Terug naar blog

7-07-2020 | Leestijd: 8 min.

Zo maak je de beste productfoto's voor je website

Fotografie werd vroeger vaak als een stoffige hobby gezien, maar tegenwoordig lijkt bijna iedereen er mee bezig te zijn. Alleen al als je Instagram opent zie je duizenden foto’s voorbijkomen die allemaal met een bepaald idee gemaakt zijn.

In dit blogartikel geef ik wat tips en tricks die het maken van productfoto’s voor je website gemakkelijker maken.

De instellingen van een fotocamera.

Eigenschappen die een fototoestel moet hebben

Er zijn verschillende soorten camera’s. Spiegelreflexcamera’s hebben een spiegelsysteem en verwisselbare lenzen. Door het spiegelsysteem bekijk je het onderwerp via een spiegel door je lens. Deze camera’s worden vaak gebruikt door fotografen of mensen die als grootste hobby fotografie hebben.

Voor de huis-tuin-en-keukenfotograaf bestaan er systeemcamera’s. Hier kunnen de lenzen van vervangen worden, maar de camera zelf werkt vrijwel automatisch. Het is wel handig om een camera te gebruiken waar je de basisinstellingen van kunt aanpassen.

Verder zijn er 3 functies binnen een camera erg belangrijk:

Diafragma: Het diafragma bepaalt hoe ver de lens van de camera open staat en hoeveel licht er dus binnenvalt. Een laag diafragmawaarde betekent een grote opening (veel licht) en een hoog diafragmagetal een kleine opening (weinig licht).

Ook regelt het diafragma de scherptediepte. Een kleinere opening (hoog diafragmagetal) betekent een groter scherptedieptegebied en een grote opening (laag diafragmagetal) een klein scherptedieptegebied.

Sluitertijd: De sluitertijd is verantwoordelijk voor de klik die je hoort wanneer je een foto maakt. De sluitertijd wordt aangegeven in fracties per seconde. Overdag heeft de camera niet meer dan een seconde nodig om een foto te maken. De sluitertijd kan dus staan op 1/250 of 1/1000 van een seconde.

Fotografeer je bij weinig licht of schemer dan heb je een lange sluitertijd nodig om een foto te maken. Met de sluitertijd kun je ook zorgen dat beweging haarscherp (korte sluitertijd) of juist vervaagd (lange sluitertijd) wordt vastgelegd.

ISO: De iso-waarde bepaalt de lichtgevoeligheid van de camera. Bij een lage iso-waarde (100) is de camera minder gevoelig voor licht dan wanneer je een hoge iso waarde (1600) hebt ingesteld. Je hebt dus meer licht nodig bij een lage iso waarde en minder licht voor een hoge iso waarde. Let wel op dat een hoge iso waarde kan zorgen voor ruis in de foto.

De meeste mobiele telefoons zijn ook voorzien van een prima camera. Door deze lens krijg je hetzelfde effect als wanneer je het diafragma aanpast op een spiegelreflex- of systeemcamera. Een object kan op deze manier uitgelicht worden. Op een telefoon kun je de iso en diafragma waardes meestal niet zelf instellen, deze worden voor je ingesteld.

Buiten fotograferen

Wanneer je buiten fotografeert zijn er verschillende dingen waar je mee rekening moet houden. Zo is er vaak veel licht aanwezig. Als je een camera hebt waarvan je de instellingen kunt aanpassen, is het daarom belangrijk om een lage iso waarde te kiezen (bijv. 100 of 200).

Ook kun je spelen met de sluitertijd. Deze bepaalt hoeveel licht de lens binnen laat. Hierdoor kan het beeld dus ook onder- of overbelicht worden. Verder is het nadeel aan buiten fotograferen dat je altijd met andere invloeden te maken hebt. Of de zon er wel of niet is, of het bewolkt is, er wind staat etcetera. Dit zijn allerlei aspecten die een foto kunnen beïnvloeden.

Binnen fotograferen

Binnen fotograferen is de meest consistente vorm van fotografie. Wil je bijvoorbeeld een serie van productfoto’s maken die allemaal exact hetzelfde belicht zijn, dan kun je dit beter binnen doen in plaats van buiten. De foto’s wijken anders erg van elkaar af.

Binnen is er altijd wel minder licht aanwezig en dus moet je kiezen voor een hogere iso waarde. Een waarde van 400 is voor binnen prima.

Mocht je echt veel productfoto’s willen maken, dan is het belangrijk dat je verschillende lampen (studio led) koopt om zo elke keer dezelfde omgeving te creëren.

Aan de slag met productfoto’s

Bij productfotografie moet je op een aantal dingen letten. Denk aan de achtergrond die je gebruikt, uiteraard de instellingen van je camera en hoe je het toestel positioneert. Ik licht ze hieronder even toe:

Kies de juiste achtergrond

Wanneer je een product fotografeert wil je een lege achtergrond hebben, zodat het zo goed mogelijk tot zijn recht komt. Een lege witte muur werkt vaak beter dan een druk behang. Ook in de instellingen van de camera kun je hiermee verschillende dingen doen.

Mocht je het object toch liever voor een drukke achtergrond zetten, dan is het belangrijk dat je het diafragmagetal laag houdt (bijvoorbeeld 1.8). Hierdoor is het product scherp en de achtergrond wazig, waardoor deze niet te afleidend wordt.

Pas je instellingen aan

Ik benoemde het hierboven al, maar mocht je toch een drukke achtergrond gekozen hebben, zet dan het diafragma van je camera laag zodat het niet te prominent in beeld komt. Wanneer je binnen fotografeert is een iso van minstens 400 nodig, wanneer je buiten fotografeert is 100 of 200 voldoende.

Kies een goede positionering

Bij productfotografie is de compositie ook erg belangrijk. Je wilt het object zo goed mogelijk uitlichten en dit kan alleen met een goede compositie. Je kunt het object prima in het midden zetten, zodat het op deze manier de volledige aandacht trekt en je alle hoeken prima kunt zien.

Wanneer je vaker foto’s wilt maken van producten voor je website, is het handig om een spiegelreflex- of systeemcamera met verwisselbare lenzen aan te schaffen. Voor productfotografie wordt vaak een 50 mm lens of een 24 mm lens gebruikt. Deze lenzen bepalen dus al vooraf hoe groot het beeld gaat worden. Je kunt hiermee niet in- of uitzoomen.

Ik raad je ook aan om een statief aan te schaffen waar je de camera op kunt plaatsen. Zo blijft de afstand altijd gelijk en creëer je dus een consistentie in je foto’s.

Mocht je altijd hetzelfde licht willen hebben in je foto’s, dan is het belangrijk dat je een studiolamp aanschaft. Deze lamp zorgt voor licht, zelfs wanneer het donker is op de plaats waar je gaat fotograferen.

Een aantal voorbeelden

Tijd voor de praktijk. Ik ben naar buiten gegaan om je te laten zien hoe je productfoto’s maakt én met welke instellingen en materialen.

Voor het bewerken van de foto’s heb ik het programma Lightroom gebruikt, maar je kunt hiervoor elk fotobewerkingsprogramma gebruiken dat je zelf fijn vindt.

Originele productfoto van een camera, die nog niet bewerkt is.

Originele foto / ISO 200 / Diafragma 5.0 / Sluitertijd 1/400Voor deze foto heb ik mijn spiegelreflexcamera gebruikt met een kitlens (18-55 mm lens) erop.

Zelf productfoto's maken. Een voorbeeld van een bewerkte foto van een fotocamera.

Dit is dezelfde foto, alleen bewerkt. Ik heb om te beginnen de foto bijgesneden, zodat de camera in het midden staat. Daarna heb ik het contrast verhoogd, zodat de kleuren in de achtergrond en de details in de camera meer naar voren komen. Tenslotte is de helderheid van de foto verhoogd, omdat het origineel vrij donker was.

Nog onbewerkte foto van een schuin liggende fotocamera.

Originele foto / ISO 200 / Diafragma 2.2 / Sluitertijd 1/800
Voor deze foto heb ik mijn spiegelreflexcamera gebruikt met een 50 mm lens.

Bewerkte foto van een schuin liggende fotocamera.

Eigenlijk heb ik deze foto op dezelfde manier bewerkt als de vorige, alleen is het contrast iets verhoogd. De helderheid heb ik juist iets naar beneden bijgesteld, omdat de foto van zichzelf al vrij licht was. Ook heb ik wat highlights en schaduwen toegevoegd.

Het verschil tussen deze twee foto’s is overduidelijk. Het diafragma van deze foto, dat de scherptediepte bepaalt, is veel meer aanwezig door de 50 mm lens die ik hiervoor heb gebruikt. De details van de camera worden zo nog duidelijker.

Het leuke aan productfotografie buiten is dat je echt profijt hebt van de omgeving waarin je staat. Dit zorgt voor creatieve uitingen. Kijk maar eens mee:

Originele foto / ISO 400 / Diafragma 2.2 / Sluitertijd 1/4000
Voor deze foto heb ik mijn spiegelreflexcamera gebruikt met een 50 mm lens.

Een onbewerkte productfoto van een flesje parfum.

Dit parfumflesje is een voorbeeld van een creatieve uiting. De bloemen op de achtergrond zorgen voor een speels effect en je denkt meteen dat de parfum naar bloemen ruikt. Het is belangrijk om dit soort simpele kenmerken in de achtergrond mee te nemen in het maken van de foto.

Nabewerkte productfoto van een parfumflesje.

Bij het bewerken van de foto heb ik geprobeerd het beeld nog wat frisser te maken, zodat een consument in één oogopslag ziet dat het om een fris, lenteachtig parfum gaat.

Ik heb de foto eerst weer bijgesneden, zodat het flesje volledig in het midden staat. Verder heb ik het contrast aangepast en er wat meer schaduw aan toegevoegd, zodat de bloemen op de achtergrond een versterkend fel effect creëren.

Bij een drukke achtergrond is het, zoals ik eerder al aangaf, belangrijk dat je diafragmagetal zo laag mogelijk houdt. In dit voorbeeld heb ik echter voor een wat hoger diafragma van 2.2 gekozen. De achtergrond voegt namelijk echt iets toe aan de foto, maar is op deze manier niet te afleidend van het product zelf.

Productfoto’s hoeven vaak niet extreem bewerkt te worden. Een paar kleine aanpassingen in het contrast, de helderheid, schaduwen en highlights kunnen al zorgen voor een groot verschil. Zo ziet je foto er met deze kleine aanpassingen een stuk professioneler uit.

Nina

Nina weet als designer en illustrator als geen ander hoe je jouw website visueel perfect laat aansluiten op wie je bent en wat je doet. Deze kennis deelt ze maar al te graag via onze blogs!