Vijf WordPress SEO functies die je waarschijnlijk niet gebruikt

logo
door: Guido 07-05-2015| Leestijd: 9 minuten| Categorie: Wordpress

WordPress SEO van Yoast is de populairste SEO plug-in voor WordPress. Haal jij alles uit WordPress SEO? SEO staat voor Search Engine Optimization; het optimaliseren van je site voor zoekmachines.

Nou gaan zoekmachines zich steeds meer gedragen als ‘gewone’ bezoekers van je site. Dus wat je eigenlijk doet, is je site optimaliseren voor je bezoekers.

Als je bezoekers de site goed kunnen bekijken, dan kan een zoekmachine dat zeker. Hier vijf functies die je waarschijnlijk niet gebruikt.

Als je WordPress gebruikt, is de kans groot dat je voor SEO gebruik maakt van de plug-in WordPress SEO van Yoast.

Omdat deze plug-in best wat ingewikkeld kan zijn, is de kans groot dat je niet alle mogelijkheden benut. In dit artikelen bekijken we vijf functies in de WordPress SEO plug-in van Yoast, die je waarschijnlijk niet gebruikt… maar die wel heel nuttig zijn.

De zoekmachine-optimalisatie plug-in WordPress SEO door Yoast.

Bekende functies van Yoast WordPress SEO

Als je WordPress SEO hebt geïnstalleerd, krijg je in de backend van WordPress automatisch onder elke pagina en post een veld waarin je instellingen van WordPress SEO kunt aanpassen voor die betreffende pagina.

Hier vind je direct de mogelijkheid om de titel en de omschrijving (description) van de pagina aan te passen . Deze functies van WordPress SEO worden het meest gebruikt.

Een titel van je artikel kan geweldig zijn, maar is voor zoekmachines soms te lang of bevat niet de juiste woorden.

In WordPress SEO kun je eenvoudig titel en description voor je pagina optimaliseren voor zoekmachines.

In Yoast WordPress SEO kun je per pagina eenvoudig alleen de titel voor zoekmachines aanpassen. Daarnaast kun je een beschrijving toevoegen voor de pagina, die in de zoekresultaten wordt getoond. Deze functie is er ook voor Facebook.

In de pagina-instellingen van de plug-in vind je een tabje ‘Social media’. Ook deze functie wordt regelmatig gebruikt.

Hier kun je voor social media een aparte titel en omschrijving opgeven. Ook een specifieke afbeelding die je via social media wilt delen, kun je hier opgeven.

Door de titel en omschrijving specifiek voor social media aan te passen, kun je de doelgroep daar beter aanspreken.

Doe je dat niet, dan kiest Facebook zelf een afbeelding van je pagina. Dat is niet altijd erg, maar met deze plug-in krijg je wel meer controle over hoe je bericht op social media wordt weergegeven.

Vijf functies die je waarschijnlijk niet gebruikt

Om je zoekmachine optimalisatie te verbeteren is het slim alle functies die Yoast biedt naar volle waarde in te zetten. Gebruik daarvoor deze volgende vijf functies.

1. Focus keyword instellen

In het plug-in venster, waar je ook de titel en de description kunt wijzigen, vind je ook een optie voor het opgeven van een ‘focus trefwoord’.

Hiermee kun je bepalen wat het belangrijkste keyword, of zogenaamde longtail keyword is. Een longtail keyword bestaat uit meerdere woorden.

Met het instellen van een "focus trefwoord" kun je bepalen hoe je pagina scoort voor dat betreffende zoekwoord.

De beoordeling die WordPress SEO van je pagina maakt, houdt dan rekening met de optimalisatie van je pagina voor het opgegeven focus keyword.

Gaat je artikel bijvoorbeeld over WordPress SEO, dan kun je deze twee woorden opgeven bij “Focus trefwoord”.

De plugin zal dan beoordelen of dit niet te veel of te weinig op de pagina voorkomt, en of je zo slim bent geweest om de woorden ook in de titel, bij afbeeldingen en in de omschrijving te gebruiken.

Het resultaat vind je onder het tabblad “Pagina-analyse”.

2. Permalinks en Redirects wijzigen

In WordPress SEO vind je onder de permalink-instellingen een aantal functies die handig voor je kunnen zijn. Met deze optie kun je de URL van berichten en pagina’s aanpassen.

Je hebt dan een paar handige mogelijkheden.

Zo kun je automatisch zogenaamde stopwoorden uit de URL laten verwijderen. Woorden als ‘in’, ‘op’ en ‘en’ voegen meestal niets toe aan de URL.

Het maakt je URL onnodig lang en zoekmachines zien dit soort woorden liever niet terug in de paginalink, omdat ze afleiden van het hoofdonderwerp van je pagina.

Met één vink haal je stopwoorden automatisch uit de URL van je pagina's en berichten.

Je kunt hier ook de functie inschakelen voor het forwarden van lelijke of onjuiste URL’s naar de juiste, geoptimaliseerde URL.

Hiermee voorkom je dat bezoekers een 404-pagina te zien krijgen en zien ze gewoon de juiste pagina in beeld.

Dat kan heel handig zijn als bijvoorbeeld een andere site een foutje heeft gemaakt in de link naar jouw site, of nog een oude link heeft opgenomen.

Bezoekers komen dan toch uit op de pagina die ze verwachten.

Een typefout is zo gemaakt. Door de functie voor het doorsturen van lelijke URL's in te schakelen, voorkom je dat bezoekers een 404-pagina te zien krijgen.

Heb je een webshop en gebruik je unieke toevoegingen aan je URL om verkeer en verkopen te volgen? Dan kun je deze functie het best uitgeschakeld laten, omdat je daarmee je controlesysteem om zeep helpt.

Per pagina kun je in WordPress SEO een 301-redirect instellen.

Per pagina kun je bovendien een forward instellen naar een andere pagina.

Dit kan handig zijn als je lang geleden een prachtig artikel hebt geschreven over een bepaald onderwerp, en inmiddels een nieuw artikel met nieuwe informatie hebt geschreven.

Als je oude artikel nog veel bezoekers krijgt, kun je ze direct forwarden naar het nieuwe artikel.

3. XML-sitemaps genereren

Het toevoegen van een sitemap aan je website is altijd een goed idee. Het geeft bezoekers en zoekmachines inzicht in de structuur van je site.

Door deze structuur in een XML-bestand te zetten, geef je zoekmachines eenvoudig toegang tot deze structuur, waardoor ze beter in staat zijn al je content te vinden.

WordPress SEO genereert zo’n XML-sitemap automatisch en zorgt voor updates van dit bestand, zodra je nieuwe pagina’s of artikelen aan je WordPress website toevoegt.

Als je gebruik maakt van bijvoorbeeld Google Search Console (voorheen Webmaster Tools), dan kun je daar een XML-sitemap indienen.

Eenvoudig inschakelen van het genereren van XML-sitemaps in WordPress SEO van Yoast.

Plaats je vaak nieuwe artikelen? Dan is het natuurlijk handig als je dat niet steeds handmatig hoeft te doen. WordPress SEO kan de sitemaps automatisch indienen bij Google en Bing.

Zo help je zoekmachines om snel je nieuwe content te vinden.

De plug-in kan zelf alle sitemap-wijzigingen automatisch doorgeven aan Search Console. Dat bespaart je veel tijd, en zorgt dat zoekmachines snel op de hoogte zijn van nieuwe content.

Alle XML-instellingen vind je in WordPress backend bij het menu-item ‘SEO > XML Sitemaps’.

Hier kun je ook inschakelen welke categorieën of soorten artikelen je wilt toevoegen aan je sitemap, en of de plug-in ook Ask.com en Yahoo moet informeren over wijzigingen in de sitemap.

4. Breadcrumbs toevoegen

Hoewel broodkruimels in sprookjes niet altijd het gewenste effect hebben, zijn ze op je website wel onmisbaar. In het verlengde van de sitemap, geven ze de structuur van je site visueel weer.

Onze site maakt ook gebruik van een kruimelpad. Je vindt ze op elke pagina. Met name op de pagina’s onder ‘Klantenservice’, waar veel content in verschillende categorieën terug te vinden is, kun je met deze breadcrumbs heel makkelijk navigeren.

Kijk je bijvoorbeeld op de WordPress Klantenservice pagina, dan zie je onder het logo heel duidelijk het kruimelpad navigatiemenu.

Met breadcrumbs zien je bezoekers precies waar ze op je website zijn en hoe de structuur is opgebouwd.

Ook zoekmachines kunnen via de links die bij dit navigatiemiddel horen, eenvoudig opmaken welke artikelen bij elkaar horen en ze koppelen aan een bepaald onderwerp of keyword.

In het bewerk-venster van een artikel of pagina vind je bij de WordPress SEO instellingen onder het tabblad ‘Geavanceerd’ de mogelijkheid om de titel van de broodkruimel aan te passen.

Meestal is dat niet nodig, maar het geeft je, net als bij de titel voor Facebook, meer controle.

5. Bulk wijzigen van titels en descriptions

Ben je door dit artikel enthousiast geworden over WordPress SEO? Dan wordt het toevoegen van titels en omschrijvingen voor al je pagina’s een hele klus.

Elke pagina en elk artikel afzonderlijk openen, titel en omschrijving toevoegen, en weer opslaan.

Voeg snel een titel en omschrijving toe aan meerdere pagina's.

Als je veel blogs en pagina’s hebt, dan is er geen beginnen aan. Toch schiet de plug-in je ook hier te hulp.

WordPress SEO van Yoast geeft je namelijk de mogelijkheid om in bulk titels en omschrijvingen toe te voegen aan je pagina’s.

Bonus: Pagina’s verbergen voor zoekmachines

Er is nog een functie die je waarschijnlijk niet gebruikt; het verbergen van pagina’s en artikelen voor zoekmachines.

Het klinkt misschien gek dat deze functie in een SEO plug-in zit. Toch is het heel logisch.

Van sommige pagina’s wil je misschien liever niet dat ze in Google worden weergegeven. Als je een leuke actie hebt, exclusief voor lezers van je nieuwsbrief, dan kun je een (tijdelijke) pagina aanmaken met meer informatie.

Omdat je deze actie niet aan de hele wereld bekend wilt maken, is het handig als Google deze niet opneemt in de zoekresultaten.

In de paginabewerker vind je onder het tabblad ‘Geavanceerd’ de mogelijkheid om de ‘Meta Robots Index’ te wijzigen naar ‘noindex’.

Per pagina kun je instellen of deze door zoekmachines mag worden opgenomen in de zoekresultaten.

Google, Bing en de meeste andere zoekmachines volgen dit advies dan op, waardoor deze pagina’s niet worden weergegeven in de zoekresultaten van deze zoekmachines.

Het kan voorkomen dat sommige (kleinere) zoekmachines dit advies niet ter harte nemen. Het komt niet vaak voor, maar houd er wel rekening mee.

Conclusie

WordPress SEO is een veelgebruikte plug-in, terwijl de meeste opties en mogelijkheden van deze plug-in worden juist heel weinig gebruikt. Dat is jammer, want die opties maken het tot één van de beste WordPress plug-ins voor SEO.

Download onze SEO On Page Checklist

Optimaliseer jouw website voor conversie en een hogere positie in Google. Download de SEO on-page checklist in PDF en hang hem aan jouw prikbord.

logo
Over: Guido

Guido heeft een voorliefde voor WordPress en video. Logisch dat video’s over WordPress hem helemaal enthousiast maken. Hij schrijft, filmt, monteert en is daarnaast de vraagbaak voor de mensen van de Hosting2GO Helpdesk.