warningEr is gepland onderhoud. Klik hier voor meer informatieclose

Verhoog je omzet met content marketing

logo
door: Patrick 28-01-2016| Leestijd: 8 minuten| Categorie: Marketing

Content marketing verhoogt je omzet. Tenminste, dat is wat je er tussen de regels door over leest op een marketingplatform als FrankWatching.

Hoe kun je er met dit type marketing voor zorgen dat je leads genereert? Wat is de informatie die je presenteert en hoe zorg je ervoor dat dit aansluit op de behoeften van de doelgroep?

We nemen je aan de hand en stellen content marketing aan je voor, vanaf het prille begin tot aan een volwaardig partnership waarin je de vruchten kunt plukken van de samenwerking.

Dit is artikel 1/3, onderdeel van een serie blogposts over online content.
(2/3) SEO on-page checklist: zo ziet de perfecte pagina eruit
(3/3) Zo kom je aan gratis beelden voor jouw site

Wat is content marketing?

Om content marketing in te kunnen zetten is het allereerst van belang dat je de definitie daarvan goed doorgrondt. Online maken we veel gebruik van de volgende definitie:

“Content marketing staat voor het maken, aanbieden en verspreiden van content die aansluit op een vooraf geïdentificeerde behoefte, om zo nieuwe relaties aan te gaan en bestaande relaties te versterken.”

Marketing werkt over vele schijven en doelgroepen.

Dat is een hele mond vol, wat staat er in de praktijk? Content marketing heeft betrekking op het maken, aanbieden en verspreiden van content. Dat betekent dat je drie verschillende elementen gebruikt.

Bovendien zorg je ervoor dat de content die je maakt, aanbiedt en verspreidt aansluit bij een vooraf geïdentificeerde behoefte. Het resultaat? Je bouwt nieuwe relaties op en versterkt bestaande relaties, die beiden kunnen leiden tot nieuwe leads en dus meer omzet.

Verschillende soorten content

Wil je aan de slag met content marketing? Dan is het in eerste instantie dus van belang om content te gaan maken. Dat betekent dat je kunt gaan schrijven, video’s kunt gaan maken of infographics kunt opstellen.

Je kunt gebruik maken van tal van verschillende vormen van content, geschikt om allerlei informatie over te brengen.

Het is uiteindelijk in ieder geval van belang dat je een informatieve en overtuigende boodschap overbrengt, waarmee je werkt aan je autoriteit binnen het vakgebied.

Behoefte

Benieuwd naar welke soorten content je kunt inzetten voor dergelijke marketing? Het is bijvoorbeeld een goed idee om te spreken over de producten of diensten die je aanbiedt.

Elders op de website heb je daar waarschijnlijk een bondige beschrijving van gegeven, maar waarvoor zijn de diensten eigenlijk het best geschikt?

Kun je een case beschrijven waarin je een klant van toegevoegde waarde bent geweest?

Indien je technologische producten verkoopt is het bijvoorbeeld de moeite waard om in te gaan op bepaalde specificaties en het belang daarvan of handige tips om de diverse productvarianten met elkaar te vergelijken.

Probeer bij de klantenservice na te gaan welke vragen er vaak terugkomen en speel daar op in met content marketing. Je voldoet op die manier immers aan de belangrijke voorwaarde uit de definitie, die stelt dat content marketing gebaseerd is op een ‘vooraf gedefinieerde behoefte’.

Wie ben je, wat doe je, waar sta je voor?

Uiteraard valt er meer te vertellen over je onderneming en waar je mee bezig bent. Het is bijvoorbeeld een goed idee om een mission statement te maken en uit te leggen waar je voor staat.

De kans is groot dat potentiële klanten zich afvragen wie je als onderneming bent en waar je voor staat. Wat maakt de onderneming beter dan anderen, waarom zijn jullie de autoriteit binnen het vakgebied?

Stel je voor dat je aan tafel zit met een potentiële opdrachtgever en probeer op te schrijven wat je in die situatie zou vertellen. Je creëert dan content geschikt voor online marketing, waarmee je bovendien inspeelt op de vooraf gedefinieerde behoefte van potentiële klanten om meer over je te weten te komen.

Werk voordat je met content marketing begint uit wat je mission statement is en je strategische aanpak bij de contentproductie en -verspreiding.

De definitie van content marketing geeft aan dat je de content niet alleen maakt, je dient die bovendien aan te bieden en te verspreiden. Op het verspreiden komen we in het laatste gedeelte terug, laten we eerst ingaan op het aanbieden daarvan.

Een blog-sectie is uitstekend geschikt om content bedoeld voor content marketing aan te bieden. Je kunt wekelijks, tweewekelijks of maandelijks een artikel plaatsen, dat bezoekers via je eigen website of een zoekmachine zoals Google kunnen benaderen.


Een belangrijke tip: zorg er bij voorkeur voor dat je met een vaste frequentie blogt, zodat je door middel van content marketing een publiek kunt opbouwen dat terugkomt wanneer ze een nieuw artikel verwacht.

Bepaal de doelgroep en tone of voice

Hoe kom je erachter aan welke vooraf gedefinieerde behoefte je dient te beantwoorden? Om de definitie van content marketing verder te kunnen volgen is het van belang dat je de doelgroep goed leert kennen en je de tone of voice daar vervolgens op afstemt.

Gaat het om huisvrouwen die graag een kop en een staart aan een verhaal zien om er eens goed voor te gaan zitten of heb je te maken met andere ondernemers die graag helder en to-the-point communiceren?

Zorg ervoor dat je content marketing in lijn is met wat de doelgroep verwacht en waar de doelgroep blij van wordt.

Profielschets

Je kunt de doelgroep bepalen door allereerst na te gaan welke klantprofielen je bedient. Probeert persona’s te creëren van de doorsnee klant(en).

Denk uiteraard aan demografische gegevens zoals de leeftijd, het geslacht en de woonplaats, net als aan het opleidingsniveau, het beroep en de functie.

Het is vervolgens een goed idee om bijvoorbeeld eens na te gaan waar de doelgroep ‘s nachts van wakker ligt, hoe de doelgroep omgaat met vrije tijd, hoe dagelijkse bezigheden eruit zien en hoe de doelgroep gemiddeld genomen omgaat met aankopen of het gebruik van je diensten.

Uitgewerkte persona met zijn eigenschappen en kenmerken.

Probeer een profiel te schetsen van de doelgroep, zodat je een goed beeld krijgt met wie je te maken hebt. Des te beter je voor je hebt wie je aanspreekt, des te gemakkelijker je met content marketing kunt inspelen op een vooraf gedefinieerde behoefte.

Promotie van content

De definitie van content marketing geeft tenslotte aan dat je content dient te maken, dient aan te bieden en het vervolgens dient te verspreiden. Je wilt er met content marketing voor zorgen dat je nieuwe relaties op kunt bouwen en je bestaande relaties kunt versterken. Het is dan van belang om daadwerkelijk een publiek te bereiken, iets dat je doet door de content die je produceert te verspreiden.

Uiteraard zijn er verschillende kanalen beschikbaar, we lopen er een paar langs.

Website

Allereerst heb je de eigen website tot je beschikking. Je kunt daar een blogsectie gebruiken om je content te verspreiden, al gaat het voornamelijk om het aanbieden daarvan. Behalve wanneer je werkt bij een van de grote (in)ternationale merken is de kans klein dat je een groot publiek aan je website hebt weten te binden. Het is daarom verstandig om gebruik te maken van de sociale media, net als externe websites en platformen.

Social media

Tot de sociale media rekenen we Twitter, LinkedIn, Facebook en Google+, net als Instagram, Pinterest en YouTube. Je kunt het promotiekanaal voor content marketing laten afhangen van het type content dat je produceert.

Gaat het om een geschreven artikel? Dit kun je uitstekend delen via Twitter en LinkedIn. Infographics of andere afbeeldingen kun je bijvoorbeeld goed delen via Facebook, Google+, Instagram en Pinterest. Maak je video’s om aan te geven wie je bent en wat je doet of inzicht te bieden in bepaalde producten of diensten? Zorg er dan voor dat je een eigen kanaal op YouTube opstart.

Welke content past op welk kanaal? En waar zit je doelgroep?

Extern aanbieden

Ten derde kun je de content voor content marketing verspreiden via externe websites en platformen. Op het gebied van (online) marketing kun je bijvoorbeeld gebruik maken van FrankWatching en MarketingFacts. Je kunt daar een groot publiek bereiken, om je autoriteit verder uit te bouwen en potentiële nieuwe relaties aan te gaan of bestaande relaties te versterken.

Maak content waar behoefte aan is en deel deze

Content marketing bestaat in een notendop uit het creëren van unieke en aansprekende content, waar behoefte aan is bij de doelgroep. Deze content plaats je op je website en deel je via bijvoorbeeld de sociale media of externe platforms.

Je werkt aan je online autoriteit en je vindbaarheid, wat uiteindelijk een brug biedt richting nieuwe relaties of het versterken van bestaande relaties.

logo
Over: Patrick

Patrick speelt met de combinatie van letters, woorden zijn de kracht in zijn leven. Opgegroeid in een online wereld heeft ook zoekmachine optimalisatie voor hem geen geheimen.