Terug naar blog

2-04-2024 | Leestijd: 7 min.

Met longtail keywords scoort jouw website wél in de zoekmachines

Het is dringen geblazen in de top van de zoekresultaten van Google. Dat komt doordat de meeste bedrijven intussen werken met zoekmachineoptimalisatie (SEO).

Wil je met jouw website toch bovenaan in de zoekmachines komen, maak dan gebruik van longtail keywords.

Wat zijn longtail zoekwoorden?

Elk bedrijf wil meer verkeer naar zijn website generen. Een beproefd middel hiervoor is zoekmachineoptimalisatie (SEO).

Uiteraard is deze kennis alom bekend en maken veel bedrijven hier inmiddels gebruik van.

Naast gewone zoekmachinevriendelijke zoektermen (SEO) bestaan er ook longtail zoekwoorden.

Letterlijk vertaald: een lange staart aan zoekwoorden.

Het gaat om specifieke zoektermen of zinsdelen die gezamenlijk een lange zoekopdracht vormen.

Zoekresultaten in Google.

Longtail keywords zijn gericht op een specifiek onderwerp of een niche doelgroep. Je gebruikt ze om de vindbaarheid van je website te vergroten.

In de praktijk blijkt dit erg effectief, omdat je hiermee veel minder concurrentie hebt in de zoekmachineresultaten dan bredere, meer algemene zoektermen.

Hoe werk je met longtail zoekwoorden?

Longtail keywords zijn meestal gericht op een zeer specifieke zoektocht van de gebruiker.

Deze vraagt bijvoorbeeld niet om een ‘fiets’ in de zoekbalk, maar noemt hierbij zijn specifieke behoefte, zoals ‘racefiets carbon 54 inch’.

Nog specifieker is de longtail ‘racefiets carbon 54 inch Shimano dura ace’.

Dergelijke longtails zijn bijzonder effectief, omdat ze een hoge kans hebben om relevante bezoekers naar je website te leiden en ze gericht te wijzen op jouw specifieke product of dienstverlening.

Waarom zijn longtail zoekwoorden belangrijk?

Het gebruik van longtail zoekwoorden is belangrijk om diverse redenen.

Zoals gezegd is er veel minder concurrentie in de zoekmachines als je een relevante combinatie van zoektermen gebruikt!

Nog niet zoveel bedrijven zetten longtail zoektermen in om gevonden te worden.

Hierdoor wordt het makkelijker om hoog te scoren in de zoekmachines, waarmee meer verkeer naar je website komt.

Spreek direct je doelgroep aan

Een tweede reden waarom longtails belangrijk zijn, is dat je een gerichte doelgroep aanspreekt.

Mensen die deze zoektermen gebruiken, weten vaak precies wat ze willen.

Je kunt dus bezoekers aantrekken die al verder zijn in hun ‘customer journey’ of die op zoek zijn naar specifieke informatie of snel een aankoop willen doen.

Voorbeeld van digitale en fysieke touchpoints in een customer journey.

Vanwege de specifieke aard van je longtail behaal je vaak een hoger conversiepercentage. Deze bezoekers van je website zitten dichter bij een aankoop dan bezoekers die zoeken op algemene zoektermen.

Dat is een derde reden waarom longtails belangrijk zijn.

Lagere kosten voor advertenties

Dankzij het gebruik van longtails kun je vaak kosten voor Google Ads besparen.

Door de grote effectiviteit van de lange zoekopdracht zijn de kosten per klik immers lager dan bij brede zoektermen.

Je advertentiebudget kun je dus efficiënter besteden.

Hoe bepaal je longtail zoektermen?

De combinatie van goede zoektermen is uiteraard afhankelijk van de branche waarin je werkt.

Je moet je markt goed kennen om de juiste longtails te kunnen samenstellen.

Denk aan een ondernemer in de horeca. Wat bied je aan en wat is jouw unique selling point? Zorg dat deze zaken terugkomen in de zoektermen waarop je gevonden wilt worden.

Als iemand dan in De Haag wil dineren bij een betaalbaar restaurant met veganistische gerechten, dan zoekt deze potentiële klant hoogstwaarschijnlijk ook op de zoektermen: ‘restaurant Den Haag betaalbaar veganistisch’.

Maak als ondernemer dus ook gebruik van deze zoektermen als longtail.

Het allerbelangrijkste is dat je je kunt verplaatsen in je doelgroep en de juiste zoekvragen weet te stellen!

Wat zijn concrete voorbeelden van longtail zoekwoorden?

Voorbeelden van longtail zoekwoorden zijn ontelbaar.

Om je een idee te geven, sommen we er enkele op.

  • Goedkoop vliegen naar Griekenland in de zomer
  • Oefeningen fysiotherapeut tegen schouderklachten
  • Klachten van vrouwen in de overgang
  • Biologische glutenvrije recepten voor een kerstdiner
  • Ziek na het eten van Chinese gerechten
  • Duurzame oplossingen om je energierekening te verlagen
  • Huwelijksreis op zonnig eiland met veel privacy
  • Kapot scherm iPhone zelf vervangen

Hoe vind je longtail zoekwoorden?

Er zijn diverse online tools die je kunnen helpen bij het vinden van longtail zoekwoorden.

Ze bieden niet alleen inzicht in zoekvolumes, gerelateerde zoektermen en concurrentie, maar geven ook suggesties voor longtail zoekwoorden op basis van jouw initiële zoektermen.

Tools die je kunt gebruiken zijn: Keyword Magic Tool, Google Keyword Planner of Ubersuggest.

De Keyword Magic Tool van Semrush.

Handige tool voor longtail keywords

Van de genoemde tools is Google Keyword Planner vermoedelijk de bekendste.

De tool is erg gebruiksvriendelijk. Je voert allereerst een algemene zoekterm in de zoekbalk van Google en kijkt naar de suggesties die automatisch.

Dit kan je enorm helpen bij het verzamelen van longtail zoektermen die gebruikers online daadwerkelijk gebruiken.

Een Google Ads account is nodig om het te gebruiken, maar je hoeft geen advertenties te plaatsen voor toegang tot de Keyword Planner.

Gerelateerde zoektermen bekijken

Als je in Google zoekt op een algemene zoekterm over jouw product of dienst scrol dan eens naar beneden

Onderaan de zoekresultaten zie je namelijk de suggesties die ook worden genoemd bij deze zoekterm.

Dit kan je inspiratie bieden voor goede longtail zoektermen.

Klantonderzoek

Zorg dat je weet wat er onder je klanten leeft. Dit kan door met hen in gesprek te gaan of door enquêtes uit te voeren.

Zo krijg je inzicht in hun specifieke behoeften, vragen en zoekgedrag. Dit is waardevolle input voor jouw longtail keywords.

Bestudeer je doelgroep!

Er bestaan ook socialmediagroepen of andere online communities die zich focussen op de niche van jouw dienstverlening.

Bestudeer deze eens. Je doet er snel inzicht op in de vragen en discussies waarmee jouw doelgroep rondloopt.

Een onmisbare bron om aan longtail keywords te komen!

Wat doet jouw concurrent?

Bekijk je eigen website. Kun je oude content updaten en zoekmachinevriendelijker maken? Doe dit dan.

Vergelijk ook jouw site met die van concurrenten. Bekijk welke zoektermen jouw bezoekers gebruiken en analyseer de termen op de site van je concurrent.

Misschien zijn er zoektermen die je over het hoofd hebt gezien.

Brainstormen

Neem de tijd om te brainstormen over effectieve zoektermen. Door de kennis en ervaring uit je dagelijkse werk te gebruiken, kom je vaak al bij gerichte zoekvragen van je klant uit.

Een mindmap is hierbij een beproefd middel.

Schrijf niet alleen zoekvragen op, maar denk ook na over problemen waarmee je klant kan kampen en waarvoor hij jouw hulp nodig heeft.

Je zult zo zoektermen vinden die bij de behoeften van jouw klant aansluiten.

Hoe pas je longtail keywords toe in je content?

Het toepassen van longtail keywords in je eigen content vraagt om creativiteit.

Wees vooral kritisch bij het formuleren van zoektermen om jouw doelgroep aan te spreken.

Algemene voorbeelden kunnen immers leiden tot meer concurrentie. Neem dus nooit zomaar longtails over die je ergens tegenkomt.

Probeer ze voor jouw eigen doelgroep zo specifiek mogelijk te formuleren.

Ben je verkoper van een designer merk en hebben jouw klanten in je zaak een specifieke woordkeuze, zorg dan dat je deze woorden ook in je zoektermen laat terugkomen.

Een ‘designer stoel’ is te generiek. ‘Een designer relax fauteuil’ past al beter in het vocabulaire van de doelgroep.

Toch is ook deze longtail eigenlijk nog niet specifiek genoeg. Zet zoveel mogelijk variaties in.

Strategische blogs schrijven

Een goede manier om vindbaar te zijn in zoekmachines is door blogs te schrijven over onderwerpen waarop veel in zoekmachines gezocht wordt.

Strategisch schrijven helpt om jouw site beter vindbaar te maken

Meer weten?

Wil je meer weten over dit onderwerp? Of je specialiseren in vindbaarheid en hierover een workshop volgen? Neem dan contact met ons op.

Guido

Als je hulp nodig hebt bij het opzetten of optimaliseren van je website, dan is Guido de persoon die je daarbij kan helpen. Hij geeft tips en adviezen om ervoor te zorgen dat jouw website er tiptop uitziet en de juiste doelgroep aantrekt.