Terug naar blog

24-02-2023 | Leestijd: 12 min.

Gratis Google Mijn Bedrijf profiel levert klanten op

Een (gratis) profiel in Google Mijn Bedrijf brengt klanten naar je bedrijf. Ontdek hoe het werkt.

Stel je bent onderweg van je werk naar huis, wanneer je een telefoontje krijgt dat je tante in het ziekenhuis ligt met een gecompliceerde beenbreuk.

Je besluit direct langs te gaan, maar je wilt niet met lege handen aankomen. Je zet de auto even aan de kant om een bloemist vlak bij het ziekenhuis te vinden.

Je opent de browser op je telefoon en zoekt op ‘bloemist’. Google laat er twee zien die dichtbij zijn. Je kiest voor de bloemist met reviews die jou het meest aanspreken en klikt op de knop ‘Route’ om je er zo snel mogelijk heen te laten leiden.

Zoekresultaten beïnvloeden met Google Mijn Bedrijf.

Fijn dat je zo snel iemand een beetje op kunt vrolijken.

Als bakkerij, meubelmaker of schoonheidsspecialiste wil je toch ook op die manier gevonden worden?

Dat kan als je een bedrijfsprofiel aanmaakt bij Google mijn bedrijf. In dit artikel ontdek je wat Google mijn bedrijf precies is, wat de voordelen zijn en hoe jij ook een profiel aanmaakt dat eruit springt.

Wat is Google Mijn Bedrijf?

Wat is het toch handig om in een oogopslag alles over een bedrijf te vinden wat je zoekt. Dat is onder andere wat een Google bedrijfsprofiel voor je doet.

Het is een gratis tool van de zoekmachinegigant om de online aanwezigheid van jouw organisatie (lokaal) te presenteren op een overzichtelijke manier.

Het helpt mensen die via Google Zoeken of Google Maps een bepaald product of dienst ingeven. Hoe meer informatie je opgeeft en hoe meer je je profiel optimaliseert, hoe persoonlijker je bedrijf overkomt. Daar zit hem ook het onderscheidende vermogen.

Lokaal

Lokaal is hierbij een relatief begrip. Hoe ver van jouw locatie Google je bedrijf laat zien, hangt af van de branche waarin je actief bent en het aantal concurrenten.

Er zijn binnen een plaats of regio meestal meer bakkers dan meubelmakers. Daarom is het voor een bakker misschien nog wel belangrijker om het profiel te optimaliseren en zo aantrekkelijker over te komen dan de andere lokale bakkers uit de omgeving.

De voordelen van een Google bedrijfsprofiel

Met je aanmelding bij Google Mijn Bedrijf (GMB) ben je niet alleen geregistreerd, maar het meest gebruikte zoekmachine in de wereld kan jou ook beter laten zien aan de mensen die naar jouw producten of diensten zoeken.

Dat gaat op een manier die verschillende voordelen biedt.

Herkenbaar branche icoon in Google Maps

Bij zoekopdrachten in Google vormt Google Maps een belangrijk deel van de resultaten met een prominente plaats op pagina 1.

Met GMB laat Google jouw locatie zien op de plattegrond met een icoon dat bij je bedrijf hoort, zoals een vork en mes als je bedrijf een eetgelegenheid is of een tas als het om een winkel gaat.

Bekijk je bedrijf in Google Maps.

Uitgelicht boven de organische zoekresultaten bij Local 3 Pack

Meestal onder of naast de plattegrond staat (ook op de eerste pagina) een kort overzicht met bedrijven die aan de zoekopdracht voldoen. Die lijst valt onder ‘Local Pack’ en is een Search Engine Results Page (SERP).

Zelfs als je website niet zo hoog rankt (bijvoorbeeld omdat het niet helemaal aan de SEO-richtlijnen voldoet), kun je met GMB op pagina 1 terechtkomen van de zoekresultaten.

In de Local Pack lijst staat beknopt de relevante informatie over je bedrijf, zoals de naam, adres en telefoonnummer, maar ook openingstijden en je Google reviews.

Beheeromgeving van Google Mijn Bedrijf.

Google Reviews direct in beeld

Over reviews gesproken, deze mogelijkheid werkt heel sterk in de search rankings. Hoe meer ‘engagement’ je bij reviews kunt laten zien, hoe hoger Google dit zal waarderen.

Vraag je klanten daarom een review achter te laten, maar plaats geen ‘fake’ verhalen. Ze worden namelijk echt gelezen en potentiële klanten prikken zo door nepverhalen heen.

Reviews bekijken in Google.

Bovenaan de eerste pagina met direct search

Zoekt iemand op je bedrijfsnaam, dan komt je bedrijfsprofiel prominent aan de rechterkant op pagina 1 met alle informatie die in je profiel staat, zoals NAW-gegevens, afbeeldingen, locatie op de kaart, Google reviews, en de link naar je website.

Hoe vollediger je je profiel in GMB invult, hoe meer je (potentiële) klant over je te weten komt en hoe meer mogelijkheden die heeft om met jou in contact te komen.

Inzicht in wat je bezoekers doen

Ben je ingelogd in je Google account behorend bij je bedrijf? Dan hoef je alleen maar op je bedrijfsnaam te zoeken om in de beheeromgeving te komen.

Zo krijg je verschillende inzichten én kun je het bedrijfsprofiel verder inrichten.

Heb je Google Search Console gekoppeld? Dan zie je hier ook hoe klanten naar je bedrijf zoeken, waar ze je vinden (Google Zoeken of Maps) en wat de acties van klanten zijn.

Overzicht van je zoekprestaties in Google Mijn Bedrijf.

Klikken ze bijvoorbeeld door naar je website, vragen ze een route op of bellen ze?. En bekijken ze je foto’s?

Dat is handige informatie om je profiel beter in te richten. Bijvoorbeeld als je merkt dat klanten veel op foto’s klikken, voeg dan regelmatig een nieuwe foto toe.

Zo ziet een potentiële klant dat je een serieuze ondernemer bent die er alles aan doet om ze te helpen je bedrijf te vinden.

Gratis tool vergroot je professionaliteit (in de ogen van je doelgroep)

Hadden we al gemeld dat een profiel bij Google Mijn Bedrijf gratis is? Google is de meest gebruikte zoekmachine in de wereld. Ook in Nederland. De tool is efficiënt en makkelijk te gebruiken.

Bovendien draagt het bij aan een stuk professionaliteit van je organisatie. Want elke Google gebruiker wil ook zien dat je daar een profiel hebt. Je eigen website publiceren is subjectief en passief. Jij bepaalt wat er staat.

Behalve als je daartoe een mogelijkheid voor biedt, zoals een reactie op een artikel, kunnen bezoekers niet reageren of iets plaatsen.

Bij Google Mijn Bedrijf ligt dat anders. Google verifieert jouw account en je kunt dat account zo interactief maken als je wilt.

Activeer bijvoorbeeld Google Reviews, laat mensen een tafel reserveren of bied de mogelijkheid om een vraag te stellen die openbaar zichtbaar is voor andere bezoekers.

Daarnaast waardeert Google jouw aanmelding, omdat het daarmee nog beter aan de vraag van een zoekopdracht kan voldoen. Met de link naar je website in je GMB profiel, zal deze automatisch ook hoger ranken.

Je bedrijf aanmelden bij Google

Voor een bedrijfsprofiel heb je om te beginnen een Google account nodig. Google heeft een handig stappenplan om dat te doen.

Met de volgende stappen kan jij je bedrijf aanmelden:

  1. Log in op https://www.google.com/intl/nl_nl/business/ met je Google Account.
  2. Vul je bedrijfsnaam in. Het systeem onderzoekt direct of je bedrijf bestaat in de database van de Kamer van Koophandel. Tenzij je jezelf hebt uitgeschreven voor reclame of het delen van gegevens, verschijnt er een lijstje, waaruit je jouw bedrijf kunt selecteren.
  3. Vul je gegevens in of controleer bestaande NAW-gegevens. Met je adres, postcode en woonplaats stelt Google Maps automatisch een route naar jouw bedrijf in. Ook je telefoonnummer wordt interactief weergegeven. Bijvoorbeeld door een knop om direct te bellen of te Skypen. Dat is bij zoeken vanaf een mobiel apparaat wel zo handig. Hoe minder clicks klanten nodig hebben, hoe makkelijker ze overgaan tot actie.
  4. Voer de URL van je website in. Je kunt in GMB dan zien hoeveel mensen direct naar je website doorklikken.
  5. Laat een verificatiecode per post (of telefoon) versturen.
  6. Voer de verificatiecode in om te bewijzen dat jij de eigenaar bent van het bedrijf.

Niets staat jou meer in de weg om gebruik te maken van de vele mogelijkheden die Google biedt.

Tip: Heb je juist een dubbele vermelding in Google My Business? Dan is het beter om één vermelding te sluiten en de ander aan te houden. Zo voorkom je verwarring bij je doelgroep.

Je bedrijfsprofiel vullen

Zodra je de 6 stappen hebt gevolgd, kun je jouw Google vermelding verder gaan aanvullen. Wat ga je in je profiel zetten? We sommen het voor je op.

Er zijn een paar inkoppers, maar hopelijk ook inspiratie om je profiel zo levendig mogelijk te maken voor je bezoekers.

Openingstijden

Wanneer kan de klant bij je terecht? Daar wordt ontzettend veel opgezocht in Google. Vul het daarom zorgvuldig in en houd wijzigingen bij.

Meld op tijd wanneer je winkel dicht is door vakantie of tijdens de feestdagen. Als je gegevens niet kloppen, stel je mogelijk een klant teleur.

Producten of diensten toevoegen

Je kunt binnen je profiel extra diensten laten zien. Hoe dat precies werkt, hangt af van het type bedrijf dat je hebt.

Zo kunnen bijvoorbeeld restaurants gerechten van hun menu toevoegen of kappers een lijst van behandelingen invoeren.

Met de Product-editor kun je losse producten toevoegen, voorzien van een omschrijving, foto en prijs. Zo bestaat er ook een Services-editor die hetzelfde doet, maar dan voor diensten.

Meer informatie over producten toevoegen of beheren.
Meer informatie over diensten toevoegen of beheren.

Afbeeldingen en video’s

Afbeeldingen zijn belangrijk voor de impressie die je met je bedrijf wilt maken. Plaats foto’s van jezelf, je producten of diensten, maar ook bijvoorbeeld van je logo of je pand.

De richtlijnen voor foto’s en video’s op Google My Business vind je hier.

Even binnenkijken

Wil je laten zien hoe mooi je winkel of zaak is? Veel klanten vinden het fijn om te weten waar ze terechtkomen of ze willen even de sfeer proeven.

Dan kun je een virtueel bezoek regelen via de Street View app. Je kunt hiervoor een professioneel bedrijf inhuren of het zelf doen door 360 graden foto’s te maken.

Meer informatie hierover vind je bij Google Street View.

Google Reviews

Met je profiel komt standaard de mogelijkheid voor klanten om reviews achter te laten. Dat kan best spannend zijn. Meestal worden negatieve ervaringen eerder gedeeld dan positieve.

Het gaat erom hoe je daar mee omgaat. Wanneer je open en eerlijk antwoordt op een wat mindere review (en de schrijver bedankt voor de feedback), zullen lezers opmerken dat je een serieuze ondernemer bent.

Reageren op reviews in Google Mijn Bedrijf.

Positieve reviews zijn altijd welkom en mensen zijn vaak bereid je te helpen als ze je bedrijf waarderen. Wees daarom niet bang om reviews van tevreden klanten te vragen.

Tip: Iedereen kan de reviews en jouw reactie lezen. Ga nooit de discussie online aan. Bedank de schrijver en probeer die persoon op een persoonlijke manier (telefonisch of via de mail) verder te helpen. Vermeld ook in je reactie dat je persoonlijk contact opneemt.

Reviews op je website

Er bestaat een mogelijkheid om Google Reviews ook op je website te tonen. Dat biedt extra vertrouwen (diverse onderzoeken wijzen dat uit), omdat je transparant omgaat met de feedback die je bedrijf ontvangt.

Bovendien draagt het bij om ook je website hoger te laten ranken in de zoekresultaten. Meestal staan de reviews op de homepagina.

Om Google Reviews te ‘embedden’ op je website heb je een speciale widget of plugin nodig. Hier vind je meer informatie over de WordPress Plugin voor Google Reviews.

Vraag en antwoord

Met ‘Vraag en antwoord’ kunnen potentiële klanten of bezoekers een vraag stellen waarop jij antwoord kan geven. Sommige mensen vinden contact opnemen lastig.

Ze hebben liever wat anoniemer contact.

Beantwoord vragen van klanten, of voeg zelf veel gestelde vragen en antwoorden toe.

Hoe duidelijker je product of dienst is, hoe makkelijker mensen bij je zullen kopen. Je hoeft overigens niet te wachten op een vraag.

Je kan ook zelf veel gestelde vragen en antwoorden plaatsen over bijvoorbeeld voedselallergieën, parkeerruimte of toegankelijkheid voor mindervaliden.

Tip: Beantwoord vragen niet alleen met ‘ja’ of ‘nee’. Wees je ervan bewust dat anderen ook met die vraag rondlopen. Reageer vriendelijk en maak je antwoord zo compleet mogelijk.

Andere contactmogelijkheden

Er zijn nog meer mogelijkheden om contact met je op te nemen of misschien zelfs een reservering te maken. Ook hiervoor geldt, hoe minder clicks, hoe minder moeite je klant hoeft te doen.

Binnen GMB kun je reserveringssystemen zoals Resengo, the Fork en eet.nu voor een restaurant integreren. Een voorbeeld van een systeem om direct afspraken te maken is Calendly.com of Plannen.nl.

Google posts

Deze optie is een soort miniblog, waar je actuele berichten plaatst. Denk aan een aanbieding, een verbouwing in je straat, waardoor je minder goed bereikbaar bent, een vacature of een evenement.

Je kunt je post dynamisch maken met tekst, foto’s en video’s. En uiteraard zal Google ze met trots hoog waarderen, omdat je content maakt binnen hun eigen platform.

De vermelding van Google Mijn Bedrijf kan zo uitgebreid zijn, dat een bezoeker soms niet eens hoeft door te klikken naar je website. Met een post kun je een bezoeker toch aansporen om een aparte pagina van jouw website bekijken.

Zeker als er wat te halen valt in de vorm van een aanbieding of gratis kennis die je deelt.

Tip: Houd er rekening mee dat het wel enkele dagen kan duren, voordat je bedrijf is geverifieerd. Het is daarom verstandig niet te wachten tot een dag voor de opening of een evenement. Begin vandaag nog.

Houd je profiel up-to-date

GMB is een krachtig middel dat eigenlijk onmisbaar is voor de online aanwezigheid van je bedrijf. De tool is continu in ontwikkeling en er zijn regelmatig updates.

Het is belangrijk dat je de bedrijfsgegevens up-to-date houdt en snel reageert op vragen of reviews. Het toont je betrokkenheid en drijfveer aan. Doe je dat, dan heb je een streepje voor op je concurrent en kiest een koper eerder voor jou.

Ga vandaag nog aan de slag. Veel succes!

Vond je dit een interessant artikel en denk je dat je een collega-ondernemer helpt met deze informatie? Deel het gerust.

Bart

Bart is onze held. Hij helpt dagelijks onze klanten via de helpdesk met de juiste oplossingen. Naast kennis over hosting en websites weet hij ook bijzonder veel over films.