Social media: 10 tips voor je LinkedIn pagina

logo
door: Guido 24-09-2015| Leestijd: 7 minuten| Categorie: Social Media

Draagt een LinkedIn pagina voor mijn bedrijf of dienst positief bij? Jazeker, als je het juist en consequent aanpakt!

LinkedIn is met 4 miljoen gebruikers in Nederland het grootste zakelijke netwerk. Dagelijks zijn er 300.000 landgenoten actief op dit platform binnen zo’n 3 miljoen bedrijfspagina’s en circa 2 miljoen groepen.

Deze 10 tips helpen je het ultieme bedrijfsprofiel te creëren.

Dit is artikel 3/3, onderdeel van een serie blogposts over wachtwoorden.
(1/3) Social media: Hoe werkt twitter? 10 tips
(2/3) Social media: 10 tips voor bedrijven op Facebook

Op het zakelijke medium LinkedIn draait het allemaal om netwerken. Het doel is om zo veel mogelijk waardevolle zakelijke connecties te leggen.

Zo maak je gebruik van elkaars netwerk door bijvoorbeeld vacatures, artikelen en informatie met elkaar te delen.


Slechts 3 procent van de LinkedIn-gebruikers is verantwoordelijk voor 46 procent van het totaal aantal bezoeken.

Interessante feitjes over LinkedIn

Het netwerk van LinkedIn is enorm en alsmaar groeiende. Het sociale medium is in meer dan 200 landen actief en er komen elke seconde gemiddeld twee nieuwe profielen bij.

LinkedIn is nog altijd vooral een mannenwereld. Zij zijn goed voor 66% van de gebruikers. Mobiele bezoeken winnen steeds meer terrein, zo’n 40% van de bezoeken gebeurt via mobiele apparaten.

LinkedIn is een prima plek om nieuwe werknemers op te doen. Met 200.000 gebruikers is Hospital & Health Care de meest actieve branche binnen het netwerk, op de voet gevolgd door IT en Services.

Maar liefst 75 procent van de gebruikers staat open voor de suggestie voor ander werk. Toch is een kwart van de LinkedIn-bezoeken gericht aan collega’s.

Daar staat tegenover dat bijna 90 procent van de leden aangeeft een bedrijfspagina te willen volgen.

LinkedIn bedrijfspagina


De tijd die men per maand gemiddeld op LinkedIn besteedt is 17 minuten. Ter vergelijking: Op Twitter brengt men 21 minuten door en Facebook spant de kroon met 6 uur en 45 minuten.

LinkedIn: Wat is de bedoeling?

Bij LinkedIn draait het allemaal om connecties. Het netwerk is onder te verdelen in drie categorieën:

  • In jouw eerstegraadsnetwerk vind je iedereen die direct met jou verbonden is.
  • Het tweedegraadsnetwerk omvat alle personen die weliswaar geen directe connectie met jou hebben, maar wel verbonden zijn aan iemand in jouw eerstegraadsnetwerk.
  • Iedereen die verbonden is met personen uit jouw tweedegraadsnetwerk komt terecht in jouw derdegraadsnetwerk.

Een bedrijfspagina

Je hebt vast al een privéprofiel op LinkedIn, maar heb je ook al eens aan een bedrijfspagina gedacht? Dit werkt bijna hetzelfde als een Facebook bedrijfspagina, maar er zijn verschillen.

De doelgroep op LinkedIn is zakelijk ingesteld en er wordt veel minder aandacht besteed aan beeld. De LinkedIn pagina kan niet worden gelinkt, maar wel worden gevolgd.

Met een bedrijfspagina vergroot je jouw professionaliteit en bereik.

Dé 10 tips om meer uit jouw LinkedIn pagina te halen

De mogelijkheden van een LinkedIn pagina zijn nog relatief onbekend. Bovendien is de stroom berichten op de LinkedIn-tijdlijn in vergelijking tot andere sociale mediakanalen laag.

Dit vergroot de kans dat volgers jouw updates zien. Ga dus snel aan de slag met deze 10 tips.

1
Zorg voor een goede omschrijving
Voorzie jouw doelgroep van relevante informatie om meer zichtbaarheid te creëren. Denk hierbij aan een logo, jouw specialisatie, de branche waarin je werkzaam bent, een goede profilering, voorbeelden van diensten en producten, enzovoorts.
2
Maak een showcase pagina
De showcase pagina heeft de tab ‘producten en diensten’ op LinkedIn vervangen. Deze pagina geeft bedrijven de mogelijkheid om bepaalde onderdelen van hun onderneming beter te positioneren. Je maakt een specifieke pagina voor een bepaald product of merk zodat de informatie gericht terecht komt bij de doelgroep.

Verschil bedrijfspagina
Net als bij een bedrijfspagina kun je bij een showcase pagina (gesponsorde) berichten plaatsen. Bij een showcase pagina kunnen volgers in tegenstelling tot bij een bedrijfspagina zelf kiezen over welke onderdelen van jouw bedrijf ze geïnformeerd willen worden.

3
Schrijf kort en bondig
De aandacht van de lezer is zo weg, dus draai niet om de hete brij heen. Verwoord jouw updates simpel en doelgroepgericht. Dit levert meer betrokkenheid op dan een ellenlange tekst.
4
Denk aan het beeld
Beeld is op LinkedIn minder belangrijk dan bij andere sociale netwerken, maar mag evengoed niet vergeten worden. Voorzie jouw updates van een mooie foto en verander jouw bedrijfsfoto zo nu en dan. Waak hier nog meer voor stockfoto’s dan op andere social kanalen. Deze vliegen hier om je oren en onderscheiden jouw bedrijf niet van die van collega’s.
5
Pin waardevolle content
Zet belangrijke berichten bovenin jouw pagina vast. Zo vestig je de aandacht op informatie die jij van toegevoegde waarde vindt voor jouw bedrijf.
6
Deel informatie
Geef jouw LinkedIn pagina meerwaarde door interessante zaken met betrekking tot jouw branche te delen. Dit kunnen eigen productupdates, posts of nieuwsbrieven zijn, maar ook blogs van derden. Dit zorgt voor vertrouwen van je achterban en helpt je een eigen identiteit te creëren.
7
Moedig collega’s aan om te delen
Een manier om betrokkenheid te realiseren, is door iedere post te delen via intranet, in een e-mail of via een memo richting collega’s. Op deze manier zijn medewerkers op de hoogte van de updates. Dit geeft ze de mogelijkheid om de bedrijfsberichten te delen binnen hun netwerk.

Bedrijfsprofiel delen
Genereer meer naamsbekendheid door collega’s een korte omschrijving van jouw bedrijf in hun LinkedIn-profiel te laten zetten. Laat collega’s daarbij ook altijd een nuttige functieomschrijving invullen. Niemand zoekt bijvoorbeeld op ‘eigenaar’ of ‘werknemer’. Je bent beter zichtbaar als je hier ‘tuinman en tuinadviseur’ of ‘marketingmanager’ invult. In combinatie met het bedrijf waar je werkzaam bent natuurlijk.

8
Analyseer met behulp van LinkedIn Page Analytics
Deze tool stelt je in staat om de mate van het succes van jouw bedrijfspagina te beoordelen. Het geeft je inzicht in percentage van betrokkenheid. Hoeveel mensen die mijn bericht hebben gezien, bekijken deze update echt aandachtig? Hier kun je jouw updates op aanpassen.

LinkedIn statistieken

9
Promoot jouw bedrijf ook op jouw persoonlijke profiel
Op Facebook is het not done om jouw bedrijfspagina keer op keer te promoten op jouw persoonlijke profiel. Op LinkedIn ligt dit helemaal anders. Plaats je een zakelijke post? Deel deze dan gerust prive. Daar is het netwerk juist voor bedoeld.
10
Gebruik LinkedIn-bijdragen
Bijdragen lijken misschien nog het meest op blogposts. Het zijn lange berichten waarin je jouw deskundigheid over een bepaald onderwerp kunt delen. Het is een kans om jouw mening en ervaring over bepaalde zaken te verspreiden. Als je veel kwalitatieve bijdragen deelt, kun je door LinkedIn worden benoemd als ‘top influencer’. Een eervolle titel.

Quick win

De functionaliteit van een bedrijfspagina op LinkedIn is voor velen nog onbekend, maar het is zonde om de mogelijkheden onbenut te laten. Neem deze 10 tips dus ter harte en zorg dat jouw bedrijfsprofiel volledig up-to-date is.

Hosting2GO LinkedIn pagina

Wil jij een voorbeeld van een LinkedIn pagina zien?

logo
Over: Guido

Guido heeft een voorliefde voor WordPress en video. Logisch dat video’s over WordPress hem helemaal enthousiast maken. Hij schrijft, filmt, monteert en is daarnaast de vraagbaak voor de mensen van de Hosting2GO Helpdesk.