Terug naar blog

26-01-2021 | Leestijd: 10 min.

Vijf redenen om je oude content te updaten

Wil je meer bezoekers naar je website? Je kunt er voor kiezen om elke week een nieuw blog-artikel te schrijven. Dat kost veel tijd en levert op korte termijn geen nieuwe bezoekers op. Update je oude content voor een quick win!

Schrijf je regelmatig blogs en is je website al wat ouder? Dan is de kans groot dat je veel artikelen hebt.

Wees eens eerlijk… hoeveel daarvan is aan het verstoffen en misschien zelfs compleet achterhaald?

Waarom oude content updaten

Tijdens mijn onderzoek naar dit onderwerp, heb ik ons eigen blog nog eens doorgespit.

Het is me natuurlijk bekend dat ontwikkelingen in onze branche vrij snel gaan. In mijn speurtocht kwam ik erachter dat sommige artikelen een paar maanden na publicatie al minder relevant waren.

Dat de informatie zó snel kan verouderen, had ik niet verwacht. Tijd voor actie!

Content veroudert soms snel

Natuurlijk is het belangrijk dat je nieuwe content publiceert. Begin je net met bloggen? Dan kun je daar zeker niet omheen. Maak tijd vrij om met een vaste regelmaat artikelen te publiceren.

Is je website wat langer online en heb je veel content? Dan is het slim om tijd te besteden aan het vernieuwen van je oude content.

Er komt een punt dat het zelfs beter is om het actualiseren van je oude artikelen voorrang te geven op het maken van nieuwe blogs.

Minder nieuwe content, meer reviseren

Websites met veel blog-artikelen doen er verstandig aan om een verhouding van 80-20 te hanteren. Je besteed dan 80% van de tijd aan het updaten van bestaande content en 20% aan het maken van nieuwe content.

Dat klinkt misschien niet heel logisch. Nieuwe content houdt je site immers up-to-date. Waarom zou je dan nog tijd steken in je oude artikelen?

Oude artikelen worden steeds ouder

Nieuwe content is heel belangrijk. Bij een grotere website wordt de oude content wel steeds ouder en blijft maar een klein gedeelte van je posts actueel en relevant.

Dit zijn de vijf belangrijkste redenen om nog eens kritisch naar je gedateerde posts te kijken.

Reden 1: Makkelijker en sneller dan nieuwe posts maken

Bloggen doe je meestal met één belangrijke reden; meer bezoekers naar je website krijgen.

Natuurlijk spelen er nog tal van andere redenen; je wilt kennis delen, je blogt vooral voor jezelf, of je wil jezelf als autoriteit neerzetten op jouw interesse- of vakgebied.

Meer bezoekers naar je website krijgen

In de basis komt het allemaal toch neer op meer bezoekers. Je blogt niet in de hoop dat niemand het leest.

Niet voor niets is één van de eerste dingen die startende bloggers aan ons vragen; waar kan ik de statistieken bekijken?

Tijd speelt belangrijke rol

Je kunt maar beperkt nieuwe blogs schrijven. Je andere werk gaat immers ook gewoon door. Hoe leuk bloggen misschien ook is, het kost veel tijd om goede artikelen te schrijven.

Een nieuw artikel kost voorbereidingstijd, bronnen raadplegen, informatie inwinnen, keyword-onderzoek, enzovoorts. Dan heb je nog niets uitgewerkt.

Na het uitwerken, lees je het nog een paar keer na, voeg je afbeeldingen toe en ben je klaar om te publiceren. Dan moet je het artikel nog delen op social media.

Tip: laat iemand anders je blog ook eens proeflezen. Dan kom je vaak tot nieuwe inzichten.

Het bijwerken van oude artikelen gaat sneller dan het bedenken en uitwerken van nieuwe.

Heb je geen tijd om nieuwe blogs te schrijven? Misschien kun je in minder tijd een oud artikel updaten.

Sneller resultaat in zoekmachines

Je oude content is waarschijnlijk al geïndexeerd in zoekmachines. Dat is een belangrijk voordeel ten opzichte van nieuwe artikelen.

Wijzigingen worden door Google snel opgemerkt en het artikel wordt opnieuw gewaardeerd.

Reden 2: Achterhaalde of foutieve informatie verwijderen of bijwerken

In mijn speurtocht naar oude content op onze website, kwam ik achterhaalde artikelen tegen.

Wat denk je van 5 populaire webdesigntrends voor 2016 en een artikel met tips om je website responsive te maken.

Niet heel actueel op de dag dat je dit leest, met een minieme kans dat het volgend jaar wel actueel wordt.

Bedenk wat je met achterhaalde blogs wil doen

Nou is het best lastig om te zeggen; verwijder alle oude artikelen. Wat kun je er wel mee doen? In het voorbeeld met webdesigntrends kunnen we bijvoorbeeld elk jaar een update schrijven.

Doe onderzoek naar mogelijke updates

Je moet voor dit soort blogs dus echt even uitzoeken of ze nog wel bij te werken zijn. Die zet je op een aparte lijst met bij te werken artikelen.

Het artikel over het responsive maken van je website is voor ons echt lastiger te updaten. Bijna alle sites worden inmiddels goed weergegeven op mobiele telefoons.

De relevantie van het artikel is dus heel laag en we zouden kunnen beslissen om het te verwijderen.

Die komt dus op de nominatielijst.

Verbeter taal- en spelfouten

Niets is zo vervelend als taalfouten in je artikelen. Toch sluipen die er zomaar in. Een typefoutje of vergissing is zo gemaakt.

Als je na een tijd jouw oude artikelen weer eens doorleest, zie je die foutjes vaak alsnog staan. Mooi moment om ze meteen even te verbeteren. Kost weinig moeite en verbetert je artikel eigenlijk meteen.

De kans is groot dat je in je artikelen interne en externe links hebt opgenomen. Werken die allemaal nog zoals het hoort?

Als je een pagina op je website hebt verwijderd of de URL hebt aangepast, maak je natuurlijk een 301 redirect aan. Toch is het goed om de interne links alsnog aan te passen naar de nieuwe pagina. Dat is beter voor je interne linkbuilding.

Ga je oude content updaten? Check dan ook op gebroken links.

Over pagina’s op externe sites heb je geen controle. Het is daarom goed om periodiek te bekijken of uitgaande links nog werken.

Dit soort gebroken of dode links zijn slecht voor je zoekmachineoptimalisatie.

Je kunt gebroken links gelukkig redelijk geautomatiseerd opsporen. Hierbij een aantal tools die je kunt inzetten.

De gebroken links kun je verwijderen. Je kunt ook bekijken of er elders informatie beschikbaar is die minstens zo goed is of beter.

Doe dit ook eens bij de externe links die nog wel werken. Misschien is de informatie achter die links ook wel verouderd en is er betere informatie online beschikbaar.

Is er geen informatie online te vinden? Dan kun je overwegen zelf een artikel te schrijven; blog-inspiratie gevonden.

Reden 3. Verbeter je CTR

Hoewel op leeftijd, kan het zo zijn dat je artikelen in de basis nog prima zijn. Met wat liefde en aandacht kun je ze beter laten presteren. Je kunt met relatief kleine aanpassingen de Click Through Rate (CTR) verbeteren.

Maak artikelen aantrekkelijker voor je lezers

Door wat meta-gegevens van je artikelen bij te werken, kun je ze aantrekkelijker maken voor lezers om door te klikken en het artikel te lezen.

Je kunt daarbij focussen op de onderdelen van je artikelen die duidelijk zichtbaar zijn in zoekmachines en in je blog-overzicht.

Het gaat dan met name om de titel, omschrijving, samenvatting en uitgelichte afbeelding. Deze kunnen misschien nog aansprekender. De kans op doorklikken wordt dan groter.

A/B testen

Wil je het écht goed doen? Dan kun je A/B tests opzetten voor deze gegevens. Daarmee maak je een paar variaties aan en bekijk je welke het best werkt.

Verbeter oude content met behulp van A/B tests.

Een paar goede tools voor A/B tests zijn Google Analytics met Google Optimize, Optimizely en VWO.

Hier vind je een lijst met meer A/B testing tools.

Om echt goede informatie uit A/B testen te halen, heb je wel veel bezoekers nodig. Met 10 bezoekers per dag heeft dit geen zin. Je verzamelt dan te weinig informatie.

Uitgelichte afbeelding

Vergeet ook de begeleidende afbeelding bij je blog-artikel niet. Ook deze kan misschien aansprekender.

Maak je oude blogs weer aantrekkelijk met nieuwe foto's.

Heb je een stockfoto gebruikt? Dan kun je bekijken of er inmiddels betere foto’s te vinden zijn.

Op veel websites worden dagelijks nieuwe bruikbare foto’s toegevoegd. Na een paar jaar is er vast een andere foto te vinden die beter past.

Bekijk onze tips voor gratis foto’s voor je website.

Je kunt ook overwegen de stockfoto te vervangen door een eigen foto. Dat geeft je blog een veel persoonlijkere uitstraling of het past beter bij je huisstijl.

Ontdek bijvoorbeeld onze tips voor het maken van productfoto’s en profielfoto’s.

Reden 4. Positie in zoekmachines verbeteren

Click Through Rate vanuit Google verbeteren is natuurlijk mooi. Het vereist wel dat je al zichtbaar bent in de zoekmachines. Update je oude blog-artikelen om de positie in zoekmachines te verbeteren.

Laat ik maar heel eerlijk zijn; sommige artikelen zijn nu eenmaal niet zo goed. Bij het onderzoek dacht je misschien dat het jouw klanten zou helpen en dat blijkt niet zo te zijn.

Move on! Het heeft geen zin om tijd te steken in artikelen waar toch niemand op zit te wachten.

Is het een goed idee

Onderzoek daarom eerst (nogmaals) of je artikel wel potentieel heeft. Zijn er meerdere artikelen over geschreven? Bekijk dan of die artikelen goed scoren.

Nou kun je meestal niet aan je concurrent vragen om even de statistieken van de site te mogen zien. Toch kun je op basis van bijvoorbeeld de positie in Google, het aantal likes en shares en verwijzende links wel achterhalen of er interesse voor is.

Gebruik Google Trends om inzicht te krijgen in de populariteit van je content.

Ook met Google Trends kun je de potentie van het onderwerp inschatten.

Zoekmachineoptimalisatie houdt nooit op

Hoe goed je website ook is. SEO is een doorlopende activiteit voor website-eigenaren. De algoritmes van zoekmachines wijzigen doorlopend en ook je concurrenten zitten niet stil.

Het updaten van oude blogs is een belangrijk onderdeel van die doorlopende optimalisatie.

Reden 5. Shareable maken van je content

Meer lezers voor je blogs wordt mogelijk als je ze shareable maakt. Daarmee wordt bedoeld dat je het aantrekkelijk maakt om het artikel te delen.

Blogs die veel gedeeld worden, krijgen meer inkomende links en daardoor vaak een hogere positie in zoekmachines.

Dat resulteert in meer bezoekers voor jouw website.

Maak shareable content voor een groter bereik.

Waarom zou iemand jouw artikel willen delen?

The New York Times Customer Insight Group heeft onderzoek gedaan naar de psychologische redenen dat mensen content van anderen delen.

Dit zijn, volgens dat onderzoek, de vijf belangrijkste redenen om iets te delen.

  1. 49% van de ondervraagden geeft aan informatie te delen om anderen te informeren over dingen die ze zelf belangrijk vinden, met de mogelijkheid daarbij de mening van anderen te beïnvloeden.
  2. Zichzelf profileren vindt 68% procent belangrijk als ze content delen.
  3. Online informatie delen is voor 78% een manier om in contact te blijven met mensen waarmee ze normaal gesproken geen contact zouden hebben.
  4. Voor 69% geldt dat ze artikelen delen om zichzelf het gevoel te geven meer met hun omgeving bezig te zijn.
  5. Maar liefst 84% wil met hun deel-acties initiatieven en merken ondersteunen die ze belangrijk vinden.

Doet jouw concurrentie dit? Waarschijnlijk niet

Door je content te verversen, kun je jouw website nog aantrekkelijker maken voor je potentiële klanten. Het heeft dus flink wat voordelen.

Zeker als je weet dat je concurrenten dit zeer waarschijnlijk niet doen. Benieuwd of je concurrenten dit doen? Check of en hoe vaak je concurrenten content bijwerken met Ahrefs Site Explorer.

Ga jij ook aan de slag met oude content updaten?

Guido

Als je hulp nodig hebt bij het opzetten of optimaliseren van je website, dan is Guido de persoon die je daarbij kan helpen. Hij geeft tips en adviezen om ervoor te zorgen dat jouw website er tiptop uitziet en de juiste doelgroep aantrekt.