Leer de perfecte (WordPress) landingspagina maken

logo
door: Guido 18-08-2016| Leestijd: 6 minuten| Categorie: Webdesign, Wordpress

Een landingspagina kan verschillende doeleinden hebben. Informeer bezoekers over diensten, leid ze door naar andere belangrijke delen van jouw website of prijs producten aan. Als jouw landingspagina’s de juiste ingrediënten bevatten, volgen bezoekers een route die jij voor ogen had en creëer je optimale conversie. Wij geven je het recept voor meer verkopen.

Op een landingspagina komen bezoekers direct uit. Het is de pagina waarop je landt. Bijvoorbeeld omdat je vanuit een nieuwsbrief op de link klikt of de pagina tevoorschijn komt na jouw zoekopdracht in de zoekmachine.

Wat is een landingspagina?

Als je een website ziet als een boek is een landingspagina een hoofdstuk. Het grote verschil met de papieren versie is dat jouw lezers niet de tijd nemen om op hun gemakje het hele boek door te lezen.

Leer de perfecte landingspagina maken. Just Eat houdt het simpel.

Zij scannen de eerste pagina slechts globaal en je mag van geluk spreken als ze daarna verder kijken. Wie niet snel genoeg vindt wat hij zoekt, haakt af. Verzamel daarom per landingspagina overzichtelijk alle informatie die de lezer nodig heeft en stuur hem door naar andere relevante delen van jouw website.


Op de site van een schoenverkoper vind je landingspagina’s over zijn assortiment, merken, verkooppunten en verzend- en retourinformatie. Geïnteresseerden komen op deze pagina’s terecht, doordat ze op een link klikken op de website of via externe kanalen. Denk aan een zoekmachine of een banner.

Waarom zou je een landingspagina gebruiken?

Een landingspagina zorgt voor meer conversie (verkoop). Elke pagina staat op zichzelf en dient een afzonderlijk doel. Voordat je aan de slag gaat met een landingspagina, is het belangrijk te bedenken wat de focus van de specifieke pagina is.

Moeten bezoekers zich inschrijven voor de nieuwsbrief of heb je liever dat ze een e-book downloaden? Richt jouw landingspagina hierop in en hang er de juiste zoekwoorden aan, dan haal je er het maximale uit.

Hoe maak je een conversiegerichte landingspagina?

Als je de perfecte landingspagina wilt maken, moet deze altijd voorzien zijn van een aantal vaste elementen. Houd de landingspagina simpel en leidt de lezer direct naar de juiste plek.

Dit kan onder meer door middel van overzichtelijke tussenkopjes, die direct tot de kern komen. Heb je meerdere producten of diensten, maak dan verschillende pagina’s met ieder een eigen focuspunt.

Kies een eenvoudig ontwerp

Bedenk je dat veel bezoekers jouw website op een mobiel apparaat bekijken. Het is daarom raadzaam om landingspagina’s te maken die aansluiten bij een mobielvriendelijke gedachte.

Een goede landingspagina maken kan vrij eenvoudig met (gratis) te verkrijgen standaard templates.

Bedenk een simpel ontwerp met voldoende witregels. Dit houdt het overzichtelijk. Schrijf vervolgens in korte alinea’s van niet meer dan 75 woorden en gebruik tussenkopjes en bulletpoints om jouw tekst overzichtelijker te maken.


Het beeldmateriaal dat je gebruikt is een belangrijk onderdeel van jouw website. Filmpjes trekken de aandacht en kunnen de conversie flink verhogen. Maak het liefst zo min mogelijk gebruik van stockfoto’s. Dit leidt bezoekers eerder af dan dat je ze de goede richting op stuurt.

Foto’s van jouw producten of diensten kunnen wel een meerwaarde bieden, maar ga hier goed mee om. Maak ze geschikt voor websites om een trage laadsnelheid te voorkomen.

What’s in it for me?

Wil je zelf een landingspagina maken, leef je dan in. Bedenk wat de meerwaarde van jouw bedrijf is voor de bezoeker. De lezer heeft er namelijk niets aan dat jouw autogarage al 50 jaar bestaat, maar is wel geïnteresseerd in het feit dat je daardoor ook verstand hebt van oudere automodellen.

Geef de bezoeker een extra zetje door aanbiedingen te doen met een deadline. “Deze week betaal je voor jouw APK-keuring maar de helft van de prijs.”

Presenteer de bezoeker hapklare brokken

We kunnen het niet vaak genoeg zeggen: houd het simpel. Kies een zoekterm voor jouw pagina en hang daar alle informatie aan op. Als je wasmachines verkoopt, is het beter om de drie voornaamste voordelen van het apparaat te noemen dan een rapport van de Consumentenbond bij te voegen.

Communiceer de klant bovendien vooral wat hij er aan heeft, in plaats van wat de producteigenschappen zijn. “Uw was is na een uur droog”, klinkt een stuk aantrekkelijker dan: “Extra veel centrifugekracht”.

Communiceer successen

Een caseverhaal is een eenvoudige manier om prestaties met klanten te delen en de betrouwbaarheid van jouw bedrijf te vergroten. Een goede referentie vertelt immers alles wat je zelf niet kunt vertellen.

Met een goede klantcase (succesverhaal / success story / case study) op je landingspagina zet je jouw product of dienst extra in de schijnwerpers, net zoals Connexys deed voor CAK.

“Ik heb al veel jobcoaches versleten, maar onder de hoede van bedrijf X ontdekte ik pas echt wat ik wil in mijn loopbaan.” Dit is een stukje tekst waarin de lezer zich moet herkennen.

Haal de lezer over met een call-to-action

Laat ook in de call-to-action weten wat de meerwaarde is van een klik op de knop. Zinnen als ‘Behaal direct succes’, ‘Download mijn e-book nu’ of ‘Schrijf je direct in en ontvang 5 procent korting’ werken beter dan ‘Ga verder’ of ‘Lees meer’. Dit komt omdat er een helder beeld ontstaat van wat er zich achter die knop bevindt.

Zelf een WordPress landingspagina maken

Natuurlijk hoef je zelf het wiel niet uit te vinden. Legio bedrijven en marketeers gingen jou voor. Wellicht heb je wat aan een handige tool. Gebruik bijvoorbeeld de plug-ins WordPress Landing Pages of OptimizePress om een gepersonaliseerde pagina te ontwerpen.

De tool LeadPages kan ook uitkomst bieden: dit is een platform waarop je op eenvoudige wijze landingspagina’s samenstelt.

Verbeter jouw landingspagina

Heb je twee ontwerpen voor een landingspagina en kun je maar moeilijk kiezen? De kleur van een website, vorm van buttons en plaats van de tekst kan veel verschil maken voor jouw conversie.

Je maakt en A/B-test een conversiegerichte landingspagina snel met de speciale WordPress plug-in.

Doe eens een A/B-test om te kijken welke pagina het beste scoort. Hierbij krijgen twee groepen bezoekers twee verschillende pagina’s te zien. Zo ontdek je wat de lezer echt interessant vindt.

Handige tools voor het uitvoeren van A/B-tests zijn Optimizely, Adobe Target en ChangeAgain.me.

Verbaas je bezoekers met jouw WordPress landingspagina

Is dit jouw tijd om online te starten en bezoekers aan je te binden met een goede landingspagina, denk dan eens aan het gebruiken van WordPress. Zoals eerder aangegeven zijn voor dit CMS slimme plug-ins beschikbaar. Het is bovendien gebruiksvriendelijk en Google houdt van WordPress.

Het CMS richt je daarnaast nog eenvoudig in via speciale WordPress Hosting.

Maak je eigen landingspagina’s in WordPress op onze speciale hosting
logo
Over: Guido

Guido heeft een voorliefde voor WordPress en video. Logisch dat video’s over WordPress hem helemaal enthousiast maken. Hij schrijft, filmt, monteert en is daarnaast de vraagbaak voor de mensen van de Hosting2GO Helpdesk.