Wat iedereen moet weten over e-mail blacklists

logo
door: Jeroen 30-07-2015| Leestijd: 4 minuten| Categorie: E-mail

Een e-mail versturen mislukt steeds? Je weet zeker dat je alles goed hebt gedaan? Dan kan het zijn dat de server op een e-mail blacklist staat. Hoe werkt het, wat doet Hosting2GO er aan en wat kan je zelf doen tegen blacklisting?

Hoe werkt e-mail blacklisting?

Bij e-mail blacklisting wordt het IP-adres van de spamverzendende server opgeslagen. Dergelijke lijsten worden door een onafhankelijke partij bijgehouden en beschikbaar gesteld.

De filtering van het ontvangende e-mailsysteem is bepalend voor de verdere verwerking van de e-mail.

Het ene filter blokkeert de mogelijkheid tot het verzenden van e-mails via deze server, het andere filter zal de e-mails doorsturen naar een spammap. Veel e-mailprogramma’s noemen die ‘Ongewenste mail’, of ‘Spam’.

Soms wordt een spammarkering toegevoegd aan de onderwerpregel van de e-mail, meestal als het spamfilter twijfelt over het spamgehalte van de mail. Andere spamfilters (zoals Barracuda) laten spam helemaal niet door.

Kun je geen e-mail verzenden vanuit jouw e-mailprogramma op de computer? Probeer het dan eens via webmail. Wanneer de server (tijdelijk) op een blacklist staat, neemt één van onze andere servers automatisch het verzenden van e-mail via webmail over. Jouw eigen e-mailprogramma gebruikt dan nog wel de server die op de blacklist staat, waardoor je daarmee dus geen mails kan verzenden.

Wat doet Hosting2GO tegen e-mail blacklisting?

Hosting2GO is verantwoordelijk voor de zogenaamde ‘de-listing’ van haar servers op blacklists. Doordat onze servers realtime controleren of ze op een blacklist staan, wordt het probleem snel verholpen.

Iedere minuut is er zo’n controlemoment. Bij een aangetroffen blacklistdetectie, zorgt de server er automatisch voor dat de webmail via een andere server wordt verzonden.

Daarnaast gaat Hosting2GO direct aan de slag om de server snel van de blacklist te krijgen. Dit begint met het aanpakken van de oorzaak. Is er een script door hackers op de server gezet, dan zullen we dat verwijderen.

Ook kunnen we de website van een klant tijdelijk in ‘quarantaine’ zetten, wanneer het probleem daar is ontstaan. We helpen en adviseren de klant vervolgens bij het verwijderen van de oorzaak en het dichten van het lek.

Zodra het probleem is opgelost, vragen we de blacklistpartij onze server van de lijst te verwijderen.

Blacklisting overzicht"]Blacklisting overzicht

Wat kun je zelf doen om e-mail blacklisting te voorkomen?

Het voorkomen van blacklisting werkt op meerdere vlakken. Wij als hostingpartij doen ons best het te voorkomen, maar met deze vier tips verklein ook jij de kans dat een server op een blacklist terecht komt.

  1. Houd plug-ins actueel
    Zorg ervoor dat de plug-ins binnen jouw website actueel blijven, want zo verklein je de kans op ‘lekken’. Een plug-in die niet meer up-to-date is vergroot de kans op hacking, omdat de veiligheidsprotocollen verouderd zijn. Via gehackte plug-ins is het mogelijk spam te verzenden, die de reputatie van de server kan schaden. Uiteindelijk komt deze dan op een blacklist terecht.
  2. Wijzig wachtwoorden regelmatig
    Je doet er verstandig aan om het wachtwoord van zowel jouw e-mailadres als dat van andere accounts regelmatig te wijzigen. Gebruik ook niet overal hetzelfde wachtwoord en kies altijd voor een combinatie van minimaal tien karakters (a-z / A-Z / 0-9) en mix deze met speciale tekens (*&$#@).
  3. Open geen onbekende bijlagen
    Open geen bijlagen van e-mails die je niet vertrouwt. Zeker wanneer de e-mail in de spambox zit, is het verstandig de bijlagen niet te openen. Hetzelfde geldt voor twijfelachtige links, want deze kunnen leiden naar phising-sites om bijvoorbeeld gebruikersnamen, wachtwoorden en andere vertrouwelijke gegevens te ontfutselen. Hiermee kunnen kwaadwillende namelijk schadelijke e-mails sturen, waardoor de server op de blacklist komt.
  4. Richt jouw e-mailscript goed in.
    Wanneer je (contact)formulieren op jouw website installeert, is het belangrijk dat het e-mailscript dat je hieraan koppelt juist ingesteld is. Beveilig het formulier ook met een anti-spamdienst als reCAPTCHA , om spamverzending te voorkomen.

Mocht uit zogenaamde bouncemails blijken dat jouw verzonden e-mails niet aan komen bij de ontvanger, meldt dit dan via onze helpdesk .

Plaats een ticket en stuur ons daarin de inhoud van de bouncemail. Wij zullen dan voor jou verder actie ondernemen en de uitkomst terugkoppelen.

logo
Over: Jeroen

Jeroen leest en schrijft programmeercodes als tweede moedertaal. Voor hem als systeembeheerder is geen technische uitdaging te gek is en hij helpt je dan ook graag bij jouw helpdeskvragen. Zijn specialisme ligt bij databases, PHP, Perl, Bash en CMS’en.