Weggevertjes: de kracht en effectiviteit op je website

logo
door: Charlotte 04-08-2016| Leestijd: 7 minuten| Categorie: Marketing

Weggevertjes kennen we vooral van online goeroes. Met een gratis webinar, gratis podcasts (geluidsfragmenten) of een e-book, delen zij hun kennis in de hoop dat jij hun product afneemt. Tegenwoordig geven ook gerespecteerde bedrijven deze informatieve cadeautjes steeds vaker weg. Zij investeren veel tijd en energie in het delen van gratis kennis. Dat blijkt heel verstandig.

Weggevertjes betrekken de lezer bij jouw product. Incentives triggeren een bezoek naar de website, overtuigen tot het achterlaten van een e-mailadres en inspireren om over te gaan tot aanschaf. Het werkt dus. Jij kunt er ook mee aan de slag.

Waarom gratis werkt

Gratis gaat erin als zoete koek. Niet alleen bij Nederlanders. Het blijkt over de hele wereld een bewezen tactiek om met een incentive meer conversies te realiseren. Je laat jouw e-mailadres toch wat sneller achter, wanneer je er direct iets voor terugkrijgt.

Voorwaarde is wel dat de weggever informatief en waardevol is. Voor een gratis muismat bij een computer of een keycord bij de aanvraag van een offerte lopen we al lang niet meer warm. Bij bruikbare informatie is het een ander geval.

Weggevertjes helpen jouw mailinglijst uit te bouwen en laten het websitebezoek groeien.

Wanneer jouw gratis download belooft de bezoeker al een stukje op weg te helpen met zijn doelen en toekomstdromen, dan voelt de lezer zich onbewust verplicht iets terug te doen. Het achterlaten van een e-mailadres om die toekomstdromen na te jagen is dan opeens een minimale inspanning.


E-mailmarketing is een succesvolle vorm van een gratis weggevertje. Met een open ratio van gemiddeld 23 procent zorgt het voor leadgeneratie, branding en uiteindelijk verkoop.

Waar moeten weggevertjes staan?

Een incentive heeft alleen zin wanneer iemand er ook daadwerkelijk belangstelling voor heeft. Wanneer het om een mailing gaat, verstuur je die naar geïnteresseerden in jouw product. Heb je een e-book geschreven, plaats dat dan op een strategische plek op de website. Als het onderwerp stressreductie in zeven stappen is, plaats de inschrijving voor het e-book dan niet bij een blog dat inzicht geeft over het maximale halen uit jouw dag.

Er zijn nog vele andere manieren om een incentive op de website aan te bieden. Gebruik een plug-in van Add-in voor een pop-up scherm over jouw landingspagina, waarin je de lezer attendeert op de gratis weggever. Reclame maken via Facebook Ads, LinkedIn en AdWords is ook goed idee, omdat je deze advertenties op specifieke doelgroepen kunt richten.

Hoe geef je een goede weggever vorm?

Er zijn een paar vuistregels om goede weggevertjes in te richten, wat je ook maakt. Dat begint met een aansprekende kop. De ‘wat heb ik eraan’ moet direct duidelijk zijn. De lezer moet de urgentie van het downloaden of openen voelen.

Voorbeelden van een goede kop

  • Stressreductie in zeven stappen. Volgende week fit
  • Bereik nieuwe, lokale klanten: vier tips
  • Breek vandaag door met je bedrijf

Stimuleer je websitebezoeker met een goede titel bij je weggever, om over te halen tot downloaden.

Aantrekkelijke inhoud

De opbouw van de tekst moet in het voordeel van de lezer zijn. Houd hierbij rekening met gebrek aan tijd en voorkom informatieoverbelasting. De lezer wil in de eerste alinea eigenlijk de oplossing al vinden. De uitwerking van deze oplossing kan in korte alinea’s of bulletpoints worden uitgewerkt. Versterkt door passende beelden of een infographic. Een video of podcast is zo opgenomen met een goede telefoon en versterkt de inhoud direct.

Kies een passende call-to-action

Je werkt uiteindelijk toe naar een goede call-to-action: een oproep die de lezer ervan overtuigt actie te ondernemen. De hoogte prioriteit is hierbij altijd de verkoop van jouw product of dienst. Het aanvullen van het e-mailadressenbestand is hierbij altijd bijzaak, maar besteed er zeker aandacht aan. Het is een middel om de verkoop in de toekomst alsnog te beklinken.

Kies de juiste weggever

Bepaal welk gratis product je kiest. Dit kan een webinar zijn, videotraining, checklist, download, mailing, of een e-book bijvoorbeeld. Dit moet passen bij jouw bedrijf. Als schilder heb je bijvoorbeeld genoeg aan een handige checklist voor perfect schilderwerk. Een foodblogger kan juist gebruik maken van videobeeld. De heerlijke gerechten die je ziet, inspireren om het gerecht te bereiden of direct over te gaan tot de aanschaf van het kookboek.

Geef niet te veel kennis weg

Een vraag waar veel ondernemers mee kampen, is of ze niet te veel kennis gratis weggeven. Straks kan de lezer er zelf mee aan de slag en worden ze geen klant. Of nog erger in de ogen van veel mkb’ers: straks gaat de concurrentie ermee vandoor.

Bewezen is echter dat lezers jouw complete weggever niet eens lezen of helemaal bekijken. Het ontbreekt altijd aan tijd. Wanneer ze dat wel doen, kunnen ze geen moment vinden om er zelf mee aan de slag te gaan. Het blijkt in de waan van de dag namelijk vaak moeilijk om randzaken erbij op te pakken.

En daar zit precies de meerwaarde van incentive. De lezer heeft geen tijd en energie om er zelf mee aan de slag te gaan, het blijkt moeilijker dan hij dacht of het schiet er gewoon bij in. Wanneer hij een tijd later dan denkt: goh, daar moet ik toch nog eens iets mee doen, ben jij de eerste aan wie hij denkt. Een autoriteit op het gebied en iemand die hem verder kan helpen.

Waar zit de meerwaarde in jouw incentive? Breid je mailing lijst uit door het vragen van het e-mailadres in ruil voor het weggevertje.

Gratis voorbeelden van weggevers

Wij geven ook heel wat weg in dit blog. Zoals dit overzicht met middelen die je kunt inzetten als incentive.

  • Een videocursus op YouTube
  • Een online webinar
  • Een training op locatie
  • Een audiobestand, zoals een podcast waarin een autoriteit wordt geïnterviewd
  • Een fysiek cadeau per post
  • Een interessant blog
  • Een inhoudelijke en regelmatig terugkerende mailing
  • Een complete starterskit, zoals start een blog in 15 minuten
  • Een checklist
  • Downloadbaar werkboek of handleiding
  • Fun downloads, zoals kleurplaten voor volwassenen (wanneer je in de stressreductie zit)
  • Een management e-book
  • Een spiekbriefje

Gebruik de juiste tools

Voor een aantal gratis weggevertjes kennen wij ook de juiste tools. Maak een keuze en ga goed van start.

  1. E-mailmarketing
    Ga je aan de slag met e-mailmarketing, dan kun je gebruik maken van de gratis tool MailChimp of kies je voor Campaign Monitor of Aweber.
  2. Online Webinar
    Afhankelijk van je ambities heb je verschillende tools voor het geven van een online webinar. Tot tien personen volstaan Google Hangouts of Skype prima. Wil je het wat grootser aanpakken denk dan aan MegaMeeting of ClickWebinar.
  3. Infographic
    Een infographic maak je met wat creativiteit zelf in Illustrator. Ben je niet zo’n technisch tekenwonder, dan bestaan er ook wat online tools: Easel.ly en Piktochart.
  4. E-book
    Er bestaan een aantal mooie tools voor het delen van e-books. Zo kun je ze presenteren op Issuu of BookBaby.

Blijf jezelf verbeteren

Wij delen maandelijks onze kennis over bijvoorbeeld CMS, SEO, hosting, domeinen, e-mail en social media. Hiermee verbeter jij jouw website steeds weer en helpen we je om online verder te komen.

Schrijf je dus direct in voor onze informatieve mails en ontvang als eerste het laatste nieuws. Het is gratis.

Ontvang onze gratis weggevers in je mailbox
logo
Over: Charlotte

Charlotte is SEO tekstschrijver en online content creator, lekker creatief en to the point. Ze optimaliseert de vindbaarheid van bedrijven met de beschikbare zoekmachinetools, zodat zij zich online kunnen onderscheiden.