Social media: 10 tips voor je Facebook bedrijfspagina

logo
door: Guido 17-09-2015| Leestijd: 8 minuten| Categorie: Social Media

Is jouw bedrijf al actief met een Facebook bedrijfspagina? Met ruim 9,4 miljoen Nederlandse leden is de kans groot dat ook jouw (potentiële) klanten zich op Facebook bevinden.

Een goede pagina zorgt naast je eigen website voor klantenbinding en profileert jouw bedrijf. Daar niets mee doen, is een gemiste kans. Gebruik deze 10 tips om jouw bedrijfspagina op Facebook een gegarandeerd succes te maken.

Facebook bracht het startschot voor social media zoals we het nu kennen. Hoewel de netwerksite al lang beschikbaar is voor zakelijke doeleinden, laten veel bedrijven hier nog steken vallen.

Een zakelijke pagina is namelijk iets anders dan een persoonlijk profiel. Een bedrijfspagina geeft andere informatie, is bij voorkeur in de huisstijl van jouw onderneming en bevat een bedrijfsgeschiedenis.

Dit ondersteunt perfect jouw eigen bedrijfswebsite.


Geef genoeg informatie over jouw bedrijf. Praktische informatie als openingstijden, maar ook bijvoorbeeld een bedrijfsgeschiedenis, voeg mijlpalen toe en geef sowieso een korte omschrijving van jouw diensten of producten. Stel daarbij een herkenbare profielfoto in die dient als visitekaartje voor jouw bedrijf.

Interessante feitjes over Facebook

Er worden dagelijks ruim 6 miljard likes uitgedeeld op Facebook. Het netwerk geldt wereldwijd dan ook als het belangrijkste social mediaplatform. Dat is in ons land niet anders.

Maar liefst 59 procent van de Nederlanders merkt Facebook aan als meest belangrijke social mediakanaal.

Houd de Belgenmoppen maar voor je, want onze zuiderburen zijn online populairder dan wij. De Belgen hebben gemiddeld 162 vrienden op Facebook, tegen niet meer dan 101,9 Facebook-vrienden onder de Nederlanders.

Dat dit voor online begrippen ‘oude’ social mediaplatform nog steeds populair is blijkt: slechts 5% van de Facebook-gebruikers ziet het niet meer zitten en stopt met het netwerk.

Facebook like en dislike toetsen

Veel gemaakte fouten

Te veel updates plaatsen

Het is goed om regelmatig berichten te plaatsen, maar je moet er niet in doorschieten. Als je te veel updates plaatst, komt dit alleen spammerig over, maar kweek je ook een verwachtingspatroon waar je niet aan kunt voldoen.

Je wilt per slot van rekening inhoudelijk goede en leuke berichten plaatsen. Het kan helpen om een contentkalender op te stellen om het overzicht te bewaren.

Niet reageren op comments

Een van de meest directe manieren om in contact te komen met jouw doelgroep is door te reageren op commentaren onder jouw posts. Het laat zien dat je betrokken bent en geeft je bedrijf karakter.

Geen doelgroep bepalen

Iemand leest jouw updates omdat diegene echt geïnteresseerd is in hetgeen jij schrijft. Zorg dus dat jouw doelgroepbepaling op orde is, zodat de juiste informatie bij de juiste personen belandt.

10 tips om de Facebook bedrijfspagina goed in te zetten

Blijf jouw concurrenten een stap voor en zet ook Facebook zakelijk in om jouw bedrijf online te profileren en in contact te komen met de doelgroep.

Facebook houdt alle statistieken bij en de informatie op jouw pagina is ook zichtbaar in zoekmachines. Bovendien is een bedrijfspagina helemaal gratis. Ga snel met deze tien tips aan de slag.

  1. Maak een pagina en geen profiel
    Voor bedrijven is het niet toegestaan om een persoonlijk profiel aan te maken. Zij kunnen in plaats daarvan een pagina aanmaken. Deze beheer je vervolgens met jouw persoonlijke account. Ben je eigenwijs en wil je toch een profiel aanmaken voor jouw bedrijf? Grote kans dat Facebook het verwijdert en al jouw werk voor niets is geweest.
  2. Gebruik ads en promotieposts
    Adverteren op Facebook is een makkelijke manier om een groter bereik te realiseren. Hoewel ads en promotieberichten op elkaar lijken, zijn ze niet hetzelfde. Je kunt ze ook naast elkaar gebruiken.

    Ads
    Deze ads gaan over jouw bedrijfspagina in het algemeen. Bovendien toont Facebook de sociale context, dat wil zeggen: als een van mijn vrienden de pagina heeft geliked, wordt zijn naam onder de advertentie getoond. Als niemand uit mijn netwerk de pagina leuk vindt, toont de advertentie alleen het totaal aantal likes. Facebook ads doet op meerdere manieren erg denken aan Google Adwords. Zo kun je afrekenen per klik (CPC) of per duizend vertoningen (CPM).

    Promotieposts
    Met deze advertentievorm kun je een bericht op jouw pagina uitvergroten. Je promoot dus één specifiek bericht om deze content een groter bereik te geven. Meer bereik zorgt voor een hogere betrokkenheid. Bovendien zorgen deze posts ook nog voor een redelijk aantal nieuwe fans, vanwege de like-knop onder het bericht.

  3. Tag personen of bedrijven
    Een slimme, maar vooral simpele manier om meer mensen te bereiken is door een persoon of bedrijf te taggen als je een update plaatst. Jouw bericht verschijnt dan namelijk ook in de tijdlijn van de persoon of het bedrijf dat je hebt getagd. Dit kan niet zomaar met jouw bedrijfspagina, maar hier heb je een trucje voor. Zorg dat de update een foto bevat en schakel hierna over naar jouw persoonlijke profiel. In de foto van jouw bedrijfsupdate kun je nu vrienden taggen.
  4. Besteed aandacht aan beeld
    Hoewel stockfoto’s goedkoop zijn en er een enorm aanbod is, missen ze hun doel volledig. Ze stralen geen authenticiteit uit en de perfecte stockfoto bestaat niet. Investeer dus in goed beeldmateriaal en zorg dat in elk geval 90 procent van jouw updates is voorzien van een foto. Het is daarnaast een goed idee om regelmatig af te wisselen met een video.
  5. Zorg dat de content op orde is
    Het is misschien een open deur, maar zorg dat je geen spelfouten maakt. Taalfouten zorgen ervoor dat de geloofwaardigheid van jouw bedrijf negatief beïnvloed wordt. Daarnaast scoren heel korte of juist erg lange berichten het beste.

    Externe bronnen
    In het algemeen is het vooral op social media als LinkedIn of Twitter gebruikelijk om andere bronnen te delen, maar Facebook kan hier ook een uitstekend kanaal voor zijn. Laat jouw achterban weten dat je verstand hebt van wat je doet door relevante bronnen te delen, zoals content van jouw eigen bedrijfswebsite.

    Verwijder de URL
    Verwijs naar een blog of pagina op jouw website en plak de URL in het bericht, wacht eventjes. De link verschijnt nu al een afbeelding in het bericht met een bijhorende tekst. Verwijder de gekopieerde link uit je tekst, zodat je geen dubbele content hebt. Mocht je de tekst bij de zojuist ingeladen afbeelding willen aanpassen omdat deze bijvoorbeeld te lang is, dan kan dat door er op te klikken.

    Facebook bericht opmaken

  6. Creëer interactie
    Interactie met je fans is essentieel voor succes. Lok reactie uit door vragen te stellen of dilemma’s voor te leggen. Dit kun je bijvoorbeeld doen door een ‘maak-af’-post te plaatsen die betrekking heeft op jouw bedrijf: “Mijn favoriete zomerdrankje is …”
  7. Koop geen likes
    Beter 300 likes die van toegevoegde waarde zijn dan 15.000 ingekochte likes van mensen die eigenlijk helemaal geen interesse hebben in jouw bedrijf.
  8. Wees creatief
    Er zijn veel creatieve manieren om likes te genereren. Verwelkom bijvoorbeeld elke nieuwe like persoonlijk op jouw pagina met een statusupdate. “Welkom op deze pagina Ruud.” Dit geeft een persoonlijk karakter aan jouw Facebook bedrijfspagina.

    Winacties
    Kijk verder dan jouw neus lang is en bedenk een creatieve winactie. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de gepersonaliseerde mokken van Unox met jouw naam erop.

  9. Koppel de Facebook bedrijfspagina aan jouw website
    Het is op een bedrijfspagina voor klanten mogelijk om een review te plaatsen, maar deze beoordelingen komen niet in jouw tijdlijn te staan. Stel je hebt een restaurant en mensen plaatsen lovende kritieken over jouw eten, dat kunnen jouw gasten nergens terug lezen zonder er veel moeite voor te doen. Zonde van de mooie recensies. Een manier om dit te omzeilen is door op je website een review te quoten met een link naar de plek op Facebook. Zo versterken jouw kanalen elkaar optimaal. Hetzelfde kun je natuurlijk doen voor veel gestelde vragen die op jouw Facebook bedrijfspagina worden geplaatst.
  10. Gebruik statistieken
    Door goed naar de statistieken van jouw bedrijfspagina te kijken, kun je jouw bereik vergroten. Pas de strategie bijvoorbeeld aan als blijkt dat jouw updates niet bij de doelgroep aankomen. Misschien zijn de post over jouw collega’s aan de lunchtafel succesvoller dan jullie visie over een bepaald onderwerp. Handel hier naar. Ook ontdek je in de statistieken het tijdstip waarop jouw doelgroep het meest actief is. Doe hier je voordeel mee door binnen die periodes te posten.

De basis is gelegd

Deze top tien is bedoeld als handvat voor het opstellen voor jouw Facebook bedrijfspagina. Het is natuurlijk onmogelijk om de fijne kneepjes van het vak samen te vatten in een lijst van tien punten, maar de start is gemaakt.

Denk niet dat je klaar bent als jouw bedrijfspagina af is. Sterker nog, het feest begint nu pas. Houd jouw doelgroep geboeid met hoogwaardige content (onder meer met links naar jouw eigen website), zorg voor interactie en luister goed naar je fans.

Vind jij ons al leuk?

Aangezien ieder social mediakanaal zijn eigen doel heeft, is ook Hosting2GO actief op Facebook. We benaderen op dit platform de hosting, het internet en gerelateerde nieuwtjes op een ‘luchtigere’ manier dan elders.

Volg Hosting2GO op Facebook

Kijk maar eens op onze Facebook bedrijfspagina en vind ons leuk om onze posts op jouw tijdlijn te laten verschijnen.

logo
Over: Guido

Guido heeft een voorliefde voor WordPress en video. Logisch dat video’s over WordPress hem helemaal enthousiast maken. Hij schrijft, filmt, monteert en is daarnaast de vraagbaak voor de mensen van de Hosting2GO Helpdesk.