Hoe werkt Twitter? 20 tips voor meer volgers en aandacht

logo
door: Guido 12-07-2021| Leestijd: 12 minuten| Categorie: Social Media

Je overweegt te starten met Twitter of bent net gestart en kunt wel wat tips gebruiken. Dan is het fijn als iemand je vertelt waar je op moet letten.

Zo hoef je niet zelf het wiel opnieuw uit te vinden. We hebben er al heel wat uren ingestoken. Profiteer van onze ervaring.

Dus, hoe werkt Twitter? Naast diverse basisbeginselen zet ik de top 20 van onze beste tips die je verder helpen voor je op een rij.

Twitter is een social media platform dat snelheid en een relatief hoge frequentie vereist. Je kan er korte berichten (tweets) van maximaal 280 tekens publiceren en tot vier foto’s uploaden, één GIF of video. Natuurlijk kun je ook een link delen.

Twitter (handleiding) voor beginners: het vakjargon

Een account aanmaken is zo gepiept. We hoeven zelf geen Twitter handleiding voor beginners te maken, omdat het bedrijf dat zelf al gedaan heeft.

Het vakjargon veroorzaakt misschien wat verwarring wanneer je er net mee begint. Een paar termen die vaak gebruikt worden leg ik graag even uit.

Tweet: Zo heet het bericht dat je post.

Reply: Een ‘reply’ betekent dat je reageert op een bericht van een ander.

Retweet: Wanneer je een bericht interessant of leuk vindt, kun je ‘retweeten’. Zo zien ook jouw volgers dit bericht met de originele afzender en jouw bedrijfsnaam erbij.

Follower: Een ‘follower’ is een volger van jouw account, zoals een vriend op Facebook.

Direct Message: Wanneer de follower jou volgt en andersom, dan kun je rechtstreeks een bericht sturen. Dit bericht is verborgen voor anderen.

Hashtags: In een tweet doe je er slim aan om ‘hashtags’ (#) te gebruiken. Wanneer een willekeurige twitteraar op woorden zoekt voorzien van een hashtag, dan komt jouw bericht in de lijst van tweets te staan.

Like: Als je een bericht leuk vindt, klik dan even op het hartje. Je deelt dan een ‘like’ uit. Als je het goed doet, krijgen jouw tweets veel likes!

Fleets: Vergelijkbaar met Facebook en Instagram stories, zijn Fleets voor Twitter de plek waar je jouw gedachten, inspiratie of ‘mood’ kwijt kunt. Ze staan bovenaan je tijdlijn en verdwijnen na 24 uur vanzelf. Ze zijn bedoeld voor mobiel gebruik en kunnen tekst, video’s, GIF’s, stickers en foto’s bevatten.

Spaces: Een extra tool in ontwikkeling. Het is een manier om live gesprekken te voeren via Twitter, waarbij iedereen (nu maximaal 11 mensen) kan deelnemen en meeluisteren. Je kunt ook luisteraars rechtstreeks uitnodigen met een link of een tweet.

Threads (of in het Nederlands: Draadje (Twitter NL noemt het ‘collectie’)): Omdat 280 tekens soms gewoon niet genoeg is, kun je een aantal tweets aan een ‘draadje’ rijgen. Je kunt hiermee extra content schrijven en meerdere afbeeldingen, links of video’s delen om je gedachten met de wereld te delen.

Mention: Als je iemand wilt noemen of ‘taggen’ in je tweet, gebruik dan de accountnaam van die persoon of organisatie voorafgegaan aan een apenstaartje.

Zo haal je het meest uit Twitter.

Hoe werkt Twitter zakelijk?

Er is een duidelijk verschil in zakelijk en persoonlijk gebruik van Twitter. Op persoonlijke titel deel je als het ware jouw dagelijkse leven en interesses.

Wanneer je zakelijk twittert, stuur je tweets de wereld in om een doel te bereiken. Bijvoorbeeld om je naamsbekendheid te vergroten, je netwerk aan zakelijke relaties uit te breiden en te communiceren met (potentiële) klanten.

Het sociale aspect houdt hier meer dan ooit in dat je reageert op andermans berichten en niet alleen maar zendt. Commerciële verkooptweets worden niet gewaardeerd.

Een product lancering, innovatie, bedrijfssucces of dat je trots bent op je team mag je uiteraard wel delen.

Jouw volgers moeten echt iets hebben aan de tweets die je deelt. Stel zo je zakelijke tweets op, door bijvoorbeeld kennis te delen, trends te laten zien en nieuws te delen over je organisatie.

Twitter statistieken (Nederland)

We schrijven 2021. Momenteel zijn er ongeveer 2,9 miljoen gebruikers in Nederland, waarvan er elke dag twee derde echt online gaan. Dat blijkt uit onderzoek door Newcom.

Als je dacht dat Twitter ‘oud nieuws’ was, heb je het mis. Ten opzichte van 2020 is het aantal gebruikers met ongeveer 5% toegenomen.

Meer interessante feitjes over Twitter

Het internationale publiek is nog veel groter. Maar liefst 192 miljoen Twitteraars gebruiken het platform dagelijks.

• 63% van de Twitter-gebruikers wereldwijd hebben een leeftijd tussen 35 en 65 jaar (interessant gegeven als je een bepaalde doelgroep wilt bereiken).

• Mannelijke Twitteraars hebben de overhand. Zij vertegenwoordigen 66%, vrouwen 35%.

• Gemiddeld besteden gebruikers 3,39 minuten van hun tijd op Twitter (je moet dus wel een pakkende tweet de wereld in sturen, wil je een sprankje van deze aandacht opeisen!)

• In het eerste kwartaal van 2019 is de Twitter app 11,7 miljoen keer gedownload via de App Store.

• Elke dag posten gebruikers 500 miljoen tweets.

• De meest populaire emoji is het ‘gezichtje met tranen van vreugde’, dat meer dan twee miljard keer gebruikt is op Twitter.

• 75% van de zakelijke Twitteraars (B2B) brengt hun producten of diensten onder de aandacht.

• 40% van de gebruikers is overgegaan tot de aankoop van een dienst of product, nadat het op Twitter is gespot.

Twitter is een medium bij uitstek gebruikt op smartphones en mobiele apparaten, maar niet iedereen is dagelijks actief. Van alle accounts hebben er ruim 390 miljoen helemaal geen volgers.

Twitter laat je gesprekken voeren met je doelgroep.

De statistieken wijzen uit dat het gebruik toeneemt als er veel nieuws te volgen is, bijvoorbeeld tijdens de presidentswisseling in de Verenigde Staten van Amerika in januari 2021.

Door het actieve getwitter van Donald Trump, zeker rond de bestorming van het Capitool in Washington DC, is het aantal leden gegroeid. Vergeet daarom ook niet dat inhaken op het nieuws je kans op aandacht vergroot.

20 Twitter tips & tricks voor succesvolle tweets

Zie Twitter als een manier om de doelgroep te interesseren, een band op te bouwen, in contact te komen met (potentiële) klanten, te werven, werkplezier te verhogen en loyaliteit te bewerkstelligen. Deze tien tips geven je een vliegende start.

1. Twitter-doelstelling bepalen

Twitter voor beginners start met een duidelijke afbakening van de doelgroep. Controleer of je doelgroep actief is op Twitter en bedenk eerst wat je met je posts Twitter wilt bereiken. Wat is de doelstelling? Houd in het achterhoofd dat Twitter vooral is bedoeld om imago en identiteit verder te ontwikkelen, niet om actief te verkopen.

Vaak is het slim om eerst even goed te inventariseren wat je doelgroep liket, waar mensen op reageren, hoe ze reageren en welke twitter-accounts succesvol zijn. Zo kijk je eerst het kunstje een beetje af en is de kans groot dat jouw tweets ook in de smaak vallen bij jouw doelgroep.

2. Visualisatie

Werk vooraf goed uit hoe je account er visueel uit gaat zien. Bepaal of maak een passende profielafbeelding (400 × 400 pixels), achtergrondfoto (1280 × 1024 pixels), omslagafbeelding (1500 × 500 pixels) en kleurgebruik.

Wil je een afbeelding bewerken? Canva is een leuke online tool (gratis en betaalde accounts mogelijk) als je nog geen groot budget hebt voor een DTP-er.

3. Contentstrategie

Maak een plan van aanpak voor de content. Hoe houd je de tweets en landingspagina’s interessant? Over welke onderwerpen ga je Twitteren, wat wordt je ‘tone of voice’ en hoe vaak plaats je tweets?

Maak ter inspiratie een mindmap van onderwerpen die je bij je bedrijf passen en misschien ook over factoren die invloed hebben op je organisatie. Bijvoorbeeld seizoenen, nieuws, trends, etc.

4. Geen reclame

Houd de boodschap in ieder geval persoonlijk, positief en informatief. Val nooit iemand af en realiseer je dat commerciële teksten irriteren en volgers wegjagen. Reclame is ergernis nummer één onder Twitteraars.

5. Eén onderwerp

Kies één heldere insteek van het bericht. Stel één onderwerp centraal en probeer een vraag of probleemstelling van je volgers te beantwoorden.

6. Hashtags

Hoe werkt een # op twitter? Gebruik in je tweet maximaal twee toepasselijke hashtags (zoekwoorden die beginnen met #). Zoek vooraf goed uit of er veel op deze hashtag wordt gezocht en of deze bij je onderwerp past. Je kunt zoekwoorden testen via diensten als Hashtagify en Twubs, maar je kunt de zoekopdracht ook gewoon in de zoekfunctie van Twitter invoeren.

Gebruik nooit trending hashtags die niets met jouw tweet of bedrijf te maken hebben.

7. (Korte) links

Neem in een tweet een link op naar een landingspagina op de website. Twitter verandert een lange link automatisch in een korte variant. Wil je zelf een korte link maken? Dat kan bij Bitly.

Op jouw webpagina beantwoord je een vraag, leg je je mening verder uit in een artikel of introduceer je een nieuw product, bijvoorbeeld met een actie of aanbieding. Probeer met promotie van producten en diensten altijd in te steken op kennisdelen, iets gratis weggeven, een demo of een download.

8. Afbeeldingen

Voorzie iedere tweet van een afbeelding. Altijd! Het optimale formaat is 1200 x 675 pixels. Berichten met een foto zorgen voor meer interactie, zoals kliks op het bericht, openen van de foto en doorkliks via de geplaatste link. Zo verhoog je het bewustzijn rondom jouw Twitter-account of merk.

9. Beste tijden

Zoek goed uit op welke dagen en tijden je het beste tweets kunt plaatsen om zo veel mogelijk volgers te bereiken. Het is en blijft en kwestie van proberen en ontdekken wat werkt, maar over het algemeen geldt dat je het best tussen 12.00 uur en 16.00 uur kunt tweeten.

Voor merken die zich op consumenten richten is uitgezocht dat je 17% meer betrokkenheid krijgt door in het weekend tweets te verzenden. Zakelijk gezien kun je het beste van maandag tot en met vrijdag actief zijn op Twitter.

10. Beheerders en Twitter-dashboards

Wie gaat het account beheren? Is dat één persoon of zijn het er meerdere? Welke afspraken maak je hierover met elkaar? Wat mag er wel en niet getweet worden? Welk programma zet je in om centraal te werken? Voorbeelden zijn Hootsuite en Tweetdeck.

11. Volgbeleid

Volg personen en organisaties waarvan jij wilt dat ze jou ook terug volgen. Dit kunnen collega’s, partners, leveranciers, klanten en potentiële klanten zijn. Deel hun content en ga met ze in gesprek.

12. Snel reageren

Uit onderzoek blijkt dat 20% van de mensen die jij volgt, jou terug zal volgen. Volgt iemand je terug, retweet hij jouw post of stuurt hij een mention, zorg er dan voor dat je binnen 24 uur reageert. Zeker als het om een klacht gaat. Maak van jouw antwoord een kans om je merk of naam uit te dragen.

13. Binding

Als je interessante content plaatst voor jouw doelgroep en volgers, dan bind je ze automatisch meer aan jouw account of merk. Zij zullen eerder jouw content delen en erop reageren.

Durf voor jou belangrijke volgers ook eens om een retweet te vragen. Zo bereik je nog meer mensen.

14. Bronvermelding

Bedank en vermeld altijd de bron als je informatie van een andere Twitteraar gebruikt. Dat wordt op prijs gesteld en vergroot de kans op meer followers.

15. Promotie

Promoot je Twitter-profiel op je website, in de handtekening van jouw mail en op andere sociale media. Laat zo breed mogelijk weten dat je een Twitter-account hebt, daar actief bent en interessante content plaatst specifiek voor dat kanaal en die volgers.

16. Twitter-app

Zet de Twitter-app op je telefoon om je tijdlijn goed in de gaten te houden. Die heb je toch altijd bij de hand en zo kun je snel een tweet versturen.

Stel in dat je een melding op je telefoon ontvangt als je een nieuwe volger, mention of retweet ontvangt. Zo kun je snel reageren en de dialoog aangaan. Ook Hootsuite heeft een app voor je smartphone, waarmee je jouw account eenvoudig beheert.

17. Verbeterpunten

Analyseer regelmatig je Twitter-statistieken en verbind hier jouw conclusies aan. Zo zie je onder meer welke tweets goed presteerden.

Ontdek je een patroon in het type tweets dat meer betrokkenheid (engagement) genereert dan andere? Dan weet je wat jou te doen staat: plaats meer van dit soort tweets.

In de cijferoverzichten zie je de interactieratio, het aantal geklikte links, retweets en favorieten en hoeveel replies je ontving. Daarnaast zie je wie jouw volgers zijn, waar hun interesses voornamelijk liggen en waar ze vandaan komen.

18. Stalk niet: Overtweet niet!

Overdaad schaadt en dat geldt zeker voor het aantal tweets dat je plaatst. Het standaard advies is om regelmatig te Twitteren, minstens een paar keer week, maar zeker niet meer dan vijf tweets per dag.

Zolang het relevant is voor jouw doelgroep, kun je blijven tweeten. Als je even niets relevants te melden hebt, stuur dan niets.

19. Optimale webcare

Monitor continu wat er over jouw bedrijf gezegd wordt op Twitter. Uitingen kunnen positieve, maar ook negatieve gevolgen hebben. Zeker als het bijvoorbeeld om een klacht gaat, is het belangrijk dat je reageert. Vaak is inhoudelijk reageren online niet de oplossing.

Vraag naar de persoonlijke contactgegevens van degene die zich negatief uitliet en voer een discussie via mail, telefoon of een persoonlijk gesprek. Zo haal je de angel eruit zonder dat je in de verleiding komt om ‘fouten’ te maken die voor de hele wereld zichtbaar zijn.

20. Rondje door het Twitter-landschap

Webcare wordt makkelijker met software zoals Tweetdeck, waar je belangrijke zoekwoorden in kunt stellen. Zo kun je direct op berichten reageren die over jou gaan. De resultaten staan per zoekwoord netjes in een kolom bij elkaar.

Heeft een potentiële klant een verkoopvraag of een bestaande klant een specifieke product- of technische vraag? Voorzie de Twitteraar dan meteen van informatie. Dit is direct een goed contactmoment om de klant (extra) aan je te binden.

De aanhouder wint!

Deze top twintig met tips biedt een mooi begin om makkelijk over de eerste Twitter-valkuilen heen te stappen. Uiteraard is de lijst niet zaligmakend, maar alle uitingen zijn wel gebaseerd op jarenlange ervaring.

Zo gebruik je Twitter; 20 tips

Wat goed werkt voor de één, hoeft niet hetzelfde resultaat op te leveren voor de ander. Verwacht ook niet binnen een paar weken hordes volgers te hebben. Dit aantal groeit gestaag met een juiste aanpak. Een succes van social media maken kost veel tijd en vraagt doorzettingsvermogen.

Experimenteer veel, leer en houd vooral vol.

Volg jij ons al?

Uiteraard heeft ook Hosting2GO een eigen Twitter-kanaal. Je vindt ons op Twitter.com/hosting2go.

logo
Over: Guido

Guido heeft een voorliefde voor WordPress en video. Logisch dat video’s over WordPress hem helemaal enthousiast maken. Hij schrijft, filmt, monteert en is daarnaast de vraagbaak voor de mensen van de Hosting2GO Helpdesk.