Terug naar blog

25-01-2022 | Leestijd: 8 min.

Webteksten schrijven voor je website. Hier moet je op letten!

Ga je een nieuwe website lanceren? Een totaal nieuwe of een verbeterde versie van je bestaande website?

Dan heb je vast een to-do lijstje dat je af wilt werken: afbeeldingen, design, eventueel een nieuw logo, de domeinnaam, hosting, zoekwoorden, lettertype, video, audio en webteksten.

Ik ken maar weinig mensen die het makkelijk vinden om hun eigen webtekst te schrijven. Over jezelf of je eigen organisatie schrijven is ook niet makkelijk. Zeker niet als je er geen ervaring mee hebt.

Je bent snel geneigd om het over praktische zaken en specificaties te hebben. Hoeveel toeters en bellen je product heeft of wat er allemaal precies bij je dienst hoort. Toch kun je bezoekers veel beter raken met succesverhalen, emoties of de voordelen die je producten of diensten hebben.

Je bezoeker wil binnen een paar seconden weten:

Wat doet deze organisatie?‘ en ‘What’s in it for me?

Misschien schuif je de schrijfklus al een tijdje voor je uit. Niet nodig. Waar je om te beginnen op moet letten ontdek je in dit artikel.

Tekstschrijven voor je website: de basis

Bedrijven met succesvolle webteksten nemen tegenwoordig niet alleen tekstschrijvers, maar ook marketingstrategen, communicatiespecialisten en consumentenpsychologen aan om de inhoud te bepalen.

Na het opzetten van een strategie, start het schrijfwerk en worden de eerste versies uitgebreid getest. Telkens wordt de inhoud gefinetuned. Dat kun jij ook, maar begin gewoon op kleine schaal. Het werkt zo.

Pagina’s indelen

Maak een logische indeling van de pagina’s. Afhankelijk van je product of dienst, zet je eerst een sitemap op.

Je bezoeker komt niet altijd eerst op de homepagina terecht, maar kan op alle pagina’s ‘landen’. Daarom is het belangrijk op elke pagina direct te laten zien waar het over gaat en wat er te vinden is.

Breng structuur aan in je websites met duidelijke titels en kopjes en stel een sitemap in.

Houd rekening met wat je boven ‘de vouw’ op een computerscherm zet en hoe je website zich aanpast voor mobiele apparaten.

Accepteer dat je website nooit af is…

Begin gewoon per pagina en schrijf op wat er als eerste te binnen schiet. Wat wil je vertellen? Het helpt om eerst je gedachten op papier te zetten en pas later te gaan verbeteren. Een tekst is nooit ineens goed. Laat het even los en kom er op een later moment op terug.

Tip: begin met schrijven over je producten of diensten, vervolgens ‘Over ons’ pagina en pas als laatste de homepagina. Zo heb je de basis al in je vingers en kun je de kern mooi verwoorden om op de homepage te verwijzen naar specifieke pagina’s voor jouw aanbod. Accepteer vooral dat je webteksten nooit af zijn. Er zijn altijd veranderende omstandigheden die van invloed zijn op de inhoud van je teksten. Misschien ga je anders werken, blijkt je product toch nog een extra voordeel te hebben of kom je later op een veel beter idee.

….en vraag om een frisse blik

Weet je hoe lang het duurt voordat je je eigen teksten helemaal objectief kunt teruglezen en redigeren? 80 jaar! Daarom is het beter na het schrijven je tekst even met rust te laten (liefst een nachtje slapen).

Met wat meer afstand kun je het beter redigeren. Laat mensen in je omgeving ook meelezen voor frisse blik.

Wat zijn SEO teksten? SEO staat voor Search Engine Optimization, ofwel zoekmachineoptimalisatie. SEO heeft als doel je pagina zo in te richten dat zoekmachines het zo hoog mogelijk in de zoekresultaten weergeven wanneer iemand zoekt naar jouw product of dienst. SEO kun je toepassen op de technische kant van een websitepagina (bijvoorbeeld laadsnelheid of veiligheid), maar ook op teksten kun je SEO toepassen.

SEO teksten

Voor een betere vindbaarheid en hogere score in zoekmachines pas je SEO-technieken op je teksten toe. Hieronder de belangrijkste op een rij:

Keywords

Verwerk keywords (zoekwoorden) in je teksten. Elke pagina heeft één uniek keyword. Als je voor twee pagina’s hetzelfde keyword gebruikt (bijvoorbeeld: kamerplant) concurreren deze pagina’s onderling al om een hogere plek in Google.

Je kunt dan beter kiezen voor longtail keywords (bijvoorbeeld; grote kamerplant, kamerplant met pot, kamerplant in mand, etc.).

Het keyword gebruik je in de titel, in de metateksten, in de URL en in de begintekst van je pagina. Verder kun je het loslaten. Google is zo ‘slim’ geworden, dat ze je pagina lezen. Overdaad aan keywords (keywordstuffing) wordt juist afgestraft!

Titel en tussenkoppen

Geef je pagina een duidelijke titel en tussenkoppen. Hiermee maak je het de zoekmachines makkelijker om je tekst te indexeren, maar nog belangrijker, je bezoeker kan veel sneller inschatten waar je pagina over gaat.

Tussenkoppen zorgen automatisch voor meer witruimte tussen de teksten. Dat leest veel prettiger.

Taal en stijl

Makkelijke taal is nog een voordeel voor de zoekmachine én je bezoeker. Vermijd jargon, maak niet te lange zinnen en schrijf actief.

Dat laatste wil zeggen dat je het onderwerp een actieve rol geeft in de zin. Daarmee vermijd je lijdende zinnen als ‘We werden door bussen naar huis gebracht’. ‘Bussen brachten ons naar huis’ is een actieve zin die veel makkelijker leest.

Gebruik zo veel mogelijk positieve woorden om een positieve indruk bij je bezoekers te wekken! Download hier een woordenlijst met positieve woorden om je te inspireren.

Metateksten

Metateksten zijn die stukjes tekst die Google laat zien bij de zoekresultaten. De blauwe zin is de ‘meta title’ en de zin achter de datum is de ‘meta description’. De titel mag 65 tekens lang zijn en heeft uiteraard het zoekwoord in zich.

Titel en meta description toepassen voor je blog.

De meta description is maximaal 160 tekens (liever korter) en bevat bij voorkeur ook het zoekwoord. De meta’s zet in je apart van de tekst in je opmaaksoftware, zoals Sitebuilder.

Rijke pagina’s

Onder rijke pagina’s verstaan we webpagina’s die niet alleen tekst en afbeeldingen bevatten, maar ook links, video, geluid, polls, beoordelingen, agenda voor afspraken, etc.

Een rijke pagina is informatief, duidelijk en gebruiksvriendelijk.

Links

Om je bezoeker zo goed mogelijk te helpen, zet je in je teksten links naar pagina’s waar meer informatie staat. Daarmee geef je Google ook inzicht in pagina’s die bij elkaar horen.

Je kunt intern linken (naar pagina’s op je eigen website) en naar websites die meer informatie geven, bijvoorbeeld Wikipedia of een artikel van je brancheorganisatie.

Captions

Afbeeldingen en video geef je een ‘caption’ mee. In het Nederlands noemen we dat een onderschrift. Het zijn een paar woorden of regels die de afbeelding of video omschrijven. Hier kun je ook weer subtiel je keyword in kwijt.

CTA (Call-to-action)

Je bezoeker heeft je pagina doorgenomen; de foto’s bekeken, eventueel een video gezien en de tekst gelezen. En dan? Bezoekers vinden het fijn om geleid te worden. Hoe makkelijker jij een aankoop of contactmoment maakt, hoe eerder ze in actie zullen komen.

Een dikke button, de link naar een e-mailadres of contactformulier en je telefoonnummer vermelden maakt dat duidelijk. Zorg dat je telefoonnummer ook klikbaar is, zodat bezoekers die op hun mobiele telefoon kijken je direct kunnen bellen.

Omschrijf de call-to-action ook echt: ‘Neem vandaag nog contact op via e-mail naam@bedrijf.nl’ of ‘Via de rode knop kom je op de pagina…’.

Schrijf voor je doelgroep

De aller-aller-allerbelangrijkste schrijftip is deze; bedenkt voor wie je schrijft. Kruip in de huid van je doelgroep en vraag jezelf echt af; wat is het voordeel voor je bezoeker.

Vind je het lastig om voordelen of Unique Selling Points (USP’s) te bedenken, maak dan een mindmap. Zet alles wat je te binnen schiet op papier. Met meer mensen brainstormen levert nog meer inspiratie op.

Google Analytics

Tot slot, houd in de gaten welke pagina scoort. Via Google Analytics kun je bekijken welke pagina’s de meeste bezoekers en kliks opleveren. Welke pagina doet het goed? Neem die als leidraad en pas je andere pagina’s daarop aan.

Begin gewoon en leer stap voor stap

Als tekstschrijver besteed ik veel aandacht aan titels en tussenkoppen en over metateksten bestaan verschillende theorieën om ze zo optimaal mogelijk te schrijven.

Ook consumentenpsychologie heeft tegenwoordig een grote invloed op de manier waarop webteksten geschreven worden. Storytelling, bloggen, landingspagina’s, ze vragen allemaal hun eigen manier van werken.

Al deze invloeden verdienen een aparte blog, maar de basistips hierboven geven je een vliegende start. Vergeet niet dat tekstschrijvers het vak ook stap voor stap geleerd hebben.

Er is heel veel te vinden in boeken, video’s en blogs. Kijk bijvoorbeeld ook eens bij onze andere artikelen om meer te weten te komen over SEO, Blogs of Marketing.

Heb jij een (schrijf)onderwerp waar je graag meer over wilt weten, geef het aan ons door en misschien beantwoorden we in onze volgende blog jouw vraag.

Annemarie

Annemarie houdt van duidelijke taal. Ze schrijft in het Nederlands en Engels. SEO-teksten, whitepapers, mailfunnels, landingspagina’s en magazines. Tijdens interviews haalt ze onderscheidende informatie boven, maar research levert ook inspirerende input.