Thuiswerken, mede mogelijk gemaakt door Hosting2GO

logo
door: Patrick 14-10-2020| Leestijd: 5 minuten| Categorie: Bedrijfsvoering

Door de pandemie werkt Nederland massaal thuis en dát hebben we gemerkt bij Hosting2GO. Het aantal e-mails verveelvoudigde, het dataverkeer steeg fors, de helpdesk was drukker dan ooit. We geven je een kleine blik achter de schermen en leggen uit waarom we ‘juist nu’ besloten hebben om onze datalimieten overboord te gooien.

Net als bij andere bedrijven gaat de coronacrisis niet bepaald stilletjes aan Hosting2GO voorbij. De lockdown en het advies om zoveel mogelijk thuis te werken, zorgden de voorbije maanden voor allerlei uitdagingen bij Hosting2GO. Het liefst praten we daar niet al te veel over. Van een professionele hostingprovider mag je immers verwachten dat alles stabiel doordraait – ongeacht wat er gebeurt.

Toch zijn we best tevreden over de manier waarop wij tot dusver omgaan met deze crisis. Daarom vertellen we voor één keer ons verhaal. In dit blog lees je meer over de effecten die de wereldwijde pandemie heeft op Hosting2GO en de keuzes die wij vervolgens maakten.

Veel meer dataverkeer

In de loop van maart ging het hele land op slot. De horeca ging dicht, events werden afgeblazen, scholen sloten hun deuren en opeens zat iedereen thuis. Thuiswerken werd de standaard. Vergaderen, winkelen; alles gebeurde online.

De netwerken van internetproviders zoals Ziggo en KPN werden zwaar belast. Ook wij zagen ongekende pieken naar de websites die we hosten. Het dataverkeer bij Hosting2GO ging door het dak. De thuiswerkende medewerkers van onze klanten gingen elkaar tijdens de lockdown bovendien massaal e-mails sturen om goed in contact te blijven. Wij zagen het mailverkeer dat via onze servers liep flink oplopen; van enkele miljoenen mails naar vele miljoenen per dag. Dat vroeg vanzelfsprekend om adequate acties van ons.

Het was alle hens aan dek bij Hosting2GO. Ons team voelde nóg meer verantwoordelijkheid om alle online omgevingen goed bereikbaar te houden. Websites en andere online systemen spelen een centrale rol in de bedrijfsvoering van onze klanten. Meer dan ooit waren we ons bewust van de verantwoordelijkheid die we hebben als hostingprovider, zeker in dit soort tijden.

Digitale wachtrijen voorkomen

Vanzelfsprekend zijn onze servers berekend op die extra load. Sterker nog: we bouwen standaard allerlei veiligheidsmarges en overcapaciteit in zodat we eventuele overbelasting makkelijk aankunnen en nooit tegen harde limieten aanlopen. Het is natuurlijk wel zo dat we daarbij uitgaan van tijdelijke pieken.

Deze piekbelasting bleef maar aanhouden. Toch was er geen vuiltje aan de lucht, de servers in ons nieuwe datacenter bleven probleemloos overeind. Wel investeerden we in extra routers en nieuwe firewalls. Daardoor bleven de systemen, websites en webwinkels van onze klanten goed bereikbaar en ontstonden er geen digitale wachtrijen.

Sneller schakelen met een eigen datacenter

Begin 2019 hebben we de keuze gemaakt om een eigen datacenter te bouwen, een keuze die past bij onze filosofie om zoveel mogelijk zelf te doen. Wij willen niet alleen de touwtjes maar ook de kabeltjes zelf in handen hebben om zo de beste keuzes te kunnen maken voor onze klanten.

In het voorjaar van 2020 ging ons eigen datacenter online en daar plukken we sneller dan verwacht de vruchten van. We kunnen, zonder dat we afhankelijk zijn van externe partijen, snel opschalen en voldoen aan de behoeftes van jou als klant.

Helpdesk met volle kracht vooruit

Veel meer mensen dan normaal gingen zich bezig houden met het vergroten van de online zichtbaarheid van hun organisatie. Dat merkten we vooral op de helpdesk. Onze medewerkers kregen meer vragen dan ooit.

Alles kwam aan bod. Van standaardvragen over onze eigen Sitebuilder tot wat meer complexe uitdagingen, bijvoorbeeld over het selecteren van de juiste digitale leeromgeving. Geen probleem natuurlijk. Met het oog op de uitdagende situatie waarin veel organisaties op dat moment verkeerden, zorgden we voor meer handjes op de helpdesk en deden we er alles aan om onze klanten zo goed mogelijk te ondersteunen – hoe exotisch hun vragen ook waren.

Nóg eenvoudiger publiceren met Sitebuilder

Ook het gemak van onze Sitebuilder werd ontdekt. Het was geweldig om te zien hoe met ons praktische en gebruiksvriendelijke CMS allerlei soorten websites werden gebouwd.

Docenten gebruikten Sitebuilder bijvoorbeeld om snel een site met lesstof voor hun thuiswerkende leerlingen te maken. Uitvaartondernemingen maakten landingspagina’s voor het streamen van afscheidsdiensten. En yogastudio’s boden online lessen via hun website aan. Iedereen voelde de noodzaak om online zichtbaar te zijn, ook al hadden ze geen kennis in huis om een website in elkaar te zetten.

Om de gebruikerservaring maximaal te maken, zorgden we ervoor dat het publiceren van Sitebuilder-pagina’s nu nog maar enkele milliseconden duurt. En we voegden eerder dan gepland nieuwe componenten aan de Sitebuilder toe die hoog op het wensenlijstje van onze klanten stonden.

Weg met de datalimiet

Wanneer je site door Hosting2GO gehost wordt, moest je tot voor kort rekening houden met een datalimiet. Ging je over jouw limiet, dan betaalde je een toeslag per extra verbruikte gigabyte dataverkeer. Sommige klanten kregen zoveel bezoekers dat hun datalimieten fors overschreden werden.

We willen onze ondernemende klanten alle gelegenheid bieden om omzet te maken en het hoofd boven water te houden. De datalimiet zit hen daarbij in de weg. Daarom besloten we de limiet te laten vallen. Een wijziging die we definitief doorvoeren. Al onze klanten profiteren nu van onbeperkt dataverkeer (op basis van fair use), ook als de coronacrisis voorbij is. En laten we hopen dat dat moment snel komt.

Thuiswerken het nieuwe normaal

Het is een bijzondere ervaring, de snelheid waarmee iedereen zich heeft aangepast aan het ‘nieuwe normaal’: thuiswerken. Voor de een is het een verademing, voor de ander een drama. In een volgend blog meer over het werken vanuit huis. Wat zijn de voor- en nadelen en hoe kun je het voor jezelf zo prettig mogelijk maken.

logo
Over: Patrick

Patrick is altijd op zoek naar mooie technische oplossingen. Zo maakt hij ingewikkelde processen gemakkelijker voor onze klanten. Fotografie is helemaal zijn ding, dus ook voor vragen over objectieven en flitsers kun je bij hem terecht.