SEO checklist blogs voor hogere positie in Google

logo
door: Charlotte 28-05-2015| Leestijd: 3 minuten| Categorie: SEO

De informatie die Google ons kan serveren is gigantisch en loopt iedere dag op. Hoe zorg je dat jouw weblog optimaal vindbaar is in Google?

Bakkers, café-eigenaren, tandartsen en schilders: iedereen heeft een website en wil optimaal vindbaar zijn voor zijn doelgroep. Dit betekent dat de concurrentie online hoog is.

Je strijdt met andere, soortgelijke aanbieders om een hoge plek. Google maakt daarom onderscheid tussen een aantal facetten.

Zo bepalen ze aan de hand van locatie welke zoekresultaten getoond worden, maar ook zaken waar je zelf invloed op kunt uitoefenen spelen een belangrijke rol.

Bied jij bijvoorbeeld zeer relevante informatie voor jouw doelgroep waardoor zij een langere tijd op jouw website struinen en meerdere pagina’s bekijken?

Dan wordt dit positief opgevat door Google.

Je zal op dit gebied dan ook hoger scoren dan de concurrent waar online bezoekers na 10 seconden de website alweer verlaten.

Werk aan deze beïnvloedbare eis van Google door relevante artikelen te schrijven en hanteer daarbij deze checklist.

Wie dit volhoudt stijgt op den duur in de zoekresultaten en wordt automatisch beter gevonden. Good luck!

Gebruik de juiste zoekwoorden

Onderzoek welke zoekwoorden je het beste kunt gebruiken. Let op: het verstoppen van zoveel mogelijk woorden in de backend van jouw website werkt averechts.

Hiermee scoorden websites vroeger misschien, maar tegenwoordig scoor je met relevantie en optimaal gebruiksgemak voor de Google-zoeker.

Zorg dus dat jouw artikelen over onderwerpen gaan die bij jou passen. Ter illustratie: wij zijn een hostingprovider.

Wij willen mensen niet alleen op weg helpen met een mooie domeinnaam om het internet mee te bestormen, wij willen onze klanten ook handvatten bieden om het internet op microniveau te beïnvloeden.

Zoekwoorden waar wij op gevonden willen worden zijn dan ook vanzelfsprekend ‘hostingprovider’ en ‘domein kopen’, maar ook SSL-certificaat en ‘hogere positie in Google’.

Woorden waar relevante artikelen uit voortvloeien voor onze klanten. Ook belangrijk is het om te weten dat een zoekwoord vaak uit meerdere woorden bestaat, zoekterm zou de lading beter dekken.

SEO inhoud van blogs

Wanneer je de juiste zoekwoorden hebt geformuleerd is het belangrijk om te weten dat het regelmatig gebruiken van zoekwoorden de kans op een hogere ranking verhoogt.

Dit wil zeggen dat je het zoekwoord terug laat komen in de inhoud, beschrijving, H1 tot en met H6 titels en ankerteksten.

Gebruik de zoekterm nooit meer dan 3% in de tekst en gebruik ook synoniemen. In de Engelstalige zoekmachine worden inhoud, zoektermen en synoniemen al in verhouding tot elkaar beoordeeld en vaak loopt de Nederlandstalige zoekmachine hier niet ver op achter.

SEO checklist voor blogs

Wanneer je het juiste onderwerp hebt afgebakend gebruik je bij het schrijven van ieder blog deze checklist om het relevante artikel direct Google-proof te maken.

  • Gebruik de exacte zoekwoorden in de titel.
  • Probeer een titel aan te houden van minimaal zes woorden.
  • Vermijd karakters.
  • Houd de URL kort en verwerk de zoekwoorden zonder voorzetsels zoals voor, op, tegen, etc.
  • Verwerk de exacte zoekterm ergens in de eerste of maximaal tweede zin van jouw tekst.
  • Verwerk ze vervolgens nog een aantal keer in de tekst, maar niet storend of overbodig.
  • Gebruik synoniemen: SEO kan ook een keer Google vriendelijk of zoekmachine optimalisatie zijn.
  • Gebruik de zoekterm een keer breed, dit wil zeggen: voeg relevante woorden toe. Bijvoorbeeld: SEO checklist voor Google vriendelijke blogs.
  • Probeer een lengte van minimaal 350 woorden aan te houden voor jouw blog, maar vergeet niet dat relevantie de boventoon voert in de keuze voor het aantal woorden. Heb je dus niet zoveel te vertellen, houd het dan vooral kort.
  • Zorg bij ieder blog voor een originele, passende afbeelding en voorzie deze van een alt-tekst met de exacte zoekterm.
  • Zorg vanuit andere pagina’s voor links naar deze pagina met de exacte zoekwoorden als ankertekst en vergeet niet één of meerdere externe links te plaatsen.
  • Wanneer je een auteur vermeldt bij het artikel zorg dan dat zijn naam linkt naar het Google+ account van de schrijver (rel=author).
logo
Over: Charlotte

Charlotte is SEO tekstschrijver en online content creator, lekker creatief en to the point. Ze optimaliseert de vindbaarheid van bedrijven met de beschikbare zoekmachinetools, zodat zij zich online kunnen onderscheiden.