Google Ads parallelle tracking; dit moet je weten
Google Ads, voorheen Google Adwords, stapt over op een nieuwe manier van het tracken van bezoekers. Tot nu toe werd lineaire tracking gebruikt. Je kunt nu overstappen op parallelle tracking. Dit moet je weten.
Zo meet Google kliks op advertenties
Als je een advertentie op Google hebt, en iemand klikt erop, dan komt de bezoeker op je website terecht. Dat is precies wat je wil.
Op de achtergrond wordt de klik bijgehouden door Google. Zo kun je immers bepalen welke advertenties en welke zoekwoorden leiden tot de meeste kliks en de meeste omzet genereren.
Lineair of parallel tracken
Google gebruikt daar een redirect voor. Bezoekers komen dus eerst op een andere pagina uit en dan pas op jouw website. Dat gaat heel snel en je ziet er bijna niets van, toch gaat Google die lineaire techniek aanpassen.
Het lineair doorsturen van bezoekers kost per klik een paar honderd milliseconden. Dat lijkt niet zoveel. Toch zegt Google dat het impact kan hebben op de prestaties van je campagne.
Het web moet sneller
Google heeft al meerdere initiatieven genomen om het web, vooral ook op mobiele apparaten, sneller te krijgen. Met AMP worden websites op mobiel vrijwel gestript tot tekst en afbeeldingen met grote snelheidsvoordelen tot gevolg.
Het aanpassen van de tracking naar een snellere methode is onderdeel van de campagne van Google voor een sneller internet.
Vooral mobiele bezoekers zullen verschil gaan merken. Voorwaarde is wel dat de bezoeker een recente browser gebruikt die beschikt over de functie ‘navigator.sendBeacon’.
Zo werkt het
‘Navigator’ is niet meer dan wat metadata over je browser, operating system (OS), taalinstelling en de afmetingen van het browservenster. Google Analytics gebruikt veel van deze gegevens.
De techniek ‘sendBeacon’ zorgt ervoor dat netwerk-data op de achtergrond verzonden kan worden. Vooral dit laatste is een belangrijk onderdeel van parallelle tracking.
Lineaire tracking
Lineaire tracking werkt dus lineair. Er vindt een klik plaats, vervolgens wordt een tracking pagina van Google geopend en daarna opent uiteindelijk de doelpagina.
Parallelle tracking
Bij parallelle tracking vindt er ook een klik plaats. De website opent direct en op de achtergrond vindt tegelijkertijd het aanroepen van de tracking pagina plaats.
Omdat browsers tegenwoordig makkelijk meerdere actieve verbindingen aan kan, zoals bijvoorbeeld het openen van meerdere tabs, is het geen probleem om de data parallel te verwerken.
Parallelle tracking instellen
Parallelle tracking zal vanaf 30 oktober 2018 standaard zijn. Het is op dit moment overigens alleen beschikbaar als je gebruik maakt van het Google Search Netwerk of Google Shopping.
Wil je het al eerder gebruiken, dan kun je het zelf inschakelen.
- Log in op je Google Ads (AdWords) account,
- Klik in het menu op ‘Alle campagnes’,
- Kies in het paginamenu aan de linkerkant voor ‘Instellingen’,
- Klik op de optie ‘Accountinstellingen’,
- Selecteer ‘Tracking’,
- Zet de schakelaar naast ‘Parallelle tracking’ om voor het inschakelen van deze optie.