Gouden profielfoto tips voor Twitter, Facebook en LinkedIn

logo
door: Patrick 08-10-2015| Leestijd: 6 minuten| Categorie: Social Media

Jouw profielfoto op Twitter, Facebook of LinkedIn is de eerste impressie die men van je krijgt. Wil jij weten hoe je een goede indruk maakt op social media? Lees dan snel dit blog!

Een profielfoto is online de eerste indruk die een bezoeker van jou krijgt. Aangezien je maar één kans hebt om een goede eerste indruk te maken, is het belangrijk te weten aan welke voorwaarden een geschikte profielfoto moet voldoen.

Hoewel het echt nog heel vaak voorkomt is het niet verstandig dezelfde foto voor elk sociaal netwerk te gebruiken. Een vakantiefoto is bijvoorbeeld geen goed idee op LinkedIn.

In dit blog lees je hoe jij jezelf het beste kunt profileren door middel van bijvoorbeeld het type profielfoto, je houding en de juiste lichtopstelling.

Iedereen is bevooroordeeld

Als je indruk op iemand wilt maken, kun je dat maar beter meteen doen.

Uit onderzoek van de Amerikaanse psycholoog Solomon Eliot Asch blijkt namelijk dat de eerste indruk van groot belang is voor de beeldvorming, omdat deze het beste blijft hangen.

De eerste impressie zet de toon en het is moeilijk om deze later bij te stellen.

Hoe maak ik een goede eerste indruk?

Volgens investeringsgoeroe Guy Kawasaki zijn er een aantal trucs om zowel in het echt als virtueel een goede eerste indruk achter te laten bij mensen.

Ten eerste zorgt een lach er altijd voor dat mensen zich meer open stellen. Lach dus ook altijd op jouw profielfoto!

Duchenne-lach

De manier waarop je lacht is ook belangrijk. Een geacteerde lach zet geen zoden aan de dijk. Nu kan het best lastig zijn om op commando een stralende, gemeende lach tevoorschijn te toveren, maar wees niet getreurd: ook hiervoor bestaat een foefje.

De Franse neuroloog Guillaume Duchenne ontdekte namelijk wat de ingrediënten zijn voor een oprechte glimlach.

Twee spieren doen de truc. De spier van de kaak naar jouw mondhoek en de spier rond jouw ogen. Span twee spieren aan en er ontstaat een stralende lach, compleet met kraaienpootjes en alles.

Doe er jouw voordeel mee en gebruik deze lach op profielfoto’s.

Jouw profielfoto op Twitter, Facebook of LinkedIn is de eerste impressie die men van je krijgt. Wil jij weten hoe je een goede indruk maakt op social media? Lees dan snel dit blog!


Heb je een off-day? Probeer jezelf dan eens een Duchenne-lach aan te meten. Jouw hersenen krijgen van jouw lichaam het signaal dat je blij bent en beginnen endorfine aan te maken. Op deze manier zorgt een ‘neplach’ ervoor dat je écht blij wordt.

Hoe maak je een goede foto?

Nu je de fijne kneepjes van het vak glimlachen beheerst, komt de volgende stap: de juiste profielfoto maken. Zoals eerder gezegd moet je jouw profielfoto aanpassen op het sociale kanaal waar je deze plaatst. Daarnaast zijn er een aantal zaken waar je altijd rekening mee moet houden bij het maken van een kiekje: de hoek, houding, belichting, afstand en kleding.

De juiste hoek en houding

Als fotograaf sta je recht voor de gefotografeerde persoon. Vergeet niet om naast een headshot ook altijd een torsofoto te maken.

Volgens topfotograaf Peter Hurley draait het allemaal om de positie van jouw kaak. Breng bijvoorbeeld altijd jouw voorhoofd naar voren, terwijl je jouw kin licht omlaag drukt.

Let er op dat je rimpels niet teveel accentueert. Wil je meer tips? Bekijk de video ‘The Art Behind The Headshot’ hoe je jouw kaaklijn het beste laat uitkomen.

Belichting en afstand

Stel je voor: Het is je gelukt de perfecte foto te maken waarop jouw kaak bijna van de foto afspringt, maar je bent in het duister gehuld.

Zorg dus dat jouw belichting op orde is en vergeet niet je flitser van je camera uit te schakelen. Met één lamp is de klus geklaard.

Als je bijvoorbeeld de gefotografeerde van schuin links of rechts van boven belicht, dan is het belangrijk dat het licht niet alleen van de zijkant op het onderwerp schijnt, maar ook terugslaat via de achtergrond en de zijmuur.

Een dergelijke setting zie je op onderstaande foto.

Neem als gefotografeerde voldoende afstand van de achtergrond. Hiermee creëer je diepte. Daarnaast zorgt een beetje ruimte ervoor dat je niet alleen betrouwbaarder, maar ook competenter en zelfs aantrekkelijker overkomt.

Belichtingsopstelling bij fotografie met één lamp

Kleding

Ook al zie je maar nog zo’n klein stukje van jouw outfit, zorg wel dat je jouw kleding aanpast op de doelgroep. Wil je zakelijk overkomen? Kies dan voor gladde, donkere kleding met strakke lijnen.

Overdrijf niet, je hoeft niet voor de dag te komen als grijze muis.

Een contrast – bijvoorbeeld een donker jasje met een een licht overhemd – zorgt voor een krachtige uitstraling.

Bovendien zijn donkere kleuren goed, maar is het slim om zwart te vermijden op een profielfoto. Dit komt vooral hard en afstandelijk over.

En voor de dames: doe rustig aan met de sieraden. Te veel opsmuk leidt de aandacht af van jouw gezicht.

De juiste profielfoto voor het juiste social mediakanaal

Welke profielfoto geschikt is, hangt erg af van het kanaal waarop je het kiekje wilt plaatsen. Zorg daarbij dat je nooit te oude foto’s gebruikt.

Niemand zit te wachten op een foto van jou met een enorme jaren-tachtigbril.

Twitter

Plaats een zakelijke foto waarbij je alle voorgaande adviezen opvolgt. Geen zin om met jouw hoofd op Twitter te staan? Een logo van jouw bedrijf kan ook, maar maakt het wel minder persoonlijk.

Facebook

Waar het op andere social mediakanalen absoluut not-done is om informele foto’s te plaatsen, is Facebook hiervoor bij uitstek het juiste netwerk.

Voel je vrij om vakantiekiekjes of selfies als profielfoto in te stellen, maar maak het niet te bont.

LinkedIn

LinkedIn is het meest zakelijke netwerk van de drie en niet geschikt voor selfies en andere ‘speelse’ profielfoto’s.

Houd er bij dit sociale kanaal specifiek rekening mee dat je afstand houdt van de camera, zodat je niet meteen andermans huiskamer in valt.

WhatsApp

Het is misschien niet het eerste medium waar je aan denkt bij zakelijk contact, maar WhatsApp wint steeds meer terrein onder bedrijven.

Er zijn zelfs al bedrijven die sollicitaties doen via WhatsApp. Jouw profielfoto is openbaar en iedereen die jouw nummer toevoegt op zijn telefoon kan hem zien. Houd hier rekening mee bij het plaatsen van jouw kiekjes.

Eigen baas over je profielfoto

Social media is bedoeld om ervaringen, kennis en gebeurtenissen in tekst, foto, geluid en video te delen.

Wist je dat je profielfoto op de diverse kanalen openbaar staat en iedereen deze kan zien? Door het uploaden ervan ben je de controle over dit materiaal grotendeels kwijt.

Lees onze blog ‘Blijf baas over je eigen content’ om meer te weten te komen over de veiligheid van je content.

logo
Over: Patrick

Patrick is altijd op zoek naar mooie technische oplossingen. Zo maakt hij ingewikkelde processen gemakkelijker voor onze klanten. Fotografie is helemaal zijn ding, dus ook voor vragen over objectieven en flitsers kun je bij hem terecht.