Nieuwsbrieven: statistieken meten het succes

logo
door: Guido 25-06-2015| Leestijd: 5 minuten| Categorie: Marketing

Wanneer is jouw e-mailcampagne een succes? Je weet het door de nieuwsbrieven statistieken bij te houden. Dat gaat verder dan de open- en klikpercentages. Hoe succesvol jouw digitale nieuwsbrief ook is: hij verdient altijd een follow-up.

Dit is artikel 3/3, onderdeel van een serie blogposts over nieuwsbrieven.
(1/3) Nieuwsbrieven: E-mailmarketing
(2/3) Nieuwsbrieven: MailChimp instellen

Bekijk de nieuwsbrieven statistieken in MailChimp

Afgelopen weken bespraken we hoe je een effectieve campagne opzet in MailChimp. Dit keer achterhalen we de cijfers, die bij jouw verzendingen horen, om iedere nieuwsbrief succesvoller te maken dan de vorige.

Ben je bekend met Google Analytics? Dan raad ik aan om deze statistieken ook te gebruiken, naast die van MailChimp. Door links in de nieuwsbrief te voorzien van zogenaamde UTM-tags, kun je in Google Analytics nagaan hoe bezoekers via jouw nieuwsbrief door de website of webshop bladerden.

Meten = weten!

Het voordeel van online communicatie is de data die je ervoor terug krijgt. Alleen al in MailChimp kunnen de nieuwsbrieven statistieken jou zoveel vertellen.

Wie heeft de mail ontvangen, geopend en doorgeklikt? Hoeveel mails zijn niet aangekomen en hoeveel er zijn doorgestuurd naar vrienden van jouw nieuwsbriefabonnee?

Je ziet ook of mensen zich hebben uitgeschreven voor toekomstige mailings.

Duik nog dieper in de statistieken, en achterhaal hoeveel kliks er per uniek geopende mail plaatsvonden en wanneer er voor de laatste keer werd doorgeklikt vanuit de nieuwsbrief.

Onder het kopje ‘Conversies – E-commerce’ vind je zelfs welke e-mailadressen een aankoop deden naar aanleiding van de e-mailcampagne.

Je kunt het zo gek niet bedenken of je ziet het op de statistiekenpagina.

[add_image title=”Nieuwsbrieven statistieken: Rapportage overzicht in MailChimp ” id=”1″ img=”//www.hosting2go.nl/assets/uploads/overzicht-mailchimp-reports.jpg” alt=”Nieuwsbrieven statistieken: Rapportage overzicht in MailChimp”]Nieuwsbrieven statistieken: Rapportage overzicht in MailChimp[/add_image]

Open Ratio

Om een begin te maken met het analyseren van jouw digitale inspanningen, kun je het beste beginnen bij de ‘open ratio’. Dit is het percentage van alle verzonden mails die daadwerkelijk door een ontvanger is geopend.

Een goede open ratio ligt voor nieuwsbrieven tussen de 20% en 40%, maar kan per branche sterk verschillen.

Zo presteren webshops gemiddeld aan de lage kant (20%) en de non-profit sector en reisgerelateerde bedrijven vaak aan de hoge kant (tot 50%).

Lees voor het maken van een succesvolle nieuwsbrief het voorgaande blog over e-mailmarketing in nieuwsbrieven.

Zoom dieper in en ontdek jouw grootste fans

Zoom dieper in op de nieuwsbrieven statistieken. Zo zie je welke links het meest populair waren. Je ziet ook welke abonnees het meeste hebben geklikt binnen de mail en waar zij vandaan komen.

Dit zijn kwalitatief goede leads.

Neem eens contact op met de mensen achter deze e-mailadressen, en pols of je ze ergens mee kunt helpen.

Je verzendt een e-mailcampagne immers om nieuwe klanten te omhelzen of producten te verkopen.

Hoe meer informatie je verzamelt over de echt geïnteresseerden in jouw digitale nieuwsbrieven, des te beter leer je jouw doelgroep kennen en des te toegespitster kun je communiceren.

Best geklikte links

Wordt op de bovenste drie links in de nieuwsbrief altijd het meest geklikt? Dan weet je dat jouw focusartikel zich hier moet bevinden.

Wordt er beter op afbeeldingen geklikt dan op titels? Probeer dan bij ieder artikel een afbeelding te plaatsen. Waar de goed presterende links zich precies in de campagne bevinden, zie je in de ‘display-click-map’.

Een goed opgemaakte campagne scoort beter. Vijf supersnelle tips voor een goede opmaak van jouw e-mailcampagne:

  • Links bovenin staat de belangrijkste call-to-action
  • Werk met bullets en korte zinnen voor de scanbaarheid
  • Geef call-to-actions inhoudelijke namen. ‘Lees meer’ zegt niks
  • Houd het ontwerp simpel en passend bij de huisstijl
  • Zorg voor goede alt-teksten om toch inhoud te bieden wanneer de ontvanger afbeeldingen heeft uitgeschakeld

Nieuwsbrieven statistieken: meest geklikte links

Hupsakee, weer een abonnee

De beste manier om jouw succes te meten, is door het aantal abonnees per digitale nieuwsbrief te vergelijken. Groeit dit aantal gestaag, dan weet je dat je op de goede weg zit.

Bekijk hoe ‘viral’ jouw inhoud gaat: dit wil zeggen dat abonnees de nieuwsbrief of artikelen uit de nieuwsbrief goed delen onder vrienden, kennissen en collega’s en ook zij de inhoud weer verder verspreiden.

Wordt de nieuwsbrief bijvoorbeeld regelmatig doorgestuurd of worden artikelen vaak gedeeld op social media platforms? Dan meld je overduidelijk interessante zaken.


Breng jouw nieuwsbrief zelf ook onder de aandacht bij potentieel geïnteresseerden op de website, door verwijzingen in blogs, of in de handtekening in jouw e-mail. In MailChimp zit een standaard mogelijkheid geïntegreerd om jouw nieuwsbrieven ook in de browser benaderbaar te maken. Zorg dat de link hier naartoe verwijst en dat lezers zich daar eenvoudig in kunnen schrijven.

Google Analytics

Wil je het beste halen uit de e-mailcampagne? Dan is het goed om Google Analytics te integreren in jouw MailChimp-account. Zo kun je het pad, dat jouw abonnees bewandelen, verder analyseren.

Kopen ze direct de sandalen uit jouw nieuwsbrief, of kijken ze naar aanleiding van de sandalen naar pagina’s met strandartikelen?

Dit is interessant om te weten, omdat je zo gerichter kunt adverteren in de nieuwsbrief. Je ontzorgt abonnees door te voorkomen dat ze jouw hele website moeten afstruinen.

Haken veel abonnees op hetzelfde knelpunt af, dan is het noodzakelijk jouw landingspagina’s aan te passen naar de wensen.

Hoe meer je weet over het zoekgedrag van jouw abonnees op de website, des te interessanter kun je de volgende nieuwsbrief inhoudelijk maken en des te beter kun je jouw landingspagina’s optimaliseren.

logo
Over: Guido

Guido heeft een voorliefde voor WordPress en video. Logisch dat video’s over WordPress hem helemaal enthousiast maken. Hij schrijft, filmt, monteert en is daarnaast de vraagbaak voor de mensen van de Hosting2GO Helpdesk.