warningEr is gepland onderhoud. Klik hier voor meer informatieclose

De kracht van Google Mijn Bedrijf

logo
door: Bart 03-09-2018| Leestijd: 5 minuten| Categorie: Social Media

In Nederland zijn er ruim 1,6 miljoen bedrijven actief. Dat zijn een heleboel concurrenten voor een toppositie in Google. Om boven het koren uit te steken moet je goed je best doen. Een van de handigste manieren voor een goede vermelding in Google is Google Mijn bedrijf. Een onmisbare tool voor elke onderneming.

Google Mijn bedrijf is het informatieblok aan de rechterkant van de zoekresultaten als je gaat zoeken naar een bedrijf. In één oogopslag wordt alle relevante informatie over jouw bedrijf getoond.

Contactgegevens, routebeschrijving, openingstijden. Mensen kunnen reviews plaatsen en de laatste berichten lezen.

Hoe maak je een Google Mijn bedrijf aan

Google Mijn Bedrijf is een onderdeel van Google. Heb je nog geen Google account dan raad ik aan om deze aan te maken.

Een Google account is niet alleen handig voor Google Mijn Bedrijf, je kan ook gebruik maken van andere handige Google diensten zoals Google Search Console en Google Analytics.

Weergave van je bedrijfsgegevens in de zoekresultaten.

Het is helemaal niet moeilijk om je bedrijf aan te melden bij Google Mijn Bedrijf. In slechtst een paar stappen kan je jouw bedrijf aanmelden.

Hou er rekening mee dat het wel enkele dagen kan duren, voordat jouw bedrijf is geverifieerd. Het is daarom verstandig om niet te wachten tot een dag voor de opening of een evenement.

Met de volgende stappen kan jij je bedrijf aanmelden:

  1. Log in op www.google.nl/business met een Google Account.
  2. Vul je bedrijfsnaam in. Er wordt al meteen gekeken of je bedrijf bestaat . Als dit zo is kan je jouw bedrijf selecteren uit het lijstje dat verschijnt.
  3. Vul je gegevens in of controleer bestaande gegevens
  4. Laat een verificatiecode per post (of telefoon) versturen
  5. Voer de verificatiecode in om te bewijzen dat jij de eigenaar bent van het bedrijf
  6. Je kan nu gebruik gaan maken van de veel mogelijkheden

Zodra je deze 6 stappen hebt gevolgd kan je jouw Google Mijn bedrijf vermelding gaan vullen.

De mogelijkheden van Google Mijn Bedrijf

Google Mijn Bedrijf is helemaal gratis en het is dan ook zonde om er geen gebruik van te maken. Vanzelfsprekend laat de vermelding alle relevante informatie zoals adresgegevens, openingstijden, foto’s en de locatie op de kaart zien.

Daarnaast heeft het nog enkele andere handige functies die ik hieronder zal toelichten.

Google Maps

De vermelding van Google Mijn bedrijf wordt ook gebruikt voor Google Maps. Niet alleen erg praktisch voor een routebeschrijving naar jouw locatie, maar ook erg handig om te verschijnen op de kaart als er naar jouw branche wordt gezocht.

Je wil als restaurant eigenaar natuurlijk ook gevonden worden als er wordt gezocht naar restaurants in je regio en zelfs als iemand in Google Maps je concurrent bekijkt.

Reviews bij je bedrijf

Bij je Google Mijn Bedrijf vermelding komt standaard de mogelijkheid om reviews achter te laten. Dat kan best spannend zijn.

Doorgaans worden negatieve ervaringen eerder gedeeld dan positieve. Wees daarom niet bang om reviews van tevreden klanten te vragen.

Google Mijn Bedrijf reviews

Het is mogelijk om op een review te reageren. Je kan iemand die een positieve ervaring deelt bedanken of jouw kant van een slechte ervaring toelichten of alsnog een oplossing aanbieden.

Hou er rekening mee dat iedereen deze reactie kan zien. Het heeft geen zin om ruzie te maken op je bedrijfsvermelding. Hou je antwoorden daarom kort en wees altijd vriendelijk.

Vraag en Antwoord

Vraag en antwoord is een van de nieuwe functies die Google vorig jaar heeft toegevoegd, samen met Google Posts. Met vraag en antwoord kunnen potentiële klanten of bezoekers een vraag stellen waarop jij een antwoord kan geven.

Je hoeft overigens niet te wachten op een vraag, je kan ook zelf veel gestelde vragen en antwoorden plaatsen over bijvoorbeeld voedsel allergieën, parkeerruimte of toegankelijkheid voor minder validen.

Probeer te voorkomen dat je vragen met alleen ja of nee beantwoordt.

Google Posts

Google Posts is de tweede functie die vorig jaar is geïntroduceerd. Hiermee kun je evenementen of (nieuws)berichten toevoegen aan je vermelding.

Zo hou je bezoekers op de hoogte van je meest recente toevoegingen op je website. Een bericht blijft maximaal zeven dagen staan en een evenement wordt getoond tot en met de dag dat het plaatst vindt.

Posts in Google Mijn Bedrijf

Een post maak je gemakkelijk aan zodra je bent ingelogd. In het menu heb je de optie ‘Posts’. Hier heb je de optie ‘Post maken’. Er zijn verschillende soorten posts die je kan maken: een standaard post, een evenement of een aanbieding.

De vermelding van Google Mijn Bedrijf kan zo uitgebreid zijn dat een bezoeker bijna niet hoeft door te klikken op je website. Een post zorgt ervoor dat je een bezoeker aanspoort om toch weer door te klikken naar jouw website.

Hou je gegevens up to date

Regelmatig voert Google updates door aan Google Mijn bedrijf, zoals ze vorig jaar de posts functie hebben toegevoegd. Hiermee proberen ze bedrijfseigenaren wakker te houden om wat vaker naar je bedrijfsvermelding te kijken.

Het is erg belangrijk om de gegevens die je plaatst up to date zijn. Ga je verhuizen of neem je andere openingstijden aan, zorg ervoor dat dit ook doorvoert in Google Mijn Bedrijf.

Bedrijfsgegevens zoals openingstijden in Google Mijn Bedrijf.

Het is erg jammer als verouderde gegevens als eerste worden getoond als iemand naar je zoekt.

Je moet er namelijk rekening mee houden dat de Google Mijn Bedrijf vermelding het enige is dat ze zien en ze niet doorklikken op je website, waar je wellicht wel de juiste informatie hebt staan.

Monitor de feedback van klanten

Google Mijn bedrijf is een mix tussen jouw inzet en feedback van je klanten. Hou je vermelding dus adequaat bij, omdat bezoekers je kunnen beoordelen met reviews, vragen kunnen stellen en foto’s kunnen toevoegen.

Controleer dus goed wat je aan feedback krijgt.

Google Mijn Bedrijf is een krachtige tool die eigenlijk onmisbaar is voor de online aanwezigheid van je bedrijf. Heb je nog geen vermelding, dan kan je deze vandaag nog gratis aanmaken.

logo
Over: Bart

Bart helpt dagelijks onze klanten via de helpdesk met de juiste oplossingen. Naast kennis over hosting en websites weet hij bijzonder veel over films, waardoor tegenstanders deze categorie steevast overslaan bij een spelletje Buzz!