warningEr is gepland onderhoud. Klik hier voor meer informatieclose

Nieuwsbrieven: MailChimp instellen

logo
door: Guido 18-06-2015| Leestijd: 5 minuten| Categorie: Marketing

Succesvol nieuwsbrieven maken is een vak apart. Wij adviseren onze klanten met MailChimp te werken, vanwege de eenvoudige koppeling met WordPress en Joomla. We nemen je mee in de wondere wereld van MailChimp.

Dit is artikel 2/3, onderdeel van een serie blogposts over nieuwsbrieven.
(1/3) Nieuwsbrieven: E-mailmarketing
(3/3) Nieuwsbrieven: Statistieken

Succesvol nieuwsbrieven maken zit hem in de kleine kneepjes, zoals het gebruiken van een geoptimaliseerd adressenbestand, goede inhoud, passende beelden, hyperlinks op de juiste plekken en prikkelende titels.


Mocht je meer informatie willen om van MailChimp Beginner met rasse schreden te evolueren naar een MailChimp Pro, dan kun je tijdens het aanmelden aanvinken dat je e-mails hierover wilt ontvangen.

Ontvangers importeren in een adressenbestand

MailChimp heeft onder het tabblad ‘list’ een overzichtelijke pagina ingericht om e-mailadressen te importeren.

Dit kan uit systemen zoals Zoho, Mac Contacts, SalesForce, Google Contacts, een Excel-bestand en nog veel meer opties. Zorg ervoor dat jouw contactenlijst op orde is en zich in één van deze apps bevindt voor een soepele import.

Heb je nog geen abonnees, sla deze stap dan over en kies voor één van de formulieren die MailChimp aanbiedt om in te sluiten in jouw website.

Zo kunnen geïnteresseerden zich online inschrijven en komen zij direct in jouw verzendlijst voor de digitale nieuwsbrief.

Mailchimp importeer adressen


Let op: je mag voor e-mailmarketing wettelijk alleen e-mails verzenden aan degenen die zich hiervoor hebben ingeschreven op jouw website.

Een nieuwsbrieftemplate maken

Wanneer je jouw eerste template perfect opmaakt, heb je de komende e-mails minimaal werk. Neem hier dus de tijd voor.

Kies het aantal kolommen

De eerste keuze die je moet maken is het aantal kolommen dat je wilt gebruiken. Ga na of je eens in de zoveel tijd veel nieuws wilt verspreiden of liever wat regelmatiger minder nieuws.

Naar aanleiding van het antwoord op die vraag, bepaal je het aantal kolommen.

Mailchimp template met kolommen

Kies de inhoud

Met een handig drag-and-drop systeem kies je nu de aanvullende inhoud van jouw template. Probeer deze zo dicht mogelijk bij de huisstijl te houden.

Voeg afbeeldingen toe

Om iedere campagne in dezelfde stijl te verzenden, voeg je afbeeldingen toe. Geef alle plaatjes een alt-tekst, zodat ontvangers die afbeeldingen in hun e-mail hebben uitgeschakeld toch content ontvangen.

Zorg ervoor dat de beelden scherp zijn en passen bij jouw bedrijf en de copy. Het beeld moet de doelgroep direct aanspreken, zodat ze verder lezen.

Voeg tekst toe

Verstuur nieuwsbrieven alleen wanneer ze echt relevante informatie bevatten voor jouw doelgroep. Dit kunnen tips, acties of branche-gerelateerde onderwerpen zijn.

Andere tips voor jouw template

bekijk daarvoor dit educatieve filmpje gemaakt door MailChimp over het ontwerpen van jouw template. Het bevat handige tips.

Mailchimp tekst plakken

Plak tekst in de daarvoor bestemde ruimte, maar let er op dat gekopieerde tekst uit bijvoorbeeld een Word-document kan verspringen bij verzending. Selecteer daarom de geplakte tekst en druk op ‘Opmaak verwijderen’. Hierna kun je de gewenste opties alsnog invullen, zoals het centreren van de tekst, het lettertype en de grootte.

Eerste nieuwbriefcampagne maken

Vanuit het door jou ontworpen template kun je de eerste campagne maken. Als beginner in de wondere wereld van e-mailmarketing raden wij aan te starten met een ‘Regulair Campaign’.

Dit is de meest eenvoudige manier van e-mail verzenden naar grote groepen mensen. Heb je straks meer ervaring en voel je de vibe om het optimale uit jouw digitale nieuwsbrief te halen?

Dan wordt het tijd voor een A/B-campagne.

De musts in e-mailmarketing

Bedenk bij het verzenden van iedere e-mail in het vervolg of je aan de onderstaande punten hebt voldaan.

Perfecte e-mail titel

Bedenk iedere campagne opnieuw de beste titel ooit bedacht. Waardoor zouden mensen nou echt doorklikken op jouw mail voordat ze hem in de digitale prullenbak gooien?

De perfecte titel maakt kort duidelijk waar de e-mail over gaat, maakt nieuwsgierig en spreekt de doelgroep aan.

Personaliseer

MailChimp maakt het bij uitstek mogelijk dat je e-mails personaliseert en je de ontvanger dus met zijn of haar voornaam aanspreekt. Maak hier gebruik van.

Doorklikken

Maak afbeeldingen, teksten, titels en buttons stuk voor stuk klikbaar door er een hyperlink aan te hangen. Dit mag meerdere keren dezelfde link zijn.

De ene persoon klikt nou eenmaal liever op een afbeelding en de ander liever op een button.

Be social

Plaats social media buttons onder jouw berichten zodat lezers de content snel en eenvoudig kunnen delen.

Meet het succes

Zorg dat de ‘opens’ en ‘kliks’ worden bijgehouden. Je verzendt de informatie immers niet voor niets. MailChimp meet uitgebreide statistieken.

Follow up

Via MailChimp zie je ook wie jouw mail heeft geopend en wie er doorklikte. Zorg voor een follow-up bij de contactpersonen.

Bel ze eens op en vraag of jouw e-mail ze geholpen heeft, of ze nog vragen hebben of dat je ze ergens mee kunt helpen.

Afmelden

Zorg dat abonnees zich in iedere verzonden e-mail kunnen afmelden. Dit is wettelijk verplicht.

Meet je succes

Lees ons derde artikel over statistieken ‘Nieuwsbrief: Statistieken meten het succes‘.

logo
Over: Guido

Guido heeft een voorliefde voor WordPress en video. Logisch dat video’s over WordPress hem helemaal enthousiast maken. Hij schrijft, filmt, monteert en is daarnaast de vraagbaak voor de mensen van de Hosting2GO Helpdesk.