten verifiëren door Google’ hieronder.
  3. In stap twee van het aanmelden, selecteer je de optie ‘Een domeinnaam gebruiken die ik al heb aangeschaft’. Klik dan op ‘Volgende’.
  4. Vul de gevraagde gegevens in en rond de aanmelding af.

Je domein laten verifiëren door Google

Als je G Suite wilt gaan gebruiken, moet eerst gecontroleerd worden of je werkelijk de eigenaar van de domeinnaam bent. Je ziet dit aan de regel achter het gele waarschuwingsbordje: ‘Als u de G Suite-services wilt activeren, moet u aantonen dat u de eigenaar bent van het domein

We gaan deze actie nu uitvoeren:

  1. Klik op de link ‘Eigendom van het domein verifiëren’
    Nu zie je het scherm: Verifieer dat de eigenaar bent van het domein domeinnaam.nl
  2. Kies bij verificatiemethode; selecteren voor ‘Een HTML-bestand uploaden’
    Bij 1 zie je hoe het bestand moet heten en waar het moet staan.
  3. Open een nieuw browservenster en log in in het Hosting2GO Control Panel
  4. Kies de betreffende domeinnaam en vervolgens op ‘Bestandsbeheer’.
  5. Klik op de map httpdocs en klik op Nieuw bestand
  6. Geef in het invulvak bij ‘Nieuw Bestand’ de bestandsnaam googlehostedservice.html in en klik op OK (het vakje ‘gebruik html sjabloon’ mag uit blijven)
  7. Op de verificatiepagina van G Suite staat een code welke in het bestand geplakt moet worden. Kopieer deze van de pagina van G Suite, en plak deze in het nieuw aangemaakte googlehostedservice.html bestand. Sla de wijzging op door op OK te klikken.
  8. Ga nu terug naar de G Suite verificatie pagina in de andere browser.
  9. Klik onderaan op controleren. Je ziet nu op de G Suite dashboard pagina de melding: ‘We zijn bezig het eigendom van het domein te verifiëren. Dit kan 48 uur duren.’

DNS-records instellen in het DNS-menu

Intussen kun je al wel het MX record van je domeinnaam aanpassen, zodat de mailverwerking ook via G Suite zal gaan verlopen:

  1. Log in op de helpdesk (https://www.hosting2go.nl/helpdesk) en klik op de link ‘DNS Records beheren’
  2. Klik op ‘+ Externe Host’
  3. Voer onder ‘Hostname’ het adres van de G Suite mailserver in, bijvoorbeeld: aspmx.l.google.com
  4. Klik op ‘Bevestigen’
  5. Klik nu op ‘+ MX Record’
  6. Selecteer bij ‘Doel (A/CNAME Record of Host)’ de Externe Host aspmx.l.google.com
  7. Klik op Bevestigen.

Als je deze stappen hebt doorlopen, is het eerste MX record voor het gebruik van G Suite aangemaakt. Voeg hierna ook de overige mailservers van G Suite toe en kies de juiste prioriteit bij het aanmaken van de MX records.

Wanneer controle uitwijst dat dit correct werkt, kun je eventueel het standaard MX record dat naar de maildienst op de domeinserver werkt deactiveren.

Belangrijke informatie
Het kan maximaal 48 uur kan duren voordat wijzigingen in MX-records zijn verwerkt via internet. Mailservers kunnen tot die tijd mail nog op de bestaande mailserver afleveren.

G Suite instellen

Nu kunnen we G Suite instellen, zodat deze de mail voor deze domeinnaam kan verwerken.

  1. Klik onder Service-instellingen op de link ‘E-mail activeren’ in het kopje E-mail
  2. Het MX record is al aangepast, u kunt nu klikken op ‘Ik heb de procedure voltooid’. Bij de service E-mail verschijnt nu de tekst: ‘We controleren de MX-records voor uw domein. Dit kan 48 uur duren.’
  3. Nadat je dit hebt ingesteld, moet je even afwachten. Na de controle door Google of het domein inderdaad van jou is, zul je zien dat de diensten beschikbaar komen op het dashboard van Google. Nu kun je nieuwe records aanmaken, zodat de diensten via gemakkelijk te onthouden url’s beschikbaar zullen zijn.

De G Suite diensten aanmaken in ons DNS-menu

Op de website van Google vind je de uitgebreide handleiding, maar in het kort komt het er op neer dat je voor elk van de diensten, die je via jouw domeinnaam bij G Suite wilt gebruiken, een CNAME record aanmaakt. Deze verwijs je vervolgens naar ghs.google.com

In dit voorbeeld, behandelen we de diensten mail, agenda, docs en sites

  1. Klik op de link ‘Eigendom van het domein verifiëren’
    Nu zie je het scherm: Verifieer dat de eigenaar bent van het domein domeinnaam.nl
  2. Kies bij verificatiemethode; selecteren voor ‘Een HTML-bestand uploaden’
    Bij 1 zie je hoe het bestand moet heten en waar het moet staan.
  3. Open een nieuw browservenster en log in in het Hosting2GO Control Panel
  4. Kies de betreffende domeinnaam en vervolgens op ‘Bestandsbeheer’
  5. Klik op de map httpdocs en klik op ‘Nieuw bestand’
  6. Geef in het invulvak bij ‘Nieuw Bestand’ de bestandsnaam googlehostedservice.html in en klik op OK (het vakje ‘gebruik html sjabloon’ mag uit blijven)
  7. Op de verificatiepagina van G Suite staat een code welke in het bestand geplakt moet worden. Kopieer deze van de pagina van G Suite, en plak deze in het nieuw aangemaakte googlehostedservice.html bestand. Sla de wijziging op door op ‘OK’ te klikken.
  8. Ga nu terug naar de G Suite verificatie pagina in de andere browser.
  9. Klik onderaan op controleren. Je ziet nu op de G Suite dashboard pagina de melding: ‘We zijn bezig het eigendom van het domein te verifiëren. Dit kan 48 uur duren.’

Intussen kun je al wel het MX record van je domeinnaam aanpassen, zodat de mailverwerking ook via G Suite zal gaan verlopen:

  1. Ga terug naar de Hosting2GO helpdeskpagina en eventueel terug het DNS menu in
  2. Klik op CNAME Record Toevoegen
  3. Voer bij Hostname één van de bovengenoemde diensten in
  4. Voer bij Doel ghs.google.com in en klik op bevestigen
  5. Extra aanwijzing
    Volg deze stappen voor elk van de diensten welke u beschikbaar wil maken via dienstnaam.domeinnaam.nl Zoals gemeld kan het doorvoeren van een DNS wijziging tot ongeveer 30 minuten duren.

  6. Klik in het dashboard op Service-instellingen, E-mail
  7. Klik bij Webadres op URL wijzigen en klik op de volgende pagina op de link “URL’s voor alle domeinservices wijzigen”
  8. Klik nu op de selectierondjes bij de aangepaste domeinnamen.
  9. Controleer voor elk van de namen, of deze overeenkomt met de hostnaam van het CNAME record dat je ervoor aangemaakt hebt, corrigeer de hostnaam eventueel voor je op Doorgaan klikt. Voor de agenda dienst hebben we in dit voorbeeld de hostname agenda gebruikt in plaats van calendar.
  10. Omdat je de records reeds aangemaakt hebt, kun je nu op “Ik heb de procedure voltooid” klikken.

Op deze pagina vind je dit deel van de handleiding terug.

Meer hulp vind je op: https://support.google.com/a/?hl=nl#topic=29157

Heb je nog vragen?

Neem contact op met de helpdesk. We helpen je graag verder.