Home   CMS   Wordpress   WordPress permalink structuur wijzigen

WordPress permalink structuur wijzigen

De permalink van een pagina op je website bestaat standaard uit je domeinnaam, gevolgd door een slash en een vraagteken, met daarachter de code die naar de gegevens in de database verwijst.

Heb je bijvoorbeeld een contactpagina aangemaakt, dan kan de permalink naar die pagina als volgt zijn:

domeinnaam.nl/?p=123

Dat ziet er natuurlijk een beetje gek uit. Liever zou je je bezoekers verwijzen naar domeinnaam.nl/contact zodat je bezoekers zien waar de pagina over gaat. Ook voor zoekmachines is dit belangrijk. Zoekmachines bepalen mede op basis van de permalink waar de pagina over gaat.

WordPress permalinks instellen

Ga in WordPress via het linkermenu naar “Instellingen” en klik dan op “Permalinks”.

Je ziet hier een overzicht van de mogelijkheden. WordPress staat na installeren altijd op de eerste optie; Standaard.

Deze optie geeft een URL zoals ik net al aanhaalde; domeinnaam.nl/?p=123. Dit is niet goed voor de zoekmachinevriendelijkheid van je website. We raden aan om deze optie niet te gebruiken, tenzij je daarvoor een goede reden hebt.

Permalinks op basis van jaar, maand en dag

De tweede optie is; “Jaar, maand, dag en naam”. Daarbij krijgt de URL het jaartal, de maand, de dag en de naam van het bericht mee. Voor een persoonlijk blog is dat een prima optie. Zo kun je makkelijk terugbladeren in de geschiedenis van je berichten, en snel zien wanneer het artikel geschreven is. Voor alle andere websites is deze optie niet aan te raden.

Dat geldt ook voor de derde optie: “Jaar, maand en naam”. Naast een persoonlijk blog kan ook een website waarbij tijd een rol speelt deze twee mogelijkheden goed gebruiken, zoals een reisblog of nieuwssite.

Permalink op basis van ID van het bericht

De vierde optie; “Numeriek” is eigenlijk hetzelfde als de standaard optie. Tenzij je een goede reden hebt, kun je deze optie het best niet gebruiken.

Zoekmachinevriendelijke permalink instellen

“Berichtnaam”, optie nummer vijf, is de meeste gebruikte instelling onder WordPress-gebruikers. Heb je een normale website, waarbij een blog meer bijzaak dan hoofdzaak is, dan kies je het best voor deze optie.

Heb je heel veel artikelen waarbij je meer ruimte wil hebben om de URL aan te passen aan die hoeveelheid berichten, kies dan “Aangepaste structuur”. Bij deze optie kun je zelf waarden meegeven die in de URL gebruikt worden.

Onderaan deze pagina hebben we een overzicht staan van alle waarden die je bij optie zes kunt gebruiken.

Denk na over de structuur van je site

Het is verstandig om permalinks in te stellen als je begint met het maken van je website. Vooraf moet je dus goed nadenken over de structuur die je in de URL’s wilt gebruiken. Pas de permalinks niet zomaar aan als je al een bestaande website of blog hebt.

WordPress zal bezoekers van de standaard URL’s wel automatisch doorsturen naar de nieuwe URL’s, maar als je van optie vijf naar optie drie gaat, dan kan dat problemen geven. Zoekmachines zouden in dat geval pagina’s niet meer kunnen vinden. Ook interne links of links op andere websites naar de URL’s met de oude structuur zouden dan foutmeldingen kunnen geven.


Variabelen voor de permalinks

Hieronder vind je een lijst met alle beschikbare permalink-variabelen en het bijbehorende resultaat.

%year% – het jaar waarin het bericht is geplaatst (in vorm 2013, 2014)

%monthnum% – de maand waarin het bericht is geplaatst (in vorm 01, 02)

%day% – de dag waarop het bericht is geplaatst (in vorm 24, 25)

%hour% – het uur waarin het bericht is geplaatst (in vorm 17, 18)

%minute% – de minuut waarin het bericht is geplaatst (in vorm 34, 35, 36)

%second% – de seconde waarop het bericht is geplaatst (in vorm 11, 12, 13)

%postname% – titel van de pagina of het bericht

%post_id% – het unieke nummer van het artikel (elk artikel krijgt een ID)

%category% – de categorienaam

%author% – de naam van de auteur van het artikel

Twijfel je over wat de beste optie is voor jou? Neem dan contact op met onze helpdesk.

Lees meer tips om je WordPress-site te optimaliseren