Zo ziet een goede mailing eruit! Plus: slimme mobiele tips

logo
door: Guido 21-04-2016| Leestijd: 7 minuten| Categorie: Marketing

Het opnieuw opbloeien van e-mailmarketing is wat ons betreft helemaal terecht. Dachten we een aantal jaren geleden met de opkomst van social media dat het versturen van een zakelijk goede mailing zijn kracht zou verliezen, zijn we nu weer overtuigd van het succes.

Uit verschillende onderzoeken blijkt dat het op de man af versturen van een online goede e-mailing veertig keer effectiever kan zijn dan een post op jouw social kanalen.

Dit is artikel 1/2, onderdeel van een serie blogposts over (e-mail)marketing.
(2/2) 59 marketingideeën voor het MKB


Binnen jouw mediamix hoort zeker het opbouwen van een mailinglijst en het versturen van nieuwsbrieven. Sterker nog, een online mail blijkt een enorme boost te geven aan het aantal bezoekers van jouw website. Soms wel tot 75% meer, direct na de verzonden e-mail.

Voordelen van een goede mailing voor bedrijven

Het is aan te raden om jouw goede content te delen, want dat heeft positieve invloed op deze 5 punten.

  1. Een nieuwsbrief bestaat alleen uit jouw content en links naar jouw site.
  2. Resultaten zijn eenvoudig te meten wanneer je voor goede software kiest zoals MailChimp en Campaign Monitor.
  3. Jouw nieuwsbrief kan door de abonnee rustig worden bekeken wanneer diegene besluit daar tijd voor te hebben. In een goed bijgehouden inbox verplaatst de content niet zoals op een tijdlijn.
  4. Nieuwsbrieven zijn geschikt om te delen op jouw website en LinkedIn-account. Je maakt jouw verhaal cross mediaal. Door je kanalen te linken creëer je kruisbestuiving.
  5. Aan de hand van statistieken kun je de digitale nieuwsbrief optimaliseren voor jouw doelgroep. Zo kun je deze nog specifieker afstemmen op de interesse van de lezer.

Verstuur een goede mailing met bijvoorbeeld Campaign Monitor. Via ‘drag-and-drop’ stel je jouw nieuwsbrief visueel samen.

Tips voor een goede e-mailing

Om echt succes te behalen met jouw e-mail is het belangrijk dat deze aan een aantal voorwaarden voldoet. Zo bereik je jouw doelgroep optimaal. Je maakt het eenvoudig voor lezers om op de website verder te lezen, direct contact op te nemen of tot een aanschaf over te gaan. We zetten de tips op een rij.

Zorg voor regelmaat

Het is verstandig om regelmatig een mailing te verzenden. Zo blijf je binnen het vizier van jouw doelgroep op momenten dat ze je niet nodig hebben en ben jij de eerste aan wie ze denken wanneer ze je wel nodig hebben.

Kies op basis van statistieken een vaste verzenddag en tijdstip. Dan went de ontvanger aan het ritme. Stuur daarbij niet te vaak een mailing, alleen als deze relevant is en echt ‘nieuws’ bevat. Wees in je communicatie duidelijk hoe vaak de ontvanger de nieuwsbrief maximaal per week of per maand kan verwachten.

Behandel één onderwerp

Behandel per e-mailing maar één onderwerp. Waar we een aantal jaar geleden nog vier of vijf verhalen in een nieuwsbrief propten, blijkt het veel beter te werken om per keer maar een thema aan te stippen. Dit kan er voor verschillende bedrijven anders uitzien.

Zo kun je je voorstellen dat een online kledingwinkel of verhuurbedrijf één thema kiezen en daar meerdere producten onder hangen. Bijvoorbeeld: de nieuwe collectie zomerbroeken is binnen. Daarbij zet je meerdere andere broeken in de spotlight, die aansluiten bij het thema. Organiseer je een beachparty? Bied in je mail dan de barfaciliteiten aan, net als een houten vlonder en zomerse attributen.

Voor bedrijven die zich in een dienstverlenende branche bevinden, ziet de nieuwsbrief er wat anders uit. Heb je bijvoorbeeld een trainingsbureau, behandel dan de ene keer een referentie en de andere keer een blog met de voordelen van bedrijfstrainingen.

Een goede nieuwsbrief heeft een sterk onderwerp wat terugkomt in de topfoto. Dit triggert om verder te lezen.

Het voordeel van focussen op een onderwerp per nieuwsbrief is dat een deel van jouw doelgroep direct overgaat tot aanschaf omdat het onderwerp ze direct aanspreekt. Terwijl een ander deel deze nieuwsbrief even aan zich voorbij laat gaan, maar jouw bedrijfsnaam weer scherp op het vizier heeft en een steeds completer beeld krijgt van alles wat jij kunt betekenen.

Zorg voor een overzichtelijke opmaak

Een goede mailing heeft een krachtige opmaak nodig om goed te scoren. Het is relevant dat de nieuwsbrief responsive wordt opgebouwd voor alle mobiele kijkers. Houd ook rekening met de volgende must-have onderdelen:

  • Sterke openingszin: trigger de ontvanger om de nieuwsbrief te openen voor exposure.
  • Pre-header: creëer een samenvattende pre-header. Deze zin staat onder de afzender en het onderwerp in het mobiele mailprogramma van jouw abonnee.
  • Eerst alinea beantwoordt de vraag ‘wat levert het mij op’: de lezer wordt direct overtuigd van de voordelen van het product of de dienst. Dus geen: na 50 jaar ontwikkelen, lanceren we nu onze nieuwe robot. Dit kan later altijd nog ergens terugkomen. Ik wil nu weten wat die robot mij oplevert.
  • Button: Zet onder iedere alinea of product een button. En ben wat creatiever dan ‘lees meer’. ‘Bespaar direct’, ‘Pak die korting’, ‘Geef een feest’, spreken veel actiever aan.
  • Kleine afbeelding voor snelle laadtijd: reduceer de afbeeldingen voor een snelle laadtijd. Ook dit is voordelig voor de mobiele gebruikers.

A/B-test

Om te ontdekken welke nieuwsbrief het beste voor jouw bezoekers werkt, bieden veel e-mailprogramma’s een A/B-test aan. In meerdere stappen kun je zo jouw e-mailcampagne optimaliseren voor conversie.

Behandel per keer een klein onderdeel van jouw nieuwsbrief. Het complete template aanpassen zegt niet veel. Het gaat om de details waar je iets mee kunt.

Door te testen weet je bijvoorbeeld welke volgorde en kleurgebruik van afbeeldingen de meeste conversies oplevert voor je webshop.

Zaken die je kunt testen zijn:

  • Test de ‘call to action’ op de button. Bijvoorbeeld ‘koop nu’ vergeleken met ‘vraag een offerte aan’.
  • Op welke onderwerpregel kwamen de meeste mensen binnen? ‘Korting op alle zomerkleding’ of ‘Complete Summer Sale’.
  • Welke lay-out werkt het beste voor jouw abonnees? Een grote topfoto met eronder drie kaders of meerdere afgesloten banen onder elkaar?
  • Werk met twee verschillende eerste alinea’s.
  • Werk met twee verschillende afbeeldingen.
  • Sluit eens af met een referentie van een enthousiaste klant over het onderwerp dat je behandelt.
  • Bied een speciale korting of aanbieding aan. Bijvoorbeeld gratis verzending wanneer je koopt met de kortingscode uit de nieuwsbrief.

Test en optimaliseer

Je test de verschillende onderdelen op het aantal geopende e-mails, doorklikratio en conversies op de website. Voor het laatste onderdeel geldt dat de boodschap op jouw website overeen moet komen met die uit de nieuwsbrief. Iedere keer test je weer een ander onderdeel en optimaliseer je het vorige.

Optimaliseer per doelgroep

Wanneer nieuwe abonnees zich inschrijven op de digitale nieuwsbrief, laat ze dan interesses aangeven. Bijvoorbeeld: pumps, jurken en sieraden voor een webshop of WordPress, SEO, marketing of hosting voor een internetbureau.

Segmenteer de verschillende groepen in de mailingsoftware en zorg dat de nieuwsbrief op de persoon aansluit. Staat er een keer niets in de zakelijke mail over de onderwerpen uit het interessegebied van de abonnee, dan ontvangt hij de mailing die keer niet.

Een mailing versturen? Zorg er dan voor dat deze uitstekend leesbaar is op mobiele apparaten. De lezer moet daarnaast probleemloos kunnen navigeren door jouw nieuwsbrief.

Mobiel vriendelijke landingspagina’s

Wanneer je de mailcampagne mobielvriendelijk hebt ingesteld is het belangrijk dat de landingspagina’s waar jouw bezoekers op uitkomen ook mobiel zijn ingericht. Is dat niet het geval dan verlies je gegarandeerd geïnteresseerden.

Tips:

  • Apple en BlackBerry ondersteunen geen Flash en Android heeft lange laadtijden. Weg ermee dus. HTML 5, CSS3 of JavaScript zijn wel geschikt.
  • Zorg dat de content in de mailing overeenkomt met die op de landingspagina. Wees daarbij recht door zee. Zorg dat de bezoeker direct de informatie ziet waar jij het in de nieuwsbrief over had.

Kies je mailmanager

Een goede mailing versturen vergt een goede mailmanager! Kies een mailingprogramma dat bij jouw past. Controleer daarbij direct of dit e-mailprogramma de nieuwsbrieven ook optimaliseert voor mobiel gebruik.

logo
Over: Guido

Guido heeft een voorliefde voor WordPress en video. Logisch dat video’s over WordPress hem helemaal enthousiast maken. Hij schrijft, filmt, monteert en is daarnaast de vraagbaak voor de mensen van de Hosting2GO Helpdesk.