Ik krijg nog spam ondanks uitgebreide spamfilter

Het kan zo zijn dat er sprake is van zogenaamde MX-caching, waarbij de historische gegevens van de mailinstelling van ongeveer een maand geleden worden gebruikt door de spam-robot. Hierdoor wordt het spamfilter gepasseerd en wordt de mail direct aangeboden aan de server waarop je website draait.

Tot zover het slechte nieuws. Het goede nieuws is dat ook deze robots uiteindelijk de cache zullen bijwerken met de nieuwe situatie, en (en dat kan schijnbaar een paar weken duren) uiteindelijk toch via het hardware spamfilter de mail sturen.

Je kunt dit in de headers van de e-mail zien; wanneer hier GEEN “X-Barracuda” in staat, is de mail direct naar het pakket verzonden. Wanneer dat zo is, zie je in de eerste weken na activatie een vermindering van spam, en na een aantal weken zal ook de rest van de spam mail wegvallen.

Als oplossing kun je in jouw mailprogramma alle mail verwijderen die *niet* voorzien is van de header: “X-Barracuda-Spam-Status”. Dit is spam die zonder gebruik te maken van het spamfilter verzonden is naar je domeinnaam, en dus in 100% van de gevallen ongeldig is. We zoeken nog naar mogelijkheden om dit te voorkomen, maar gezien de opbouw van het Internet is dat erg moeilijk.

Het Spamfilter houdt uiteraard alleen spam tegen voor mailadressen onder je account bij ons, en dus niet voor andere mailadressen (zoals die van uw internet access provider) die je mogelijk nog hebt aangemaakt in je e-mail programma.

Heb je nog vragen?

Neem contact op met de helpdesk. We helpen je graag verder.