Terug naar blog

23-02-2022 | Leestijd: 4 min.

Wordt Google Analytics verboden? Dit zijn de alternatieven

Google Analytics wordt mogelijk verboden. Het voldoet niet aan de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG). Hoe zit dat en wat zijn je opties?

In Europa geldt vrij strenge privacywetgeving; de AVG. In het buitenland ook bekend onder de Engelse afkorting GDPR. Door de AVG krijgen mensen meer privacy rechten. Organisaties moeten hun systemen en processen hierop inrichten. De Autoriteit Persoonsgegevens houdt in Nederland toezicht op de naleving.

De Datenschutzbehörde (DSB), de privacywaakhond van Oostenrijk, oordeelde begin dit jaar dat het gebruik van Google Analytics niet past binnen de AVG.

In Oostenrijk is Google Analytics daarom niet meer toegestaan. Het lijkt erop dat andere Europese landen dit voorbeeld zullen volgen. In Nederland doet de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) onderzoek naar Google Analytics. Wanneer AP een uitspraak doet, is niet bekend.

Ze hebben inmiddels wel gewaarschuwd dat de kans bestaat dat het ook in Nederland verboden wordt. Dat doen ze op een pagina met informatie over het privacy-vriendelijk instellen van Google Analytics.

Google Analytics niet AVG-proof

Het probleem is dat Google persoonlijke gegevens van websitebezoekers opslaat in datacenters in de Verenigde Staten. Het gaat daarbij om gegevens die een bezoeker uniek maken, zoals een gebruikersidenticatienummer, het IP-adres en informatie over de gebruikte browser.

De Amerikaanse overheid, waaronder alle Amerikaanse inlichtingendiensten, is bevoegd om die gegevens op te vragen. Google moet altijd aan dat verzoek voldoen. Dat is tegen het zere been van de Europese Unie.

Zeker ook omdat de afspraken uit het EU-VS Privacy Shield in 2020 door het Europese Hof ongeldig zijn verklaard.

In deze overeenkomst was de bescherming geregeld van persoonsgegevens van burgers van de EU die in de Verenigde Staten worden verwerkt. Het is onwaarschijnlijk dat er op korte termijn nieuwe afspraken tussen de EU en de VS worden gemaakt.

Werkt Google aan een oplossing?

Google heeft gereageerd op de uitslag van het onderzoek van de DSB in Wenen. Ze willen het makkelijker maken om te bepalen welke data wel en niet verzameld wordt. Echt concreet is het antwoord van Google nog niet.

Hoe ze dit willen doen en of dit het probleem ook echt oplost, blijft onduidelijk.

De belangen zijn groot voor de zoek-gigant. Ik verwacht daarom dat ze met een oplossing komen, bijvoorbeeld door data specifiek in Europa op te slaan of de software dusdanig aan te passen dat het wel voldoet.

Het is verstandig om na te denken over een alternatief. Je kunt voorlopig twee pakketten naast elkaar gebruiken, zodat je geen verlies van data hebt als je alsnog moet overstappen.

Stel dat je nu andere analytics software op je website instelt, en Google wordt over drie maanden verboden, dan heb je in elk geval drie maanden historische data beschikbaar. Stap je pas over als het verbod ingaat, dan begin je echt helemaal opnieuw. Dat is onhandig.

Welke Google Analytics alternatieven zijn er?

Er zijn een aantal alternatieven voor Google Analytics. Er zijn gratis en betaalde oplossingen en cloud-based oplossingen of software die je zelf op je hostingpakket moet installeren.

Het instellen van deze analytics pakketten is hetzelfde als voor Google Analytics. Je voegt een code toe aan je website en vervolgens begint het meten direct.

Dit geldt uiteraard niet voor Webalizer. Dat is al op de server geïnstalleerd.

Impact op Google Ads

Adverteer je via Google Ads? Dan is het goed om te weten dat overstappen op een ander analytics pakket geen invloed op heeft de prestaties van je advertenties.

Oplossingen in Sitebuilder

Op dit moment kun je bij de marketing-instellingen in Sitebuilder, naast Google Analytics, ook gebruik maken van Statcounter. We bekijken de mogelijkheden om ook andere tools aan Sitebuilder toe te voegen, zodat je meer keus hebt.

In eerste instantie kijken we naar Piwik Pro en Matomo. Laat ons gerust weten welke jij graag gebruikt. Dan houden we daar rekening mee.

Guido

Als je hulp nodig hebt bij het opzetten of optimaliseren van je website, dan is Guido de persoon die je daarbij kan helpen. Hij geeft tips en adviezen om ervoor te zorgen dat jouw website er tiptop uitziet en de juiste doelgroep aantrekt.