Terug naar blog

4-02-2025 | Leestijd: 10 min.

Wat is LinkedIn? Ontdek hoe je het meeste uit je LinkedIn profiel haalt.

Helpt een LinkedIn pagina mijn organisatiedoelen bereiken? Jazeker, als je het juist en consequent aanpakt!

LinkedIn blijft maar groeien. Het is met 5,5 miljoen actieve gebruikers in Nederland het grootste zakelijke netwerk op social media.

Dagelijks gebruiken 1,2 miljoen landgenoten dit platform actief binnen zo’n 3 miljoen bedrijfspagina’s en 2 miljoen groepen.

Op het zakelijke platform draait het allemaal om netwerken. Het doel is om zo veel mogelijk waardevolle zakelijke connecties te leggen.

Zo kun je gebruikmaken van elkaars netwerk door bijvoorbeeld vacatures, artikelen en informatie met elkaar te delen.

Hoe werkt LinkedIn?

Er zijn verschillende redenen om een LinkedIn te gebruiken, zowel voor jou als werknemer of zelfstandige professional, maar ook voor de organisatie waar je voor werkt of voor jouw eigen onderneming.

Professioneel netwerken

Bij LinkedIn draait het allemaal om connecties maken en onderhouden.

Met collega’s, klanten en leveranciers, maar ook met potentiële werknemers, vakgenoten en inspirerende Leaders of Industry.

Het netwerk is onder te verdelen in drie categorieën:

  • In jouw eerstegraadsnetwerk vind je iedereen die direct met jou verbonden is.
  • Het tweedegraadsnetwerk omvat alle personen die geen directe connectie met jou hebben, maar wel verbonden zijn aan iemand in jouw eerstegraadsnetwerk.
  • Iedereen die verbonden is met personen uit jouw tweedegraadsnetwerk komt terecht in jouw derdegraadsnetwerk.

Zichtbaarheid en branding

Naast netwerken biedt LinkedIn verschillende mogelijkheden om jezelf als professional of je organisatie als leverancier te presenteren aan een breed publiek.

Je laat je opleiding, werkervaring en skills zien, waardoor anderen je als expert in jouw vakgebied kunnen vinden.

Ook je organisatie verdient een eigen profiel. Zo kan jouw doelgroep ontdekken wat je te bieden hebt. Hierover later meer.

Vacatures en carrièremogelijkheden

LinkedIn is een uitstekend platform om vacatures te delen en nieuwe talenten te vinden.

Door regelmatig je profiel bij te werken, vergroot je je kansen om interessante carrièremogelijkheden te ontdekken en benaderd te worden door recruiters.

Kennis en inzichten delen

Via posts, artikelen en discussiegroepen kun je kennis delen.

Gewoon omdat je mensen wilt helpen of jezelf positioneren als een Thought Leader binnen jouw vakgebied.

Daarnaast kun je mensen helpen door deel te nemen aan relevante gesprekken.

Professionele ontwikkeling

LinkedIn Learning biedt diverse leer- en ontwikkelingsmogelijkheden.

Van webinars tot uitgebreide online cursussen. Een handige tool om je vaardigheden te verbeteren en je professionele ontwikkeling te stimuleren.

Interessante feitjes over LinkedIn

LinkedIn is al ruim 20 jaar hét online netwerk voor professionals vanaf 16 jaar.

Ben jij een van de 5,5 miljoen Nederlanders die ten minste elke maand een keer inlogt?

Dan kun je in contact komen met 1 miljard mensen verdeeld over 200 landen en 67 miljoen bedrijfspagina’s volgen.

Maar ook in Nederland zijn er 1 miljoen bedrijfspagina’s beschikbaar.

Nog meer LinkedIn weetjes over gebruikers in Nederland:

  • De meeste gebruikers zijn tussen de 25 en 64 jaar oud.
  • Bijna 50% heeft een bovengemiddeld salaris.
  • Net wat meer mannen dan vrouwen hebben een profiel op LinkedIn.
  • 38% van de professionals heeft een Bachelor degree en 14% een Masters degree.
  • Met een betaald account kun je 16.000 cursussen volgen over een scala aan onderwerpen.
  • De meeste mensen volgen wat er in hun tijdlijn verschijnt, terwijl ongeveer de helft van de gebruikers ook regelmatig content plaatst.
  • Maar liefst 75% van de gebruikers staat open voor de suggestie voor ander werk. Toch is een kwart van de LinkedIn-bezoeken gericht aan collega’s.
LinkedIn bedrijfspagina

Gemiddeld besteden gebruikers 7,5 minuut per bezoek aan LinkedIn. Dat is 3 uur en 3 kwartier per maand.

Ter vergelijking: op Instagram brengen mensen 33 minuten per dag door en op Twitter X ongeveer 35 minuten. Dat zijn meer dan 15 uren per maand!

Vind je het leuk om nog meer feiten over LinkedIn te ontdekken. Check ze op de website van Marketing Facts, Fingerspitz of Frankwatching.

Een persoonlijk profiel en bedrijfspagina. Wat is het verschil?

Je hebt vast al een persoonlijk LinkedIn profiel, maar heb je ook al eens aan een bedrijfspagina gedacht?

Dit werkt bijna hetzelfde als een Facebook bedrijfspagina. Toch zijn er verschillen.

De doelgroep op LinkedIn is echt zakelijk ingesteld en er wordt minder aandacht besteed aan beelden.

Je kunt niet met een LinkedIn bedrijfspagina linken, maar deze wel volgen.

Op je persoonlijke profiel sta jij centraal. Je kunt laten zien wie je bent, welke opleiding je gedaan hebt en welke skills je bezit.

Op een bedrijfspagina staat je organisatie centraal. Hier is ruimte voor nieuws, achtergrondinformatie, vakkennis en je aanbod.

Denk er wel aan dat LinkedIn geen hard verkoopplatform is.

Met een bedrijfspagina vergroot je jouw professionaliteit en bereik.

Zoekmachine

Want jouw aanwezigheid op LinkedIn draagt bij aan de vindbaarheid in zoekmachines als Google.

Bovendien heeft LinkedIn op zichzelf een zoekmachine in zich.

Je kunt bedrijven op naam zoeken en ook onderwerpen die je interessant vindt. Daarvoor zijn de hashtags (#).

10 tips om meer uit jouw LinkedIn pagina’s te halen

De stroom berichten op LinkedIn is laag in vergelijking tot andere sociale mediakanalen.

Toch scrollen gebruikers dagelijks een tijdje door de tijdlijn. LinkedIn biedt je een uitgelezen kans om jouw zakelijke updates, likes en posts te laten zien.

Hoe kun je dan met LinkedIn opvallen? Neem snel onze 10 tips door en ga direct aan de slag met jouw profiel en dat van je organisatie.

Tip 1: Zorg voor een goede omschrijving

Voorzie jouw doelgroep van relevante informatie om meer zichtbaarheid voor je organisatie te creëren.

Denk hierbij aan een logo, jouw specialisatie, de branche waarin je werkzaam bent, een goede profilering, voorbeelden van diensten en producten, enzovoorts.

Tip 2: Maak een showcase pagina

Met een bedrijfspagina kun je updates en posts delen met je doelgroep.

Dat betekent voor veel bedrijven dat het interactiever is dan hun website.

Daarnaast bestaat de mogelijkheid om bepaalde onderdelen van je onderneming uit te lichten.

Je maakt dan specifieke pagina’s voor bepaalde afdelingen, vestigingen, producten of merken, zodat de informatie gericht terechtkomt bij de doelgroep.

Net als bij een bedrijfspagina kun je bij een showcase pagina berichten plaatsen.

Bij zo’n pagina kunnen volgers in tegenstelling tot bij een bedrijfspagina zelf kiezen over welke onderdelen van jouw bedrijf ze geïnformeerd willen worden.

Tip 3: Schrijf kort en bondig

De aandacht van een lezer is zo weg, dus draai niet om de hete brij heen. Verwoord jouw updates simpel en doelgroepgericht.

Dit levert meer betrokkenheid op dan een ellenlange tekst.

Vergeet niet 3 tot 5 relevante hashtags aan je bericht toe te voegen. Zo wordt je post of artikel nog makkelijker gevonden.

Tip 4: denk aan het beeld

Beeld is op LinkedIn minder belangrijk dan bij andere sociale netwerken, maar deze mag je evengoed niet vergeten.

Voorzie jouw updates van een mooie foto en verander jouw bedrijfsfoto zo nu en dan.

Waak hier nog meer voor stockfoto’s dan op andere social kanalen. Deze vliegen hier om je oren en onderscheiden jouw bedrijf niet van die van collega’s.

Tip 5: pin waardevolle content

Zet belangrijke berichten bovenin jouw pagina vast. Zo vestig je de aandacht op informatie die jij van toegevoegde waarde vindt voor jouw bedrijf.

Tip 6: deel informatie

Geef jouw LinkedIn pagina meerwaarde door interessante zaken met betrekking tot jouw branche te delen.

Dit kunnen eigen productupdates, posts of nieuwsbrieven zijn, maar ook blogs van derden.

Deel vooral jouw kennis. Dit zorgt voor vertrouwen bij je achterban en helpt je een eigen identiteit te creëren.

Tip 7: moedig collega’s aan om te delen

Een manier om betrokkenheid te realiseren, is door iedere post te delen via intranet, in een e-mail of via een memo richting collega’s.

Op deze manier zijn medewerkers op de hoogte van updates. Dit geeft ze de mogelijkheid om de bedrijfsberichten te delen binnen hun netwerk.

Laat collega’s een korte omschrijving van je bedrijf in hun LinkedIn-profiel zetten en bij hun profiel ook altijd een nuttige functieomschrijving invullen.

Niemand zoekt bijvoorbeeld op ‘eigenaar’ of ‘werknemer’. Je bent beter zichtbaar als je hier ‘tuinman en tuinadviseur’ of ‘marketingmanager’ invult. In combinatie met het bedrijf waar je werkzaam bent natuurlijk.

Tip 8: gebruik LinkedIn Page Analytics om te zien hoe je scoort

Deze tool geeft je inzicht in de mate van succes van jouw bedrijfspagina en in het percentage van betrokkenheid.

Hoeveel mensen die mijn bericht hebben gezien, bekijken deze update echt aandachtig? Pas je updates aan op basis van de data.

LinkedIn Page Statistics

Tip 9: promoot je bedrijf ook op je persoonlijke profiel

Op Facebook is het not done om jouw bedrijfspagina keer op keer te promoten op jouw persoonlijke profiel.

Op LinkedIn ligt dit helemaal anders.

Plaats je een zakelijke post? Deel deze dan gerust privé. Daar is het netwerk juist voor bedoeld.

Tip 10: posten op LinkedIn

Je kunt op verschillende manieren je aanbod onder de aandacht brengen en je kennis delen.

Via je bedrijfspagina kun je een bondige post delen met een korte tekst en een afbeelding of video. Daarnaast kun je een poll starten.

Gamification vinden veel mensen leuk. Zo ontdek je misschien wat je volgers belangrijk vinden aan je product of dienst.

Tot slot kun je een artikel schrijven. Die lijkt misschien nog het meest op een blogpost.

Hier kun je jouw deskundigheid over een bepaald onderwerp delen. Het is een kans om jouw mening en ervaring over bepaalde zaken te verspreiden.

Als je veel kwalitatieve bijdragen deelt, kun je door LinkedIn worden benoemd als ‘top influencer’. Een eervolle titel.

Is LinkedIn gratis?

Bij LinkedIn maak je gratis een persoonlijk en een bedrijfsprofiel aan. Daar kom je heel ver mee.

Een betaald Premium account is niet per se nodig, maar het kan soms handig zijn. Er zijn verschillende keuzes:

LinkedIn Premium Career (€ 29,- per maand) = Basis + extra:

  • Je valt eerder op bij recruiters en headhunters en je kunt makkelijker contact met ze opnemen.
  • Ben je geïnteresseerd in een vacature, dan krijg je inzicht hoe je scoort ten opzichte van andere geschikte kandidaten.
  • Je kunt naar 5 mensen die (nog) geen connectie zijn per maand een in-mail sturen.
  • Je krijgt inzage in wie jouw profiel heeft bezocht.
  • Bij LinkedIn Learning kun je skills en vaardigheden leren.

LinkedIn Premium Business (€ 51,- per maand) = Career + extra:

  • Je mag onbeperkt door profielen bladeren
  • Je krijgt meer inzicht in bedrijven
  • Je kunt naar 15 mensen die (nog) geen connectie zijn per maand een in-mail sturen.

LinkedIn Premium Sales Navigator (€ 82,- per maand) = Business + extra:

  • Je hebt de mogelijkheid om geavanceerde zoekopdrachten uit te zetten
  • Je hebt toegang tot een speciale salesinterface
  • Je hebt inzicht in lijsten met leads en accounts
  • Je kunt naar 50 mensen die (nog) geen connectie zijn per maand een in-mail sturen.

LinkedIn Premium Recruiter (€ 140,- per maand) = Business + extra:

  • Interface toegespitst op werving en selectie
  • Je kunt naar 30 mensen die (nog) geen connectie zijn per maand een in-mail sturen.

Haal meer uit LinkedIn

Zoals je ontdekt hebt, is LinkedIn een platform dat meer voor je kan betekenen dan alleen jezelf laten zien.

Het is ook een kanaal om je bedrijf met producten of diensten in de etalage te zetten en kennis te delen.

Je bent niet alleen vindbaar, maar zelf actief deelnemen aan gesprekken en op zoek gaan naar nieuwe mogelijkheden tot samenwerking of klanten kan je veel winst opleveren.

Hosting2GO deelt met plezier kennis in blogs over het maximale uit websites en je onderneming halen.

Wil je naast LinkedIn ook actief zijn op X? Kijk dan hier eens hoe je volgers krijgt voor je organisatie.

Annemarie

Annemarie houdt van duidelijke taal. Ze schrijft in het Nederlands en Engels. SEO-teksten, whitepapers, mailfunnels, landingspagina’s en magazines. Tijdens interviews haalt ze onderscheidende informatie boven, maar research levert ook inspirerende input.