Terug naar blog

9-08-2022 | Leestijd: 4 min.

Website maken; zo bereid je jezelf voor

Een website maken is niet zo moeilijk. Zeker niet als je Sitebuilder gebruikt. Toch is een goede voorbereiding belangrijk. Ik neem de belangrijkste punten met je door waaraan je moet denken voordat je een website gaat maken.

De technische ontwikkelingen hebben het al zo makkelijk gemaakt, dat je in een handomdraai een mooie website maakt. Met een content management systeem en een goed template is je website zo af.

Wil je een echt goede website, dan moet je tijd besteden aan de voorbereiding.

Waarom wil je een website maken?

Er zijn op dit moment bijna 2 miljard websites online. Elke seconde komen er twee bij. Daarom is het belangrijk om te weten waarom jouw website bestaansrecht heeft. De eerste stap gaat daarom direct naar de basis.

Waarom wil je een website? Daar kunnen uiteenlopende redenen voor zijn.

Voor veel bedrijven is het een online visitekaartje; simpelweg online zijn om gevonden te worden. Dat is een legitieme reden. Ik zou dat wel zien als startpunt. Een website is een verlengstuk van je bedrijf.

Je website is meer dan een visitekaartje.

Anderen willen informatie of kennis delen via een website, of juist iets verkopen.

Het doel van je website bepaalt uiteindelijk je keuze voor hoe je de website maakt en hoe die eruit komt te zien.

Voor wie maak je de website?

De volgende vraag die je jezelf moet stellen is; voor wie is de website bedoeld. Wie is je doelgroep. Voor je deze vraag verkeerd begrijpt; je website is zeer waarschijnlijk niet voor je moeder of voor jezelf.

Ik daag je graag uit om eerlijk na te denken over de doelgroep van je website. Heb jij goede ogen, maar je doelgroep niet? Dan is jouw website, gemaakt voor jou, waarschijnlijk niet geschikt voor jouw doelgroep.

Ook al kun jij de tekst op je site goed lezen, voor je doelgroep is een groter lettertype waarschijnlijk beter.

Verplaats je in hun uitdagingen en wensen.

Wat is het doel voor de website (voor jou)

Natuurlijk mag je ook een beetje aan jezelf denken als je een website maakt. Net zoals de website een doel voor jouw doelgroep moet hebben, moet het ook voor jou iets betekenen.

Zo kan een goede website de uitstraling van je merk versterken, zorgen voor meer verkopen, je in contact brengen met (potentiële) klanten of kandidaten interesseren voor je vacatures.

Wat wil je bereiken met je website?

Wat moeten je bezoekers kunnen doen (welke functionaliteit heeft je website nodig)

Als bezoekers van je website hun doel succesvol moeten behalen, welke functionaliteit heeft je website dan nodig?

Hieronder vind je een lijst met de meest voorkomende website functionaliteiten.

  • Aanmelden nieuwsbrief
  • Agenda/beschikbaarheid bekijken
  • Bestellen
  • Contactformulier gebruiken
  • Contactgegevens bekijken
  • Downloaden van informatie/bestanden
  • Portfolio bekijken
  • Reserveren
  • Reviews lezen
  • Zoeken

Als je de doelen van je bezoekers weet, dan kun je vol vertrouwen een keuze maken uit de lijst met functionaliteiten.

Onze Sitebuilder heeft bijvoorbeeld veel van deze functies bijvoorbeeld al ingebouwd. Je kunt de functie eenvoudig op je websitepagina slepen en activeren. Makkelijker wordt het niet.

Hoe komt je website eruit te zien

Als je de functionaliteit hebt bepaald, kun je nadenken over hoe het eruit komt te zien.

Heb je al een huisstijl? Dan kun je die vaak overnemen op je website. Soms moet je misschien extra kleuren toevoegen of een compacte versie van je logo maken zodat het op een smartphone ook leesbaar is.

Je kunt daarnaast nadenken over de gebruiksvriendelijkheid van je website. Denk daarbij aan de opbouw van de pagina’s, contrast in kleuren en welke lettertypes voor websites geschikt zijn.

Start met het maken van een website met Sitebuilder.

Ook de navigatie op je website is een ander belangrijk punt. Hoe komen je bezoekers op de pagina’s die voor hun belangrijk zijn?

Welke inhoud heb je nodig

Over pagina’s gesproken; bedenk alvast welke pagina’s je nodig hebt om je bezoekers een duidelijk beeld van je bedrijf, producten of diensten te geven.

Die duidelijkheid geeft je met (voldoende) tekst, maar ook afbeeldingen en foto’s kunnen je helpen om je verhaal te vertellen.

Met klantverhalen of reviews kun je jouw boodschap extra kracht bijzetten. En door een blog toe te voegen, wordt je website beter vindbaar in zoekmachines.

Doorlopend verbeteren

Heb je de voorbereiding af en ga je de website bouwen? Denk dan ook alvast naar het vervolgtraject; het doorlopend verbeteren van je website. Zo wordt je site goed vindbaar en leer je jouw bezoekers steeds beter kennen.

Daarmee kun je jouw website steeds een beetje aanpassen en als effectief instrument voor je bedrijf inzetten.

Met Google Analytics of Statcounter kun je bijvoorbeeld bijhouden welke pagina’s van je website populair zijn. Met Hotjar krijg je inzicht in het gedrag van je bezoekers op die pagina’s. Doen ze daar wat je vooraf had verwacht.

Deze tools zijn te gebruiken in combinatie met Sitebuilder; de makkelijkste manier om je website te maken.

Tessa

Tessa zorgt er als UX/UI designer voor dat alle omgevingen van Hosting2GO zo gebruiksvriendelijk mogelijk zijn. Daarnaast creëert zij voor jou de beste templates in Sitebuilder!