Gebruik goede meta tags voor meer conversie

logo
door: Charlotte 25-08-2016| Leestijd: 8 minuten| Categorie: SEO

Een meta tag is de omschrijving van jouw websitepagina die zoekmachines tonen in de zoekresultaten. Hoewel Google deze niet meer indexeert om de score te bepalen van jouw zoekmachinepositie, zijn goede meta tags nog steeds belangrijk.

Een doeltreffende omschrijving zorgt voor een hogere CTR en daarmee vergroot je de kans op meer conversie. Zet jouw meta’s dus slim in.

Er zijn critici die beweren dat het niet meer nodig is om aangepaste meta tags te gebruiken voor je website. Je laat dan echter een belangrijke kans liggen om je te onderscheiden van anderen in het rijtje met zoekresultaten.

Tik een goede meta description voorzien van een pakkende titel om op te vallen en direct in te spelen op de behoefte van de klant.

Wat zijn meta tags?

De zoekmachine laat bij elke zoekopdracht een klein blokje informatie over de websites in de resultaten zien. Deze toelichting bevat onder meer een titel en een omschrijving van de pagina. De beschrijving noemen we ook wel een meta description, de titel heet meta title en bij elkaar vormen zij een meta tag.

In het verleden was het makkelijk om de zoekresultaten te manipuleren door bijvoorbeeld extreem veel meta keywords toe te voegen in de omschrijving. Tegenwoordig nemen zoekmachines de meta tags niet meer mee in de ranking.

Goede meta tags zorgen voor een hogere CTR en vergroten daarmee de kans op meer conversie. Gebruik ze slim in je zoekresultaten!

Nu lijkt het misschien alsof meta tags daardoor totaal geen toegevoegde waarde meer hebben, maar niets is minder waar. Een kwalitatief goede omschrijving kan de bezoeker over de streep trekken om op jouw website te klikken en niet op die van de concurrent. Hoe meer mensen klikken, hoe meer bezoekers jij op je website verwelkomt.

Hoe maak je ze?

Houd bij het schrijven van meta tags rekening met het feit dat lezers in een nanoseconde besluiten of ze doorklikken naar jouw website of niet. Het is dus zaak een pakkende meta title en description te tikken met een wervende call-to-action.

Hiermee spreek je de lezer direct aan. ‘Lees meer’ zegt vrij weinig, in tegenstelling tot ‘Leer hoe je een meta tag maakt’. Daarmee geef je de lezer een gerichte opdracht.

Als je geen handige plug-ins, zoals Yoast, tot je beschikking hebt, dan kun je een meta tag ook in de programmeertaal HTML invoeren. Dit klinkt misschien als een taak voor een professional, maar met een beetje oefening heb jij de broncode zo onder controle.

Met de WordPress plug-in Yoast SEO maak je per pagina slim gebruik van meta tags. De meta robots gebruiken deze informatie bij het indexeren van je website.

HTML meta description voor dummies

Wij geven je hieronder een voorbeeld van een HTML-code voor een meta tag op jouw website. Begin eerst eens met het kopiëren van de onderstaande code.











Nu vullen we de code. Eigenlijk gaat dit heel logisch. Tussen de tekenreeks plaats je een paginatitel. Op de volgende regel zie je ‘keywords’ staan, hier komen de zoekwoorden waarop je deze pagina richt.

Plaats na het stukje code met ‘description’ een treffende omschrijving van jouw website. Je eindigt de meta tag met . Na komt jouw platte tekst, eindig met .

Voor deze pagina kan dat er zo uitzien:









Hier komt de rest van de paginacode.


Heb jij geen zin om zelf aan de slag te gaan met HTML-codes? Gebruik dan deze handige generator om eenvoudig een code te creëren. De meta tag generator is overigens voor CMS’en als WordPress, Joomla, Drupal en Magento niet van toepassing. Daarvoor zijn meestal plug-ins beschikbaar, zoals WordPress SEO van Yoast.

Wat is een meta description?

Een meta description is een kleine samenvatting van de betreffende pagina op jouw website. Zoals eerder gezegd worden meta descriptions niet langer meegenomen bij het ranken van jouw pagina. Toch dienen ze wel degelijk een nut.

Een treffende omschrijving kan net dat zetje geven dat de lezer nodig heeft om op jouw pagina te klikken. Hoe vaker er geklikt wordt, des te meer bezoekers verwelkom je op jouw pagina.

Het belangrijkste is om de verwachtingen van jouw lezers te managen. Wat hebben zij eraan om jouw pagina te bezoeken? Een goede omschrijving bevat daarom altijd een call-to-action, letterlijk vertaald een roep om actie. ‘Koop ons boek hier’ of ‘Bekijk 10 voordelen van dit programma’ zijn voorbeelden van call-to-actions die je kunt verwerken in de SEO meta description.

Neem in je meta description altijd een goede call to action (CTA) op, die aansluit bij de pagina-inhoud.

Hoe maak je ze?

Tik een kernachtige omschrijving van jouw pagina om de lezer zo goed mogelijk te informeren. Als deze klopt met de inhoud laten de meeste zoekmachines jouw meta description zien.

Als de omschrijving niet voldoende zegt, selecteert de zoekmachine zelf een stukje tekst van jouw website. Zorg dus dat je een zoekwoord waar de pagina over gaat in de meta description verwerkt en maak je omschrijving niet langer dan 156 karakters.

Dit is het aantal tekens dat de zoekmachine vrijwel nooit afkapt. Ook niet op mobiele apparaten.


Maak een aparte meta description voor elke pagina van jouw website. Zo weet de bezoeker direct waarom hij juist die pagina wil bezoeken en kun jij inzetten op verschillende meta keywords voor gerichtere content.

Wat zijn meta robots?

Zoekmachines speuren continu door het web om te kijken welke pagina’s ze in hun database kunnen opslaan. Hiervoor hebben ze meta robots ‘in dienst’. Deze bezoeken regelmatig jouw site om te beoordelen hoe het staat met onder meer laadsnelheid, inhoud en linkstructuur. Dit noemen we crawlen.

Hoe beter jouw website functioneert, des te hoger je terecht komt in de zoekresultaten. De meta robots weten zo ook waar de pagina over gaat en of jouw meta description wel of niet wordt overgenomen.


Je kunt er ook voor kiezen om een pagina niet te laten crawlen. Gebruik dan de code . De pagina komt nu niet naar voren in de zoekresultaten. Dit is handig als je een webwinkel hebt met een pagina over een uitverkocht artikel of voor de bedankpagina op jouw website.

Wat zijn meta keywords

Een zoekwoord is het onderwerp van een pagina en bestaat uit een of meer woorden. Elke pagina heeft zo’n uniek meta keyword, wat vertelt waar de pagina over gaat. Laat het zoekwoord één keer terugkomen in je titel en meta description. Niet vaker, want begint het spam te worden.

Hoe maak je meta keywords?

We maken een onderscheid tussen short tail en long tail zoekwoorden. De short tail meta keywords zijn kort en algemeen van aard. Ze worden vaak gebruikt in de bovenste laag van jouw website, zoals de homepage of de over ons pagina.

Longtail zoekwoorden zijn lange, specifieker en passen beter bij blogs of andere pagina’s dieper in de website. Met de komst van voice search (spraakopdracht) en het automatisch aanvullen van zoekopdrachten, is het gebruik van longtail zoekwoorden explosief toegenomen.

Met de juiste meta keywords vinden mensen jouw website via bijvoorbeeld Google Voice Search.

Hoewel je minder bezoekers trekt op een lang keyword, zijn de zoekopdrachten zo gericht dat er een grote kans is dat ze leiden tot conversie. Bovendien heb je minder last van concurrentie.

Voorbeelden van meta keywords voor SEO

Stel dat je een kledingwinkel hebt. Een shorttail meta keyword dat je kunt gebruiken op jouw homepage is bijvoorbeeld ‘kleding kopen’ of ‘vrouwenkleding’. Hoe verder bezoekers in de website komen, des te specifieker je kunt worden. Op de productpagina over jurken kan het zoekwoord bijvoorbeeld zomaar ‘groene jurk maat 40’ of ‘zomerjurk lang’ zijn.


Bloggen is een uitstekende manier om in te zetten op long tail zoekwoorden. Het geeft je de kans om content te creëren omtrent verschillende onderwerpen en om jouw kennis en kunde te etaleren.

Je website vindbaar maken?

Het gebruiken van goede meta tags draagt bij aan het overbrengen van jouw boodschap en zorgt voor een hogere CTR. Wil je weten of jij op de goede weg bent? Eerder brachten wij de beste tips samen in een handige SEO on-page checklist die je hierbij helpen. Deze is gratis te downloaden.

SEO on-page checklist: zo ziet de perfecte pagina eruit
logo
Over: Charlotte

Charlotte is SEO tekstschrijver en online content creator, lekker creatief en to the point. Ze optimaliseert de vindbaarheid van bedrijven met de beschikbare zoekmachinetools, zodat zij zich online kunnen onderscheiden.