59 marketingideeën voor het MKB

logo
door: Guido 28-04-2016| Leestijd: 18 minuten| Categorie: Marketing

Je wilt op het vizier blijven van de doelgroep om complete afhankelijkheid van acquisitie te voorkomen. Het voelt lekkerder wanneer mensen jou bellen, dan wanneer je hier constant achteraan moet zitten. Ga aan de slag met marketing. Dat is minder moeilijk dan je denkt. We presenteren 59 marketingideeën waar je vandaag nog mee kunt starten.

Dit is artikel 2/2, onderdeel van een serie blogposts over (e-mail)marketing.
(1/2) Zo ziet een goede mailing eruit! Plus: slimme mobiele tips

Offline marketingideeën

We werken tegenwoordig zoveel online dat een gebaar in ‘de echte’ wereld soms nog attenter overkomt.

  1. Stuur een persoonlijk cadeau om te bedanken
    Krijg je via een kennis een lead binnen waar jij een mooie opdracht uit haalt? Stuur een persoonlijk cadeau om te bedanken. Via Greetz bestel je bijvoorbeeld een fles bier op naam. Wedden dat je via social media wordt bedankt!
  2. Ontwerp een uniek visitekaartje voor speciale gelegenheden
    Ben je bijvoorbeeld regelmatig aanwezig op ontbijtsessies, ontwerp dan iets in combinatie met een kop koffie. ‘De koffie op ons kantoor is ook het proeven waard’ bijvoorbeeld. Het is een knipoog naar de mensen die je hebt ontmoet en ze zullen jouw bedrijf er langer door onthouden.
  3. Handgeschreven bedankkaartjes
    Het handgeschreven bedankkaartje is helemaal hip in de e-commerce en ook voor dienstverlenende bedrijven is het goed toepasbaar. Iedereen vindt het immers leuk een onverwacht kaartje te ontvangen.
  4. Een persoonlijke bedankkaart is één van de marketingideeën waarmee je aandacht trekt en de ontvanger ‘aan je bindt’.

  5. Bezoek een congres of workshop
    Hier steek je wat van op en je leert heel veel nieuwe mensen kennen. Partijen waar je mee kunt samenwerken bijvoorbeeld.
  6. Zoek interessante partijen om te sponsoren
    Voor meer lokale bekendheid doe je er goed aan plaatselijke evenementen te sponsoren. Hier pluk je niet direct de vruchten van, maar na twee tot drie jaar heb je gegarandeerd het complete netwerk binnen de organisatie aangeboord.
  7. Geef een workshop: met pennen en een kladblok
    Geef een workshop over een onderwerp waar je veel vanaf weet en wat bij jouw bedrijf past. Dit helpt niet alleen met jouw naamsbekendheid. Doordat cursisten ervaren dat jij een autoriteit bent in jouw vak, word je ook eerder benaderd bij vragen en offerteaanvragen. Leg kladblokjes en pennen met jouw logo neer die ze mee mogen nemen.
  8. Geef een feest
    Er is altijd reden voor een feest. Nodig al jouw klanten en partners uit en laat ze met elkaar in gesprek gaan. Hier komen mooie kruisbestuivingen uit voort en dan ben jij degene die dat heeft veroorzaakt. Daar wordt over gepraat. Goed voor je naam en gezelligheid.
  9. Online marketingideeën

    Voordeel van online marketing is dat het meestal gratis is. Daardoor bereik je sneller een grotere groep mensen.

  10. Mail kennissen of ze nog een leuke lead hebben
    Wanneer je een select groepje erop attendeert dat je blij bent met hun hulp, zullen ze die bieden.
  11. Laat iemand anders bloggen op jouw site
    Dit scheelt jou tijd en zorgt voor een mooie uitgaande link. Daarnaast werk je automatisch aan de verspreiding van jouw bedrijfskennis en verbetert het de SEO.
  12. Reageer met interessante informatie op relevante blogs
    Voor iedere branche heb je vakgerelateerde websites, waar mensen kennis delen en zoeken. Geef je mening onder de post van iemand anders of plaats er nog een extra tip onder wanneer je het gevoel hebt dat die nog ontbreekt. Maar spam niet. Jouw bedrijfsnaam hoeft niet per se in de reactie te staan. Wel kun je jouw reactie in de vorm van een mening delen op jouw bedrijfskanalen.
  13. Bied iets in ruil voor een e-mailadres
    Heb je een e-book geschreven of een checklist opgesteld? Je hoeft het niet weg te geven. Vraag om het e-mailadres van de geïnteresseerde en voeg dat toe aan jouw contactenlijst voor e-mailmarketing.

  14. Social paying
    Je kunt het product ook achter een ‘social muur’ zetten, zoals bijvoorbeeld met Betaalsociaal.nl. Dit betekent dat de geïnteresseerde eerst een automatisch bericht op zijn Facebook-, Twitter-, Google+ of LinkedIn-account zet, in ruil voor het product dat jij levert.
  15. Laat je product betalen met social marketing door middel van een tweet of Facebook post.

  16. Vraag een aantal mensen wat ze van jouw blog vinden
    Verstuur de link van jouw blog naar een aantal mensen waarvan je de mening waardeert. Vraag wat ze ervan vinden. Hiermee zorg je niet alleen voor direct bezoekers naar de site, je kunt met de opmerkingen jouw verhalen ook weer optimaliseren.
  17. Optimaliseer jouw handtekening met een URL naar het laatste blog
    Deel de URL van jouw laatste blog, project of referentieverhaal in de digitale handtekening van jouw e-mail. Dit zorgt voor meer bezoekers naar de website en je neemt in iedere e-mail die je verstuurt een professionele rol in.
  18. Handtekening met Wisestamp
    Een geoptimaliseerde handtekening met social verwijzingen, links naar de website, video en al het andere dat je wilt, maak je eenvoudig en gratis met Wisestamp.
  19. Geef een webinar
    Dit heeft meerdere voordelen:
    – Je verzamelt e-mailadressen voor jouw e-mailcampagne
    – Je laat zien dat je verstand hebt van het vak
    – Je creëert ‘een buzz’ om jouw bedrijf bij de aankondiging van ieder webinar
    – Aan het einde van jouw webinar kunnen geïnteresseerden meteen over gaan tot aanschaf
  20. Laat mensen reageren op jouw verhalen
    Zorg onder ieder artikel op jouw website dat mensen kunnen reageren. Dit kan bijvoorbeeld met de plugin Disqus. Realiseer hiervoor wel een veilige omgeving.
  21. Zorg voor Social Share buttons
    Met onder andere AddThis voor WordPress, kunnen mensen alle verhalen die jij publiceert eenvoudig delen op hun persoonlijke social kanalen.
  22. Social marketingideeën

    Door actief aanwezig te zijn op verschillende social media kanalen, creëer je een olievlek rondom jouw bedrijfsnaam. Bij iedere like, retweet en pin, bereik je weer nieuwe potentiële klanten.

    Vergroot je bereik met DIY marketing op social media.

    Facebook marketing

  23. Weet wat aanspreekt
    Je moet de doelgroep op Facebook goed kennen om te weten wat aanspreekt. Wanneer jij alleen maar technische informatie deelt terwijl de doelgroep enkel geïnteresseerd is in de foto van jullie vrijdagmiddagborrel, dan moet je de strategie aanpassen. Facebook staat hoe dan ook voor een persoonlijke benadering. Het gaat om de verbinding tussen mensen.
  24. Stel vragen om reacties te bevorderen
    Stel vragen in jouw posts om reacties uit te lokken.
  25. Post regelmatig
    Laat minimaal wekelijks van je zien. Meerdere keer per week mag ook. Vaker op de dag wordt meestal niet gewaardeerd. Hergebruik berichten die naar dezelfde landingspagina verwijzen door ze anders te formuleren en plan berichten in. Dat maakt het makkelijker om je naast Facebook te concentreren op je ‘echte’ werk.
  26. Zorg voor een goede afbeelding en een link
    Zorg bij iedere post voor een mooie foto dat jouw doelgroep aanspreekt en dat past bij het imago van het bedrijf. Met een link trek je bezoekers naar jouw website.

  27. Zo kom je aan gratis beelden voor jouw website.

    Marketing via Twitter

  28. Maak meerdere tweets voor een doel
    Heb je een mooi blog geschreven, staat er weer een vers project online of heb je een goed referentieverhaal? Probeer bij alle artikelen die je op de website plaatst vijf verschillende Twitter berichten te bedenken en plan deze in met een link naar het verhaal.
  29. Gebruik goede hashtags
    Door goed gebruik te maken van hashtags, kunnen potentieel geïnteresseerden je ook vinden op relevante onderwerpen.
  30. Gebruik de 140 tekens optimaal, maar gebruik er slechts 110
    Verwerk alle mogelijke, relevante informatie in de 140 tekens die Twitter per tweet beschikbaar stelt. Dit doe je door actief te schrijven en je te beperken tot de kern. Door deze zin te reduceren tot 110 tekens kunnen anderen jouw berichtje retweeten en er zelfs nog een aanvulling op doen. Denk aan ‘interessant’ of ‘fantastisch’, zonder aan jouw tekst te moeten sleutelen.
  31. Retweet anderen over interessante onderwerpen
    Deel niet alleen eigen content maar retweet ook anderen. Past een artikel bij jouw bedrijf of delen jullie eenzelfde mening? Retweet!
  32. Reageer
    Hetzelfde geldt voor vragen van derden waarmee jij kunt helpen. Beantwoord dit soort tweets. Door te zoeken op geschikte hashtags kom je uit bij relevante vraagstukken.
  33. Het gebruik van hashtags is bij content marketing geen overbodige luxe. Men vindt hierdoor via social media makkelijker jouw posts bij de juiste zoekwoorden.

    Marketing op LinkedIn

  34. Post updates van hoge kwaliteit
    LinkedIn is een zakelijke omgeving. Net als op een netwerkborrel bazuin je hier niet jouw laatste stapavonturen. Ben formeler en behandel inhoudelijke onderwerpen. Zorg er uiteraard wel voor dat de tone-of-voice bij jouw bedrijfsimago past. Je hoeft je niet opeens te gedragen alsof je in driedelig pak staat, terwijl jullie in spijkerbroek afspraken bezoeken.
  35. Zorg voor een groot netwerk
    Werk aan je netwerk. Stel je weer even voor dat je op een netwerkborrel staat. Daar stel jij je ook voor aan de personen om je heen. Kijkt iemand op jouw profiel? Ga gerust met diegene in gesprek.
  36. Reageer op uitnodigingen
    Ben je gelinkt met iemand die je eigenlijk niet kent? Stuur even een berichtje. Bedank voor de uitnodiging en vraag of je iets voor diegene kunt betekenen.
  37. Koppel mensen aan elkaar
    Op LinkedIn vragen mensen regelmatig om een professional op een bepaald vlak. Wanneer jij die in jouw netwerk hebt, is het slechts een kwestie van taggen en je hebt weer twee partijen geholpen.
  38. Gebruik Pulse, maar verstandig
    Pulse is een relatief nieuw onderdeel op LinkedIn. Hier kun je kleine blogs delen of inleidingen van blogs die verwijzen naar jouw site. Voordeel is dat iedereen binnen jouw netwerk een berichtje ontvangt wanneer je een Pulse-update hebt gedaan. Nadeel is dat bedrijven hier misbruik van maken en pocherig spammen. Deel daarom alleen kwalitatieve, inhoudelijke informatie waar jouw netwerk oprecht voordeel uit haalt. Oh ja, op dit moment werkt deze functie alleen als je een Engelstalig profiel hebt.
  39. Wees snel op de hoogte van alle online marketing in jouw professionele netwerk via de app van Linked Pulse.

    Vergeet Google+ niet

  40. Vergroot lokale zichtbaarheid en zet alle tools van Google in
    Door jouw Google-account optimaal op orde te hebben, verbeter je de lokale SEO.
  41. Gebruik Google+ voor het schrijven van miniblogs
    Heb je een mini-blog waarvan je de inhoud niet voldoende vindt voor op jouw website of kun je van jouw originele verhaal een klein blog destilleren? Post het op Google+. Dit bevordert direct jouw SEO.
  42. Vraag om een referentie
    Wanneer jij Google+ goed gebruikt en mensen zoeken op je bedrijfsnaam, komt er aan de rechterkant van Google een kaart te staan met bedrijfsgegevens. Hier vind je ook de button ‘een recensie schrijven’. Vraag klanten hier eens op te klikken. In minder dan twee minuten hebben ze jouw bedrijf beoordeeld. Ook weer erg goed voor jouw SEO.
  43. Zet Pinterest in

  44. Om moodboards te delen met je klant
    Handig wanneer je bijvoorbeeld in de badkamerhandel zit, tuinen aanlegt, binnenhuisarchitect bent. Deel samen met de klant een publiek bord waar jullie ideeën voor het ontwerp inzetten. Anderen kunnen dit uiteraard ook weer pinnen op hun bord.
  45. Deel inspiratie
    Met een mooie foto en pakkende tekst, kun je via Pinterest een hoop inspiratie delen als bedrijf.
  46. Zorg voor een Pinterest-script over jouw afbeeldingen

    Zorg op jouw website voor een Pinterest-script over de afbeeldingen. Zo kunnen bezoekers plaatjes ook zelf pinnen.
  47. Of Instagram

  48. Gebruik Iconosquare om jouw inspanningen te meten
    Wil je kunnen meten hoe jouw inspanningen hun vruchten afwerpen en waar je kunt optimaliseren? Iconosquare kun je hier goed voor gebruiken.
  49. Gebruik hashtags om groei te monitoren
    Het gebruik van hashtags binnen je Instagram post zorgt voor gratis publiciteit en meer volgers. Wees er niet te scheutig mee. Je wilt niet opdringerig overkomen.
  50. Beïnvloed het engagement van jouw (potentiële) Instagram-volgers met de juiste hashtags.

    Content marketingideeën

  51. Schrijf een e-book
    Deel al jouw kennis in een e-book dat je weggeeft in ruil voor een e-mailadres of social bericht. Uiteraard bevinden jouw bedrijfsgegevens zich ook in het e-book, worden er links geplaatst naar jouw website en is het ontworpen in jouw huisstijl.
  52. Maak een whitepaper
    Te weinig tekst voor een e-book, maar te veel voor een blog? En kom je ook nog eens om in afbeeldingen en films? Dan doet zich de perfecte gelegenheid voor een whitepaper te schrijven. Uit onderzoek blijkt dat vooral mobiele gebruikers dol zijn op artikelen die ze minimaal een half uur aan het beeldscherm kluisteren.
  53. Interview invloedrijke mensen in jouw branche
    Zelf even geen inspiratie, niets te melden? Of wil je iets vertellen over een onderwerp dat wel gelieerd is aan jouw product maar niet tot jouw basis dienstverlening behoort? Interview dan een specialist en werk het verhaal uit op jouw website met een link naar die van de professional.
  54. Interview klanten voor referentieverhalen
    Maak content door klanten te interviewen. Waarom kozen ze voor jouw bedrijf en wat levert het ze op? Maak een eerlijk verhaal waar de lezer ook iets aan heeft. Zorg voor een goede foto van de geïnterviewde. Een betrouwbare referentie helpt twijfelaars overtuigen in hun aanschafbeslissing.
  55. Stel een persbericht op
    Deel deze met vakbladen, branchegerelateerde websites, traditionele media, op LinkedIn (Pulse) of in een nieuwsbrief.
  56. Plaats een poll in jouw blog
    Vraag de bezoeker al tijdens het lezen wat hij van het onderwerp vindt door een poll in de tekst te verwerken. De uitslag is weer een mooie aanleiding voor een nieuw verhaal.
  57. Maak een video
    Positief voor een langere bezoekersduur van jouw website zijn films. Onderwerpen kunnen zijn: hoe het werkt, doe het zelf, introductie van nieuwe producten, presentatie van producten of bijvoorbeeld een tutorial (zoals hieronder).

  58.  
  59. Zorg voor Pinable afbeeldingen
    Niet van toepassing zijnde en/of niet professionele afbeeldingen doen afbreuk aan jouw content. Zorg er daarom voor dat afbeeldingen altijd bij jouw identiteit en imago passen. De doelgroep moet zich er dusdanig tot aangetrokken voelen, dat ze het wil delen. Op Pinterest bijvoorbeeld.
  60. Maak een slideshow
    Verwerk tips een keer niet in een blogartikel zoals dit, maar maak er een slideshow van.
  61. Maak een infographic
    Verwerk je feiten en tips eens in een infographic. Dit is weer goed deelbaar.
  62. Lees jouw blog voor, bijvoorbeeld met SoundCloud
    Heb je veel mobiele bezoekers op jouw website? Spreek de verhalen dan ook eens in en implementeer de geluidsopname bij het blog. Zo geef je bezoekers de mogelijkheid om het verhaal op een later moment te beluisteren. Bijvoorbeeld in de auto of tijdens het hardlopen.
  63. Zet een quiz op
    Maak een quiz, waarbij de spelers jouw website grondig moeten doorzoeken voor de antwoorden. Post bijvoorbeeld wekelijks een bericht op Facebook met de vraag en een dag later het antwoord.
  64. Zorg voor optimale SEO
    Gebruik hiervoor deze on-page SEO checklist.
  65. Hergebruik jouw verhalen
    Wanneer je een artikel hebt geschreven, kun je er op een later moment een miniblog van maken voor Google+, een film opnemen om erbij te plaatsen en te delen via Facebook en YouTube. Je kunt het tevens opdelen in meerdere onderdelen om dieper op de inhoud in te gaan. Kortom, voor ieder verhaal kun je meerdere marketingmomenten creëren. Dat bespaart je een hoop tijd en zorgt ervoor dat steeds meer mensen bekend raken met jouw verhaal.
  66. Zorg voor een follow-up of maak een drieluik
    Sommigen onderwerpen lenen zich perfect voor een follow-up of een twee-, drie-, of vierluik. Koppel de artikelen aan elkaar door te verwijzen naar de informatie van het volgende verhaal. Bijvoorbeeld: ‘lees ook meer over…’ Verstuur je jouw artikelen via e-mail naar de doelgroep, attendeer abonnees er dan op dat ze hun mail in de gaten moeten houden voor het vervolg op dit verhaal.
  67. Zet een goede e-mailmarketingcampagne op
    Zorg voor abonnees en geschikte onderwerpen. Giet jouw nieuwsbrief daarna in een goed ontwerp.
  68. Wanneer je meerdere artikelen/blogs over eenzelfde onderwerp brengt binnen jouw online marketing, denk dan aan het opnemen van een ‘serieblok’. Plaats meerdere verhalen na elkaar en breng interne links aan op je website.

    Betaalde marketingideeën

    Online ben je vaak veel tijd kwijt aan het inzetten van marketing. Wil je minder tijd investeren, dan vraagt dat meestal om een aanzienlijk marketingbudget.

  69. Zet een Facebook campagne in
    Benader jouw doelgroep zeer specifiek met een goede Facebook campagne. Deze beantwoordt de vraag ‘wat heb ik eraan’. Hiermee bedoelen ik dat je niet zegt: ‘onze nieuwe kasten zijn binnen’, maar: ‘creëer meer woonruimte met onze nieuwe kasten’. Wat je ook doet, adverteer nooit met een deel- en winactie. Op Facebook willen mensen op hun persoon worden aangesproken en niet door een bedrijf dat wanhopig op zoek is naar meer likes.
  70. Gebruik AdWords
    Zet AdWords in voor diensten of producten waar je een hoge marge op hebt. Doe het wel goed: maak een campagne met hieronder avdvertentiegroepen en experimenteer met meerdere advertenties. Wat betreft zoekwoorden: focus je alleen op de meest relevante woorden. Des te beter de landingspagina op de zoekwoorden is afgestemd, des te hoger de kans op een conversie. Google biedt een maand gratis ondersteuning voor iedereen die nog nooit met AdWords heeft gewerkt.
  71. Bouw een LinkedIn campagne
    Kies voor LinkedIn wanneer je een zakelijke boodschap hebt. Daarnaast is het van belang medewerkers op te roepen de campagne ook de communiceren op hun profiel. Zorg ervoor dat deelnemers de bedrijfspagina gaan volgen, zodat er na afloop van de campagne nog steeds gecommuniceerd kan worden met de doelgroep.

Handig: vind je inspiratie

Ga goed aan de slag met het vermarkten van jouw bedrijf. We helpen je daar natuurlijk al bij met bovenstaande tips, maar wil je meer input voor jouw marketing en het actueel houden van jouw website?

Bekijk eens onze andere blogs boordevol informatie over veiligheid, hosting, SEO en marketing.

logo
Over: Guido

Guido heeft een voorliefde voor WordPress en video. Logisch dat video’s over WordPress hem helemaal enthousiast maken. Hij schrijft, filmt, monteert en is daarnaast de vraagbaak voor de mensen van de Hosting2GO Helpdesk.