7 tips voor jouw contentstrategie + 1 slimme truc

logo
door: Guido 02-06-2016| Leestijd: 6 minuten| Categorie: Marketing

Het implementeren van een goede contentstrategie is misschien wel de allersnelste manier om de conversie op jouw website en social mediakanalen te verhogen.

Het creëert een verbinding met de doelgroep en laat zich makkelijk delen. Daarom zeven tips voor jouw contentmarketing en 1 truc voor de social media strategie.

Niets is frustrerender dan uren aan een blog knutselen dat vervolgens niet gelezen, geliket of gedeeld wordt. Gelukkig zijn er verschillende methoden en tips die de kans van slagen aanzienlijk vergroten. Ze helpen jouw content verspreiden en zorgen zelfs voor een verhoging van e-mailinschrijving, contactopnames en verkopen.

Tip 1: Weet wat je wilt bereiken

Zolang jij niet weet wat je wilt bereiken met jouw blog, hebben bezoekers vanzelfsprekend geen idee wat ze moeten doen. Voordat je fanatiek begint met het uitwerken van alle contentmarketing ideeën, doe je er dus goed aan eerst het doel te bepalen.

Wil je meer verkopen realiseren, telefoontjes ontvangen of likes op Facebook? Stuur hier op aan.

Ga direct aan de slag met jouw contentstrategie! Target je doelgroep met deze 7 tips en 1 slimme truc om aankopen in de winkelwagen te krijgen.

Tip 2: Weet wie de doelgroep is

Om het maximale uit jouw blog te halen, moet je weten wie jouw doelgroep is. Wanneer zij boven de veertig zijn, hoef je ze niet te benaderen op snapchat. Onderzoek waar ze jou wel willen zien en steek daar alle energie in.

Van persoon tot persoon

Probeer jouw doelgroep te verkleinen tot één persoon. Iemand die symbool staat voor de complete schare. Wil je bijvoorbeeld een groep tienermeisjes aanspreken, zet dan alle gemiddelden op papier. Hoe oud ze is, wat ze graag eet, wat ze voor kleding draagt, welke sport ze beoefent. Zo krijgt jouw doelgroep een gezicht. Dat praat makkelijker.

Na het ontwikkelen van de ijkpersoon of buyer persona, komt het gesprek makkelijker op gang en zullen volgers jouw verhalen sneller delen. Het voldoet aan wat zij interessant vinden.

Tip 3: De kop verkoopt

A confused mind always says no, zeggen marketeers al jaren. En zo is het ook. Wanneer de lezer niet verkocht is door de kop, zal hij jouw content nooit lezen en dus ook niet delen.

Een goede kop

  • Spreekt wensen en interesses aan
  • Benadrukt de belofte
  • Biedt een samenvatting van het artikel
  • Weet in 6 tot 9 woorden te overtuigen om verder te lezen
  • Verrast

Tip 4: Zorg dat je iets vertelt met je contentmarketing

Gekke tussenkop? Misschien. Je schrijft immers altijd om wat te vertellen, zul je denken. Toch staan er miljoenen artikelen en blogs online waar niemand iets aan heeft. Zorg er dus voor dat je iets vertelt en wat je doelgroep begrijpt.

In de huidige tijd met informatie in overvloed, respecteer jij de tijd van jouw lezers. Leer ze iets dat ze nog niet weten, geeft snelle tips of iets om over na te denken.

Bied binnen jouw contentmarketing veel positiviteit, waarmee je jouw lezer een goed gevoel geeft!

Tip 5: Bied een lekker gevoel met je contentstrategie

De beste manier om conversie te realiseren, is door een gevoel mee te geven. Bij voorkeur een positieve emotie. Wanneer de lezer zich eraan kan relateren en er blij van wordt, opgelucht, of meer ontspannen, dan wordt het bericht sneller gedeeld.

Een studie van de Universiteit van Pennsylvania wees uit dat berichten van de New York Times sneller worden gedeeld of zelfs viral gaan, wanneer ze een positief gevoel oproepen. Niet voor niets zetten media zoals het Algemeen Dagblad verhalen op Facebook over een geitjesdrieling met mini-truitjes. Nieuws is het nauwelijks. Toch roept dit vrolijke bericht op een frisse lentedag een geluksgevoel op. In totaal 6,6 duizend mensen vonden de post leuk.

Dit betekent overigens niet dat je binnen jouw contentstrategie altijd maar verhalen over lammetjes moet plaatsen. Artikelen waar mensen werkelijk iets aan hebben, leveren gelukkig ook een goed gevoel op. Wanneer je met tips of informatie direct aan de slag kunt, krijg je daar positieve energie van en zin om het meteen op te pakken.

Tip 6: Ben persoonlijk

Nederlandse fashionblogger Megin Mirsalehi, stijlicoon Miss Lipgloss en foodblogger Wat een Studentje Eet zijn zo bekend, omdat ze over hun persoonlijke leven schrijven. Het zit overal in verweven.

Hetzelfde geldt voor de jonge vloggers met duizenden YouTube-volgers, denk aan Enzo Knol. Ze delen persoonlijke overwinningen, zoals Linda de Mol die altijd eerlijk is over haar gevecht met gewicht. Het maakt haar sympathiek. Haar magazine sloeg direct aan en is nog steeds een van de best lopende bladen in Nederland.

Zorg dus voor een persoonlijke sfeer rondom jouw verhalen waar de doelgroep zich mee kan identificeren. Dat maakt ieder verhaal geschikter om te lezen en te delen.

Tip 7: Niet wat maar waarom

In veel verhalen wordt binnen contentmarketing uitgelegd wat het is, hoe het werkt en waar je het kunt verkrijgen. Het belangrijkste onderdeel wordt daarbij overgeslagen: want waarom heb je het nodig?

‘Je hoeft op deze manier nooit meer de ramen te wassen, je bespaart geld, je haalt meer websiteverkeer binnen.’ Daar zit de emotie in. Het maakt de waaroms veel belangrijker dan alle andere vragen. Vertel ook waarom jij er zo’n goed gevoel bij hebt of waarom jij ermee begonnen bent.

De kunst van je social media strategie is om mensen sociaal te laten betalen om je interessante content te kunnen lezen.

De Joker: Sociaal betalen

Je kunt bezoekers en delers ook ‘afkopen’. Plaats een widget op de website waarmee lezers toegang krijgen tot jouw content door sociaal te betalen. Dit betekent dat ze verhalen alleen volledig kunnen inzien wanneer ze de content delen via Facebook, Twitter, LinkedIn of Google+. Er zijn verschillende manieren waarop je het kunt inzetten voor jouw blog.

Verwacht absoluut meer bezoekers op jouw artikelen en een stijging in het aantal mensen dat jouw naam voorbij ziet komen op social media. Verwacht alleen niet dat zij per se een emotie hebben bij jouw product of trouw zijn aan jouw merk. Feitelijk heb je de bezoekers ingekocht.

Sociaal betalen biedt een mooie basis om met jouw social media strategie te starten. Een lange adem, met bovenstaande tips inbegrepen, is vereist voor garantie tot succes. Door ze naast elkaar in te zetten, creëer je het vliegwiel waarnaar jij op zoek bent bij de start van een succesvol blog en contentmarketing.

Een goed begin

Start vandaag nog een eigen blog met een gedegen contentstrategie. Ga aan de slag met onze tips én… WordPress Hosting. Een goed begin is per slot van rekening het halve werk!

Start je contentstrategie met WordPress Hosting
logo
Over: Guido

Guido heeft een voorliefde voor WordPress en video. Logisch dat video’s over WordPress hem helemaal enthousiast maken. Hij schrijft, filmt, monteert en is daarnaast de vraagbaak voor de mensen van de Hosting2GO Helpdesk.