Je website indexeren doet Google eigenlijk automatisch. Je kunt dit proces wel versnellen. Ontdek hoe je dit zelf kunt doen.
De technologie achter de zoekmachine is zo geprogrammeerd dat het dagelijks op zoek gaat naar nieuwe webpagina’s. Dat wordt ‘crawlen’ genoemd.
Google beoordeelt nieuwe pagina’s op basis van meer dan 200 punten, zoals zoekwoorden en synoniemen, URL, de kwaliteit van de website en PageRank. Vervolgens kent Google de pagina een waarde toe en plaatst hem in hun index.
Zodra iemand een zoekopdracht ingeeft, antwoordt Google met de pagina die het beste antwoord geeft op de vraag in de zoekopdracht.
Inhoudsopgave
Hoe werkt Google
Wil je precies weten hoe dat in zijn werk gaat? Google legt het zelf uit in een video met de toepasselijke naam ‘How Google Search Works’.
Als Google je pagina dus niet kent of niet ziet, ben je eigenlijk niet zichtbaar. Dan komen bezoekers niet op een organische manier op jouw website terecht.
Je kunt natuurlijk wachten totdat een zoekmachine eindelijk aan jouw website toekomt (dat kan wel tot 30 dagen duren), maar een handje helpen met dat indexeringsproces werkt sneller. Deze blog tipt je hoe je dat doet.
Voordat ik je hierin meeneem, wil ik duidelijk maken dat dit artikel niet gaat over ‘ranking’. Ofwel, hoe je hoger in de zoekresultaten kunt komen.
Kijk even naar onze andere blogs in de categorie SEO en marketing om te ontdekken wat je kunt doen om hoger te ranken in zoekmachines.
Wanneer (opnieuw) indexeren?
Er zijn drie redenen om je website te laten indexeren:
- Je website is volledig nieuw en nog niet geïndexeerd.
- Een aantal pagina’s van je website zijn aangepast of je hebt pagina’s toegevoegd. Hierdoor is een deel van je website wel al geïndexeerd, maar een deel niet.
- Je nieuwe webpagina’s worden niet snel genoeg geïndexeerd.
Natuurlijk heb je zelf geen invloed op het indexeringsproces, maar je kunt Google wel helpen om je nieuwe of gewijzigde pagina’s sneller te vinden. Voordat je hiermee aan de slag gaat, is het belangrijk dat je website technisch klopt en Google-vriendelijk is ingericht. Is dat het geval?
Een checklist:
- Je biedt bezoekers de informatie die ze zoeken. Er staat duidelijk wat je product of dienst inhoudt en hoe je verkoopproces verloopt. Met andere woorden, je beantwoordt zo veel mogelijk vragen die potentiële klanten zouden kunnen hebben.
- Je doet niet aan keywordstuffing (te veel zoekwoorden in een tekst proppen) en cloaking (inhoud die je bezoekers zien, verschilt van de datgene wat je aan zoekmachines presenteert), maakt geen gebruik van lijsten met zoekwoorden en je website bevat geen pagina’s die uitsluitend bedoeld zijn voor crawlers. Google beschouwt dit allemaal als misleidend. Om die reden kan Google besluiten dergelijke pagina’s (en complete websites!) te negeren.
- De techniek is uitstekend en je pagina’s laden snel.
- Er zijn geen ‘crawl blocks’ of ‘noindex tags’ die het zoeken en indexeren belemmeren.
- De navigatie en het gebruik van je website is eenvoudig en gebruiksvriendelijk. Bezoekers krijgen snel de informatie die ze zoeken.
- Je hebt een duidelijke interne linkstructuur, zodat bezoekers snel begrijpen hoe je website is opgebouwd. Bovendien heb je gecontroleerd dat elke pagina intern naar een andere pagina linkt en dat ze goed werken.
- Andere websites linken naar jouw site (backlinks).
5 manieren om je website sneller door Google te laten indexeren
1. Aanmelden in Google Search Console
Google Search Console is de opvolger van Google Webmastertools. Hier meld je jouw website aan door de URL door te geven. Je kunt er een enkele URL aanmelden, maar ook alle onderliggende pagina’s laten indexeren of afzonderlijke pagina’s toevoegen.
Houd er rekening mee dat er een limiet geldt van 10 complete URL’s per maand of 50 afzonderlijke pagina’s per maand. Om een URL toe te kunnen voegen, maak je een account aan binnen de Google Search Console software.
Heb je al een Google-account, dan kun je die makkelijk aan elkaar koppelen. Log in met je vertrouwde gegevens en meld daarna je website aan voor indexatie.
2. XML-sitemap maken
Een XML-sitemap zorgt voor een zoekmachinevriendelijke versie van je website. Dit is een overzicht van alle pagina’s waaruit de website bestaat. Hierin komen alle pagina’s uit het hoofdmenu terug, net als de submenu-pagina’s, landingspagina’s of blogartikelen die je website bevat.
In Content Management Systemen (CMS) als WordPress of Joomla is het niet per se nodig om afzonderlijk een XML-sitemap te creëren (het gebeurt automatisch), maar ik raad het toch aan.
Zo’n XML-sitemap is als het ware een plattegrond. Zoekmachines hoeven dan minder moeite te doen om je pagina’s te vinden.
Gebruik je een ander CMS of wil je de sitemap toch graag handmatig aanmaken? Gebruik dan een tool zoals XML-Sitemaps.
Je creëert op die manier een URL voor de XML-sitemap. Die URL kun je aanmelden in Google Search Console, waarmee je het voor de zoekmachine gemakkelijker maakt om snel je website te indexeren.
3. Google Analytics installeren
Google Analytics is een geavanceerd analyse-pakket van Google, waar je net als bij de Google Search Console eenvoudig een account aanmaakt. Je kunt je Google-account gebruiken, zodat je de beide accounts aan elkaar kunt koppelen.
Google legt je online in een aantal praktische stappen uit hoe je Google Analytics installeert. Met je account kun je vervolgens de webtrackingcode implementeren.
Daarna kun je aan de slag met Analytics om er wegwijs in te worden. Google heeft een uitgebreid artikel gepubliceerd waarin je meer leest over de navigatielinks, accounts, rapportnavigatie, segmenten, rapporttabbladen, grafiekweergaven en de weergave van gegevenstabellen.
Gebruik je Sitebuilder? Dan kun je Google Analytics eenvoudig toevoegen via de website-instellingen.
Er is een kans dat Google Analytics wordt verboden. Ontdek waarom en welke Google Analytics alternatieven er zijn.
Een minder voor de hand liggende bruikbare tip om je website sneller te laten indexeren is social media gebruiken. Zoekmachines indexeren het volledige internet, inclusief je social media accounts.
Met name Twitter, Facebook, LinkedIn en Pinterest zijn belangrijk. Links op deze platformen worden door Google gezien en gevolgd.
Zorg er daarom voor dat je in de verschillende accounts een vermelding opneemt naar de juiste URL van je (nieuwe) website. Daarmee kun je het indexeren door Google eenvoudig versnellen.
Deel je content
Vervolgens is het verstandig om regelmatig content te verspreiden via je sociale media-kanalen.
Deel bijvoorbeeld artikelen die je publiceert op je eigen blog en laat je bezoekers weten dat er een nieuw product aan je assortiment is toegevoegd.
De zoekmachine krijgt dan vanuit de sociale media kanalen door krijgt dat er nieuwe content beschikbaar is.
Zo heb je zelf invloed op de snelheid waarmee de zoekmachine jouw specifieke nieuwe pagina’s (productpagina’s of blogs) indexeert.
5. Linkbuilding
Zoals Google uitlegt in de video (Hoe werkt Google?, zie hierboven) zien ze een website waar veel naar gelinkt wordt als een hogere autoriteit.
Via social media accounts kun je zorgen voor externe links, maar er is meer mogelijk. Met een linkbuilding strategie werk je bewust aan de groei van het aantal links naar jouw website.
Je kunt dat doen door superrelevante content te maken die je klanten, volgers of fans uit eigen beweging delen.
Dat is een ‘gratis’ vorm van linkbuilding. Gratis is hier een relatief begrip, want je zult echt moeten onderzoeken wat je doelgroep wil, welke vragen ze hebben en welke trends relevant zijn.
Vervolgens zorg je voor kwalitatieve content: o.a. goed geschreven, SEO-vriendelijke teksten, blogs, prachtige afbeeldingen, infographics, productfoto’s, animaties en video.
Actief op zoek naar links
Daarnaast kun je ook betalen voor links. Bijvoorbeeld door op een platform een (ook weer) kwalitatief blog, artikel, video, etc. te plaatsen.
Zoek dan een platform dat van zichzelf al een hoge autoriteit heeft.
Linkbuilding is een vak apart. Specialisten zoeken uit waar links naar jouw website het meeste opleveren en welke betaalbaar zijn.
Dit laten uitzoeken door een professional scheelt je veel tijd en misschien ook wel geld.
Want sommige platformen die betaalde linkbuilding accepteren, vragen behoorlijke bedragen.
Andere zoekmachines
Google heeft nog altijd veruit het grootste marktaandeel wat zoekopdrachten betreft. Dat neemt niet weg dat er ook alternatieven beschikbaar zijn, waarvan Bing de grootste is.
Zeker nu Bing en ChatGPT steeds verder geïntegreerd raken.
Als je dan toch een XML-sitemap hebt gemaakt, meldt je website ook daar aan. Dat kan via Bing Webmaster Tools.
Het toevoegen van je XML-sitemap gaat op een vergelijkbare manier als bij Google.
Extra: 3 SEO-tips voor een uitstekende basis
Google indexeert je website sneller, als je mijn 5 tips toepast.
Vaak begin je pas met indexeren als je hele website al op de rit staat. Je kunt echter ook tijdens de publicatiefase al rekening houden met het sneller laten indexeren van de website.
Hoe je dat aanpakt? Combineer je SEO-strategie met een strategie gericht op een snelle indexatie.
1. Optimaliseer voor mobiele zoekopdrachten
De meeste zoekopdrachten vragen we aan Google via onze mobiele telefoon.
Optimaliseer voor ‘local search’ vanaf een mobiel apparaat. Google indexeert websites voor mobiel sneller, omdat die meestal beter aansluiten bij de behoeften van gebruikers.
2. Optimaliseer voor gesproken zoekopdrachten
Zoeken via onze smartphones gaat tegenwoordig steeds vaker via gesproken zoekopdrachten.
Denk daarnaast ook aan de vragen die je stelt aan alle slimme assistenten in huis of op kantoor, zoals Alexa, Google Home-apparaten, Apple Siri in Apple TV en HomePod.
Optimaliseer bij voorkeur in thema’s en gebruik zogenaamde longtail zoekwoorden.
Deze sluiten beter aan bij de zoekopdrachten die we met onze stem invoeren, omdat we dan andere woordcombinaties gebruiken dan wanneer we ’typend zoeken’.
3. Optimaliseer voor directe antwoorden
Tot slot benadruk ik nogmaals het belang om zoveel mogelijk directe antwoorden te geven op prangende vragen van bezoekers.
Gebruik gestructureerde gegevens in de meta beschrijvingen, deel meteen een telefoonnummer en zorg voor goede branding in de zoekmachine. Het draait uiteindelijk om je content.
Elk aspect van een uitstekend presterende website valt tegenwoordig onder een aparte discipline.
Het kost veel tijd om je in die aspecten te verdiepen.
Twijfel je? Laat je dan helpen met advies en de uitvoering door professionele vakmensen en tools.
Wil je weten hoe wij je kunnen helpen of wie of wat we aanbevelen? Neem gerust contact met ons op.