Terug naar blog

21-11-2023 | Leestijd: 10 min.

Hoe maak je de perfecte Over ons pagina? Do’s & dont’s!

De eerste connectie maken met je doelgroep gebeurt steeds vaker online.

Mensen vinden je via social media, Google of je website. Ze zien bijvoorbeeld een advertentie van een product of komen bij een blogartikel uit.

Nieuwe klanten kijken niet alleen naar producten of diensten. Ze willen ook weten welke organisatie die levert, wie er werkt of hoe lang het bedrijf al bestaat.

De ‘Over ons’-pagina versterkt vertrouwen en transparantie door het verhaal en de waarden van je organisatie te delen. Toon je team en bedrijfscultuur, vermijd directe verkoop, en gebruik visuals voor een sterke indruk. De Over ons pagina helpt bij het het opbouwen van een persoonlijke connectie met je doelgroep.

Wat wil je bezoeker weten?

Zonder zich ervan bewust te zijn, zoeken ze naar karakter van de organisatie. Naar echte mensen en het persoonlijke verhaal.

Laat dat nu precies zijn wat je op een over ons pagina over kunt brengen.

In dit artikel ontdek je waarom de ‘Over ons’ zo belangrijk is.

Uit ervaring weet ik hoe lastig mensen en organisaties het vinden om juist deze pagina vorm te geven.

Daarom verzamelde ik handige weetjes en tips. Ik deel ze graag met je, zodat jij jouw verhaal zo perfect mogelijk neer kunt zetten.

Beantwoord de vraag: “Waarom zou ik bij jou kopen?”

Als ik een schrijfopdracht krijg of een bedrijf vraagt me om communicatieadvies, ga ik altijd eerst na om wie het gaat.

  • Wat doet het bedrijf?
  • Wie is de eigenaar?
  • Wie werkt er?
  • Hoe ziet de website eruit?
  • Welke indruk maken ze?
  • Wie is de doelgroep?
  • Welk taalgebruik passen ze toe?

Ik hoor je denken: “Ja, maar dat is je werk”.

Klopt. Dat is ook zo, maar ik heb lang niet altijd al die informatie nodig.

Toch speur ik naar van alles wat ik over het bedrijf kan vinden. Zo kan ik me beter voorbereiden op mijn werk. Maar ook als consument doe ik dat.

Een ander voorbeeld.

Stel nu dat ik mijn badkamer wil verbouwen? Denk je dat ik alleen maar koop op basis van wat ik mooi vind en de prijs? Nee.

Al zou ik zelf kennis hebben over het bouwen van badkamers, ik koop bij iemand die ik vertrouw.

Het bedrijf heeft ‘iets’ wat me een goed gevoel geeft.

Zelfs de bazen van miljardenconcerns kopen producten en diensten van organisaties die ze vertrouwen.

Ze kennen personen die bij hun toeleverancier werken. Want mensen doen zaken met mensen, niet met bedrijven. Er is een relatie.

We bouwen relaties op met mensen; niet met bedrijven

Dat ‘iets’ waardoor we vertrouwen krijgen, wordt aangestuurd door je brein.

We noemen het ons ‘onderbuikgevoel’. Dat is nu eenmaal psychologisch voorgeprogrammeerd. Daar kun je niets aan doen.

Zo kopen we het liefst van mensen die fysiek op ons lijken.

Maar er is meer.

We vinden mensen aardiger die ons ook aardig vinden en die onze identiteit ondersteunen.

Je verbindt makkelijker met mensen die tot dezelfde groep behoren.

Het kan zijn omdat de levensstijl overeenkomt, maar ook omdat de ander jou vrijlaat om te zijn wie je bent en accepteert dat je anders bent.

Er zijn nog meer aspecten die bepalen of je voor een organisatie kiest.

Bijvoorbeeld of de organisatie succes en autoriteit uitstraalt.

Succes is een van de doorslaggevende factoren.

Je kunt succes laten zien in cijfers, zoals hoeveel verkopen er gerealiseerd zijn of hoeveel klanten je hebt.

Maar je brein is ook heel gevoelig voor subtiele hints naar succes.

Er zijn meerdere manieren om succes te laten zien op je Over Ons pagina.

Denk aan een mooi kantoorpand, een verzorgd uiterlijk of de logo’s van belangrijke klanten laten zien op je website.

Als een organisatie een autoriteit is in de markt, wordt dat hoog gewaardeerd.

Dat uit zich onder andere in een certificaat in de footer op de website, een review van een klant, maar ook een persoon die goed advies geeft en kennis deelt.

En er is nog meer.

Zien en gezien worden

Onderzoek heeft aangetoond, dat het grootst aantal mensen van organisaties koopt, omdat ze die vaak zien.

Aandacht geven aan je klanten is daarom zo belangrijk.

In de oude marketing gold dat iemand 7 keer in aanraking moest zijn gekomen met een organisatie voordat ze klant werden.

Denk aan een reclame op tv, een artikel in de krant, een gesprek met de buurvrouw, etc.

In het digitale tijdperk waarin het aanbod steeds groter wordt en er niet geroepen, maar geschreeuwd wordt om aandacht is dat wel 30 keer.

Dat is ook de reden waarom online markering en SEO zo belangrijk zijn.

Vertel jouw verhaal

Tot slot noem ik een van de belangrijkste overtuigingen om voor een bedrijf te kiezen: een mooi verhaal.

Een goed verhaal vertelt niet alleen wat je als organisatie voor je klanten of doelgroep kan betekenen, maar vooral waarom je dat doet.

Daarmee overtuig je mensen pas echt. Dat is het aspect wat ze van je onthouden en waardoor ze jou als onderscheidend van je concurrenten zien.

Waarom een over ons pagina zo belangrijk is

Terug naar Over Ons. Potentiële klanten gaan op zoek gaan naar de bevestiging om voor jouw organisatie te kiezen in de vorm van een karakter, een mens.

Waarom zou je dan niet laten zien wie je bent? Wees niet bang om over je organisatie en jezelf te vertellen.

Het heeft niets met pochen te maken.

Laten zien dat je een menselijke organisatie bent met een eigen manier van doen, voert het onderbuikgevoel van je doelgroep en versterkt:

  • Transparantie
    Wanneer je informatie deelt over je organisatie, laat je zien dat je niets te verbergen hebt. Hoe duidelijker je laat zien hoe je organisatie in elkaar steekt, hoe eerder mensen voor je zullen kiezen. Ze hebben niets te vrezen. Toch?
  • Vertrouwen
    Door te laten zien wie er werkt en hoe je klanten helpt, wek je vertrouwen. Denk aan hoe snel je bestellingen verwerkt, hoe je een helpdesk kunt bereiken en wie er werkt, maar ook waarom je alleen een bepaalde kwaliteit levert. Certificeringen, klantbeoordelingen, awards en jouw expertise versterken het vertrouwen.
  • Onderscheidendheid
    Jouw organisatie is uniek. Misschien niet de producten of diensten die je levert, maar wel de manier waarop je ze inpakt, hoe je advies geeft of de band die met klanten opbouwt. Dat maakt jou onderscheidend van je concurrent. Vertel er dus over.

Wat spreekt je doelgroep aan?

Het is natuurlijk superslim om je over ons pagina zo te verwoorden, dat je ideale klant direct een klik voelt.

Dat ze zich herkennen in het karakter van je organisatie. Want dan kiezen ze sneller voor je.

Daarom is het handig om je ook te verdiepen in je klanten. Wie zijn ze? Wat vinden ze belangrijk? En vooral wat zijn hun problemen?

Als je dat weet, kun je ook beter verwoorden hoe jij je klanten kunt helpen.

SEO kansen

Je Over Ons pagina biedt daarnaast een kans om je online vindbaarheid te vergroten.

Je kunt op deze pagina relevante zoekwoorden verwerken die op jouw branche of regio slaan of die iets van je karakter prijsgeven. Het kan ook combinatie zijn.

Voorbeelden zijn ‘webdesign Tilburg’, ‘milieuvriendelijke verpakking’ of ’geduldige rijinstructeur’.

Wat schrijf je op de over ons pagina?

Je hebt vast wel eens van de missie en visie gehoord van een organisatie.

De missie vertegenwoordigt waar je voor staat (die is vast en tijdloos) en de visie is wat je wilt bereiken (waar ga je voor en binnen welke tijd zie je dat gebeuren?).

Missie/visie traject starten

Om tot een merkpersoonlijkheid en duidelijke missie en visie te komen, stappen grote organisaties vaak in een uitgebreid marketingtraject.

Werken aan je missie en visie via brainstorm sessies.

Daar hangt ook een budget aan vast. Daarom wagen kleinere organisaties zich er meestal niet aan.

Toch kan er kort over nadenken je heel veel brengen.

  • Wat wil je met je organisatie bereiken?
  • Wat vind jij belangrijk? Wat zijn je normen en waarden?
  • Welke kernwaarden passen bij jou?
  • Wat motiveert jou?
  • Waarom is de organisatie opgericht?

Als communicatieadviseur stel ik deze vragen aan mijn opdrachtgever.

Maar ik vraag ook door.

Zo achterhaal ik de dieperliggende motivatie, kijk ik of dat past bij de doelgroep en zoek ik naar creatieve manieren om het bedrijf uniek te omschrijven.

Wel doen op een Over ons pagina:

Dit staat eigenlijk altijd vast in de header.

Team

Je teamleden voorstellen op zakelijke websites kan op een aparte pagina, maar ook bij over ons.

Zien met wie mensen kunnen bellen of mailen, verlaagt de drempel om contact op te nemen.

Laat je team zien op de Over Ons pagina.

Als je liever geen ‘smoelenboek’ op de website wilt plaatsen, vertel dan in ieder geval hoe je team eruit ziet.

Wat hebben de mensen die bij je werken gemeen? Wat is hun kracht? Waar blinken jullie in uit?

Bedrijfscultuur

Laat doorschemeren wat je bedrijfscultuur is.

Mag iedereen je en jij zeggen? Schrijf je klanten dan niet met u aan. Ben je een ontwerpstudio, dan mag de taal wat losser. Ben je een hypotheekadviseur, dan past joligheid niet.

Kernwaarden

Benoem of verwerk je kernwaarden. Welke waarden zijn belangrijk voor jullie en leg ook uit waarom dat zo is.

Trots

Ben je gecertificeerd of heb je een Award gewonnen? Is je bedrijf al decennialang in de familie? Of heb je specifieke ervaring op een bepaald vlak?

Dat mag je gerust delen. Laat zien dat je trots bent.

Referenties

De over ons pagina is ook een mooie plek om referenties te laten zien. Waarom zijn klanten tevreden? Je kunt dat in een apart blok neerzetten of in de tekst omschrijven.

Reviews en case studies zijn een belangrijk onderdeel van je website.

Visuals

Uiteraard kunnen visuals niet ontbreken. Foto’s van je pand en/of je team, maar ook een video of infographic kan het goed doen.

Bijvoorbeeld wanneer het een tijdlijn verbeeldt als je trots bent op de historie van je organisatie.

CTA

Ga je een website maken of aanpassen? Denk er dan aan om op elke pagina een call to action toe te voegen.

Bij de over ons pagina kan dat een oproep zijn om contact op te nemen wanneer iemand meer informatie wenst.

Daarnaast kun je hier heel goed extra kennis delen en e-mailadressen verzamelen. Heb je een weggever gemaakt? Zet die juist ook op de pagina over je organisatie.

Het laat je bedrijf betrouwbaarder overkomen en zet in op wederkerigheid. Want als je iets krijgt, ben je eerder geneigd om sympathiek te denken over een persoon of organisatie.

Niet doen op een Over ons pagina:

Op de over ons pagina verwacht je doelgroep meer informatie over het bedrijf en de mensen te vinden.

Blijf hier vooral weg van het aanprijzen of omschrijven van je producten en diensten. Je kunt natuurlijk wel verwijzen naar de aparte pagina’s hiervoor.

Als je jouw organisatie wilt vergelijken met concurrenten in de markt, houd het dan positief en bescheiden.

Noem nooit namen of slechte praktijken van je concurrenten. Focus juist op waarin jij uitblinkt.

Vermijd vakjargon en ga niet te diep in op vakinhoudelijke informatie. Maak niet te lange zinnen en gebruik bewust begrijpelijke taal.

Houd het beknopt. Een eerlijk verhaal vertellen kan ook kort.

Vermoei je doelgroep niet met een saai verhaal over de oprichting, overname en hobbels die je als organisatie genomen hebt.

Onderscheid je van concurrenten met een uniek verhaal

Nu je weet dat je doelgroep juist wil weten wie je bent en waarom jij de beste bent om hen te helpen, begrijp je ook waarom geen aandacht besteden aan ‘Over ons’ een gemiste kans is.

Het heeft echt effect op de houding over jou en de conversie. Dat kan inschrijven voor de nieuwsbrief zijn, maar ook een aankoop doen.

De over ons pagina wordt ongelofelijk vaak ondergewaardeerd.

Over jezelf vertellen is nu eenmaal heel lastig. Door hier extra aandacht aan te besteden, kun je concurrenten overtreffen.

Laat iemand van buiten je organisatie je helpen. Schakel bijvoorbeeld een interviewer, communicatieadviseur, tekstschrijver of fotograaf in.

Meer marketingtips

Wil je extra informatie over het inrichten van je website?

Kijk dan even op onze website onder ‘Blogs’.

Hier vind je ook artikelen over de voorbereiding voor een website maken, landingspagina’s maken, blogonderwerpen kiezen en tekstschrijven.

Annemarie

Annemarie houdt van duidelijke taal. Ze schrijft in het Nederlands en Engels. SEO-teksten, whitepapers, mailfunnels, landingspagina’s en magazines. Tijdens interviews haalt ze onderscheidende informatie boven, maar research levert ook inspirerende input.